Welk Mesh router voor mijn huis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 20:38
Hallo,
Ik woon hier in een huis met ca 120m3 woonruimte, er zijn meerdere appartementen en we delen het internet.
Aangezien het black friday is en binnenkort cyber monday ben ik op zoek naar een goed Mesh systeem.
Het internet valt hier regelmatig weg, het is ook een vrij groot pand. in eerste instantie wil ik het alleen in mijn eigen appartement opzetten en als dat goed werkt eventueel uitbreiden naar de andere appartementen.

Ik heb al eea opgezocht betreft Mesh netwerken en ben tot de conclusie gekomen dat:
- Wifi6e waarschijnlijk (nog) te duur is, dus moet ik hoogstwaarschijnlijk voor wifi6 gaan;
- Ik het netwerk graag zoveel mogelijk futureproof wil maken (indien dit mogelijk is voor een niet al te gek budget......lees: het moet geen duizend euro gaan kosten voor alleen mijn appartement bijvoorbeeld :-)....);

Heb gevonden dat:
- TP-LINK DECO X55 zou volgens een aantal Youtubers een goed apparaat zijn;
- Sommige Mesh systemen ook gebruik maken van AI (in hoeverre dit voor mijn situatie nodig is, geen idee);

Er is een centrale thuisaansluiting router. Maar in de toekomst gaat het internet opgesplitst worden (niet vanaf de ISP maar via het Lokale Netwerk). Hier moet ik me nog in verdiepen, maar dit is iets voor later. Het belangreijkste is dat het nu gaat werken zonder al te veel verdieping (ik heb momenteel weinig tijd hiervoor). Maar het zou mooi zijn als er uitbreidingsmogelijkheden in het systeem zit, dus redelijk snel opzetbaar maar uitbreiding mogelijk qua functionaliteit. Ik heb beperkte kennis over netwerken.

Het zou mooi zijn als ik bijvoorbeeld ook in de tuin een neer zou kunnen zetten in de zomer, zodat ik daar ook goed wifi heb. Wat tevens ook mooie functionaliteit zou zijn als ik de mogelijkheid heb om individuele satellieten uit te schakelen handmatig of middels timer (heb in de nacht liever het wifi uit).

Heeft iemand tips of aanbevelingen en wat vinden jullie van de X55? Hoop dat er een mooie aanbieding te vinden valt komende kortingsdagen _/-\o_\

Volgens mij is het deze: https://www.amazon.com/Wi...stem-AX3000/dp/B09PRB1MZM

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 25-11-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt het over mesh (een WiFi-techniek), maar zegt een router nodig te hebben (iets wat je thuisnetwerk aan het internet koppelt) en je klaagt over uitval van internet...

Volgens mij heb je de oorzaak van uitvallend internet nog helemaal niet scherp. Dan is het ronduit voorbarig om al te kijken naar apparaten om aan te schaffen.

Terug naar het begin: wat gebeurt er exact als internet uitvalt?

- ben je nog verbonden via WiFi of niet?
- zo ja, kun je pingen naar je default gateway (je huidige router)?
- zo ja, kun je nog pingen naar een adres op internet zoals 8.8.8.8
- zo ja, kun je een nslookup doen van google.com?

Hoogstwaarschijnlijk lukt een van bovenstaande zaken niet. Welke mis gaat vertelt waar je je probleem moet zoeken.

Verdere vragen:
- hebbben op moment dat jij verbinding met internet verliest anderen hetzelfde probleem?
- welke internetprovider hebben jullie en welk apparatuur (modem/ntu/andere meuk) heb je van hen in huis - merk+model apparaten geven.
- als je al een andere router of andere (WiFi) netwerk apparatuur hebt dat niet van je provider is, welke is dat?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
dion_b schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:22:
Je hebt het over mesh (een WiFi-techniek), maar zegt een router nodig te hebben (iets wat je thuisnetwerk aan het internet koppelt) en je klaagt over uitval van internet...

Volgens mij heb je de oorzaak van uitvallend internet nog helemaal niet scherp. Dan is het ronduit voorbarig om al te kijken naar apparaten om aan te schaffen.

Terug naar het begin: wat gebeurt er exact als internet uitvalt?

