Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:41
Iets langer dan 2 jaar geleden heb ik een nieuwe pc gekocht, voornamelijk gericht op gamen. Ik had destijds een 1900x1200 scherm dat al vrij oud was. Ik heb gekeken of ik op dat moment ook mijn scherm kon upgraden, maar een nieuw scherm + bijbehorende videokaart was budgettechnisch niet mogelijk. Ik heb daarom destijds een vrij bescheiden kaart gekocht (5600 XT), met het idee om na een jaar of wat het scherm + de videokaart te upgraden.

Niet veel later begaf het scherm het; deze heb ik toen vervangen door het onderstaande QHD/144Hz scherm. Van het upgraden van de videokaart is het sindsdien nav de GPU schaarste en daarbij behorende prijzen niet gekomen.

Inmiddels zijn de prijzen weer wat genormaliseerd en ben ik me ook aan het orietenteren op een nieuwe kaart. Omdat het scherm over Freesync beschikt kom ik min of meer automatisch bij AMD uit.

Een hard budget heb ik niet, zolang het geld maar een beetje efficient wordt besteed. Qua games speel ik van alles; ik heb net bijvoorbeeld Warhammer 40k: Chaos Gate uitgespeeld en ben van plan binnenkort met Guardians of the Galaxy the beginnen. Ook speel ik met enige regelmaat de Total War games.

Ik zat zelf te kijken naar een 6750 XT, en dat lijkt een flinke upgrade. Een stapje hoger (6800 of 6800XT) kan ook, maar ik vraag me dan wel af of mijn voeding nog wel voldoet. Voor bijv. een 6800 wordt 750 watt aanbevolen, al ben ik me er ook bewust van dat fabrikanten wat dat betreft heel erg aan de veilige kant gaan zitten.

Ik ben me er ook bewust van dat er de komende maanden wat staat te gebeuren op het gebied van AMD videokaarten. Is het daarom misschien het beste om te wachten? Ik heb geen haast, dus als ik het beste is om eea met een maand of 3 uit te stellen is dat ook geen probleem.

Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

Mijn huidige PC:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 419,99€ 419,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P300 Zwart€ 103,70€ 103,70
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZSW€ 73,-€ 73,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 75,95€ 75,95
Totaal€ 976,44

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welk scherm heb je? Je kan dat gewoon koppelen aan dit topic door boven je eerste post op "Koppel onderwerp" te klikken en dan bij "Product" het scherm in te geven.

Anyway je zou kunnen upgraden naar de 6000 serie of nog even wachten tot de 7000 serie er is (December 13)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/5c3c54ad41fa451ac9814b35fec7c212fbea350f/?url=https%3A%2F%2Fcdn.videocardz.com%2F1%2F2022%2F11%2FRADEON-RX-7900-1-768x432.jpg
$ prijs x 1.21 doen dan zit je in de buurt van de retail hier.

Wat bereft je voeding daar roep ik @Uszka erbij :)

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 25-11-2022 21:56 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Ah excuus, ik was kennelijk vergeten het scherm in het lijstje op te nemen. Ik heb het nu gekoppeld, zoals je suggereerde. Het gaat om de AOC Q27G2U/BK Zwart.

De 7900 XT(X) lijkt me een beetje overkill voor mij. Is ook al bekend wanneer de mid range kaarten van de nieuwe serie beschikbaar zullen worden?

[ Voor 9% gewijzigd door MarijnP01 op 25-11-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:06
G-sync werkt ook op een Freesync monitor. Dus Nvidia is ook een optie. En als ik jou was zou ik tot de 7000 serie wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
6800XT zal nog wel gaan op een Focus GX 650. 6900/7900XT niet. Wel aansluiten met zoveel mogelijk aparte kabels omdat Seasonic een paar cent wilde besparen door 18AWG draden en 9A minifit connectors ipv 16AWG en 13A HCS connectors te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Bintzak schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 01:55:
G-sync werkt ook op een Freesync monitor. Dus Nvidia is ook een optie. En als ik jou was zou ik tot de 7000 serie wachten.
Dank, dat was mij niet bekend. Ik houd het in het achterhoofd.

Ik denk dat ik inderdaad maar wacht op de volgende serie, aangezien die er snel aan zit te komen. All else being equal zal ik op die manier significant meer waar voor mijn geld krijgen. Het zal nog wel even duren voordat de midrange modellen daadwerkelijk beschikbaar worden, maar die tijd kan ik wel wachten.
Uszka schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:59:
6800XT zal nog wel gaan op een Focus GX 650. 6900/7900XT niet. Wel aansluiten met zoveel mogelijk aparte kabels omdat Seasonic een paar cent wilde besparen door 18AWG draden en 9A minifit connectors ipv 16AWG en 13A HCS connectors te gebruiken.
Dank! Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Ik zie nu dat er bij Megekko een RX 6800 relatief gunstig geprijsd is (570 euro). Ik had besloten te wachten, maar de FOMO is real.

