Welke 2 Beamers, gymzaal 22x14x5.5 heldere ruimte.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 15:19
Mijn vraag
Welke type beamers kan ik gebruiken, het betreft 2 beamers die aan het plafond bevestigd worden en aangestuurd moeten worden via een laptop/desktop.

Het betreft een bestaande gymzaal die gebruikt gaat worden als kerkgebouw.
Ruimte 22x14x5.5 meter daglicht heldere ruimte, plafond wordt wel verlaagd naar ongeveer 2.5 meter met doeken i.v.m. echo en rondzingen van het geluid.

...

Na verschillende sites door gelezen te hebben kwam ik op deze voorwaarden uit:
Geen led: helderheid te laag
Laser: te gevaarlijk voor de ogen, er kunnen mensen tussen het scherm en de beamer doorlopen.
Lamp: lichtopbrengst hoog genoeg

Voorkeur:
Lamp ansi 4000 lm
afstand beamer scherm 3-5 meter
bevestiging met steun/beugel aan het plafond
vervorming 20/40 graden
bediening op afstand, lan of wifi.. liever geen afstand bediening( die hebben de neiging te verdwijnen)
contrast hoog
2 kabels trekken naar boven, 1 voeding en 1 video signaal , 2 beamers parallel. met 1 ethernet kabel ?
projectie scherm: twee witte zonneschermen beschilderd met verf geschikt voor beamer schermen.
...

Waar ik zelf uitgekomen ben zijn:
1: BenQ sh753+
2: Panasonic PT-vz580ej
3: optoma eh4000
Mijn budget is ongeveer €3.500 euro voor alles.

1 HDMI naar boven en de twee beamers koppelen via de vga uit naar vga in aansluitingen onderling.
1 voeding naar boven
De twee beamers handmatig afstellen.

[ Voor 1% gewijzigd door atomos op 25-11-2022 18:20 . Reden: Budget toegevoegd. ]

Beste antwoord (via atomos op 26-11-2022 14:11)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Ik zou persoonlijk voor twee tv's kiezen, daar krijg je en betere helderheid/ zichtbaarheid en kijkhoeken voor terug.

De LG 86UQ80006LB volstaat hiervoor prima en is via je telefoon te bedienen, met een HDMI splitter krijg je dezelfde bron op beide tv's.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Ik zou persoonlijk voor twee tv's kiezen, daar krijg je en betere helderheid/ zichtbaarheid en kijkhoeken voor terug.

De LG 86UQ80006LB volstaat hiervoor prima en is via je telefoon te bedienen, met een HDMI splitter krijg je dezelfde bron op beide tv's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@atomos Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst. Vul je topicstart ook even aan met een budget want zonder dat is the sky de spreekwoordelijke limit en is passend advies wat lastig. Persoonlijk was mijn eerste gedachte: waarom moeilijk doen met een beamer? Het is voor een kerkgebouw dus het zal vast niet top of the line hoeven te zijn. Waarom niet 2 grote lcd televisies? Voor pakweg 800 euro hang je er al eentje neer van 75 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:10
Laser: te gevaarlijk voor de ogen, er kunnen mensen tussen het scherm en de beamer doorlopen.
Waarom denk je dit? Het licht uit een laserbeamer is niet anders dan het licht uit een beamer met een lamp erin. Beiden zijn dus even schadelijk als je direct in de lens kijkt bij dezelfde licht opbrengsten.

De gevaarlijkheid van een normale laser komt uit het feit dat deze een hele hoge lichtopbrengst op 1 punt kunnen maken ipv op 1 vlak. Dat gefocussde sterke licht is gevaarlijk als het in je oog valt, maar dat is het licht van de zon ook als je bijvoorbeeld met een verrekijker naar de zon kijkt. Er zitten nog wel wat nuances in met betrekking tot verstrooing/spiegeling van laserlicht en lekkende UV straling bij de gevaren van lasers, maar die zijn bij fatsoenlijke laser beamers ook niet aan de orde, teminste, als je ze niet openschroeft en aanzet. Ik zou laser beamers dus niet direct afschrijven.

