Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 21:53

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben thuis bezig met vloerverwarming aanleggen om het huis gedurende deze koude periode te verwarmen.

Het huis is oud. En heeft 0 voorzieningen. Ja, er loopt 230V en water naar binnen. Dat was het.

Om zo goedkoop mogelijk het water te verwarmen hebben we alle energie bronnen af gewogen, en gekeken wat het zou kosten om die aan te leggen.

Er loopt helaas geen gas deze woning binnen, en die laten aanleggen zou meer dan 10.000 Euro kosten. Puur alleen de aansluiting.

Stroom op het moment is 1 Euro /kWh en ligt er al. Maar ja... dat is duur. Zelfs met een warmtepomp die ook weer duur in aanschaf is, moeten we een COP van 5 halen om rond de 20 cent/kWh uit te komen.

Gas is al iets gunstiger met 35 cent/kWh maar is dus lastig aan te leggen.
Plus... we willen van het gas af met z'n allen.

Hout kan ik zo rond de 20 cent/kWh vinden.
Bruinkool kan ik met moeite voor 10 cent/kWh vinden. Weer een stuk goedkoper.

Maar... hout sjouwen is veel werk, en bruinkool is vies.
En water + vloerverwarming op hout is lastig te vinden en vereist constant werk.

En mooi daartussen in op het moment zit E10, met c.a. 19 cent/kWh.
Een stuk goedkoper als aardgas. En is overal makkelijk te verkrijgen.

En het fijne daaraan is dat dat in de PHEV kan, die we al hebben en toch de hele dag stil staat.

Het plan is om de 3kWh elektrische energie uit 1 liter benzine terug te verkopen het net op. (2.40 tegen daltarief van 80 cent/kWh.)
Dit is mogelijk via de VTG laadpaal die wij al hebben (Chademo)
Dan hebben we 7kWh 'gratis' warme uit waterkoeling die normaal weg gegooid wordt tijdens het rijden om de buitenlucht mee te verwarmen.
De waterkoeling uit de auto wordt meestal c.a 70 graden dus dat is perfect.

Ik ben dus nu op zoek naar een slang en koppelsysteem om de radiator eenvoudig op een buffervat aan te sluiten als de auto thuis staat.
En weer om te koppelen als ik meer Benzine moet gaan halen.
En een thermostaat om de stationair draaiende hybride vanuit de woonkamer net wat meer meer toeren te laten maken.

Ik ben niet vies van zelf wat klussen.

Wat zouden de mogelijke bezwaren zijn? Zie ik wat over het hoofd?
Is er mechanisch iets op tegen om een auto 24/7 stationair te laten draaien?
Waarom is E10 zo belachelijk goedkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wil je jouw PHEV benzine laten verbruiken om daar je huis mee te verwarmen?

Bezwaren en opmerkingen:
  1. Niet goed voor je auto
  2. Lawaai voor jou en je buren
  3. Vieze benzinedampen voor jou en je buren
  4. Je wil de koelvloeistof van je auto door een buffervat leiden??
  5. Je rekent mooi met de energie-inhoud van brandstoffen maar je gaat nooit alle warmte uit de benzine krijgen simpelweg omdat een benzinemotor niet alle energie gaat omzetten in warmte. Daar is hij ook niet voor gemaakt. Warmte is eigenlijk efficientieverlies voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Hm....

Bij de houtkachel gaat ook niet 100% van de warmte de woning in, als ik zo rond zoek zou dat maar 40% zijn.
Dus dat maakt het net iets duurder als gas + HR ketel.

De motor wordt dus wel belast. Als de auto stationair draait (2000 toeren) laar hij de accu ongeveer met 2.5kW op. Als ik naar 4000 toeren ga, ongeveer 6kW.

Het rond draaien van de motor zal zeker wat energie in verloren gaan. En er gaat ook wat warmte verloren via de uitlaat.

Wat voor een orde grootte zou dat in zitten?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je overweegt een apparaat van een riante 5 getallen euro in te zetten op een manier waar deze absoluut niet voor bedoeld is.

Die best case niet goedkoper opwekt dan de warmtepomp van 4 cijfers…
Die waarschijnlijk duurder warmte opwekt dan het gas.

Waar ben je in hemelsnaam mee bezig?
Dit forum heet duurzame energie… denk na?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 25-11-2022 14:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het idee van verwarmen met een brandstof, bedoeld voor oa auto, snap ik wel.

De combinatie met vloerverwarming dan weer niet, maar heb in de praktijk wel eens een diesel stook installatie gezien voor het verwarmen van water, waarbij de overcapaciteit als CV in het woonhuis werdt gebruikt.