- ben je nog verbonden via WiFi of niet?
- zo ja, kun je pingen naar je default gateway (je huidige router)?
- zo ja, kun je nog pingen naar een adres op internet zoals 8.8.8.8
- zo ja, kun je een nslookup doen van google.com?

Hoogstwaarschijnlijk lukt een van bovenstaande zaken niet. Welke mis gaat vertelt waar je je probleem moet zoeken.

Verdere vragen:
- hebbben op moment dat jij verbinding met internet verliest anderen hetzelfde probleem?
- welke internetprovider hebben jullie en welk apparatuur (modem/ntu/andere meuk) heb je van hen in huis - merk+model apparaten geven.
- als je al een andere router of andere (WiFi) netwerk apparatuur hebt dat niet van je provider is, welke is dat?
Hallo Dion,

De internetprovider is T-Mobile Thuis en router type is VMG8825-T50 van Zyxel.
Het probleem is dat de huidige router gewoon niet sterk genoeg is (het pand is te groot). Geen problemen met verbinding maken o.i.d. Ik bedoelde zo'n Mesh systeem waarmee ik het signaal kan versterkeren dmv "sattelieten" misschien komt het wat onduidelijk over want ik wist niet goed hoe ik dit moest benoemen.

Het probleem is dan, dat het wifi signaal wegvalt. Pingen enzo geen problemen mee, voor de rest is het internet helemaal in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Lees eens de FAQ
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Zoals je het nu beschrijft heb je met 1 enkel Acces point (je tmobile router) gewoon niet overal goede dekking?

Om het tweakers wifi mantra te herhalen: kabels, kabels trekken en nog eens kabels.
Beter in prestaties, lagere latency, hogere snelheid, stabieler en lagere kosten.

Maar een meshset bedraad aansluiten kan een prima oplossing zijn. Ze werken dan als accespoint.

Mbt die deco x55. Ik heb ze nog niet eerder gezien. Lijkt op een deco x50 maar dan een zwart kapje.
De x55 lijkt in NL niet te koop. Je linkt naar de US amazon site. Totale kosten 250 dollar.
Een deco x50 set kost in NL 229 euro.

Is de deco x50 een goede koop? Bedraad aangesloten, prima.

Oh en deco's op een timer zetten vinden ze niet altijd leuk. Kans dat als hij weer opstart niet met de hoofd node verbind. En als 1 keer per 2 week alles weer moet connecten wordt je dat ook wel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
frankyfn126 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:10:
Lees eens de FAQ
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Zoals je het nu beschrijft heb je met 1 enkel Acces point (je tmobile router) gewoon niet overal goede dekking?

Om het tweakers wifi mantra te herhalen: kabels, kabels trekken en nog eens kabels.
Beter in prestaties, lagere latency, hogere snelheid, stabieler en lagere kosten.

Maar een meshset bedraad aansluiten kan een prima oplossing zijn. Ze werken dan als accespoint.

Mbt die deco x55. Ik heb ze nog niet eerder gezien. Lijkt op een deco x50 maar dan een zwart kapje.
De x55 lijkt in NL niet te koop. Je linkt naar de US amazon site. Totale kosten 250 dollar.
Een deco x50 set kost in NL 229 euro.

Is de deco x50 een goede koop? Bedraad aangesloten, prima.

Oh en deco's op een timer zetten vinden ze niet altijd leuk. Kans dat als hij weer opstart niet met de hoofd node verbind. En als 1 keer per 2 week alles weer moet connecten wordt je dat ook wel zat.
Ah zo, ik heb wel in de slaapkamer, keuken, woonkamer internet aansluitingen wandcontactdoos zitten, deze lopen via een cat5e kabel naar de hoofdrouter toe. Weet niet in hoeverre dit het signaal verzwakt zo'n wandcontactdoos internet plug? En is dit te combineren met draadloos? Bijvoorbeeld die 3 punten bedraad en dan een aantal draadloos voor bijv in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Mooi, het "zware" werk is al gedaan.
Ja je kunt bedraad en draadloze nodes door elkaar mixen. Wireless en wired backhaul.