En direct wat vervolg vragen: Je hebt wel de afstand tot het doek maar niet hoe groot de projectie moet zijn? En met 1 kabel 2 beamers moet kunnen, wellicht zelfs met een simpele HDMI splitter als de beamers er zelf geen uitgangen voor hebben. Je bent je er wel van bewust dat je dan op beide beamers hetzelfde beeld krijgt en ze niet individueel verschillende beelden kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
Freshouttheoven schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:49:

Hier heb ik niet aan gedacht.
Het is wel een optie die invulbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
S1NN3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:49:
@atomos Aankoopadvies doen we in BGK; je topic is daarheen verplaatst. Vul je topicstart ook even aan met een budget want zonder dat is the sky de spreekwoordelijke limit en is passend advies wat lastig. Persoonlijk was mijn eerste gedachte: waarom moeilijk doen met een beamer? Het is voor een kerkgebouw dus het zal vast niet top of the line hoeven te zijn. Waarom niet 2 grote lcd televisies? Voor pakweg 800 euro hang je er al eentje neer van 75 inch.
Dankjewel, zal daar zeker induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
Sleepkever schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:00:
[...]

Waarom denk je dit? Het licht uit een laserbeamer is niet anders dan het licht uit een beamer met een lamp erin. Beiden zijn dus even schadelijk als je direct in de lens kijkt bij dezelfde licht opbrengsten.

De gevaarlijkheid van een normale laser komt uit het feit dat deze een hele hoge lichtopbrengst op 1 punt kunnen maken ipv op 1 vlak. Dat gefocussde sterke licht is gevaarlijk als het in je oog valt, maar dat is het licht van de zon ook als je bijvoorbeeld met een verrekijker naar de zon kijkt. Er zitten nog wel wat nuances in met betrekking tot verstrooing/spiegeling van laserlicht en lekkende UV straling bij de gevaren van lasers, maar die zijn bij fatsoenlijke laser beamers ook niet aan de orde, teminste, als je ze niet openschroeft en aanzet. Ik zou laser beamers dus niet direct afschrijven.

En direct wat vervolg vragen: Je hebt wel de afstand tot het doek maar niet hoe groot de projectie moet zijn? En met 1 kabel 2 beamers moet kunnen, wellicht zelfs met een simpele HDMI splitter als de beamers er zelf geen uitgangen voor hebben. Je bent je er wel van bewust dat je dan op beide beamers hetzelfde beeld krijgt en ze niet individueel verschillende beelden kunnen krijgen?
De projectie grote moet, denk ik, iets van 2 bij 1.5 worden..
Het advies van een tv geeft ook veel mogelijkheden

[ Voor 6% gewijzigd door atomos op 25-11-2022 18:37 . Reden: Een stel zinnen aangepast, het antwoord was niet duidelijk van mij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 22:07

Illusion

(the art of)

Als je het plafond naar 2,5 meter verlaagt, dan mag er dus niemand tussen beamer en scherm komen, want dan staat die vol in het licht, en grote schaduw op scherm.
In dat geval is een tv veel handiger. Heeft bij daglicht ook een hoger contrast.

Wat wil je er precies mee doen? Powerpoint? Film kijken?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomos
Illusion schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:40:
Als je het plafond naar 2,5 meter verlaagt, dan mag er dus niemand tussen beamer en scherm komen, want dan staat die vol in het licht, en grote schaduw op scherm.
In dat geval is een tv veel handiger. Heeft bij daglicht ook een hoger contrast.

Wat wil je er precies mee doen? Powerpoint? Film kijken?
ja Powerpoint, film, extra informatie, enz, de mogelijkheden zijn legio.

Ik moet nog wel wat extra informatie opzoeken op het Internet over de TV's , in ieder geval ziet er er naar uit dat het twee grootbeeld tv's gaan worden.

Thanks
Pagina: 1