Zelf wel eens petroleum, en diesel heaters gebruikt, als je die in huis gebruikt is het binnen enkele minuten warm...geschikt voor bv werkplaats, maar in huis zeker niet...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Soms verbaas ik me wel eens over debiele gedachtenkronkels die hier voorbij komen. De enige oplossingen voor deze situatie zijn een propaantank in je tuin of een warmtepomp.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 20:18
Ga dan voor zoiets: https://www.bva-auctions....eLYvdgMA_CeBoCayAQAvD_BwE

Maar zonder gekheid. Wat jij wil doen is salderen met een aggregaat (wat je motor is) ipv zonnepanelen.

Een warmtepomp draait met een cop van 4. Dus trekken we je gedachtenspinsel tot in het absurde dan is de goedkoopste manier om je huis te verwarmen E10 in een aggregaat gecombineerd met een warmtepomp.

Dat wordt dan 19 cent gedeeld door 4 is 5 cent de kWh voor verwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 11:39
Misschien echt een hele domme vraag hoor, maar is het grootste probleem niet de (zeer waarschijnlijk) slechte isolatie van het huis?

Misschien eens kijken wat goedkoper is, je auto naar de filistijnen draaien of goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
Geen gasaansluiting, mooie reden gewoon direct te doen wat toch moet gebeuren; warmtepomp. Helemaal niets mis met het afsluiten van een lening voor zo'n doeleinde, als je inkomen laag is kan dit zelfs rentevrij:
https://www.milieucentraa...gen/energiebespaarlening/

Als je zoals je zegt niet vies bent van wat klussen leveren dergelijke maatregelen na subsidie bijna gegarandeerd meer meerwaarde (voor de woning) op dan het kost.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 25-11-2022 14:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
Infant schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:07:
Stroom op het moment is 1 Euro /kWh en ligt er al. Maar ja... dat is duur. Zelfs met een warmtepomp die ook weer duur in aanschaf is, moeten we een COP van 5 halen om rond de 20 cent/kWh uit te komen.
€1/kwh betalen is zelfs in huidige markt niet nodig. Vanaf 1 januari is er een prijsplafond van €0,40/kWh als je daar onder weet te blijven. Het mag duidelijk zijn dat verwarmen op gas naar de toekomst toe altijd duurder gaat zijn dan elektrisch met een warmtepomp.

Edit; Samenom enkeltarief per 1 novemenber €0,56/kWh

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 25-11-2022 14:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
zonnepanelen installeren om de prijs/kWh te drukken
isoleren om de hoeveelheid benodigde energie te beperken
daarna pas naar vloerverwarming kijken

(zelf een spekkachel/allesbrander bouwen als moederhaard en houtafval van een lokale timmerman verstoken met heel hoog rendement.)

zoiets:
https://www.lowtechmagazine.com/2008/12/tile-stoves.html

[ Voor 17% gewijzigd door MSXBas op 25-11-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 13:11
Wat dacht je van een houtkachel met CV-aansluiting. Die weer via een wisselaar aansluiten op een buffer. Daar al je energie in laten bufferen.

Als het vat groot genoeg is kun je al veel energie hieruit halen.

Denk wel aan je omgeving, dichte bebouwing en een haard is geen plezier voor de buurt. Zwitsers hebben wel een mooie probe uitgevonden die deeltjes bindt, hiermee is de geur wel minder.

Daarnaast heeft Flamco ook mooie oplossingen voor warmwater. De zonnebatterij kennen ze in 3 formaten.

Zonnepanelen voor je stroom en dan zou je technisch gezien klaar zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door tijgetje57 op 25-11-2022 15:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
belgie of NL? is mij volstrekt onduidelijk uit de openingspost.

wat je over het hoofd ziet:
je rekent alleen met korte-termijn oplossingen. Nu is stroom blijkbaar vrij duur en je gas dan relatief goedkoop maar beide gaan natuurlijk weer veranderen. Als je toekomstbestendig bezig wilt zijn moet je het volgende regelen (want energie is duur en gezien de vraag alleen maar groter wordt blijft dat waarschijnlijk wel )

A. zo weinig mogelijk energie nodig hebben dus isoleren als een malle
B. de energie die je wel nodig hebt zo duurzaam mogelijk opwekken met zo weinig mogelijk input --> dit is vrijwel altijd een warmtepomp

je auto gaat gegarandeerd naar z'n grootje als je dit malotige plan door probeert te zetten. Dan kun je nog beter gewoon tijd steken in iets leren over warmtepompen, zo'n ding bestellen uit het buitenland en lekker gaan klussen.

propaantank is ook een oplossing, maar de kosten daarvan zullen ook niet laag zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij zitten in de duurzame energie sectie van dit forum, komen opeens weer de houtkachels en allesbranders weer voorbij....

