Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lego12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb enorme keuzestress en twijfel nu al tijdje tussen de iPhone 13 en Galaxy S22. Ik heb ze meerdere keren uitgetest en beide gaven een goede indruk uit behalve dat de scrol/swipe snelheid van de iPhone zeer erg tegenviel. Het scrolt/swipet zo sloom/stroef. Als je een artikel opent, en je scrolt dan is het zeer sloom terwijl het op de S22 zeer vlot en echt (super)snel scrolt. Geen instellingen gevonden om dit te verhelpen in iOS, dat valt toch wel tegen.. Het zijn beide goede toestellen maar met de prijs in gedachte, en mijn pluspunten/minpunten wil ik toch nog graag extra advies zodat ik zeker kan zijn van m'n keuze.

De iPhone 13 kost € 700 en de S22 € 500 (met 100 EUR cashback).

iPhone 13;
+ Integratie, het ecosysteem. Ik heb al een macbook en zou nog airpods kopen.
+ Lange levensduur Ik houd mijn telefoons minstens 4 jaar.
+ Lange batterijduur
+ Houd zijn waarde beter vast

- Scrol/swipe probleem dat ik al aankaartte.
- Lees vaak dat iOS 16 zeer slechte batterijprestaties/duur levert.

S22;
+ Hardware is ongeveer gelijk aan de iPhone 13.

- Korte levensduur/batterijduur. Lees dat veel mensen vinden dat de S22 zeer snel leeg is.
- Lees vaak dat de prestaties tegen vallen (Exynos 2200).
- Verliest snel zijn waarde

Dankuwel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat langzame scrollen is niet te fixen op ios, zo is het gewoon ontworpen.
Zelf zit ik nu op een S22 en bevalt erg goed. Wel een mindere accu dan de iPhone 13, maar het scherm van de S22 is wel een stuk fijner.
Groot nadeel van de S22 is dat deze wel heel erg glad is, stuk gladder dan de iPhone.

En de iPhone is 825 volgens de pricewatch.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 26-11-2022 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:57
iOS is oorspronkelijk specifiek ontworpen voor de iPod, een MP3 speler van Apple. Dat apparaat moest 1 ding doen, en deed dat goed. Die software is in de loop der tijd verder ontwikkeld, maar de basis is nog steeds dezelfde waardoor een antal zaken niet goed kunnen. Voordeel is wel, het is op kleine accu's en trage hardware gebaseerd van oorsprong, dus nu is accu levensduur uitstekend en dagelijks gebruik prima.

Leg je dat naast Android zie je verschil in hoe het besturingssysteem is opgebouwd. Het is gebaseerd op Linux, multi-tasking en allerlei features zitten vanaf het begin er in. Het platform heeft veel verschillende merken die elkaar beconcurreren en zich willen onderscheiden met features. Maar dat betekend wel iets voor de accu.

Wat betreft de 4 jaar levensduur die je minimaal wilt halen, voor beide telefoons mag dat geen probleem zijn. Samsung garandeert minimaal 5 jaar updates na release met in de praktijk vaak nog langer, en Apple garandeert niets maar de praktijk is 6 jaar updates op dit moment. Dus de iPhone 13 en Samsung S22 zullen ongeveer gelijk stoppen met de updates zoals de verwachtingen nu zijn.

Waarde vasthouden, stel over een aantal jaar wil je het toestel verkopen en je krijgt 100 Euro voor de S22 en 300 Euro voor de iPhone 13, en je neemt het prijsverschil van de aanschaf mee, hebben ze uiteindelijk net zo veel gekost.

Prestaties van de Exynos vs Qualcomm processors is een eeuwige discussie in het rijtje mijn auto kan 240 km per uur op de teller die van jou maar 220. Op de Nurnbergring zul je dat wel merken, maar in het dagelijkse leven zeker niet.

Laatste punt, de filosofie van Apple is, we bieden een product aan op manier X, en dat is wat wij het beste vinden voor de klant dus moet je ermee doen. Het systeem is gesloten. Voordeel, minder kans dat klanten het breken en er over gaan klagen, enorme optimalisatie. Nadeel, klanten die er over klagen dat iets niet kan.
Filosofie van Android is open, veel mogelijkheden, developer instellingen, maar daardoor ook gebruikers die dat doen die de boel slopen en vervolgens gaan klagen, en ook mensen die het daardoor prijzen.
En voor beide toestellen vind je topics genoeg hier op Tweakers en elders op het internet dat er geklaagd gaat worden.