Nee het signaal wordt niet verzwakt door een kabel. Een goed aangesloten cat5e kabel is: sneller en stabieler dan wifi
(voor de puristen: ja tot 1Gbps op cat5e en de theoretische wifi6 snelheid is hoger op zeer korte afstanden)

Edit: wat ik zeg maar dan in de woorden van Tplink
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

[ Voor 12% gewijzigd door frankyfn126 op 25-11-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:20
X20 is nu wel vriendelijk geprijsd
Zoveel mogelijk bedraad aansluiten door het pand
uitvoering: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 18-05 01:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Wat je dus wil is een aantal bedrade wifi ap's door het pand heen (met wat ik nu begrijp) prima mnogelijk is, omdat er naar een aantal ruimte's al ethernet ligt.

Daar je ap's op aansluiten (welke is dan afhankelijk van je portemonnee & wensen), en dan heb je eigenlijk al wat je wilt.

Voor alles wat niet mobiel is, zou ik echter gewoon een vast kabel aanraden. Dat is het in 90% van de gevallen dubbel & dwars waard.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom uitgerekend X20? Dat is WiFi-6 in name only. Kan alleen 80MHz aan en doet dat altijd op kanaal 36 (terwijl het in 2.4GHz vast zit op 4+9 40MHz). Je kunt dan net zo goed en voor minder geld de M4 pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:20
dion_b schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:38:
[...]

Waarom uitgerekend X20? Dat is WiFi-6 in name only. Kan alleen 80MHz aan en doet dat altijd op kanaal 36 (terwijl het in 2.4GHz vast zit op 4+9 40MHz). Je kunt dan net zo goed en voor minder geld de M4 pakken.
Prijs en wired backhaul, anders zou iets als x50 logischer zijn

Afbeeldingslocatie: https://www.blacktubi.com/wp-content/uploads/2020/05/Untitled.001.jpeg

https://www.blacktubi.com/review/tp-link-deco-x20/

Is dan toch significant sneller dan m4?

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2022 22:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:45:
[...]

Prijs en wired backhaul, anders zou iets als x50 logischer zijn

[Afbeelding]

https://www.blacktubi.com/review/tp-link-deco-x20/

Is dan toch significant sneller dan m4?
1024QAM is stukken sneller dan 256QAM ja. Als je pal naast je AP staat en geen enkele interferentie hebt... Daar scoor je lekker mee in advertorials zoals waar je naar linkt.

Maar in de echte wereld is hoogst haalbare snelheid onder onrealistische omstandigheden irrelevant. Je echte clients zijn niet met -50dBm RSSI verbonden maar met 65dBm of lager. Dan schakelt WiFi-6 net zo goed terug naar 16QAM als dat WiFi-5 dat doet. Enige winst die je hebt is 3dB betere SNR door mandatory LDPC in WiFi-6. Dat scheelt echt, maar dat verlies je weer als een brain-dead apparaat als dit hebt dat alleen in de drukte 5GHz kanaal kan werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

saken schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:26:
[...]

Hallo Dion,

De internetprovider is T-Mobile Thuis en router type is VMG8825-T50 van Zyxel.
Het probleem is dat de huidige router gewoon niet sterk genoeg is (het pand is te groot).
Max zendvermogen van alle apparaten is hetzelfde - 20/23/30dBm afhankelijk van kanaal. Een ander apparaat zit aan exaxt zelfde max vast en dan nog maakt het niet uit: je beperkende factor is hoe goed je cliens kunnen ontvangen en terugzenden. Dit heeft dus niet met routerfunctionaliteit (of internetverbinding) te maken.
Geen problemen met verbinding maken o.i.d. Ik bedoelde zo'n Mesh systeem waarmee ik het signaal kan versterkeren dmv "sattelieten" misschien komt het wat onduidelijk over want ik wist niet goed hoe ik dit moest benoemen.

Het probleem is dan, dat het wifi signaal wegvalt. Pingen enzo geen problemen mee, voor de rest is het internet helemaal in orde.
OK, dat lijkt op een WiFi-dekkingsprobleem. Dan hoef je geen nieuwe modem of router te zoeken.
saken schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:21:
[...]

