Isoleren uitbouw waar te beginnen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:17
Dag Tweakers.

Nu wij onze eerste winter mee maken hebben wij vraagtekens bij de Energielabel van ons huis. Het huis heeft Energielabel A (is vorige jaar afgegeven). Wij hebben voirge jaar direct vloerverwarming in laten vrezen op begaande grond.

Ik loop bij mijn partner nu al lange tijd te klagen dat ik het koud heb ls we tv kijken. De tv incl bank zit in het uitbouw gedeelte.

Nu vernam ik van de week behoorlijke kou uit alle stopcontacten die in de uitbouw aanwezig zijn. We hebben een wierookstokje bij de stopcontact gehouden en het rook gaat horizontaal tot 15/20 cm vanaf het stopcontact.

Met andere woorden. Wij vermoeden dat de uitbouw niet geïsoleerd is. De uitbouw is een houtskelet uitbouw gerealiseerd in 2000 (nu dus 23 jaar oud).

Wij moeten dus een isolatieadvisieur erbij halen. Alleen willen wij alvast wat informatie ophalen. Ik kom op internet spouwisolatie tegen, maar lees daarnaast weer nadelen ivm houtskelet.

Heeft iemand nog hoe wij zelf dit kunnen oplossen op korte termijn en natuurlijk een definitieve oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Stopcontact eruit halen en kijken hoe het erachter zit.
Aanbouwen zijn bijna altijd koudefronten. Zitten meestal slecht inelkaar, details niet goed afgewerkt met betrekking tot kierdichting en aansluitingen.
Meestal bijna niet op te lossen zonder grof hak en breekwerk.
Een isolatieadviseur kan hier waarschijnlijk niks mee. Isolatie is niet bedoelt om toch tegen te gaan, dat moet het gebouw zelf doen. isolatie is om stilstaande lucht te creëren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:32

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik zit met dezelfde situatie, al jaren zit ik na te denken over een oplossing maar nooit echt concreet geworden. Als ik er ooit nog iets aan zou doen wordt het een voorzetwand. Pir combi met OSB platen en alles afpurren rondom zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Het vervelende is dat we gewoon temperatuur verschil hebben. Ik zit met een dekentje op de bank terwijl de thermostraat 20 graden aangeeft. We hebben een thermometer geplaats en in de uitbouw schommelt hij tussen de 18 en 19 graden. Het is daar alleen 20 graden wanneer de vloerverwarming aanspringt (thermostaat van de CV).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7FqONVP2nWPjLS-TyemyYz-g9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWTTxQlGZSNSy0SoupCnu9nC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Jboy1991 op 25-11-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-05 08:03
Als de temperatuur in huis niet stabiel is, voelt dat oncomfortabel (denkentje helpt). Je hebt best een temperatuur verschil, dat zou best eens de lucht in beweging kunnen brengen. Dan krijg je dus en een oncomfortabel gevoel van de schommelingen EN bewegende lucht (aka tocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 23:32
Je hebt ook je bank onder een raam en naast een deur geplaatst. Daar krijg je sowieso een koudeval. Vervangen van je glas naar HR++ zou kunnen helpen net als dikke gevoerde gordijnen, maar eigenlijk staat je bank gewoon op de verkeerde plek. Ik vermoed dat je geen radiatoren in de aanbouw geplaatst hebt en dus ook niet onder het raam zoals te doen gebruikelijk. De warmte moet dan sowieso verplaatsen (en dat is maar goed ook).

Wanneer wandcontactdozen slecht geplaatst zijn, vormt dat een koudebrug en gaat er flink veel warmte door verloren. Met een beetje pech krijg je daardoor ook nog vochtproblemen. De beunhaas maakt een gaat in de hollewanddoos en spuit er pur doorheen, maar dat verhoogt de kans op brand. Je zou het van buitenaf kunnen proberen door op de juiste plaats een gaatje te boren, pur er doorheen, en even afsmeren.

[ Voor 15% gewijzigd door arnem_ op 25-11-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Er zal vast isolatie in zitten. Zo niet, dan is het een ernstig verborgen gebrek. Want rond 2000 waren er al best aardige isolatie normen. En als de uitbouw niet voldoet aan de minimale eisen uit het jaar van realisatie is dat gewoon verwijtbaar en te verhalen op de verkoper.
Ook zal er in dat geval niets kloppen van het afgegeven energielabel, en ben je dus naast het feit dat je woning niet aan de eisen voldoet ook nog eens onjuist geïnformeerd over het warmteverlies / energieverbruik.

