Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb een vreemde zaak waar ik zelf niet aan uit kom. Ik bouw al een lange tijd m'n eigen PC's maar dit heb ik nog niet meegemaakt.

Mijn huidige workstation kreeg een paar maanden geleden een SSD upgrade naar een Samsung EVO 980 PRO omdat mijn PC soms uit begon te vallen. Mijn conclusie was toen dat mijn huidige C: SSD een oud beestje was (6 jaar) en wel aan vervanging toe was. Helaas had ik na het installeren van de Samsung SSD alleen nog maar meer uitvallen en ook van een andere aard, ik kreeg van een BSOD (ik weet even de foutmelding niet meer maar het was nikszeggend), of mijn computer ging uberhaubt niet meer aan. Later weer wel. Na veel gezoek en verwissel van componenten heb ik uiteindelijk de Samsung SSD vervangen door een andere (Intel) en hoewel de problemen minder waren, mijn PC viel soms nog steeds uit. Later heb ik een andere Samsung SSD ook eruit gehaald (deze zat er ook 4 jaar in) en dit bleek de oplossing. Ik heb geen uitvallers meer gehad. Mijn conclusie was dat de nieuwe SSD niet goed was (kan gebeuren), en mijn oude ook niet meer maar dat is niet zo vreemd na 4 jaar dienst.

Nu heb ik vorige week een nieuwe computer besteld met ook, net als in mijn oude workstation, een Asrock moederbord. Ook weer een samsung SSD erin, 980 PRO, en ik heb weer allemaal problemen. De eerste windows installatie ging goed maar de installatie van 3ds Max, photoshop, illustrator etc lukte niet. Telkens foutmeldingen en soms bevriezen van mn muis en daarna uitvallen. Hierna windows opnieuw proberen te installeren maar tijdens de windows installatie viel de pc uit of er waren grote fouten met installeren. Uiteindelijk, na weer veel componenten verwisselen, de Samsung SSD eruit gehaald en er een oude SATA SSD ingezet (ook weer samsung maar een oude) en tot nu toe nog geen fouten gehad.

Het is heel vreemd maar het lijkt wel alsof Asrock moederborden en Samsung SSD's niet samen gaan. Of dat ligt aan nieuwe Samsung SSDs of dat het komt door een windows update oid weet ik niet maar het kan niet zo zijn dat ik twee faulty SSDs heb gekregen. De enige overeenkomst die ik nu zie zijn de twee Asrock moederborden.

Heeft iemand hier enig idee wat hier speelt? Of misschien is dit iets dat al bekend is?

-Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt een uitvoering: ASRock X670E Pro RS gelinkt maar het lijkt me vrij onmogelijk dat je daar al 6 jaar mee doet.

Maar, neem aan dat jouw PC en samenstelling wel "up to date" is/was qua drivers, firmware, BIOS, etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 10:58
Ik had onlangs bij het sleutelen aan mijn PC ook zulk soort issues, en dat bleek te komen door of een rotte sata kabel, of een slechte sata poort. Uiteindelijk sata kabel vervangen en een andere poort gekozen.

Je zou eens kunnen kijken naar je windows event viewer op die computer, Windows Logs / System. Dit soort meldingen:

The IO operation at logical block address 0x6ae543a0 for Disk 1 (PDO name: \Device\0000003d) was retried.
Level: Warning
Source: disk

.. dat lijkt op een rotte disk, maar was dus puur de verbinding van moederbord naar disk (of een rotte sata poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ik wil iedereen vragen mijn bericht goed te lezen voordat je post, dit voorkomt dat ik alles twee keer uit moet leggen.

@MAX3400 dit is het moederbord van mijn nieuwe PC

@ISaFeeliN Misschien niet helemaal duidelijk maar het gaat bij alle schrijven om M.2's. De oude SSD die ik erin heb gezet is op een SATA schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-05 20:59
Of is jou topicstart misschien gewoon niet zo duidelijk?

Alle drivers geinstalleerd die bij het moederbord horen?
Ik heb nog nooit iets over dit probleem gehoord, als dit een daadwerkelijk probleem zou zijn, zou dit ontzettend veel voorkomen, en zouden er tig topics over zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door WEBGAMING op 26-11-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 10:58
Tok Tok schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:54:
Ik wil iedereen vragen mijn bericht goed te lezen voordat je post, dit voorkomt dat ik alles twee keer uit moet leggen.

