Spoed! Hoe het beste cv leeg laten lopen voor bypass

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Mijn vraag
Hallo, zometeen moet ik de cv leeg laten lopen om een bypass te maken bij mijn vloerverwarming. De vvw is mijn enige verwarming beneden. Verder moet er nog een radiatorkraan vervangen worden op de 1e verdieping.

Ik moet de cv dus volgens bijna geheel leeg laten lopen. De bypass komt tussen aanvoer en retour bij de vvw zie de foto.
Nu zit er onderaan de verdelers van vvw een aftapkraantje, zie foto, maar kan ik daarmee de hele cv, van boven tot beneden leeg laten lopen, als de pomp uit staat? Of is er een andere oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAJ0JLCT1rBy-mCnmTgBxdxG0-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OR4a7NYsuteNHROhrtwpxnBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1U-XkS2G2151i_DUa3P3Cd7ni8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbvMqyYnHyG6cLS8q8D7hVkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYEPitdaPRNDJFHystT2grcTYvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFozzMIo2FDuFqnSvVhtKKNE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 00:56

artificial_sun

Mazda Rx7

Ja dat kan, maar kan best een een uur duren.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
artificial_sun schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:48:
Ow wow dat is best lang…
Is het dan handig eerst boven bij de cv waar ik hem normaliter bij vul de druk eraf te halen? En dan van boven naar beneden de ontluchters openen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:02
artificial_sun schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:48:
Ik zie een gewone vul aftap kraan op de vloer verwarmings set dus als dat aftappen wel een uur duurt. Ben ik toch heel benieuwd hoe groot het huis wel niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Denman91 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:54:
[...]

Ow wow dat is best lang…
Is het dan handig eerst boven bij de cv waar ik hem normaliter bij vul de druk eraf te halen? En dan van boven naar beneden de ontluchters openen?
Zeker. Ontluchters op de 1e verdieping open, slang er aan bij de verdeler (naar buiten! niet naar een emmer) en dan lekker leeg laten lopen. Of het een uur duurt weet ik niet. Mijn eigen CV heb ik een een paar minuten leeg. Gaat vrij snel.
Let wel bij het vullen dat je goed ontlucht. Lucht in je vloerverwarming is niet fijn....

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 26-11-2022 08:11 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
Microkid schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:11:
[...]

Zeker. Ontluchters op de 1e verdieping open, slang er aan bij de verdeler (naar buiten! niet naar een emmer) en dan lekker leeg laten lopen. Of het een uur duurt weet ik niet. Mijn eigen CV heb ik een een paar minuten leeg. Gaat vrij snel.
Let wel bij het vullen dat je goed ontlucht. Lucht in je vloerverwarming is niet fijn....
Het is gewoon rijtjes huis. Beneden vvw en op de 1e verdieping 4 radiatoren.
Dank jullie voor de snelle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Microkid schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:11:
[...]

Dit, bij vullen ontluchters open zetten tot er water uit komt, dan pomp aan zetten en na uur nog eens ontluchten / bijvullen dan na 24u nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
99ruud99 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:18:
[...]

Dit, bij vullen ontluchters open zetten tot er water uit komt, dan pomp aan zetten en na uur nog eens ontluchten / bijvullen dan na 24u nog eens.
Dit hebben we na de verbouwing ook gedaan inderdaad… ik vraag me nog steeds af waarom ik er niet meteen een bypass op heb laten zetten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bij ons beneden bij de vv 2 jaar geleden een radiatorknop tussen laten zetten bij de aanvoer.

Heb hier alleen boven bij de cv de druk eraf gehaald en het water laten weglopen, daarna alles weer dichtgezet.

Toen ze beneden bezig gingen kwam er amper water uit, zelfde effect als een rietje met water waar je de bovenkant van dicht houd. Water blijft in het rietje doordat het vacuüm zuigt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Ik heb een oude installatie met een dikke ringleiding op zolder, dus beneden buis naar buiten is niet voldoende (automatische ontluchter in cv op zolder laat wel lucht in, maar niet genoeg), plots denk je dat het klaar is, broebelt er wat, en komt er weer een hele hulp. Best op alle radiatoren kranen open en ontluchter open en CV en pomp verdeler uittrekken, komt er vlotter lucht bij.

Om terug te vullen: ontluchters dicht, vulkraan open (liefst iemand bij om druk in de gaten te houden, anders snel werken), laagste naar hoogste ontluchter aflopen en ontluchten tot volle straal water. Alles netjes gevuld, dan nog even overal ontluchten en dan pas ketel inschakelen (die doet ontluchtprogramma, laat maar 10 minuten doen); daarna pas pomp verdeler terug inschakelen, dan heb je minst kans op lucht in je vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:50
De vloerverwarming hoeft zo te zien niet leeg. Thermostaat en voetventiel (zit er links naast) dicht. Zo kan je misschien de verwarmingen boven ook isoleren zodat ze niet leeg hoeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:46
Je cv verdeler heeft gewoon een vulkraan die je als aftapper kan gebruiken.

Ps erg jammer dat er zulke dunne aanvoerleidingen zijn gebruikt, dat had 22mm staal of 25/26mm kunststof minimaal moeten zijn.
Dan heeft op deze locatie een veerbelaste bypass niet zo veel zin de soms noodzakelijke flow door de bypass ga je niet dan niet redden.
Daarnaast heeft deze aanvoerleidingen als nadeel dat je nauwelijks warmtepomp ready bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
als je ketel hoger staat dan de eerste verdieping kun je daar de vul aansluiting openen. dat is een grotere diameter dan die ontluchtingskraantjes. let wel, doe dit pas nadat de druk er af is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:08
leonbong schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:26:
Je cv verdeler heeft gewoon een vulkraan die je als aftapper kan gebruiken.

Ps erg jammer dat er zulke dunne aanvoerleidingen zijn gebruikt, dat had 22mm staal of 25/26mm kunststof minimaal moeten zijn.
Dan heeft op deze locatie een veerbelaste bypass niet zo veel zin de soms noodzakelijke flow door de bypass ga je niet dan niet redden.
Daarnaast heeft deze aanvoerleidingen als nadeel dat je nauwelijks warmtepomp ready bent.
dikker is beter ja, maar hier krijg ik het huis prima warm op lage aanvoer temperatuur van maximaal 35c door 20mm MLB. Wellicht niet optimaal maar vervangen is niet altijd direct nodig.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 15:33

paQ

Ligt het aan mij? Of hoeft de vvw helemaal niet leeg :?
Het zijn toch hooguit de radiatoren van de 1e verdieping die hun water kwijt willen?
En als je daar ergens een afsluiter hebt zitten, alleen het stukje leiding vanaf daar tot aan de verdeler.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51

Illusion

(the art of)

Als je dan toch bezig bent: plaats gelijk 2 kogelkranen direct na het kunststof, en een ontluchter in de bovenste horizontale buis.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 15:33

paQ

Illusion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:52:
en een ontluchter in de bovenste horizontale buis.
met manometer erop :P

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1