Het wierook stokje waarvan de rook richting het stopcontact trekt zegt ook niet zo veel over de isolatie. Maar wel over de mate waarin er 'luchtdicht' gebouwd is. En dat is nu duidelijk niet het geval, waardoor je veel onnodige tocht hebt. Helaas was luchtdicht bouwen rond 2000 nog niet zo'n ding.

[ Voor 28% gewijzigd door Ivow85 op 27-11-2022 12:32 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Mn vader kwam met een tip om aan de uiteinde van de stroomleidingen wat kit te doen. Zodat de leidingen de luchstroom niet meer naar de stopcontact blaast.

Hij gaf wel duidelijk aan: niet te veel. Als de stroomdraden vervangen meten worden ooit. Wil je niet dat de buizen kapot getrokken worden.

Hoe kijken jullie tegen deze tip aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Misschien even een Flir lenen/kopen en kijken waar je moet beginnen. Al komt er tocht uit het stopcontact het zou best kunnen dat het van bovenaf isoleren van het dak (bitumen mogen best vervangen) plus hr++ glas alles al aangenaam maakt. Dan kun je tegen de tijd dat je wilt stucen de zijwandjes een keer weghalen en beter isoleren.

In mijn vorige woning werd de volledig ongeisoleerde uitbouw gewoon comfortabel toen de kozijnen over volledige 8 meter waren vervangen voor kunststof met hr++.

En dan heb je ook nog een vloer.

[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 27-11-2022 18:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:07
Jboy1991 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:23:
Mn vader kwam met een tip om aan de uiteinde van de stroomleidingen wat kit te doen. Zodat de leidingen de luchstroom niet meer naar de stopcontact blaast.

Hij gaf wel duidelijk aan: niet te veel. Als de stroomdraden vervangen meten worden ooit. Wil je niet dat de buizen kapot getrokken worden.

Hoe kijken jullie tegen deze tip aan?
Klinkt nogal onveilig.

Verder, kijk eens naar de tekst in de glaslat. Wellicht is het ouderwets glas en is het al voldoende om het te vervangen voor HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik zocht het probleem niet in het glas. We gaan het hele huis voorzien van hr++ komend jaar. Er zit nu overal dubbelglas uit 1996 in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wat welvoorkomt is dat er niet voldoende ventilatie openingen zijn/open staan (type C) of de ventilatie balans niet in balans is (type D) of de overstroom voorzieningen (spleet onder de deur) niet goed zijn in alle drie de situaties kan de lucht via pvc buisjes gaat lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-11-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Maar wacht even, label A? Op basis van een buro analyse voor 5 euro? Of is er daad werkelijk iemand langs geweest. Beetje hoge inschaling als er nog geen HR++ in zit, maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de vereisten.

Daarnaast lucht uit je stopcontacten? Hoe is de ventilatie? Met balans ventilatie of alleen afzuiging? En hoe komt de lucht in de woning via roosters? Of zijn die niet geplaatst in de uitbouw?

Hoe was het uitgevoerd qua verwarming voor de vloerverwarming? Ik denk paar dikke radiatoren in de uitbouw? En heb je wel extra lussen in je uitbouw laten aanleggen?

En wat is de dakbedekking van de uitbouw, toch geen serre neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:45:
Maar wacht even, label A? Op basis van een buro analyse voor 5 euro? Of is er daad werkelijk iemand langs geweest. Beetje hoge inschaling als er nog geen HR++ in zit, maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de vereisten.

Daarnaast lucht uit je stopcontacten? Hoe is de ventilatie? Met balans ventilatie of alleen afzuiging? En hoe komt de lucht in de woning via roosters? Of zijn die niet geplaatst in de uitbouw?

Hoe was het uitgevoerd qua verwarming voor de vloerverwarming? Ik denk paar dikke radiatoren in de uitbouw? En heb je wel extra lussen in je uitbouw laten aanleggen?

En wat is de dakbedekking van de uitbouw, toch geen serre neem ik aan?
Geen idee wat het bouwjaar van het huis zelf is en of er zonnepanelen liggen, maar label A kan echt wel bij een tussenwoning zonder dat het HR++ glas heeft (ben zelf energie adviseur voor de labels).