Ah zo, ik heb wel in de slaapkamer, keuken, woonkamer internet aansluitingen wandcontactdoos zitten, deze lopen via een cat5e kabel naar de hoofdrouter toe. Weet niet in hoeverre dit het signaal verzwakt zo'n wandcontactdoos internet plug?
Alle moderne netwerken zijn digitaal. Het signaal wat op je modem of NTU binnenkomt heeft niets te maken met het signaal over Ethertnet en dat heeft niets te maken met je WiFi-signaal. Cat5E kan Ethernet tot en met 2.5Gbps over 100m ondersteunen. Zolang jouw eisen en kabellengtes dat niet overschrijven gaat het prima lukken.
En is dit te combineren met draadloos? Bijvoorbeeld die 3 punten bedraad en dan een aantal draadloos voor bijv in de tuin?
Ja. Maar "aantal" in de tuin? WiFi rekt rustig 300m over open veld. Hoe groot is die tuin? In een rijtjeshuis heb je max eentje aan voorzijde en eentje aan achterzijde nodig. Ook die sluit je het best bedraad aan. Bijkomend voordeel is dat ze ook over Ethernet dmv Power over Ethernet (PoE) te voeden zijn. Geen aparte stroomkabels dus. Of het zonder Ethernet ook gaat hangt af van je ramen: als dat moderne HR++ ramen zijn gaat er totaal geen signaal doorheen. Zo niet moet het lukken, maar moet je binnen een AP hebben met zicht op AP repeater buiten.

In ieder geval sluit je zoveel mogelijk dingen bedraad aan. Als je al overal draden hebt maakt dat je leven een stuk makkelijker en de verbindingen een stuk stabieler en sneller. Alle WiFi-systemen kunnen bedraad aangesloten worden. Sommige ook draadloos ("wireless backhaul" of "mesh"), maar dat heb jij dus niet nodig en dat moet je ook niet willen ivm slechtere prestaties en stabiliteit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
dion_b schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:22:
[...]

Max zendvermogen van alle apparaten is hetzelfde - 20/23/30dBm afhankelijk van kanaal. Een ander apparaat zit aan exaxt zelfde max vast en dan nog maakt het niet uit: je beperkende factor is hoe goed je cliens kunnen ontvangen en terugzenden. Dit heeft dus niet met routerfunctionaliteit (of internetverbinding) te maken.

[...]

OK, dat lijkt op een WiFi-dekkingsprobleem. Dan hoef je geen nieuwe modem of router te zoeken.

[...]

Alle moderne netwerken zijn digitaal. Het signaal wat op je modem of NTU binnenkomt heeft niets te maken met het signaal over Ethertnet en dat heeft niets te maken met je WiFi-signaal. Cat5E kan Ethernet tot en met 2.5Gbps over 100m ondersteunen. Zolang jouw eisen en kabellengtes dat niet overschrijven gaat het prima lukken.

[...]

Ja. Maar "aantal" in de tuin? WiFi rekt rustig 300m over open veld. Hoe groot is die tuin? In een rijtjeshuis heb je max eentje aan voorzijde en eentje aan achterzijde nodig. Ook die sluit je het best bedraad aan. Bijkomend voordeel is dat ze ook over Ethernet dmv Power over Ethernet (PoE) te voeden zijn. Geen aparte stroomkabels dus. Of het zonder Ethernet ook gaat hangt af van je ramen: als dat moderne HR++ ramen zijn gaat er totaal geen signaal doorheen. Zo niet moet het lukken, maar moet je binnen een AP hebben met zicht op AP repeater buiten.

In ieder geval sluit je zoveel mogelijk dingen bedraad aan. Als je al overal draden hebt maakt dat je leven een stuk makkelijker en de verbindingen een stuk stabieler en sneller. Alle WiFi-systemen kunnen bedraad aangesloten worden. Sommige ook draadloos ("wireless backhaul" of "mesh"), maar dat heb jij dus niet nodig en dat moet je ook niet willen ivm slechtere prestaties en stabiliteit.
De tuin is schat ik iets van 100 - 125 m3. Dus dan als ik het goed begrijp gewoon voor bedraad gaan, in de slaapkamer, de keuken en de woonkamer. De X20 die in eerdere post wordt aangeraden, ik zie daar nogal slechte reviews bijstaan, hij zou o.a. een energieslurper zijn. Misschien goed om te weten, het internet is hier momenteel 100mbit maar de max te halen snelheid bij een hoger abbonement is 1gbit. Er ligt glasvezel, dus het liefste koop ik iets wat redelijk toekomstbestendig is en dus jaren mee kan gaan. De Cat5e zal ik niet zo snel uit de muur halen, dan moet ik alles openslopen. @dion_b Je zou dus de M4 aanbevelen? product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4
Pagina: 1