Wat denken jullie? Beter nog even wachten, of is dit een goede deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12
MarijnP01 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:43:
Ik zie nu dat er bij Megekko een RX 6800 relatief gunstig geprijsd is (570 euro). Ik had besloten te wachten, maar de FOMO is real.

Wat denken jullie? Beter nog even wachten, of is dit een goede deal?
Zou juist niet wachten !

Dit ; https://www.megekko.nl/pr...aming-D-16G-OC-Videokaart

[ Voor 15% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 30-11-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Voor de duidelijkheid: ik bedoelde wachten op de nieuwe serie videokaarten. Maakt dat het nog anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
MarijnP01 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:50:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik bedoelde wachten op de nieuwe serie videokaarten. Maakt dat het nog anders?
Dat ga je dan niet redden met €569...en wellicht wordt dan weer jou CPU de bottleneck.
Of moet je wellicht ( toch ) een zwaardere voeding kopen.
Zelf heb ik bij hun op 26-11 een 6800XT gekocht voor €599
O ja een 65 watt Ryzen7 met een 6800 of 6800XT draait prima op een GOEDE 650w voeding !

[ Voor 10% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 30-11-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Het bedrag dat ik uitgeef maakt me niet zoveel uit, zolang het maar de meeste bang for the buck geeft. Ik vind het prima om straks bijv. 700 euro uit te geven voor een 7700 XT als die ook verhoudingsgewijs meer performance geeft.

Dus dat is concreet mijn vraag, I guess. Is het, met dat in het achterhoofd, beter om te wachten, of doe ik beter nu die aankoop? Ik snap dat dat moeilijk te voorspellen is, maar een guesstemation zou ik al zeer op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Denk niet dat je een 7700XT gaat krijgen voor €700.
Wellicht...wel een jaar na de uiteindelijke releasedate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
ik zit ook enorm te twijfelen, en een tijdje al de prijzen van de 6000 serie te volgen. Probleem is dat er nog weinig bekend is van de performance verschilllen en, voor mij, teveel onduidelijk over de uiteindelijke prijs.

Als de 7900 XT anderhalf keer zo snel is als de 6800 voor 200 meer loont het zeker. Is het 20% meer voor 300 meer wordt het een stuk lastiger voor mij.

met de huidige prijzen ben ik de 6750 XT snel uit het oog verloren: de 6800 is velen malen interessanter naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@Aragnut ja als is het maar om b.v de bredere bus 256 bit vs 192bit ;)

B.v ; https://tweakers.net/pricewatch/compare/1818896;1651120/

[ Voor 31% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 30-11-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Aragnut schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:11:
ik zit ook enorm te twijfelen, en een tijdje al de prijzen van de 6000 serie te volgen. Probleem is dat er nog weinig bekend is van de performance verschilllen en, voor mij, teveel onduidelijk over de uiteindelijke prijs.

Als de 7900 XT anderhalf keer zo snel is als de 6800 voor 200 meer loont het zeker. Is het 20% meer voor 300 meer wordt het een stuk lastiger voor mij.

met de huidige prijzen ben ik de 6750 XT snel uit het oog verloren: de 6800 is velen malen interessanter naar mijn idee.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden, want ik maak nu precies hetzelfde mee. :-) Je hebt eigenlijk gewoon net te weinig informatie om tot een goed gefundeerde beslissing te komen.

Wat ik me nog afvroeg: rondom black friday zijn er een aantal goede aanbiedingen geweest (zoals de 6800XT, waaraan al gerefereerd werd hierboven). Helaas heb ik die aanbiedingen gemist.

Kunnen we rond de kerst weer dergelijke acties verwachten, of is dat niet gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
MarijnP01 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:23:
[...]
Kunnen we rond de kerst weer dergelijke acties verwachten, of is dat niet gebruikelijk?
Denk dat je meer kans had tussen 24-11 & 28-11....of nu 1 van de 'restjes'.

Het blijft 'glazen bol' werk... :/

https://wccftech.com/roundup/amd-radeon-rx-7700-xt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:03
Doorgaans blijven winkels wel met aanbiedingen gooien. Bij nieuwe generatie moet ook de oude voorraad op dus ook dat speelt (hopelijk) mee. Als de getallen bekend zijn kunnen er, denk ik, 3 scenarios zijn:
Nieuwe kaarten zijn netjes geprijsd en stuk sneller: oude kaarten zakken in prijs tbv sales oude voorraad.
Nieuwe kaarten te duur of underwhelming: oude kaarten veren weer op vanwege interesse.
Nieuwe kaarten komen, oude kaarten bewegen niet qua prijs.