Ik heb toevallig een iPhone van de zaak en een S21 Ultra prive in gebruik, en de zakelijke SIM in de S21 gestopt. Reden is de telelens die er op zit voor op vakantie en de vrijheid die het OS bied waardoor ik mij er beter op thuis voel. Ik merk dat de eerste weken de accu heel snel leeg was tot het OS geleerd had welke apps hoe te behandelen, want sommige staan in de achtergrond te draaien terwijl je ze niet gebruikt dus worden dan in slaapstand gezet. Verder multi-task ik en dat kan (nog) niet op iPhones.

Kijk ik nu naar jou test gebruik lees ik een ergernis voorbij komen op het scrollen. Voor een toestel wat je veel gebruikt en de komende 4 jaar mee moet zou ik niet adviseren om elke dag tegen die ergernis aan te kijken. Echter je geeft niet aan waar je vanaf komt, als je nu al jaren tevreden iPhone gebruiker bent, ben je er aan gewend en zul je zolang je de telefoons niet naast elkaar legt prima met een iPhone door kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:54

d0s

sssst

Die scrollervaring zal ook te maken hebben met het 120hz scherm op de Galaxy. Als je dat eenmaal hebt ervaren voelt 60hz hopelijk verouderd aan, zelfs op pro apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
d0s schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:39:
Die scrollervaring zal ook te maken hebben met het 120hz scherm op de Galaxy. Als je dat eenmaal hebt ervaren voelt 60hz hopelijk verouderd aan, zelfs op pro apparaten
Dat is echt een ios dingetje, op Android scroll je in 1 beweging naar de onderkant van een pagina, met ios moet je een paar keer vegen en scrollt het gewoon een stuk langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:54

d0s

sssst

Ernemmer schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:43:
[...]

Dat is echt een ios dingetje, op Android scroll je in 1 beweging naar de onderkant van een pagina, met ios moet je een paar keer vegen en scrollt het gewoon een stuk langzamer.
Dat snap ik, maar als dat dan ook nog eens in 60hz gaat dan voelt het allemaal nog eens extra langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lego12
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
swhnld schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:34:

Ik heb toevallig een iPhone van de zaak en een S21 Ultra prive in gebruik, en de zakelijke SIM in de S21 gestopt. Reden is de telelens die er op zit voor op vakantie en de vrijheid die het OS bied waardoor ik mij er beter op thuis voel. Ik merk dat de eerste weken de accu heel snel leeg was tot het OS geleerd had welke apps hoe te behandelen, want sommige staan in de achtergrond te draaien terwijl je ze niet gebruikt dus worden dan in slaapstand gezet. Verder multi-task ik en dat kan (nog) niet op iPhones.
Wat bedoel je juist met multitasken dat nog niet kan met iOS? Je hebt toch ook een overzicht met alle apps?
swhnld schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:34:
Kijk ik nu naar jou test gebruik lees ik een ergernis voorbij komen op het scrollen. Voor een toestel wat je veel gebruikt en de komende 4 jaar mee moet zou ik niet adviseren om elke dag tegen die ergernis aan te kijken. Echter je geeft niet aan waar je vanaf komt, als je nu al jaren tevreden iPhone gebruiker bent, ben je er aan gewend en zul je zolang je de telefoons niet naast elkaar legt prima met een iPhone door kunnen.
Misschien wel, ja. Ik heb geen iPhone, wel een moto G3, die aan vervanging toe is. Ik wil gewoon iets dat werkt, vlot, en voor minstens 4 jaar. Ik heb het scrollen nog eens getest op iPhone 11 van een familielid, en dat werkt prima. Zal aan het test model liggen, misschien is de oleophobic coating al aangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
lego12 schreef op zondag 27 november 2022 @ 00:23:
[...]

Wat bedoel je juist met multitasken dat nog niet kan met iOS? Je hebt toch ook een overzicht met alle apps?

[...]

Misschien wel, ja. Ik heb geen iPhone, wel een moto G3, die aan vervanging toe is. Ik wil gewoon iets dat werkt, vlot, en voor minstens 4 jaar. Ik heb het scrollen nog eens getest op iPhone 11 van een familielid, en dat werkt prima. Zal aan het test model liggen, misschien is de oleophobic coating al aangetast.
Op moment dat je van app wisselt wordt de andere app op stil gezet. Je zult iets vertraging merken bij het wisselen van apps.
Hier de aankondiging van Apple dat iPadOS nu wel multi-tasking ondersteund door toevoeging van StageManager, dus daarom verwacht ik dat het ook een keer naar de iPhone zal komen:
https://www.apple.com/nl/...ity-of-ipad-even-further/