ZUCHT!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:45
Ik denk dat het nog iets goedkoper kan. Vaak is er in de buurt een stadshuis of bibliotheek waar je gratis mag zitten. Dit kost 0ct / kWh.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ds23man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:28:
Volgens mij zitten in de duurzame energie sectie van dit forum, komen opeens weer de houtkachels en allesbranders weer voorbij....

ZUCHT!
offtopic:
Het zal je verbazen hoeveel posters hier "duurzaam" interpreteren als "goed voor mijn portemonnee en schijt aan de rest van de wereld".

Maar ik heb mijn epistel over ethiek nog steeds niet af, dus wil er nog geen topic over openen...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Laat ik beginnen met de volgende uitleg bij mijn vervroegde 1-April hersenspinsel:
Duurzaam: In ecologie is duurzaamheid de eigenschap van biologische systemen om voor onbepaalde tijd divers en productief te blijven.
Duurzaam verwarmen, of een huis verbouwen zie ik als onderhoudsvriendelijk (of vrij) op de termijn die ik er in denk te kunnen wonen. (30+ jaar).

De overheid kan keuze en gedrag beïnvloeden door het of te verbieden, of te stimuleren.

De huidige economische toestand is zo, dat het puur vanuit financieel oogpunt gezien, in de winter het hele jaar door, winstgevend is om benzine te verbranden en op het net te zetten. En de restwarmte in de atmosfeer te dumpen.

Dit is beter dan wat ik 10.000 Nederlanders gisteren zag doen, namelijk 2 uur lang op de A12 parkeren met een draaiende motor op weg naar werk.

Als ik die benzine gebruik om 50 cent per liter aan te verdienen, is elke kWh aan restwarmte die ik er uit weet te halen... duurzamer dan wat er normaliter met benzine gebeurt.
ds23man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:31:
Soms verbaas ik me wel eens over debiele gedachtenkronkels die hier voorbij komen. De enige oplossingen voor deze situatie zijn een propaantank in je tuin of een warmtepomp.
Ik overweeg uiteraard gewoon een warmtepomp...
Fr33z schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:28:
belgie of NL? is mij volstrekt onduidelijk uit de openingspost.
Nederland.
wat je over het hoofd ziet:
je rekent alleen met korte-termijn oplossingen.
Onze overheid ook. In Mei is mijn warmte probleem ook weer omgekeerd.
A. zo weinig mogelijk energie nodig hebben dus isoleren als een malle
B. de energie die je wel nodig hebt zo duurzaam mogelijk opwekken met zo weinig mogelijk input --> dit is vrijwel altijd een warmtepomp

je auto gaat gegarandeerd naar z'n grootje als je dit malotige plan door probeert te zetten. Dan kun je nog beter gewoon tijd steken in iets leren over warmtepompen, zo'n ding bestellen uit het buitenland en lekker gaan klussen.
Minder energie, zeker. Maar hoe meer ik opwek, hoe meer geld ik verdien. :+
Isoleren doet er dan niet meer toe en kost alleen maar extra geld.

Tot nu toe vind ik het interessant dat mensen het idee hebben dat een auto op een laag pitje laten draaien slecht is.
Terwijl een generator feitelijk niks anders doet. Wat is het verschil? Waarom zou dit niet kunnen?

Met propaangas als oplossing komen. Waar komt propaangas vandaan?

Ik ga dit uiteraard niet daadwerkelijk uitvoeren, maar het volgende is wel waar:

Ik heb 18.000 Wp aan zonnepanelen liggen. En levert op een dag in November hopeloos te weinig energie op. Vandaag bijv. 11kWh.

Niet genoeg om mee naar mijn werk te rijden, laat staan terug. We hebben samen ongeveer 40kWh (gemiddeld) op een dag nodig aan vervoer. Dan heb ik nog geen ei gekookt, of gedoucht.

Het geld groeit niet aan mijn rug. Als op benzine rijden meer dan 2x zo goedkoop is dan de stekker in de auto steken, moet ik met pijn in mijn hart helaas benzine in de auto gooien.

Hout, groeit ook niet op mijn rug. Maar wel in de tuin. De tuin is 9000m2.
Ik durf te stellen, dat ik tot mijn 100e verjaardag het huis kan warm houden met alles wat in de tuin groeit/gaat groeien.
CodeCaster schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:36:
[...]

offtopic:
Maar ik heb mijn epistel over ethiek nog steeds niet af, dus wil er nog geen topic over openen...
Neem deze punten a.u.b. mee:

Ik heb deze maand 190 Euro gekregen van de overheid. En betaal sinds half dit jaar een stuk minder belasting op Benzine.