@ISaFeeliN Misschien niet helemaal duidelijk maar het gaat bij alle schrijven om M.2's. De oude SSD die ik erin heb gezet is op een SATA schijf.
Ik zou toch wel eens in je event viewer kijken. Ook een m.2 device kan ergens slecht contact maken. En consumer hardware blijft dan erg veel proberen, waardoor de alles heel traag gaat aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
ISaFeeliN schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:28:
[...]

Ik zou toch wel eens in je event viewer kijken. Ook een m.2 device kan ergens slecht contact maken. En consumer hardware blijft dan erg veel proberen, waardoor de alles heel traag gaat aanvoelen.
Nee ik ben bang dat dat het niet op gaat lossen. Ik heb de drives er al tal van keren in en uit gehaald om verschillende dingen te testen.

Kleine update: ik heb nu de oude Samsung SATA SSD erin gezet maar had net alweer een BSOD en fouten bij het laden van programma's. Ik ben nu de SSD aan het overzetten naar een oude HDD via SATA om te kijken of dit geen problemen geeft. Als dit het nog steeds niet oplost dan heb ik een nieuw moederbord besteld en ga ik kijken of een nieuw en andere merk moederbord het wel doet met de Samsung SSD's die het voorheen niet deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat stond er op de BSOD? Kan ook software zijn dat fouten produceert.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Damic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:54:
Wat stond er op de BSOD? Kan ook software zijn dat fouten produceert.
Dat was de laatste keer helaas onleesbaar. De BSOD zijn nu halftransparant oid? Heel vaag, ik kon de witte letters niet lezen op een witte achtergrond.

Anyway de software is de normale software die altijd gebruik op mn computers, niks exotisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tok Tok schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:54:

Ik wil je vragen om dan toch duidelijker op te schrijven wat je had, hebt en doet.

Sowieso, het vergelijken van je oude x299 moederbord en je nieuwe x690, is natuurlijk niet 1-2-3 te doen. Daarnaast, als je al jaren zelf PC's bouwt, weet je ook dat een BIOS/versie dwars kan liggen of juist van belang is om even te noemen. Ook de instelling van de BIOS en het wel/niet aansluiten van 1 of meerdere drives en ports, kan uitsluitsel geven over mogelijke problemen.

Neem ook aan dat je elke disk voorzie van eigen Windows clean install met de bijbehorende drivers? Zo ja, allicht dan je topicstart bijwerken met welk OS, welke (specifieke) driver etc?

Je hebt (ook) Intel SSD gehad en daar had je oook problemen mee. Dus, zou er een andere factor zijn dan "Asrock"? Daar hebben we dan wel een fijn & mooi lijstje van componenten nodig.

Eerlijk gezegd, je wil niet alles 2x hoeven uitleggen maar zoals @WEBGAMING ook aangeeft, de meeste info lijkt vooral niet in het topic te staan tot nog toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tok Tok schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:00:
[...]

Dat was de laatste keer helaas onleesbaar. De BSOD zijn nu halftransparant oid? Heel vaag, ik kon de witte letters niet lezen op een witte achtergrond.

Anyway de software is de normale software die altijd gebruik op mn computers, niks exotisch.
BSOD met witte achtergrond? BSOD Viewer zou je al een eind opweg kunnen helpen https://www.bleepingcomputer.com/download/bluescreenview/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
MAX3400 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:10:
[...]

Ik wil je vragen om dan toch duidelijker op te schrijven wat je had, hebt en doet.

Sowieso, het vergelijken van je oude x299 moederbord en je nieuwe x690, is natuurlijk niet 1-2-3 te doen. Daarnaast, als je al jaren zelf PC's bouwt, weet je ook dat een BIOS/versie dwars kan liggen of juist van belang is om even te noemen. Ook de instelling van de BIOS en het wel/niet aansluiten van 1 of meerdere drives en ports, kan uitsluitsel geven over mogelijke problemen.

Neem ook aan dat je elke disk voorzie van eigen Windows clean install met de bijbehorende drivers? Zo ja, allicht dan je topicstart bijwerken met welk OS, welke (specifieke) driver etc?

Je hebt (ook) Intel SSD gehad en daar had je oook problemen mee. Dus, zou er een andere factor zijn dan "Asrock"? Daar hebben we dan wel een fijn & mooi lijstje van componenten nodig.

