Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een goede koop laptop voor mijn kinderen die eind van het schooljaar naar het MBO gaan. De laptop gaat dus dagelijks mee naar school. Mijn zoon gaat een technische opleiding doen waar hij gebruik moet maken van AutoCad en Microsoft Project, mijn dochter gaat een opleiding met design doen.

Van school hebben ze de volgende systeemeisen meegekregen:
Processor: minimaal Intel I5 of gelijkwaardig (minimaal 2.5-2.9 GHz)
Werkgeheugen: minimaal 16 GB
Harde schijf Minimaal 512 GB geheugen
Windows 10 besturingssysteem

Wat is je budget?
het budget is maximaal €1.250,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals gezegd zal de laptop veel meegenomen worden. Daarnaast is het belangrijk dat de laptop thuis via een dockingstation te koppelen is aan een extern toetsenbord en monitor en netwerkverbinding (bedraad)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben zelf erg gecharmeerd van Dell, heb hier goede ervaringen mee. Mag ook een Asus of HP zijn. Zolang de bouwkwaliteit en ondersteuning maar goed zijn. Omdat de kinderen 4 jaar moeten doen met de laptop en ze toch wel veeleisende software gaan gebruiken wil ik zwaardere specificaties hebben dan dat de school eist om zo in de toekomst ook nog goed te kunnen werken met de software en laptops.

Ik heb zelf op dit moment deze laptop op het oog. Het enige nadeel vind ik dat deze 15,6" is. De laptop is nu in de black friday sale van €1.084 wat in mijn ogen een goede deal is

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en aanbevelingen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Is er niemand die hier een idee of mening over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Command shell
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-06 14:55
Ik weet niet of je er al voor gegaan bent maar toch even het volgende; 

De laptop moet veel meegenomen worden - de laptop is echt behoorlijk groot, de afmeting voor het scherm is dan weliswaar 15,6 inch de daadwerkelijke afmeting ligt een stuk hoger! Ik kon niet zo 1,2,3 vinden wat de totale diameter was, maar met een afmeting van 14’ bij 10,7’ kom je al gauw op 17+ inch (diagonaal) uit. Dat is behoorlijk wat om mee te slepen elke dag. 2,5kg voor een laptop is ook aanzienlijk, maar als je minder wilt loop je weer een hele hoop koeling mis. Het is maar net hoe intensief je AutoCad gaat gebruiken en of je die koeling echt consistent nodig hebt. De dunnere versies zijn vaak wel net wat duurder.  

Ik heb even gekeken en het is best lastig binnen je budget omdat je graag een externe grafische kaart wilt (vanwege AutoCad) én een goede processor. Zelf zou ik misschien deze laptop kopen. Die is wel over je budget maar daarmee lever je niks in op je specs en hij is 1/3 lichter (dat merk je!). Ik zou ook voor een rtx 3060 gaan in plaats van de 3050 (ti) deze heeft meer VRAM en ben je iets meer ‘future proof’ denk ik.  

Misschien is het goed om naar de winkel te gaan en even te zien hoe groot (en zwaar) de 15,6 gaming laptops nu echt zijn. Ik vind dat namelijk nogal bakbeesten. Mocht je graag binnen je budget willen blijven, dan is je voorgestelde DELL in prima keuze. Al zijn er misschien wat goedkopere laptops als je een generatie wilt inleveren op de processor wat je waarschijnlijk nauwelijks merkt. 

Verder is het me niet helemaal duidelijk of je 1 of 2 van de laptops gaat aanschaffen? Voor de designopleiding heb je misschien weer andere eisen en kan je met een meer eenvoudigere laptop uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Dank voor je uitgebreide reactie. En nee, ik heb de laptops nog gekocht. De aanbiedingen van Dell was ik uiteindelijk te laat voor.

Het is met name de reden die je noemt dat ik erg in twijfel was en ben. Een 15,6" laptop vind ik behoorlijk groot en het gewicht vond ik ook wel vrij hoog. Aan de andere kant is het gewicht geen dealbreaker omdat ze verder geen boeken mee hoeven te hebben.

Ik moet dus twee laptops hebben, een voor een design opleiding waar ze met o.a. Photoshop en een 3d design en render pakket. De andere opleiding is met AutoCAD waar ze ook met 3d modellen werken.

De link in het eerste bericht is al niet meer de juiste, was een link naar een blackfriday aanbieding naar een G15 met 3060 kaart.

Jou optie is ook een erg mooie inderdaad. Ik ga binnenkort maar eens op pad om me in een winkel even te oriënteren.

Liefst zou ik een 13" laptop met een i7 processor, 16 GB geheugen een 3060 kaart en 512 gb opslag hebben. Maar die heb ik zelf nog niet kunnen vinden