En over de keuze, geen van beide zullen een foute keuze zijn, en zijn een enorme upgrade vanaf je huidige toestel. iPhone zal iets meer leercurve hebben, maar gezien je terug kunt vallen op familie die het al gebruikt, misschien wat apps die je opnieuw moet kopen, en zorgen voor goede backup voor de conversie van je whatsapp geschiedenis bijvoorbeeld, en mogelijk wat apparaten (zoals een smartwatch) als je die nu integreert controleren of die ook met iOS samenwerken.
Ga je voor de Samsung zou ik ook een goede backup maken en daarna handmatig de Samsung inrichten en de backups terugzetten van Whatsapp vanaf je Google Drive. Normaal kun je ook SmartSwitch gebruiken, maar de Moto G3 heeft een erg oude Android versie dus kun je tegen problemen aanlopen. Je kunt het wel met SmartSwitch doen overigens, maar als je dan problemen hebt moet je alsnog toestel resetten en handmatig inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Heb je ook gekeken naar andere toestellen? Zo heeft de S21 FE een iets betere batterijduur dan de S22 en een snelle Qualcomm processor, en de S21+ heeft een vergelijkbare batterijduur als de iPhone 13. Als je geen haast hebt kun je eventueel ook nog even de S23 afwachten. Die komt begin volgend jaar uit.

Een Samsung verkopen aan een particulier verliest z'n waarde sneller, maar meestal krijg je er bij inruil wanneer je een nieuw toestel koopt wel nog een redelijke prijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 22:39
Allereerst excuses voor de enorme kick, anderhalf jaar later...

Ik sta vandaag en morgen ook voor dezelfde keuze: iPhone 13 of een S22 (telefoon van de zaak).

Ik moet uiterlijk vrijdag bestellen, en aangezien morgen een feestdag is a.k.a. winkels dicht, kan ik niet snel naar de winkel om ze beide in de hand te houden. Waarschijnlijk ook lastig aangezien het niet de allernieuwste modellen meer zijn.

@lego12 wat heb je uiteindelijk gekozen en ben je tevreden?

Ikzelf ben 100% Android user (privé altijd al gehad, momenteel een Pixel 4a) en heb nooit echt met iOS gewerkt. Vanuit dat oogpunt neig ik natuurlijk naar de S22.

Aan de andere kant zou dit wel hét moment zijn om eens iOS uit te proberen. Deze telefoon van de zaak zal ook echt alleen zakelijk gebruikt worden (normaal bellen en Teams calls, mailen, dat zeg maar).
Maar het betekent dus ook: nieuwe profielen/accounts aanmaken, leren ermee om te gaan, etc.

Dus ja, wat is wijsheid?

Uiteindelijk zal ik zelf moeten kiezen, maar misschien heeft iemand hier nog een tip waar ik nog niet over na heb gedacht.

Bedankt!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Malfoi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:53:
Allereerst excuses voor de enorme kick, anderhalf jaar later...

Ik sta vandaag en morgen ook voor dezelfde keuze: iPhone 13 of een S22 (telefoon van de zaak).

Ik moet uiterlijk vrijdag bestellen, en aangezien morgen een feestdag is a.k.a. winkels dicht, kan ik niet snel naar de winkel om ze beide in de hand te houden. Waarschijnlijk ook lastig aangezien het niet de allernieuwste modellen meer zijn.

@lego12 wat heb je uiteindelijk gekozen en ben je tevreden?

Ikzelf ben 100% Android user (privé altijd al gehad, momenteel een Pixel 4a) en heb nooit echt met iOS gewerkt. Vanuit dat oogpunt neig ik natuurlijk naar de S22.

Aan de andere kant zou dit wel hét moment zijn om eens iOS uit te proberen. Deze telefoon van de zaak zal ook echt alleen zakelijk gebruikt worden (normaal bellen en Teams calls, mailen, dat zeg maar).
Maar het betekent dus ook: nieuwe profielen/accounts aanmaken, leren ermee om te gaan, etc.

Dus ja, wat is wijsheid?

Uiteindelijk zal ik zelf moeten kiezen, maar misschien heeft iemand hier nog een tip waar ik nog niet over na heb gedacht.

Bedankt!
Gebruik je nu knoppen of veeg beweging in Android voor de navigatie. De iPhone kent alleen veeg beweging voor de bediening dus dat zul je jezelf moeten aanleren. Verder is een app een app, die werken op beide platformen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 22:39
swhnld schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Gebruik je nu knoppen of veeg beweging in Android voor de navigatie. De iPhone kent alleen veeg beweging voor de bediening dus dat zul je jezelf moeten aanleren. Verder is een app een app, die werken op beide platformen wel.
Veegbewegingen, kan niet meer zonder. Maar dat wist ik niet, dat dat op iOS ook met veegbewegingen gaat, thanks!

www.flickr.com/malvlex

Pagina: 1