Ik wil ook graag dat de overheid mee werkt! Benzine moet gewoon meer dan 5 Euro per liter gaan kosten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Infant schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:29:
Laat ik beginnen met de volgende uitleg bij mijn vervroegde 1-April hersenspinsel:

[...]

Ik heb deze maand 190 Euro gekregen van de overheid. En betaal sinds half dit jaar een stuk minder belasting op Benzine.

Ik wil ook graag dat de overheid mee werkt!
Ik vind de overheid absoluut raar bezig en heb ook een mening over de verplaatsingshobby van menig mens en de drang van de overheid om dat koste wat kost niet naar rato te willen belasten, dus je topic heeft zeker een glimlach op mijn gezicht getoverd, die nog eens breder werd toen mensen jou (of in ieder geval je volstrekt logische gedachtenkronkels) voor debiel gingen uitmaken.

Mijn opmerking ging verder niet over jou noch je topic, maar de drang van mensen om elke euro uit elke subsidie te knijpen die er is terwijl ze het zelf niet nodig hebben, en de behoefte om maar van alles in de fik te steken zolang dat gesponsord was. Wie heeft er ooit bij zijn volle verstand bedacht dat een pelletkachel een goed idee zou zijn dat geld toe zou moeten krijgen?

Maar goed. Fire away.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 08-06 08:00
Infant schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:29:

[...]

[...]

[...]

Onze overheid ook. In Mei is mijn warmte probleem ook weer omgekeerd.

[...]

[...]

Ik wil ook graag dat de overheid mee werkt! Benzine moet gewoon meer dan 5 Euro per liter gaan kosten!
sja, leuk antwoord "in mei is mijn warmteprobleem omgekeerd". Wil je nu iets voor lange termijn (5+ jaren) uitzoeken of wil je gewoon heel graag je rijdende-generator ideetje uitproberen? Het spreekt elkaar nogal tegen namelijk.

op jou idee "waarom is E10 zo goedkoop" is het antwoord eigenlijk vooral: we zitten sinds een maand of 6 in een uitzonderlijke situatie waarin stroom die je aan het net levert soms inderdaad 60+ cent/kWh kan opleveren. Dit is uitzonderlijk en zeker weten niet lange-termijn mogelijk. Het heeft dus geen zin om met dit gegeven lange-termijn plannen te maken.

je idee is verder nogal bijzonder al was het alleen maar omdat je vrij vaak zou moeten gaan tanken. Stel ff dat je de motor niet al te hard laat werken en je dan bijv op 5 kW elektrisch zit en 10 kW thermisch. Dan verbruik je dus ~ 1,5 - 2 L/uur, kun je om de 24uur weer naar het tankstation :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

"Laat ik beginnen met de volgende uitleg bij mijn vervroegde 1-April hersenspinsel:"

Misschien vinden veel mensen het wel prettig als je dit soort trolgedrag achterwege laat. We hebben met zijn allen wel andere dingen aan ons hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Onder het motto gekker moet het niet worden ;-)

In mijn zeilboot staat een webasto diesel scheeps kachel van 2,5 kW welke werkt op 12V
Ding verbruik 1ltr/4h en komt een bak warme lucht uit waar u tegen zegt.

Mijn "briljante" hersenspinsel is om deze in de garage te plaatsen met oude RVS 100 ltr tank uit de boot.
In en uitlaat door het garagedak.
Aanvoer en uitvoer warme lucht door de muur de keuken in

Dan stook je met 6ltr gewoon 24 uur.

Dit gaat tot een hersenspinsel blijven uiteraard want stook de hut warm met ac's op stroomoverschot.

Zag op ali dat er ook een imitatie versie is incl externe brandstoftank voor een appel en ei qua prijs tov de orginele webasto standkachel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niemand gaat inhoudelijk op je vragen in, laat ik dan de eerste zijn die een poging doet:
De automotor verliest ook veel warmte die niet in het koelsysteem terechtkomt, het hele motorblok is een radiator plus de uitlaat.
Om deze te isoleren is lastig, makkelijker is de auto binnen zetten (in de garage) en alleen de uitlaatgassen naar buiten (zolg voor voldoende zuurstof in de garage).
Ik zou het verlies op iets van 40% - 80% schatten als de auto buiten in de kou (en wind) staat.

Er bestaan lekvrije koppelingen (o.a. voor hydaulische toepassingen), deze zou je voor je aansluitingen kunnen gebruiken. Met een stuk flexibele slang eraan zou moeten lukken.

Je zult ws een extra waterpomp nodig hebben omdat de waterpomp in de auto niet sterk genoeg is voor een extra lang circuit.

