Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-09 19:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
80% gamen (BF1, Anno 1800, COD Warzone, etc.). 20% overig (internet, lichte programa's, 4K films streamen met Plex).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de EUR 1.000,00 zonder videokaart is prima. Ik heb nog een PowerColor red Devil RX 5700XT. Deze wordt komend jaar vervangen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur (Beeldscherm, muis/toetsenbord, geluidsysteem), nog wat HDD's met data/foto's/video's van oude computer en GPU dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Gecharmeerd van AMD, ook vanwege laag verbruik t.o.v. Intel. Ik besef dat gekozen chip/moederbord AM4 is, maar ik verwacht hiermee minstens 5 jaar mee te kunnen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Het is voor mij lang geleden dat ik een PC in elkaar heb gezet (>7 jaar). Vooral zoekende naar juiste combinatie chip/moederbord/RAM. Heb nu 1 M.2 SSd bij zitten, kan voor uitbreiding een 2e zo aangesloten worden (ook met dit moederbord)? Of beter om voor SSD te gaan? Voeding is wellicht wat aan de hoge kant voor de 5700XT, maar is dan wel futureproof

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 146,69€ 146,69
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 FX€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 94,90€ 94,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 199,-
Totaal€ 1.075,20

Aangezien dit een kast zonder cd/dvd-rom is, hoe doe je dat met Windows 10/11? Met andere PC downloaden, op een USB stick zetten, installeren met gekochte key?

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

Thomg

Aww yiss

uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2

Ik snap je vraag mbt SSD niet, vraag of je beter naar 2 losse SSDs kan gaan?

USB stick inderdaad, iets als Ventoy is geweldig hiervoor.

• Hansjoh
Thomg schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:07:
uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2

Ik snap je vraag mbt SSD niet, vraag of je beter naar 2 losse SSDs kan gaan?

USB stick inderdaad, iets als Ventoy is geweldig hiervoor.
Deze voeding is beter dan de Seasonic?

Ik heb nog geen ervaring met M.2 SSD. Sommige moederborden geven aan dat je er 2 kunt aansluiten. Maar vraag me af of het niet beter is om 1 M.2 te hebben (voor besturingssysteem + programma's) en een 2.5 sata SSD voor data/spellen.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[b]Hansjoh schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:44:

Aangezien dit een kast zonder cd/dvd-rom is, hoe doe je dat met Windows 10/11? Met andere PC downloaden, op een USB stick zetten, installeren met gekochte key?
Ja, Windows 10 key kopen, via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 hulpprogramma downloaden waarmee je de windows installatie op een USB stick kan zetten, en dan met je nieuwe PC booten vanaf USB stick.

• Arnoud92
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-11 20:21
M.2 ssd's zijn sneller. 2,5" ssd's zijn goedkoper

Ik heb nu 1 M.2 ssd voor windows en drivers en 1 M.2 ssd voor games en nog 2 2.5" ssd's voor foto's en andere bestanden die ik heel weinig nodig heb.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zou altijd M.2 doen waar mogelijk omdat dit er veel "cleaner" uit ziet. Voor het prijsverschil hoef je het niet echt te doen.

Wat arnoud zegt klopt wel ongeveer, maar er zijn wel wat nuances.
Specifiek, 2,5 is altijd SATA waar M.2 SATA tot PCI-E kan zijn.
Je kan ook SATA M.2 krijgen die dus vergelijkbare performance hebben met SATA, maar dan compacter.
Jouw moederbord ondersteunt dat echter niet, enkel PCI-E Gen 4 x4 en PCI-E Gen 3 x4.

• Hansjoh
Thomg schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:53:
Ik zou altijd M.2 doen waar mogelijk omdat dit er veel "cleaner" uit ziet. Voor het prijsverschil hoef je het niet echt te doen.

Wat arnoud zegt klopt wel ongeveer, maar er zijn wel wat nuances.
Specifiek, 2,5 is altijd SATA waar M.2 SATA tot PCI-E kan zijn.
Je kan ook SATA M.2 krijgen die dus vergelijkbare performance hebben met SATA, maar dan compacter.
Jouw moederbord ondersteunt dat echter niet, enkel PCI-E Gen 4 x4 en PCI-E Gen 3 x4.
In dat geval zou ik voor 1e M.2 gaan voor uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB
En een tweede M.2 voor een PCI-E Gen 3x4: uitvoering: WD Blue SN570 2TB

Gaat dit goed of heb ik dan een probleem met koelen? Dacht ergens te lezen dat 1 van de 2 M.2 slots op dit bord geen heatsink heeft.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heatsinks op SSD's zijn een beetje een joke tenzij je premium SSD's hebt EN nagenoeg geen airflow hebt EN weet dat je deze flink gaat hameren.

Zie bijv hier:
https://www.kitguru.net/c...%20temperature%20of%2070C.
Zoals je kunt zien is het niet echt nuttig.

Op de foto van het moederbord komt 1 slot al met een heatsink en de ander niet.
Een SN570 is te "traag" om genoeg hitte te produceren en dus een heatsink nodig te hebben.

That said, misschien dat je het er wel leuk uit vind zien en voor ease of mind, dan plemp je de heatsink van de 980 Pro op de SN570.

• Hansjoh
Ondertussen bovenstaande onderdelen (met Cooler Master V850 Gold V2 psu) met Black Friday gekocht en in elkaar gezet (werkt top!). Nu heb ik mijn videokaart (AMD 5700 XT) aangesloten op een enkele kabel met 2x 8 pin aansluiting. Nu zag ik toevallig op een YT filmpje dat aanbevolen wordt om 2 losse kabels te nemen ivm pieken. Is dit inderdaad nodig en zo ja, waarom heeft Cooler Master dan de optie enkele kabel met 2x 8 pin connectoren?

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11 15:04
Betere power delivery.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Hansjoh schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:21:
Ondertussen bovenstaande onderdelen (met Cooler Master V850 Gold V2 psu) met Black Friday gekocht en in elkaar gezet (werkt top!). Nu heb ik mijn videokaart (AMD 5700 XT) aangesloten op een enkele kabel met 2x 8 pin aansluiting. Nu zag ik toevallig op een YT filmpje dat aanbevolen wordt om 2 losse kabels te nemen ivm pieken. Is dit inderdaad nodig en zo ja, waarom heeft Cooler Master dan de optie enkele kabel met 2x 8 pin connectoren?
Altijd zoveel mogelijk kabels gebruiken. Waarschijnlijk staat het ook in de handleiding van je voeding. De extra connector gebruik je enkel als er geen extra kabels meer zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdnsAamRVTmBb0PDVlEOOCWc20g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdG6QeafUdG7qSxoDHX56Zyt.png?f=fotoalbum_large

Jij hebt 3 kabels dus pas bij een vraag van 4 connectors ga je dus zo’n daisy chain connector gebruiken.
Pagina: 1