Promoties van amd (2 games) lijken iig tot februari te lopen

Had zelf gehoopt begin november (tot nu) wel iets meer info te zien over de kaarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik zit met hetzelfde dilemma als de TS, @Aragnut en @MarijnP01 . De reden dat het begon te jeuken om te upgraden was omdat Warzone 2.0 last had van stutters en hoewel ik wist dat het door een slechte optimalisatie van die game kwam, wilde ik vooral ook graag een excuus om te upgraden denk ik. Inmiddels heb ik de juiste settings gevonden in Warzone 2.0, waardoor het alsnog vlotjes draait op mijn R5 2600/Vega 56. Ik heb uiteindelijk dan ook maar besloten om te wachten, op zijn minst op de benchmarks van de 7900XT(X) en wellicht ook tot de 7700/7800 uit zijn gekomen.

Doorgaans is het wel zo dat je beter een nieuwe kaart koopt wanneer ze nét uit zijn, dan heb je in die zin het meeste "bang for the buck". De theorie erachter is dat kaarten nauwelijks goedkoper worden in hun life span en de typische product life cycle van een kaart ongeveer 2 jaar is. Zo blijf je m.a.w. 2 jaar op de "cutting edge". (Ik heb het niet zelf bedacht, maar ooit gehoord van TechDeals op YouTube, die ik doorgaans wel als een betrouwbare bron beschouw.)

Dat gezegd zijnde heeft de cryptogekte gecombineerd met absurde inflatie de afgelopen tijd wel wat roet in het eten gegooid, waardoor de 6000-reeks erg interessant geprijsd staat momenteel. Dat heeft dan vooral met vraag en aanbod te maken. Qua bang for the buck denk ik dus dat je niks mis kunt doen door nu een 6800 voor minder dan EUR 600,- te kopen. Voor dezelfde performance ga je bij RDNA3 meer betalen denk ik.

Ik geloof er m.a.w. niet echt in dat een 7700 het eerste jaar voor pakweg 700 EUR te koop gaat staan. AMD gaat nu gewoon op de huidige marktsituatie anticiperen, en hun reststock 6000-kaarten asap tegen "dumpingprijzen" proberen uit te verkopen. Althans dat lijkt me het meest logische vanuit hun POV.

Wat ik wel verwacht is een (kleine) prijzenoorlog tussen Nvidia en AMD, maar bij release nog een midrange kaart kunnen scoren voor <700-800 EUR lijkt me voorgoed verleden tijd vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@RipItUp daarom doken velen hier ook bovenop de kans op een PowerColor 6800XT te kopen voor €599
Maar goed dat was dan ook de enige 6800XT die door de 'grens' van €600 zakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
Die heb ik helaas (of misschien juist gelukkig) gemist. Afgelopen week wel erg getwijfeld aan een Asus TUF 6800XT die bij Azerty te koop stond voor <€650, dat vond ik ook al een mooie prijs. Wel nog steeds amper goedkoper dan de MSRP twee jaar geleden. Maar again, die MSRP prijzen zijn gerekend aan een 10-15% inflatie tijdperk dus eigenlijk niet meer relevant.

't Is niet dat ik AMD/Nvidia een schouderklopje, laat staan de pap in de mond, wil geven, maar inflatie is helaas ook een belangrijke factor van de absurde prijzen tegenwoordig... Ik zie dat zelden als argument voor de prijsstijgingen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
RipItUp schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:38:Wel nog steeds amper goedkoper dan de MSRP twee jaar geleden. Maar again, die MSRP prijzen zijn gerekend aan een 10-15% inflatie tijdperk dus eigenlijk niet meer relevant.

't Is niet dat ik AMD/Nvidia een schouderklopje, laat staan de pap in de mond, wil geven, maar inflatie is helaas ook een belangrijke factor van de absurde prijzen tegenwoordig... Ik zie dat zelden als argument voor de prijsstijgingen terug.
Als je de infatie in NL van de afgelopen 2 jaar meeneemt en de MSRP was $649.
Dan is €599 een koopje....toch :?

nieuws: AMD Radeon RX 6800 XT en RX 6800 komen 18 november uit voor 649 en 57...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Dank voor de input, iedereen. Interessant om te zien dat er meer forumleden met dit probleem aan het 'worstelen' zijn. Ook niet zo gek misschien; ik neem aan dat iedereen is getriggered door de forse prijsdalingen van de afgelopen tijd.

Ik duik nog even in de benchmarks van de 6800 en neem dan een beslissing (hopelijk een waar ik geen spijt van krijg :-)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:15:
[...]

