Goedendag,
Ik ben thuis bezig met vloerverwarming aanleggen om het huis gedurende deze koude periode te verwarmen.
Het huis is oud. En heeft 0 voorzieningen. Ja, er loopt 230V en water naar binnen. Dat was het.
Om zo goedkoop mogelijk het water te verwarmen hebben we alle energie bronnen af gewogen, en gekeken wat het zou kosten om die aan te leggen.
Er loopt helaas geen gas deze woning binnen, en die laten aanleggen zou meer dan 10.000 Euro kosten. Puur alleen de aansluiting.
Stroom op het moment is 1 Euro /kWh en ligt er al. Maar ja... dat is duur. Zelfs met een warmtepomp die ook weer duur in aanschaf is, moeten we een COP van 5 halen om rond de 20 cent/kWh uit te komen.
Gas is al iets gunstiger met 35 cent/kWh maar is dus lastig aan te leggen.
Plus... we willen van het gas af met z'n allen.
Hout kan ik zo rond de 20 cent/kWh vinden.
Bruinkool kan ik met moeite voor 10 cent/kWh vinden. Weer een stuk goedkoper.
Maar... hout sjouwen is veel werk, en bruinkool is vies.
En water + vloerverwarming op hout is lastig te vinden en vereist constant werk.
En mooi daartussen in op het moment zit E10, met c.a. 19 cent/kWh.
Een stuk goedkoper als aardgas. En is overal makkelijk te verkrijgen.
En het fijne daaraan is dat dat in de PHEV kan, die we al hebben en toch de hele dag stil staat.
Het plan is om de 3kWh elektrische energie uit 1 liter benzine terug te verkopen het net op. (2.40 tegen daltarief van 80 cent/kWh.)
Dit is mogelijk via de VTG laadpaal die wij al hebben (Chademo)
Dan hebben we 7kWh 'gratis' warme uit waterkoeling die normaal weg gegooid wordt tijdens het rijden om de buitenlucht mee te verwarmen.
De waterkoeling uit de auto wordt meestal c.a 70 graden dus dat is perfect.
Ik ben dus nu op zoek naar een slang en koppelsysteem om de radiator eenvoudig op een buffervat aan te sluiten als de auto thuis staat.
En weer om te koppelen als ik meer Benzine moet gaan halen.
En een thermostaat om de stationair draaiende hybride vanuit de woonkamer net wat meer meer toeren te laten maken.
Ik ben niet vies van zelf wat klussen.
Wat zouden de mogelijke bezwaren zijn? Zie ik wat over het hoofd?
Is er mechanisch iets op tegen om een auto 24/7 stationair te laten draaien?
Waarom is E10 zo belachelijk goedkoop?
Ik ben thuis bezig met vloerverwarming aanleggen om het huis gedurende deze koude periode te verwarmen.
Het huis is oud. En heeft 0 voorzieningen. Ja, er loopt 230V en water naar binnen. Dat was het.
Om zo goedkoop mogelijk het water te verwarmen hebben we alle energie bronnen af gewogen, en gekeken wat het zou kosten om die aan te leggen.
Er loopt helaas geen gas deze woning binnen, en die laten aanleggen zou meer dan 10.000 Euro kosten. Puur alleen de aansluiting.
Stroom op het moment is 1 Euro /kWh en ligt er al. Maar ja... dat is duur. Zelfs met een warmtepomp die ook weer duur in aanschaf is, moeten we een COP van 5 halen om rond de 20 cent/kWh uit te komen.
Gas is al iets gunstiger met 35 cent/kWh maar is dus lastig aan te leggen.
Plus... we willen van het gas af met z'n allen.
Hout kan ik zo rond de 20 cent/kWh vinden.
Bruinkool kan ik met moeite voor 10 cent/kWh vinden. Weer een stuk goedkoper.
Maar... hout sjouwen is veel werk, en bruinkool is vies.
En water + vloerverwarming op hout is lastig te vinden en vereist constant werk.
En mooi daartussen in op het moment zit E10, met c.a. 19 cent/kWh.
Een stuk goedkoper als aardgas. En is overal makkelijk te verkrijgen.
En het fijne daaraan is dat dat in de PHEV kan, die we al hebben en toch de hele dag stil staat.
Het plan is om de 3kWh elektrische energie uit 1 liter benzine terug te verkopen het net op. (2.40 tegen daltarief van 80 cent/kWh.)
Dit is mogelijk via de VTG laadpaal die wij al hebben (Chademo)
Dan hebben we 7kWh 'gratis' warme uit waterkoeling die normaal weg gegooid wordt tijdens het rijden om de buitenlucht mee te verwarmen.
De waterkoeling uit de auto wordt meestal c.a 70 graden dus dat is perfect.
Ik ben dus nu op zoek naar een slang en koppelsysteem om de radiator eenvoudig op een buffervat aan te sluiten als de auto thuis staat.
En weer om te koppelen als ik meer Benzine moet gaan halen.
En een thermostaat om de stationair draaiende hybride vanuit de woonkamer net wat meer meer toeren te laten maken.
Ik ben niet vies van zelf wat klussen.
Wat zouden de mogelijke bezwaren zijn? Zie ik wat over het hoofd?
Is er mechanisch iets op tegen om een auto 24/7 stationair te laten draaien?
Waarom is E10 zo belachelijk goedkoop?