Windows blijft startmenu en zoekapp lanceren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Ik heb een relatief nieuwe PC met de volgende specificaties:

Windows 11 Pro (21H2)
IJntel Core i5-12400
32GB RAM
2TB NVMe SSD
RTX3070 (Asus Noctua)
2x Eve Spectrum
Muis en toetsenbord aangesloten op de hub van een van de monitoren (probleem blijft bestaan als je direct op de PC aansluit)

Het probleem: Al weken/maanden heb ik twee problemen die waarschijnlijk niet aan elkaar gerelateerd zijn. Het eerste probleem is het meest hinderlijk:

Het start menu en de zoek functie werken niet goed. Misschien zijn dit twee losse problemen maar ze zijn zeker aan elkaar gerelateerd.

- als ik op de windows knop druk dan opent het startmenu
- vaak sluit het menu weer als ik begin met zoeken
- vaak opent het menu dubbel in 2 verschillende formaten
- het meest hinderlijk: Windows blijft het start menu om de haverklap (elke paar seconden) uit zichzelf openen waardoor bijv games worden geminimaliseerd.
- het totaal uit de pan flippen van het startmenu kan worden gestopt door nog een paar keer op de windows toets te drukken.

Hier een voorbeeld van 2 over elkaar gelanceerde startmenu's, in dit geval wordt er niet eens inhoud geladen voordat ze weer verdwenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owPCsVh7vd-zpW5-W9UdPL6KNWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ouq5TbcIy38RHyBDezKAn7N2.png?f=fotoalbum_large

Een niet goed werkend toetsenbord heb ik uitgesloten, ook met een ander (of geen) toetsenbord blijft dit probleem bestaan.

De buggy zoekfunctie is ook buiten het startmenu een probleem. Als ik in verkenner iets in het zoek vakje rechtsboven probeer te zoeken, dan begint Windows uit zichzelf elke paar seconden een zoek app te lanceren, na een seconde of 2 weer te sluiten, en dan na een paar seconden weer te openen. Dit stopt pas nadat ik het verkenner scherm heb afgesloten. Opmerkelijk detail: Zodra deze zoek app begint te flippen begint Windows uit zichzelf soms ook het startmenu te openen.

Het lanceren van de zoek app gebeurt nog sneller/vaker achter elkaar bij het gebruiken van de zoekfunctie in MS Teams. Hieronder een plaatje van de Zoekapp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXF91p-TVrXYVy8AGpLKDEE7lok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSAvG4nbC8mB9UcNbP8Zkqoi.png?f=fotoalbum_large

Het startmenu en zoek app zijn altijd het bovenliggende venster en zijn dus een enorme aanslag op de bruikbaarheid van mijn PC. Als je iets aan het doen bent waarbij het scherm niet geminimaliseerd kan worden dan heb je al snel een probleem.

Daarnaast heb ik nog een tweede probleem dat waarschijnlijk los staat van bovenstaande: De pc bevriest en crasht. Ik kan 1 scenario altijd reproduceren: CS:GO spelen op monitor 1 terwijl ik op monitor 2 een Twitch stream aan heb staan in Firefox. Met name Twitch lijkt een flinke trigger want ook buiten CS:GO loopt de kans flink op als ondertussen Twitch aan het spelen is in Firefox.

Als ik kijk in het Windows event log dan zie ik een eindeloze reeks met foutmeldingen van de toepassing TextInputHost.exe.
Naam van toepassing met fout: TextInputHost.exe, versie: 421.22500.3065.0, tijdstempel: 0x624dbc52
Naam van module met fout: combase.dll, versie: 10.0.22000.1165, tijdstempel: 0x233f10b4
Uitzonderingscode: 0xc0000409
Foutmarge: 0x000000000015eb37
Id van proces met fout: 0x2790
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d9009f1aa74ae2
Pad naar toepassing met fout: C:\Windows\SystemApps\MicrosoftWindows.Client.CBS_cw5n1h2txyewy\TextInputHost.exe
Pad naar module met fout: C:\Windows\System32\combase.dll
Rapport-id: a22a727d-48ca-4461-9b8a-1b8471ef0c89
Volledige pakketnaam met fout: MicrosoftWindows.Client.CBS_1000.22000.1219.0_x64__cw5n1h2txyewy
Relatieve toepassings-id van pakket met fout: InputApp
Ik heb het vermoeden dat dit een RTX3070 + GSync + Eve spectrum probleem is omdat soms het geluid nog wel blijft werken maar de monitoren op zwart gaan. Die TextInputHost errors vind ik dan wel weer vreemd.

Wie o wie heeft er nog goede ideeën?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:39
Ik zou windows opnieuw installeren
Eventueel eerst op een andere partitie zodat je 2 windows 'naast elkaar hebt'.

Want dit klinkt als:
hardwareprobleem, of software, maar dan niet eenvoudig op te lossen.

Mijn gedachte is:
je kunt er nog weken mee klooien en niet tot een oplossing komen, of: zie mijn eerste 2 zinnen.