Als de retourtemp te laag is zal de automotor minder efficient werken, zorg dus dat de motor warm genoeg kan worden (50°C zou genoeg moeten zijn).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een gemiddelde benzinemotor ( 1600-2000cc) verstookt al snel een liter benzine per uur aan interne wrijvingsverliezen en warmte uitstraling naar naar de omgeving bij een graadje of 5. Heb zelf een dieseltje: LaRo Disco 3 met een TDV6 motor, ding is zo energie efficiënt dat er een Webasto standkachel opzit die beneden de 5 graden meedraait omdat het blok anders niet eens warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
ds23man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:00:
Een gemiddelde benzinemotor ( 1600-2000cc) verstookt al snel een liter benzine per uur aan interne wrijvingsverliezen en warmte uitstraling naar naar de omgeving bij een graadje of 5. Heb zelf een dieseltje: LaRo Disco 3 met een TDV6 motor, ding is zo energie efficiënt dat er een Webasto standkachel opzit die beneden de 5 graden meedraait omdat het blok anders niet eens warm wordt.
Jouw Landrover is zooo efficient, dat hij een standkachel nodig heeft... 8)7

Mijn auto rijd als ik strak 100km/h rijd, c.a. 1:20 op benzine of 20kWh/100 km. Dus ik kan kiezen tussen 5 liter/uur aan benzine verbruik of 20kW opladen voor een uur. (Als er zoveel in zou kunnen).

Het is voor dat ding dus mogelijk om ergens 4kWh aan mechanische energie uit een liter benzine te halen.

En dit ding pretendeert 4.7kWh uit 1 liter diesel te kunnen halen:
https://www.boels.com/nl-...maggregaat-20-kva/p/11604

ds23man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:23:

Misschien vinden veel mensen het wel prettig als je dit soort trolgedrag achterwege laat. We hebben met zijn allen wel andere dingen aan ons hoofd.
Ja, excuses. Er zijn gelukkig ook mensen die er om hebben kunnen lachen. Ik zou het op een tweakblog zetten.... maar ja. Die zou het nieuwjaar niet halen... ;)
Juup schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:05:
Niemand gaat inhoudelijk op je vragen in, laat ik dan de eerste zijn die een poging doet:
De automotor verliest ook veel warmte die niet in het koelsysteem terechtkomt, het hele motorblok is een radiator plus de uitlaat.
Ik zou het verlies op iets van 40% - 80% schatten als de auto buiten in de kou (en wind) staat.

Er bestaan lekvrije koppelingen (o.a. voor hydaulische toepassingen), deze zou je voor je aansluitingen kunnen gebruiken. Met een stuk flexibele slang eraan zou moeten lukken.

Je zult ws een extra waterpomp nodig hebben omdat de waterpomp in de auto niet sterk genoeg is voor een extra lang circuit.

Als de retourtemp te laag is zal de automotor minder efficient werken, zorg dus dat de motor warm genoeg kan worden (50°C zou genoeg moeten zijn).
Maar stel dat je de auto dus op 20kW belast, ik heb het idee dat hij daar het efficiëntst is. Efficientie in dit geval, is dat ik er zoveel mogelijk stroom uit haal. Want als ik de warmte wil gebruiken maakt het niet uit of hij 20 of 40% efficient is.

Op zich is het bij een auto gunstig als zoveel mogelijk warmte verdwijnt via de uitlaat. Want... dan hoef je dat niet te koelen. Maar zou dat echt 80% zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die 80% is de inschatting als het vriest én hard waait.

In tegenstelling tot wat hierboven geroepen wordt is dit trouwens wel duurzamer dan een gemiddelde gas- of kolencentrale die z'n warmte voornamelijk gebruikt om een nabijgelegen rivier op te warmen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

Sabbi

je denkt aan mij.

Dit bestaat al, dat heet een WKK (warmtekrachtkoppeling). Wekt tegelijkertijd warmte en electriciteit op. Dan zitten er alleen geen wielen onder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sabbi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:49:
Dit bestaat al, dat heet een WKK (warmtekrachtkoppeling). Wekt tegelijkertijd warmte en electriciteit op. Dan zitten er alleen geen wielen onder...
Dat klopt ik heb voor een jaar of wat terug een diesel gekoppeld aan een 15Kw elektromotor zo stroom laten terugleveren op het net.
Dat ding liep op frituur olie.
Die staat nu op een ander adres maar is nog steeds actief.

