Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soissie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-07 18:15
Ik zit nu in 6 VWO en ben van plan electrical engineering te doen bij HAN aangezien ik heb gekozen voor wiskunde A en dus een tussenjaar nodig zou hebben gehad voor een universitaire bachelor.

Ik vroeg me af hoe de overstap van HBO naar uni zit met dat verschil tussen wiskunde A (minimum voor de HBO studie) en wiskunde B (voor de uni), vooral of ik dit nogsteeds zou moeten leren of dat het doen van HBO me dat laat skippen.

Ook vroeg ik me af welke dingen je nou alleen kan doen met de uni opleiding. Zou ik bijvoorbeeld kunnen werken aan GPU hardware of 5G antennes met alleen HBO of moet ik daar uni voor hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Volgens mij kun je met vwo gewoon naar de ubi, mits je voordat de opleiding start je deficiëntie hebt weggewerkt.

Je moet dus wel het juiste wiskunde-niveau behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Los van of het moet van de universiteit, is het zeer raadzaam om je wiskunde B bij te spijkeren.

Elektrotechniek is eigenlijk toegepaste wiskunde, op universitair niveau ;) . Ik zou zelf voor wo kiezen, heb zowel hbo als wo gedaan en bij dat laatste meer lol gehad en meer langetermijnkennis opgestoken.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 25-11-2022 21:15 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:56

diondokter

Dum spiro, spero

Wat ook een prima pad om te bewandelen is als je uiteindelijk voor een master wil gaan, is om gewoon de bachelor op HBO te halen. Daarna kun je door met een universitaire master als je een pre-master hebt gedaan. Op het Saxion was het iig zo dat je je minor kon gebruiken om je pre-master te gaan doen.

Daarbij moet ik wel opmerken dat als je de kennis en kunde hebt, je overal aan de slag kan. Zo moeilijk wordt er niet over een papiertje gedaan als je jezelf kan bewijzen.

Dus het ligt echt puur aan jezelf wat je wil, maar hebt de volgende paden beschikbaar (voor zover ik weet).

HBO B 4 = 4 jaar
HBO B 4 > Premaster 1 > Uni M 2 = 7 jaar
HBO B (met minor als premaster) 4 > Uni M 2 = 6 jaar
Tussen jaar WisB 1 > Uni B 3 = 4 jaar
Tussen jaar WisB 1 > Uni B 3 > Uni M 2 = 6 jaar

Persoonlijk denk ik dat als je alleen de bachelor doet dat je dan meer aan HBO hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soissie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-07 18:15
Ik heb zelf al veel wiskunde B gedaan, aangezien ik wel al natuurkunde volg en het vooral niet koos om wat minder stress te hebben in de bovenbouw. Wiskunde B moeten doen is dus vooral om aan de toelatingseisen te voldoen.

Als 1 van jullie op een uni is geweest voor elektrotechniek zou ik trouwens ook graag wat over jullie ervaring horen. Toen ik er meeliep leek het namelijk alsof alles over de theorie rondom 5g enzo ging, wat ik zelf iets minder vond, al is dat natuurlijk maar een klein deel van de opleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
@Soissie geen elektrotechniek gedaan hier.
Dat je nu een willekeurig topic aanhaalt dat die dag werd uitgelicht, ga je wel vaker krijgen op de uni (ook wel op hbo). Het gaat er namelijk om dat je de totstandkoming begrijpt van bepaalde concepten en informatie kunt extraheren om vervolgens opnieuw te kunnen toepassen etc etc. Dat je hierbij niet altijd (bijna nooit) met exact de topics te maken krijgt die jij momenteel interessant vindt, is niks nieuws.

Succes met je studies :)

[ Voor 4% gewijzigd door Phyrozi op 25-11-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou meteen WO doen met jouw achtergrond, tenzij:
- je moeite hebt met t niveau van VWO, of
- liever zaken benadert vanuit de praktijk (= hbo).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Soissie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:26:
Ik heb zelf al veel wiskunde B gedaan, aangezien ik wel al natuurkunde volg en het vooral niet koos om wat minder stress te hebben in de bovenbouw. Wiskunde B moeten doen is dus vooral om aan de toelatingseisen te voldoen.