Als je de infatie in NL van de afgelopen 2 jaar meeneemt en de MSRP was $649.
Dan is €599 een koopje....toch :?

nieuws: AMD Radeon RX 6800 XT en RX 6800 komen 18 november uit voor 649 en 57...
Ahja excuus, ik zat met een MSRP van 699 voor de 6800XT in mijn hoofd, maar voor mij persoonlijk blijft het nog een beetje een "emotionele" kwestie. Tel 15% inflatie bovenop die MSRP van 649, dan zit je aan +-750 EUR MSRP in "2022"-prijzen gerekend. Om dan te zeggen dat 599 EUR een koopje is voor een kaart van 2 jaar oud die bijna End Of Life is, dat gevoel zou ik eerder hebben bij een prijs van 400-500 EUR.

't Is eigenlijk zeer relatief. Prijs/performance t.o.v. de nieuwe generatie videokaarten is het misschien een goeie deal, maar dan negeer je het feit dat de nieuwe generatie kaarten er qua prijs/performance ratio letterlijk NIET op vooruitgaan. Voor de x aantal performance extra betaal je ook bijna evenredig meer. Dat was vroeger gewoonweg anders.

Maar soit, ik heb mij de bedenking ook al meermaals gemaakt en voor mezelf uitgemaakt dat een 6000-series kaart naar hedendaagse normen best interessant is voor het geld dat ik aan een GPU wil geven. Maar de bottom line is vooral dat het een bijzonder slechte periode is voor consumenten en hun portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarijnP01
Aan de andere kant: we komen natuurlijk ook uit een beetje gekke periode waarin de vraag om diverse redenen veel groter was dan het aanbod. De MSRP als uitgangspunt nemen is daardoor niet zo nuttig, aangezien de meeste kaarten (tot voor kort) niet voor MSRP beschikbaar zijn geweest.

Ter illustratie: de RX 6800 die Megekko nu aanbiedt voor 570 euro was in september verkrijgbaar voor minimaal 750 euro, en in juni en daarvoor voor minimaal 980 euro. Vanuit dat perspectief is er sprake van een zeer gunstig prijsverloop.

Doet natuurlijk niks af aan je conclusie dat het als consument een kloteperiode is om een GPU aan te schaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door MarijnP01 op 30-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarijnP01
Na enige wikken en wegen maar besloten de kaart aan te schaffen, vooral ingegeven door het feit dat het ten opzichte van andere 6800 modellen gewoon een zeer nette prijs is + het een grote vooruitgang (+- een verdubbeling van FPS op 1440p) tov mijn huidige kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnP01
Past strikt genomen niet helemaal in dit topic, maar niet echt nodig om een nieuw topic hiervoor te openen denk ik (in ieder geval niet op dit moment).

Heb de RX 6800 nu een paar weken in mijn pc zitten en hij bevalt erg goed. Gamen op 1440p gaat uitstekend, en daar was ik ook naar op zoek.

Ik las vanmiddag de BBG en zag dat daar voor het 1440p systeem nu 32 GB RAM wordt aangeraden. Ik heb nu 16 GB in mijn systeem zitten. Is het aan te bevelen om naar 32 GB te upgraden?

Ik mee me te herinneren dat er aan wordt geraden om geen verschillende soorten RAM in dezelfde PC te stoppen. Klopt dat?

Dat zou dus betekenen dat als ik het huidige RAM wil blijven gebruiken, ik weer een setje van 2 modules van 8 GB van hetzelfde RAM zou moeten opsnorren. Dat is echter niet zo goed verkrijgbaar. Dan is het aanschaffen van 32 GB nieuw RAM wellicht wat praktischer. Het scheelt in de kosten ook niet zoveel.

Enige gedachten hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:43
MarijnP01 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:01:
Ik las vanmiddag de BBG en zag dat daar voor het 1440p systeem nu 32 GB RAM wordt aangeraden. Ik heb nu 16 GB in mijn systeem zitten. Is het aan te bevelen om naar 32 GB te upgraden?

Ik mee me te herinneren dat er aan wordt geraden om geen verschillende soorten RAM in dezelfde PC te stoppen. Klopt dat?

Enige gedachten hierover?
Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht om van 16 naar 32GB te upgraden. Aan het geheugengebruik alleen te zien is het voor mij maar in een paar gevallen nodig, welke niet spelletjes betreffen. Prestaties heb ik ook geen klachten over op 16GB. Wel een gekke gedachten dat mijn videokaart (6900XT) net zoveel geheugen heeft als dat er werkgeheugen is.

Het mixen van geheugen heeft volgens mij geen nadelen mits je per slotpaar een kit gebruikt en dat de kits qua specificaties overeenkomen. Doe je dat niet dan bepaald volgens mij de zwakste schakel de snelheid; potentieel zonde van je geld.

Eigenlijk vind ik zelf de investering voor 32GB DDR4 klein genoeg om gewoon een nieuw kitje aan te schaffen als je dat een beter gevoel geeft. DDR5 is momenteel nog wat prijzig dus daar gaat die vlieger voor mij niet op.
Pagina: 1