Een screenshot van een poosje terug nadat ik daar de hw p1 meter had geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD34Hm5PMZJKz-kIc1Gx2LfnfUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9SEQPt8kcNimsKUNmnXVCXDU.jpg?f=user_large

Waar hij nu staat wonen ze op de ruimte en dan gaat dat prima maar hier vonden de buren het niet zo lief.
Het is alleen een luchtgekoelde deutz driecilinder.
Ideaal zou je een watergekoelde motor hebben en die koppelen aan een grote buffer.
Dan kun je dat ding overdag laten lopen de buffer vullen met warmte en dik terugleveren op het net.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 19:52
@Infant Ik lees het niet terug in de OP, heb je ook overwogen om een propaangastank te kopen of te huren? Je moet dan wel wat ruimte hebben op je erf en voldoende afstand bewaren tot erfgrens, openbare weg, huis, bebouwing etc. Op het platteland en afgelegen gebieden waar geen gasnet is zie je dit wel vaker :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Infant

Je kan de wagen ook op bokken zetten en wat generatoren aandrijven om stroom terug te leveren, wordt de motor beter ook belast en heb je meer warmte. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Ronald.42 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:19:
[...]
Dat klopt ik heb voor een jaar of wat terug een diesel gekoppeld aan een 15Kw elektromotor zo stroom laten terugleveren op het net.
Dat ding liep op frituur olie.
Die staat nu op een ander adres maar is nog steeds actief.
Okee. Mijn allereerste gedachte: Nee! .... Niet! Wat?! ... Nee!

Tweede gedachte... hoe start je hem dan precies? Want als je eerst de electro motor aan het net hangt, draait die in tegen gestelde richting. Eerst starten, en dan gewoon in het net hangen? Iets met een koppeling?

edit: Nee. Je moet gewoon net iets meer toeren maken dan het net. Hoe werkt dat?
Puch-Maxi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:20:
@Infant Ik lees het niet terug in de OP, heb je ook overwogen om een propaangastank te kopen of te huren? Je moet dan wel wat ruimte hebben op je erf en voldoende afstand bewaren tot erfgrens, openbare weg, huis, bebouwing etc. Op het platteland en afgelegen gebieden waar geen gasnet is zie je dit wel vaker :).
Klinkt levensgevaarlijk, zo'n bom in de achtertuin.
Rol-Co schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:43:
@Infant
Je kan de wagen ook op bokken zetten en wat generatoren aandrijven om stroom terug te leveren, wordt de motor beter ook belast en heb je meer warmte. :)
De electromotor kan met 80kW tegenwerken. En het probleem is dat de versnellingsbak al twee keer vervangen is op de 300k km , terwijl de motor nog origineel is. Beter de versnellingsbak met rust laten, en direct de stroom uit de accu aftappen.

Ik wil eventueel ook nog wel een blik wormen open trekken voor led verlichting met een 'infrarood' paneel eronder:
https://www.gelderlander....r-grotere-loods~a699b27f/

Misschien een andere keer. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Infant schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 01:05:
[...]

Okee. Mijn allereerste gedachte: Nee! .... Niet! Wat?! ... Nee!

Tweede gedachte... hoe start je hem dan precies? Want als je eerst de electro motor aan het net hangt, draait die in tegen gestelde richting. Eerst starten, en dan gewoon in het net hangen? Iets met een koppeling?

edit: Nee. Je moet gewoon net iets meer toeren maken dan het net. Hoe werkt dat?

[...]

Klinkt levensgevaarlijk, zo'n bom in de achtertuin.

[...]

De electromotor kan met 80kW tegenwerken. En het probleem is dat de versnellingsbak al twee keer vervangen is op de 300k km , terwijl de motor nog origineel is. Beter de versnellingsbak met rust laten, en direct de stroom uit de accu aftappen.

Ik wil eventueel ook nog wel een blik wormen open trekken voor led verlichting met een 'infrarood' paneel eronder:

Het is heel eenvoudig.... soort van als je weet wat je doet :X

Je zorgt dat de electromotor en de diesel dezelfde draairichting hebben.
Dan knoop je de boel aan elkaar.
Vervolgens start je de diesel en zorgt dat het toerental dicht bij het toerental van de electromotor ligt bij voorkeur iets langzamer. Dat kan rond de 1500 of 3000 rpm zijn afhankelijk van welke diesel en welke electromotor je bij elkaar gezocht hebt.
Dan schakel je de electromotor motor in middels een ster driehoek schakeling.
In ster zal de motor dan synchroniseren met het net en als hij over is naar driehoek loopt de zaak op 50hz synchroon met het net.
Vervolgens kun je gas bij geven met de diesel en zo bepalen hoeveel stroom je terug levert.

Denk er wel om dat je niet op 15Kw gaat terug leveren met een 15kw electromotor want er loopt nogal een aandeel blindstroom.
Maar tot 10kw gaat prima.
Ik heb zelfs geëxperimenteerd met stationair op diesel en dan aardgas injecteren om vermogen/toerental op te wekken.
Het kleine beetje diesel werkt dan als bougie om het aardgas te ontsteken.