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Backpacker schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:59:
[...]

Geen idee wat het bouwjaar van het huis zelf is en of er zonnepanelen liggen, maar label A kan echt wel bij een tussenwoning zonder dat het HR++ glas heeft (ben zelf energie adviseur voor de labels).
Dat valt me tegen dan als de normen zo laag liggen of zit er dan ook zon inflatie bij als we hadden bij de labels van electronische apparatuur dus dan een huidig huis A++++ is? Wat doet een 0 op de meter huis dan?

Maar 1996 en uitbouw uit 2002 volgens de posts van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:08:
[...]

Dat valt me tegen dan als de normen zo laag liggen of zit er dan ook zon inflatie bij als we hadden bij de labels van elektronische apparatuur dus dan een huidig huis A++++ is? Wat doet een 0 op de meter huis dan?

Maar 1996 en uitbouw uit 2002 volgens de posts van TS.
Label A met is een (tussen)woning uit 1996 met gewoon dubbel glas wel te halen, zeker als er nog wat zonnepanelen op liggen en het een zuinige WW en warmtevoorziening heeft (let op: dat kan zelfs met een gewone HR CV-ketel gehaald worden)

Inderdaad een nieuwbouwhuis uit 2021 heeft standaard al wel een plusje (of meer). Maar die moet met de detailmethodiek vastgesteld (dan wordt de hele opbouw van bijvoorbeeld een gevel meegenomen, dus van de buitenmuur t/m de binnenmuur).

0 op de meterhuizen ben ik nog niet tegengekomen want dat is echt vaak nieuwe nieuwbouw en die mensen verhuizen nog niet zo veel ;-) of hebben nog een geldig label. Maar dat zal dan een A++++ huis zijn.

Bij de basismethodiek wordt vaak gekeken naar het bouwjaar (en de eisen die er toen waren) of naar tekeningen van de vergunningsaanvraag (let op: de gemeentestempel moet er dan op staan) dan mogen we de detailtekeningen gebruiken om de isolatiedikte te bepalen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Backpacker schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:19:
[...]
Bij de basismethodiek wordt vaak gekeken naar het bouwjaar (en de eisen die er toen waren) of naar tekeningen van de vergunningsaanvraag (let op: de gemeentestempel moet er dan op staan) dan mogen we de detailtekeningen gebruiken om de isolatiedikte te bepalen.
Ah, dus als de aannemer wat heeft gerommeld, is het energielabel niets meer waard dan een rol wc-papier. En daar betaal je dan 400+ euro voor...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:34:
[...]

Ah, dus als de aannemer wat heeft gerommeld, is het energielabel niets meer waard dan een rol wc-papier. En daar betaal je dan 400+ euro voor...
Tja dat is toch niet de schuld van de energie adviseur? Ik vind al decennia dat er meer toezicht vanuit de overheid op de bouw moet komen, maar hier wordt iedereen op z'n blauwe ogen geloofd.

Het is nu eenmaal zo dat bij de opname geen destructief onderzoek word gedaan (dat willen huiseigenaren ook niet omdat het huis verkocht moet worden), we lopen niet met een boor rond ;-). Dat zou het overigens ook veel duurder maken.

Gelukkig komt er nu een kwaliteitswet in de bouw waarbij er veel meer moet worden vastgelegd en bij nieuwbouw (2021 en nieuwer) moet de detailmethodiek worden toegepast waardoor er een compleet dossier inclusief foto's moet worden opgesteld door de bouwer en energie adviseur dus dat is nu in ieder geval wel goed geregeld.

En als jij 400+ euro betaald dan heb je of een grote villa (en dan hebben we er ook gewoon veel meer werk aan) of je bent "opgelicht" ;-). En we moeten ieder jaar verplichte cursussen volgen om uberhaupt onze certificering te mogen houden. Om nog maar te zwijgen van de kosten van de 4 examens en cursus om de stof onder de knie te krijgen en ohw ook de afmeldkosten van de labels bij de overheid liegen er niet om...

PS: wij doen veel meer werk dan een taxateur en die hebben hun tarieven dit jaar met € 250 omhoog gegooid naar € 750 omdat ze sinds begin dit jaar een beknopte "bouwkundige staat" erbij moeten doen...

[ Voor 17% gewijzigd door Backpacker op 27-11-2022 23:51 ]

Pagina: 1