Als 1 van jullie op een uni is geweest voor elektrotechniek zou ik trouwens ook graag wat over jullie ervaring horen. Toen ik er meeliep leek het namelijk alsof alles over de theorie rondom 5g enzo ging, wat ik zelf iets minder vond, al is dat natuurlijk maar een klein deel van de opleiding
Wel elektrotechniek gedaan hier, al ondertussen een 10 jaar geleden. Maar dingen als 5G netwerktechnieken zijn meer master vakken, als je die richting op gaat. Mogelijk krijg je wat modulatietechnieken wel in Bachelor, maar dat is zeker niet de hele theorie rond 5G.

Aan de ene kant zou ik kijken of er geen vrijstelling mogelijk is voor die wiskunde B. Aan de andere kant zijn de verhalen over dat je hele middelbare school wiskunde in 3 weken doet, en het daarna in dat tempo door gaat wel iets overdreven, maar niet zoveel.

Voor een ieder op HAVO die WO wil doen zou ik de optie van HBO gevolgd door pre-master en master aanraden. Voor jou? Ook als een vrijstelling krijgen (+ Oefenen in de zomervakantie) geen optie is. Hoewel het niveau van Bachelor aan uni echt veel hoger is als aan hogeschool, denk ik niet dat ik een jaar vertraging zou nemen enkel voor één wiskunde vak.
Soissie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:46:
Ook vroeg ik me af welke dingen je nou alleen kan doen met de uni opleiding. Zou ik bijvoorbeeld kunnen werken aan GPU hardware of 5G antennes met alleen HBO of moet ik daar uni voor hebben gedaan?
Veel GPU hardware wordt er in Nederland niet gemaakt ;) .En je hebt een speciaal soort mensen nodig die aan antennes rekenen leuk vindt :P . Maar om je vraag te beantwoorden, hoewel ik niet wil zeggen dat het onmogelijk is daarheen te groeien met HBO, is het wel heel veel moeilijker dan met universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Ik heb een electrotechniek zuster studie gedaan en een vriend van me heeft het de echte opleiding gedaan HBO en is toen doorgegaan naar een universitaire electrotechniek master.

Ik kan weinig zeggen van de Uni bachelor, maar op het HBO is het allemaal best practisch. In het begin wat klein spul. Breadboards, klein beetje programmeren, wet van Ohm, Kirchhoff enzo.

Later gaat het meer over grotere dingen waarbij je ook meer wiskunde krijgt. Je leert circuits door te rekenen en bij ons moesten ze dat uiten door een voeding te ontwerpen met specifieke eigenschappen.

Daarna komt nog meer wiskunde met Laplace en z transformaties. De bachelor sluit je af met een aantal grote practische projecten en stages.

Mijn vriend deed dus ook de master en moest daarvoor ook de premaster doen. De premaster was alleen maar algemene wiskunde.

Verder is zijn master ook heel veel wiskunde. Veel daarvan is rekenen aan electromagnetische straling en dat soort dingen. Dus daar komen ook antennes bij kijken en dus wordt 5G denk ik ook wel behandeld. Maar er zijn ook veel andere vakken. Zo is er ook een vak waarbij je gaat bewijzen dat een systeem doet wat het moet doen.

Maar goed, er zijn heel veel masters. Volgens mij is het de Embedded Systems master aan de UT die hij doet.

Dat is alles dat ik in zijn algemeenheid er over kan zeggen. Maar als je een specifieke vraag heb dan kan ik die misschien ook wel beantwoorden.

Die vriend van me gaat binnenkort afstuderen en mijn broertje doet nu ook een HBO electrotechniek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 22:09
Wiskunde B is wel een beetje de lakmoesproef voor elektrotechniek. Trek je Wiskunde B niet, dan moet je mijns inziens niet aan de uni beginnen.

Als je wiskunde B serieus niet leuk vindt of veel te moeilijk, dan kan je beter het HBO pakken. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

De HAN is trouwens wel een prima school. Ik heb er al twee stagiaires ervan begeleid en ze hebben de boel wel netjes voor elkaar.
Pagina: 1