Pluspunt is dat als het net wegvalt de electromotor ook stopt met stroom leveren.

Het kan en het werkt maar of het allemaal mag..... :X

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 01:24:
[...]

Het kan en het werkt maar of het allemaal mag..... :X
Dat kunnen we vrij eenvoudig over zijn: terugleverende apparatuur dient gekeurd te zijn. Gelukkig is er voor PV omvormers een lijst beschikbaar bij de ACM die daar in Nederland over gaat.

De dichtstbijzijnde krachtstroom elektromotor staat er niet op ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 02:12:
[...]

Dat kunnen we vrij eenvoudig over zijn: terugleverende apparatuur dient gekeurd te zijn. Gelukkig is er voor PV omvormers een lijst beschikbaar bij de ACM die daar in Nederland over gaat.

De dichtstbijzijnde krachtstroom elektromotor staat er niet op ;)
Er zijn meer topics te vinden over mensen met diesel generatoren aan het net.

Dat is dus ook het mooie van mijn plan: De omvormer in mijn VTG laadpaal staat hier tussen:
https://www.energieleveren.nl/faq#legal-requirements
... in de lijst met goedgekeurde omvormers.

[ Voor 5% gewijzigd door Infant op 26-11-2022 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Infant technisch werkt het... Je komt er misschien mee weg... Maar 1 of 99999 topics: het mag gewoon niet met het elektromotor verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 26-11-2022 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Juup schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:35:
Die 80% is de inschatting als het vriest én hard waait.

In tegenstelling tot wat hierboven geroepen wordt is dit trouwens wel duurzamer dan een gemiddelde gas- of kolencentrale die z'n warmte voornamelijk gebruikt om een nabijgelegen rivier op te warmen.
Een moderne Steg centrale heeft een rendement van minimaal 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Puch-Maxi schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:20:
Je ziet het ook bij aardappelschuren omdat propaan goedkoper is dan aardgas.

Hier in mijn directe omgeving liggen al een stuk of drie.

[ Voor 5% gewijzigd door ds23man op 26-11-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Infant schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 01:05:

Geen sterk argument, dan zou je er ook niet meer mee moeten rijden, het zou geen probleem moeten zijn om een 100kW generator aan te drijven, toch meer dan het dubbele van nu.

Achter de komma geneuzel, groot aanpakken, auto laden voor 50 cent de kWh bij openbare laadpalen en thuis het net op pompen voor een euro, daar kan je gas mee afrekenen.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:26
Standkachel op diesel iets? Krijg je ook een zeilboot mee warm en die zijn nou niet echt goed geïsoleerd..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:45
ds23man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:28:

ZUCHT!
Woekerprijzen maakt mensen creatief…

@geldersscheepje ook een optie zo verwarm ik nu mijn geïsoleerde garage ook werkt prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Hari-Bo op 26-11-2022 12:28 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:23
@Infant Schaf een paar airco's aan en neem een energie contract bij een leverancier met dag prijzen? Betaalde de afgelopen paar maand ongeveer 20 á 25 cent per kwh. Deze week wel weer iets duurder, ongeveer 35 cent.

Ligt natuurlijk aan de buiten temperatuur maar heb dagen dag ik 1 euro kwijt ben per dag voor het verwarmen van alleen m'n woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Nopheros schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:26:
@Infant Schaf een paar airco's aan en neem een energie contract bij een leverancier met dag prijzen? Betaalde de afgelopen paar maand ongeveer 20 á 25 cent per kwh. Deze week wel weer iets duurder, ongeveer 35 cent.

Ligt natuurlijk aan de buiten temperatuur maar heb dagen dag ik 1 euro kwijt ben per dag voor het verwarmen van alleen m'n woonkamer.
Helaas gaat die niet op. Ik heb zonnepanelen, dus dag prijzen zijn het laatste wat ik wil. Misschien over 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:45
Infant schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:28:
[...]

Helaas gaat die niet op. Ik heb zonnepanelen, dus dag prijzen zijn het laatste wat ik wil. Misschien over 3 jaar.
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar waarom niet? Ik krijg nu net variabel contract 21 cent saldering en levering kost 53 cent. Al zou ik overgaan op dagprijzen dan kost het vandaag 35 cent levering en saldering?

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:23
Infant schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:28:
[...]

Deze contracten zijn direct opzegbaar. In theorie kun je dus prima in Maart switchen naar een contract wat beter is voor je zonnepanelen.

Disclaimer: de prijzen wijzigen dus wel per dag. Het kan best dat ik in januari 60 cent betaal bijv..

[ Voor 12% gewijzigd door Nopheros op 26-11-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nopheros schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:31:
[...]