Eerlijk gezegd, je wil niet alles 2x hoeven uitleggen maar zoals @WEBGAMING ook aangeeft, de meeste info lijkt vooral niet in het topic te staan tot nog toe :)
Het ging mij er puur om dat je opmerkte dat mijn nieuwe moederbord al 6 jaar mee gaat, er staat in de text dat het gaat om oude bord. En twee keer uitleggen is niet hetzelfde als nieuwe informatie toevoegen ;)

Wat je zegt klopt, dat had erbij kunnen vermelden maar ik denk dat het verhaal van een topicstarter nooit compleet is en zal er altijd info bij komen terwijl het probleem wordt opgelost.

Maar goed, bios heb je gelijk in, die heb ik ondertussen geupdate. Al heb ik nog nooit een moederbord gehad dat problemen met de SSD gaf, zeker niet bij een veel voorkomend merk als Samsung. Dit zou eigenlijk ook gewoon moeten werken, ik begin steeds minder vertrouwen te hebben in dit moederbord en wellicht dat ik hem sowieso vervang en terug stuur.

Even afwachten wat er nu gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Mja, gezien de problemen zou ik het niet direct bij de SSD zoeken. Werkelijk alles loopt instabiel, dus het kan net zo goed je geheugen of voeding zijn, maar ook de stabiliteit van de spanning naar je CPU.

Het lijkt me handig om te starten met bijvoorbeeld een memtest. Maar ik verdenk je voeding of moederbord obv je beschrijvingen. En post eens de volledige specs van je PC, dat helpt.

Het begin van je verhaal is best wazig aangezien de geschiedenis van je vorige PC niets te maken heeft met je huidige natuurlijk. Je bent nu ervaringen uit het verleden naar je huidige problemen aan het projecteren, terwijl ze compleet los van elkaar staan. Het lijkt me dan ook zinvoller met open blik te troubleshooten en alle componenten als mogelijke oorzaak te bestempelen.

[ Voor 51% gewijzigd door GENETX op 26-11-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ja klopt, ben er nu achter dat het niet iets met elkaar temaken heeft. Het gewoon toeval dat ik nu zoveel issues bij elkaar heb.

Ik heb ondertussen een nieuw moederbord erin gezet, de gigabyte b650 aorus elite ax. Alles opnieuw geïnstalleerd en draaide voor een paar uur prima en heb er ook een tijd op zitten renderen. Maar nu zijn de problemen weer begonnen, verschillende bsod gehad:

DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL
WHEA UNCORRECTABLE ERROR

Ik ben nu een mem test aan het doen maar nog geen errors gevonden. Alle andere componenten zijn nieuw behalve de GPU. Verder zit dit erin:

Ryzen 7950
Corsair 850w voeding
gigabyte b650 aorus elite ax
Corsair vengeance ddr5 5200mhz 128gb
Samsung 980 pro 1tb
GPU 3080 (niet nieuw)

Ik hoop dat je hier wat meer mee kunt. Als het het geheugen niet is dan blijft de GPU of CPU over. De PSU zou ook nog kunnen maar dat zou dan de eerste zijn die ik nieuw krijg en niet werkt. Of natuurlijk de SSD, waar het verhaal mee begon.

Edit: undertussen is de mem test klaar en er zijn geen fouten gevonden. Is dit dan uitsluitsel?

[ Voor 7% gewijzigd door Tok Tok op 26-11-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Die error gaat wel vaker samen met een slechte voeding inderdaad (of toch geheugen). Ik neem aan dat de voeding nieuw is?

Is het toevallig de RM850 variantof de RM850x bijvoorbeeld. Er zijn er meerderen
uitvoering: Corsair RM850 (2021) Zwart
uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart

Verder, ik neem aan dat je 4 geheugen DIMMs hebt? Ik meende dat dat met DDR5 niet altijd even lekker gaat, maar zou in principe geen probleem moeten zijn. Ik denk dat je voor nu het geheugen wel als goed kan beschouwen.

Verder, krijg je de BSOD's vooral als je echt de boel gaat stressen door bijvoorbeeld te renderen? Dat zou wel een indicatie kunnen zijn van een slechte voeding namelijk, eentje die wegvalt bij wat vermogensvraag.

