Als softwareontwikkelaar ken ik je frustratie.

Ik heb genoeg use-cases uitgeschreven, ik snap het proces. Daarom scheef ik ook dat mijn voorbeeld een "implementatie zou kunnen zijn".
Heel fundamenteel is dit het probleem:
Je hebt een constante in de vorm van een specifiek product dat in de tijd voor een andere constante in de vorm van euro's in de markt wordt aangeboden. Vraag en aanbod zorgen voor een prijs die jullie in een grafiek weergeven.
Alleen één van deze twee constanten is stiekem niet meer zo constant, een euro in 2018 is relevant minder waard dan een euro in 2022.
Als je de "waarde" van een product door de tijd wil weten ontstaat er door de inflatie in euro's (arguably) een vertekening in de grafiek.
Stel je zou de prijsgrafiek uitdrukken in Turkse Lira dan ben je het signaal volledig kwijt in de ruis van 80% inflatie. En nu is het makkelijk om te zeggen dat ze in Turkije de weg kwijt zijn en dat het daarom niet relevant is voor ons. Maar dat zei Europa ook toen ze daar 15% inflatie hadden en nu zitten we daar zelf boven. Het is niet erg om al wat over dit probleem na te denken.
Mijn wens:
Kunnen we iets verzinnen om die vertekening te corrigeren zodat je als consument beter zicht houd op de werkelijke waardeontwikkeling van een product. Zeker als zou blijken dat de inflatie nog jaren hoog blijft en veel fluctueert.
Volgens mij is dat stiekem nog best complex om goed te doen.
...
Als er allerlei percentages van elkaar afgetrokken en met elkaar vermenigvuldigd moeten worden, dan krijg je sowieso ook nog met cumulatieve afrondingsfouten te maken.
Ja, dat klopt wel, het is niet helemaal obvious hoe dat goed te berekenen is. Maar een inflatie-indexatie berekenen is wel een standaard probleem. Een economiestudent zou daar in zijn studieboeken iets over moeten kunnen vinden.
Via de api van
https://opendata.cbs.nl kan de juiste data automagisch worden opgevraagd.
Inflatie is sowieso niet 1 waarde... Is "de" inflatie wel relevant voor de prijsontwikkeling van de producten op Tweakers. Want hoewel het CBS de gebruikelijke producten daadwerkelijk meeneemt, wordt "de" inflatie door veel meer soorten producten en uitgaven bepaald. En ook zitten niet alle niche-producten in die berekening.
Helemaal waar, elektronica is ook een wereldmarkt waar je dan de Nederlandse CPI tegen afzet. De CPI is ook nog een politiek gevoelig onderwerp en met de omzetting naar "geharmoniseerde" Europese inflatiecijfers krijgen de betrouwbaarheid van die cijfers weer een extra asterisk.
Maargoed, welke andere opties zijn er?
Als er ergens een chipfabriek stil is gevallen en de voorraden voor geheugenchips zijn afgenomen, zie je dat niet per se terug in de inflatie. Daarvoor zal het effect op het totaalplaatje doorgaans te klein zijn. Maar je ziet het wel (doorgaans met enige vertraging) terug bij de relevante producten in de Pricewatch.
Ja, precies. Met het stilvallen van een chipfabriek is er een impact op het aanbod en dat zie je terug in de grafiek.
Maar in een hypothetische situatie waarbij het aanbod (aantal) en vraag (aantal) door de tijd heen precies in balans is zou de waarde van het product constant moeten zijn (en ongeveer gelijk aan de productiekosten) maar door de inflatie zal de prijs in euro's toch stijgen omdat mensen relevant meer euro's kunnen aanbieden voor het product.
Hier beschrijf je wat er met de informatie getoond kan worden. Maar echt antwoord geven op de nut-vraag doe je daarmee nog niet

Wat heb je dan aan die informatie? Beïnvloed dat op enige wijze je waardering voor het product en/of je aankoopgedrag?
Ja, het beïnvloed mijn aankoopgedrag. Ik probeer de aankoop van producten uit te stellen totdat er een overaanbod en/of een gereduceerde vraag is naar producten waardoor het goedkoper is. Door de inflatie variabele uit de grafiek te halen is de data wat zuiverder.
En ook hier, waarom is dat fijn?
Als je nu een boormachine of koffiezetapparaat wilt kopen, is de prijs van 4 jaar geleden - al dan niet gecorrigeerd voor inflatie - dan nog echt relevant?
Basic boormachines en koffiezetapparaten zijn een goed voorbeeld van massaproducten met veel verschillende concurrerende fabrikanten. Dat betekend dat waarde van deze producten altijd dicht tegen de productiekosten aan zit. Afwijkingen in de prijs zeggen daarmee direct iets over het aanbod en vraag in de markt. Een recessie met afname in vraag zou de waarde 10% kunnen laten dalen, iets dat zichtbaar wordt in de grafiek, maar als tegelijkertijd de inflatie 10% is verdwijnt die informatie.
Dit laatste is overigens sowieso een discussie die ook in de context van 'deals' loopt; bijvoorbeeld in discussies bij artikelen over prijsdalingen van videokaarten had je vaak opmerkingen over dat 'ze nog steeds niet voor onder de adviesprijs' te koop waren... Er heeft zelfs iemand gevraagd om die
in de prijsgrafieken op te nemen.
Maar echt uitleggen waarom dat relevant is gebeurt dan niet. Wellicht komt het voort uit een gevoel van onrecht; dat winkels prijzen meer verhogen dan ze zouden 'mogen' (in de perceptie van iemand die zoiets meldt).
Ja.. de adviesprijs is uiteindelijk gewoon een verzinsel van de fabrikant in relatie tot de detailhandel. Zodra AMD de Navi31 in de markt zet dan past Nvidia zijn prijzen aan. In die zin is de situatie met videokaarten heel interessant op het moment. Fabrikanten waren door de work-from-home covid periode en ethereum mining gewend geraakt aan meer vraag en zijn meer gaan produceren en nu lijken ze met overschot te zitten. De waarde van videokaarten is hard gecorrigeerd.