Deze contracten zijn direct opzegbaar. In theorie kun je dus prima in Maart switchen naar een contract wat beter is voor je zonnepanelen.

Disclaimer: de prijzen wijzigen dus wel per dag. Het kan best dat ik in januari 60 cent betaal bijv..
Na alle hobby perikelen zijn we hier inmiddels over op een warmtepomp en warmtepomp boiler.
We zijn ook voorzien van 30 zonnepanelen.
Dus voorlopig is hier alles gratis warm.( investering vergeten we dan even)
We hebben ook nog een hout cv dat ziet eruit als een traditionele houtkachel met groot raam erin.
Maar die heeft inmiddels al 2 weken niet meer gebrand komt alleen nog aan voor de leuk.
Hout is meer waard dan stroom hier momenteel.

Volgend jaar april loopt mijn driejarig contract af en ik moet zeggen met de huidige energiemarkt ben ik er nog niet over uit waar ik heen moet.
In ieder geval jaarlijks salderen.
Ik heb ook nog geen idee of ik overschot of tekort ga hebben.
Voorlopig heb ik nog ongeveer 3000kwh om weg te salderen deze winter maar of ik het daarmee red geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Topicstarter
Hari-Bo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:31:
[...]
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar waarom niet? Ik krijg nu net variabel contract 21 cent saldering en levering kost 53 cent. Al zou ik overgaan op dagprijzen dan kost het vandaag 35 cent levering en saldering?
Moment dat de dagprijzen teruglevering boven de 80 cent schieten, zal ik er weer over na gaan denken.
Ronald.42 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:44:
[...]
Hout is meer waard dan stroom hier momenteel.

Volgend jaar april loopt mijn driejarig contract af en ik moet zeggen met de huidige energiemarkt ben ik er nog niet over uit waar ik heen moet.
In ieder geval jaarlijks salderen.
Ik heb ook nog geen idee of ik overschot of tekort ga hebben.
Voorlopig heb ik nog ongeveer 3000kwh om weg te salderen deze winter maar of ik het daarmee red geen idee...
Ik verwacht onder de 0 uit te komen, maar het geheel valt of staat bij hoeveel kilometers we rijden.
Als we ieder 30k+ gaan rijden, gaat dat alvast niet lukken... en dan moet ik over naar een variabel contract.

Ja en we verwarmen voornamelijk op hout. Dat is veel werk, maar het is verder gratis. Af en toe een ketting of een zaagblad kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:50

Seafarer

XXX

bgrr schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:46:
Onder het motto gekker moet het niet worden ;-)

In mijn zeilboot staat een webasto diesel scheeps kachel van 2,5 kW welke werkt op 12V
Ding verbruik 1ltr/4h en komt een bak warme lucht uit waar u tegen zegt.

Mijn "briljante" hersenspinsel is om deze in de garage te plaatsen met oude RVS 100 ltr tank uit de boot.
In en uitlaat door het garagedak.
Aanvoer en uitvoer warme lucht door de muur de keuken in

Dan stook je met 6ltr gewoon 24 uur.

Dit gaat tot een hersenspinsel blijven uiteraard want stook de hut warm met ac's op stroomoverschot.

Zag op ali dat er ook een imitatie versie is incl externe brandstoftank voor een appel en ei qua prijs tov de orginele webasto standkachel.
Moet je erwel voor 100 euro oorkappen bij doen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:20:
[...]

Moet je erwel voor 100 euro oorkappen bij doen. :)
Buiten de boot hoor je de Webasto eigenlijk amper.
Uitlaat en aanvoer verbrandings lucht aan de buitenkant van de boot hoor je amper.

Meeste geluid komt van de aanzuig buis binnen in de kajuit. De uitblaas buizen hoor je weer een stuk minder.

Het klikkende geluid van het dieselpompje is enige wat me stoort als het stil is op de boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:50

Seafarer

XXX

bgrr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Buiten de boot hoor je de Webasto eigenlijk amper.
Uitlaat en aanvoer verbrandings lucht aan de buitenkant van de boot hoor je amper.

Meeste geluid komt van de aanzuig buis binnen in de kajuit. De uitblaas buizen hoor je weer een stuk minder.

Het klikkende geluid van het dieselpompje is enige wat me stoort als het stil is op de boot
_O- Ik bedoelde die Ali.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
Heb die nog nergens live gezien.
Maakt die zoveel meer herrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je zoekt een Wikipedia: Microwarmte-krachtkoppeling

Reden dat je deze niet/nauwelijks in huishoudens ziet: ze wekken alleen stroom op, als ze ook warmte opwekken. En ze zijn pas rendabel vanaf hoge energiebehoeftes (denk aan zwembaden/tuinders).
Een normaal huis is veel beter af met een WP +PV.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1