Voor nu zou ik het eens testen door de GeForce RTX 3080 uit je systeem te halen. Je CPU heeft ook een igp, dus dan pak je ook gelijk een flink lager vermogen. Een andere optie is om de CPU in de bios te limiteren qua multiplier, zodat deze op bijvoorbeeld 2GHz blijft steken. Ik zou daar eerst eens mee beginnen. Eventueel met ook maar 1 DIMM geheugen in je systeem. Even wat kaal testen en dan componenten toevoegen tot de boel weer instabiel wordt.

Ik heb zelfs sinds deze week een Ryzen R9 7900X, Asus B650M TUF mobo, 32GB DDR5-6000, Corsair RM850, (oude) Samsung 980 NMVE SSD (1.5 jaar oud), AMD R6700XT (1.5 jaar oud) draaien zonder problemen. Maar deze heb ik nog niet echt lopen stressen. Tot dusver compleet probleemloos.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 26-11-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ja voeding is nieuw, het is de RM850.

Nee de BSODs zijn een beetje random, er valt niet echt een pijl op te trekken. Toen ik net een diagnose van mn ssd ging doen via de tool die samsung levert kreeg ik na een minuut oid een BSOD. Maar als ik met een verse windows installatie begin dan kan het uren zijn voordat ik issues krijg. Ik installeer al de programma's die ik nodig heb en ga werken, dan na een hele tijd beginnen de problemen.

Als ik nu de PC opstart is windows dermate veel beschadigd dat de Wifi het niet meer doet en andere programma's niet meer op willen starten.

Wat je zegt kan ik zeker proberen, even met de onboard GPU werken is een goed plan.

Ik heb nu die oude samsung SATA SSD er weer in gedaan en dit werkt tot nu toe, het is alleen lastig te testen en zeker te weten of de pc stabiel is.

Ik heb ook de bios van het nieuwe moederbord geupdate, maar het lijkt me sterk dat dat het is.

Ik ben nu een stresstest aan het doen en draait nu een aantal minuten. CPU is 100% belast en werkgeheugen zit helemaal vol. Ik denk niet dat het een van die twee kan zijn.

Edit: Ik draai nu ook furMark erbij en alles blijft stabiel en soepel draaien. De voeding is het dus ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Tok Tok op 26-11-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meestal staat er bij een BSOD ook bij welke driver het heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Damic schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:43:
Meestal staat er bij een BSOD ook bij welke driver het heeft veroorzaakt.
Neem aan dat als het issue al maanden wel/niet BSOD's uitspuugt dat er ondertussen al minstens een paar keer een volledige memory.dmp gemaakt & geanalyseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Er staat geen driver bij vermeld, alleen deze meldcode en een QR code. Zo gaat het altijd toch?

Ik heb de PC net een paar dagen dus nog geen memory dump gemaakt. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat nog nooit heb gedaan. Waar moet ik naar kijken bij zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee als je een blauw scherm krijgt dan maakt windows automatisch een memory dump. Deze kun je uitlezen met BSOD viewer (zie de post dat ik heb gemaakt een aantal posts hoger) en dan krijg je meer informatie over welke driver er problemen veroorzaakt.

Vermits je probleem meegaat van config naar config is er software/hardware dat moeilijk doet.

Kun je aub eens je volledige config posten en bijzetten wat er is mee gegaan van de oude config.

Zijn huidige config staat Tok Tok in "Samsung SSD's en Asrock moederborden"

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 27-11-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Oke dat ga ik zeker even proberen als ik weer een BSOD tegenkom. Ik hoop stiekem dat het nu opgelost is met de andere SSD die erin zit, maar dat is waarschijnlijk wishful thinking. Op dit moment ben ik thuis en niet in de buurt van mn pc maar ik ga het morgen ervaren.

Mijn nieuwe config is volledig nieuw behalve de GPU. Van mijn oude config is niks meegegaan, dat is een andere computer voor GPU renderen en gebruik ik los, maar dat is een zorgenkindje appart. Die valt soms ook spontaan uit, geen BSODs maar gewoon uitschakelen. Daar vermoed ik wel een slechte voeding bij, maar dat is nog even wat meer testen. Maar goed, laten we het even bij de nieuwe pc houden anders wordt het denk te verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De memory dumps staan gewoon op je pc tot jij ze verwijderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:10
Met de info uit event viewer, moet je toch een eind kunnen komen, daarna per hardware onderdeel troubleshooten.

