Advies aankoop (OLED) TV met richtprijs van 1000€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeytailz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik zoek een?
(OLED) TV 55".

Wat is je budget?
Mijn -gereserveerde- budget is ongeveer 1000€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik noem mijzelf een Filmliefhebber en heb een mooie verzameling Blu-rays (maar ook nog een pile DVD's die ik by gelegenheid vervang voor Blu-rays. Ik kijk regelmatig series en films op verschillende platvormen als HBO, Netflix Prime en SkyShowtime. Daarnaast heb ik nog een PS4 waar ik af en toe maar niet hardcore op speel. Daarnaast gebruik ik momenteel de Ps4 voor afspelen Blu-Rays. Ik heb momenteel nog een SamsungTV UE40D6200TSXXN. Het geluid vind ik niet eens zo heel verkeerd maar ik wil graag een flinke stap in beeldkwaliteit maken. Op de nominatie lijst voor vervanging staat ook nog een Onkyo TX-NR609 (met een paar Quadral ALP200 Satellite speakers en een Quadral subwoofer.
Verder kijk ik maar beperkt tv wat F1 en onze nationale ploeg met voetbal.
Hoe meer in rondkijk in Oled tv land hoe meer ik dreig te verdwalen in het maken van een goede keuze. Bij jullie krijg ik deze iig onpartijdig. Alvast bedankt.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de verschillende posts tientallen keren heb me hier en daar laten inlezen op de technieken waar ik op kan letten bij de koop van een TV.
Vanuit de gedachtegang dat ik blij ben met de levensduur van mijn huidige tv ben ik eerst naar een Samsung gaan kijken. Zoals een Samsung Neo QLED 4K 55" Ik neig echt door alle genoemde argumenten toch naar de: Sony Bravia OLED XR-55A80J maar ook de LG OLED55C24LA is nog in beeld al is deze iets boven budget maar beschikt deze wel over het EVO paneel.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hebben jullie op basis van mijn kijkgedrag en budget nog adviezen welke tv ook nog interessant kan zijn of wellicht beter? In een forum reactie las ik dat de Sony Bravia OLED XR-55A80J ook over een EVO zou moeten beschikken afhankelijk van productie datum. Maar kom kom ik daar achter wanneer ik online een aankoop doe? Hoeveel verschil maakt dit EVO paneel lees ook dat het niet enkel een energie voordeel (waar praten we dan over?) heeft maar ook een pieklichtopbrengst beeldkwaliteit. Ik ben een kritische kijker en ga nooit over 1 nacht ijs met de aanschaf. Ik denk dat ik er sowieso wel op vooruit ga. Oja ik zit op ca 3 m afstand van de TV.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 20:09
Een OLED is qua beeldkwaliteit oingeëvenaard. Ik zou altijd voor OLED gaan, tenzij je direct zonlicht op het scherm hebt wat je niet kunt verhelpen.

De C2 en A80J ontlopen elkaar niet veel. Volgens Rtings is de C2 de net wat beter tv. De C2 haalt een wat hogere piekhelderheid, maar dat mag amper een naam hebben. BFI op de Sony werkt beter dan op de LG, wat een betere motion handling betekent.

Ik zou gewoon kijken op welk van deze 2 tv's je de beste deal kan krijgen. Het zijn beiden geweldige tv's.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou vooral naar secundaire zaken kijken: Heb je liever WebOS of Android? Heeft de televisie de aansluitingen die je wilt hebben?

Je kunt helemaal meegaan in het verhaal dat Evo beter is dan niet-Evo, maar uiteindelijk geven alle OLED-televisies een beeldkwaliteit die heel dicht in elkaars buurt ligt. Wat dat betreft kun je gewoon niet verkeerd kiezen. Dus als je je keus maakt op basis van wel of niet Evo, dan is er het risico dat je zaken die veel meer invloed hebben op je ervaring over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:03
Hulleman schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:31:
Een OLED is qua beeldkwaliteit oingeëvenaard. Ik zou altijd voor OLED gaan, tenzij je direct zonlicht op het scherm hebt wat je niet kunt verhelpen.

De C2 en A80J ontlopen elkaar niet veel. Volgens Rtings is de C2 de net wat beter tv. De C2 haalt een wat hogere piekhelderheid, maar dat mag amper een naam hebben. BFI op de Sony werkt beter dan op de LG, wat een betere motion handling betekent.

Ik zou gewoon kijken op welk van deze 2 tv's je de beste deal kan krijgen. Het zijn beiden geweldige tv's.
Rtings is een leuke bron om een shortlist te maken maar bepaalde zaken worden niet getest of niet goed, ik zou dus niet te zwaar tillen aan de cijfers die je daar ziet.

De piekhelderheid zegt niets, sommige fabrikanten waaronder LG en Samsung herkennen testpatronen en boosten dan de helderheid. Ook is de helderheid per batch iets verschillend. Laten we even voor het gemak uitgaan dat de LG C2 een hogere piekhelderheid heeft, de eerste kanttekening is of je dit verschil in de praktijk zult waarnemen en de tweede kanttekening is dat Sony's tone mapping in de praktijk de specular highlights beter weet weer te geven.

Zo zijn er nog meer detailniveaus waar rtings niet naar kijkt.

We hebben het nu wel over zaken waar alleen een purist waarde aan zal hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:37
Deze dan: https://www.mediamarkt.nl...3eb2417dda4bb37b4303d8c41 wel 65 inch, maar een goede aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeytailz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Inderdaad ook een mooie aanbieding met een scherpe Prijs. Al lijkt deze wel minder dan de LG2 (onder meer ivm de ontbrekende 100 hz).

Ik kwam ook de LG OLED55CS6LA nog tegen. Een type die zover ik me heb laten inleven tussen de C1 en C2 valt. Zonder het Evo scherm maar met dezelfde processor en webos als de C2

Dan denk je 99 % zeker over de Sony en dan ga ik alsnog twijfelen. Prijstechnisch is 1 voordeel ..de aansluitingen op beide tv's komen wel aardig overeen. Ik ga morgen vroeg nog een keertje naar de prijs en leveringsvoordelen kijken. Ergens speelt ook me dat de LG 2022 build is maar onderaan de streep vind ik / lijkt mij android ook wel een smart tv voordeel. Uiteindelijk begrijp ik ook wel dat ik in deze categorie er ook niet zo snel een verkeerde keuze in kan maken.

Ik laat nog wel even weten wat mijn keuze is geworden en wat mijn bevindingen zijn.
Pagina: 1