Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 17:48
Ik val onder de cao metalektro.

https://www.fnv.nl/nieuws...oonsverhoging-in-december

En krijg in december loonsverhoging.

Alleen staat dat er ook € 60 per maand gedurende de looptijd van de cao.
bij krijgt.

Is dat elke maand €60 bovenop komt elke maand of is dit eenmalig?

Ik vindt 60x18 wel erg veel wat ik krijgt.

Gisteren had met de collega's over de een zegt dat het eenmalig en die andere dat je elke €60 bij krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Evertt op 26-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jammer dat moderator niet ook mijn antwoord had verplaatst, maar zoals het daar staat is het gewoon elke maand. Andere CAOs hebben soortgelijke zaken, zodat iedereen makkelijker de energierekening kan betalen, terwijl bij puur relatieve verhogingen (eg de 5%), degene met een laag loon dat nog steeds niet kunnen.

En zoals daar staat, het is bij een modaal salaris 2%, dus niet niks, maar minder dan de andere verhogingen die je ook krijgt. Die €60x18 is ook over 1.5 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Dido

heforshe

Een loonsverhoging betekent dat vanaf dat moment je loon hoger wordt, dus dat is niet eenmalig.

En 60 euro per maand is niet per se heel veel.

Overigens krijg ik op je link alleen een 404, dus moet ik gokken naar informatie waarbnaar je denkt te linken ;)

Je berekening van 60 * 18 maanden is leuk, maar niet relevant.
Als ik op mijn 20e mijn eerste baan krijg, reken ik ook niet uit dat 1500 euro * 12 maanden * 50 jaar is 0,9 miljoen wel heel erg veel geld is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dido op 26-11-2022 12:46 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:44:
Een loonsverhoging betekent dat vanaf dat moment je loon hoger wordt, dus dat is niet eenmalig.

Overigens krijg ik op je link alleen een 404, dus moet ik gokken naar informatie waarbnaar je denkt te linken ;)

Als ik op mijn 20e mijn eerste baan krijg, reken ik ook niet uit dat 1500 euro * 12 maanden * 50 jaar is 0,9 miljoen wel heel erg veel geld is ;)
https://www.fnv.nl/nieuws...oonsverhoging-in-december

Dat is juiste link, denk dat de originele post op de verkeerde locatie handmatig is gekopieerd, waardoor de link kapot ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
Oorspronkelijk wilde een van de partijen (weet niet of het werkgevers of werknemers was) dat er eenmalig €1080 uitgekeerd werd.
Bij het akkoord is het dus 16 keer €80 geworden.

Is uiteindelijk ook € 1080….

Dit dus bovenop de 5,5 % loonsverhoging

@Dido lees nog eens goed….. er staat nergens dat TS €60 loonsverhoging krijgt

[ Voor 22% gewijzigd door appie39 op 26-11-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
@appie39 bedankt.

Nu snap ik het.

Ze hadden beter gewoon in 1 keer kunnen uitkeren dan elke maand €60 tot €1080.

Nu maken ze het lekker ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Evertt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:28:
@appie39 bedankt.

Nu snap ik het.

Nou ja iedereen 1080 euro extra geven in een keer is natuurlijk een hoop geld wat gevolgen heeft voor de liquiditeit van de werkgever.
Dido schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:44:

Bij CAO afspraken kan je dus niet zomaar dit soort aannames doen. De TS krijgt er dus inderdaad naast een loonsverhoging voor de komend 18 maanden 60 euro er bij per maand. Daarbij zijn de samenvattingen die in het nieuws komen ook nog te kort door de bocht. Ik kan de nieuwe CAO nog niet vinden.

Als ik dan in het onderhandelingsakkoord kijkt zie ik zit staan (dit is uit september en zal wellicht niet meer up to date zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTYfU8IeEZLLGRmUaUMoauN93ls=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r8X2YwZvGwA3tvlpBKxeLb58.png?f=user_large

Lijkt er dus op dat om het nog een stukje complexer te maken het niet 60 euro op je loon is maar via de pensioenpremie wordt verrekend. Netto maakt dat niet uit, maar het is wel complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:13

ISJ

Evertt schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:28:
@appie39 bedankt.

Nu snap ik het.

Ik val ook onder de CAO Metalektro.

In de post hiervoor geeft Polarbear aan dat de werkgever meer pensioenpremie namens jou gaat betalen.
Dus jij draagt maandelijks persoonlijk 60 euro minder af en de werkgever 60 euro meer.

Volgens mij is de insteek om zo weinig mogelijk belasting te betalen voor "extra geld". Uitkeren via loon is voor zowel de werkgever als voor jou zwaarder belast. Uiteindelijk is de oplossing via de pensioenpremie dus de oplossing die jou het meeste geld in je portemonnee oplevert.

Als ik in deze aanname helemaal mis zit, hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door ISJ op 26-11-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Heb net deze informatie gevonden

https://fnv-metaal.foleon...2/de-afspraken-op-een-rij

Daar staat Het bedrag in centen van € 60 per maand is onderdeel van een eenmalige uitkering van € 1080 die gespreid in 18 gelijke delen wordt uitbetaald. Dan hoeft er minder belasting over dit bedrag te worden betaald en blijft er netto meer over voor de werknemer. Voor dit deel van de loonsverhoging gaan de werkgevers meer pensioenpremie betalen; de werknemers gaan juist minder pensioenpremie betalen. De pensioenopbouw blijft hierbij ongewijzigd.

Wat hier al werd verteld.
Pagina: 1