Wel irritant zulke problemen, omdat het van alles kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:22
Begin bij de basis. Dus met igpu van de cpu, 1 geheugenmodule en kijk hoe het gaat. Daarna 2 modules enz. Maar geef het wel tijd. En geen eventuele extra usb devices of insteek kaarten.

Verder ook niet vergeten dat na een bios update je ook altijd het beste even de bios volledig kan resetten op het bord zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ja zeer vervelend en frustrerend, zeker als je net 2400 euro uit hebt gegeven aan een nieuwe pc. Dit soort dingen horen niet te gebeuren en ik heb de indruk dat het steeds meer gebeurd. Ik heb de indruk dat fabrikanten hun producten niet veel duurder willen laten worden ten koste van kwaliteit. Dus door goedkopere componenten te gebruiken hoeft de prijs minder te stijgen. Een soort van krimpflatie wat je ook in de supermarkten ziet.

Maar even on-topic. Ik heb m'n pc nu draaiende zonder problemen deze hele ochtend. Er zit nu de oude Samsung SATA SSD in die ik nog had. So far so good maar als de pc nu blijft werken dan ligt het dus aan de m.2 EVO 980 die ik heb.

Daarnaast heb ik dan ook nog een moederbord wat niet goed werkt omdat ik dat moederbord ook heb gebruikt met precies dezelfde hardware als nu, en daar had ik nog steeds BSOD's. (dat was dus icm met de oude Samsung SATA SSD, met de nieuwe lukte het sowieso niet, daar had ik al fouten bij het installeren van windows)

Nog even een update op mijn oude workstation, daarbij heb ik de voeding verwisseld en daar lijkt tie stabiel op. Wat heel vreemd is want de voeding is nog niet eens een jaar oud en is een Corsair, waar ik eigenlijk alleen maar hele goede ervaringen mee heb. Daarnaast heb ik een paar weken geleden een nieuwe m.2 SSD gekocht maar ook hierbij krijg ik veel BSODs. Zoals helemaal in het eerste bericht beschreven, ik heb nu exact dezelfde hardware in m'n oude workstation maar met een Intel m.2 SSD erin en nu heb ik geen BSOD's meer.

Ik vind het zelf een heel vreemd verhaal dat ik zoveel componenten heb die niet goed functioneren. Statistisch gezien is dit heel onwaarschijnlijk maar ik kan geen andere conclusie trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:44
Loopt de combinatie van SSD en moederbord alleen in Windows vast, of ook in Linux? Als het in Linux wel goed loopt, zou de fout ook bij Windows gezocht kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:22
Ik zou de nvme toch nog even testen met slechts 1 geheugen module.

Geen idee hoe het met ddr5 zit maar Corsair ddr4 icm Ryzen geeft regelmatig vage klachten, vandaar. Lijkt mij idd ook sterk dat bijde schijven defect zijn.

Memtest zegt namelijk ook niet altijd wat. Als het fouten geeft is er sowieso iets niet goed maar als het geen fouten geeft is het niet altijd 100,% betrouwbaar. Bovendien is de nvme veel sneller dus dan is de marge voor fouten misschien ook kleiner.

[ Voor 36% gewijzigd door meljor op 29-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ja dat is helemaal geen slecht idee. Ik vind het ook lastig voor te stellen. Uiteindelijk moet zeker over naar nvme want zo'n SATA SSD is lang niet so snel. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ondertussen heb ik weer een paar blauwe schermen gekregen, ook met maar twee geheugen modules erin. Het kan soms uren duren voordat ik er last van heb en hiervoor dus twee dagen. Ik heb het nu gecheckt met BSOD checker en elke keer is het ntoskrnl.exe dat de oorzaak is van de dump. Ik zit nu te googlen over hoe het op te lossen is en heb software gevonden die het wellicht kan fixen. Maar het is waarschijnlijk een hardware probleem omdat het een schone installatie van windows is.

Ik uiteraard open voor suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:33
Tok Tok schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:48:
Ja dat is helemaal geen slecht idee. Ik vind het ook lastig voor te stellen. Uiteindelijk moet zeker over naar nvme want zo'n SATA SSD is lang niet so snel. Thanks voor de tip!
Verschil valt in praktijk wel mee hoor.Ik merk er zelf vrij weinig van.
Als er maar een SSD in zit,of het SATA is of niet.

Ik heb zelf overgens een Asrock moederbord en samsung 980 nvme,maar dat gaat perfect samen.
Pagina: 1