Onbekende (data)kabel in nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pari
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-02-2023
Hallo Tweakers,

Mijn partner en ik hebben een nieuwbouwwoning laten bouwen. Momenteel zijn de installateurs de laatste zaken aan het installeren.

Nu viel het ons op dat er een vreemde kabel uit de grond stak in de meterkast, en geen van onze installateurs en elektriciens weet wat voor soort kabel het is, behalve dat het waarschijnlijk een datakabel is. NB: Glasvezel is nog niet getrokken naar de woning.

Ik hoop dat er op dit forum leden zijn die deze kabel kunnen identificeren voor ons.

Dank,

PariAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrTzkUC1AnLlf2OZJklI0r-wkEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0jOUiMGnY8Zt68Ziz89vqCG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63z9Did0fZJcuUEbDJjjj1Z75Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyxP5Qdfg4cgoWIyCyaHc7Jg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p9mMT0JNt5R2zUykSqEibpAaBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbXJ9qiNnNEzlZMbQU2RcGlu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:13
Dat is inderdaad een 4 aderige datakabel. Deze is niet voor 1 specifieke toepassing (en daarnaast zou een beunhaas hem voor alles kunnen gebruiken). Hier wat suggesties waar hij mogelijk voor gebruikt zou kunnen worden.

- Aansluiting deurbel
- Aansturing thermostaat
- Aansturing mechanische ventilatie
- Telefoonlijn :X

Echter is het zonder context voor ons ook gokken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waar ik mij vooral over verbaas is waarom al die kabels door een beunhaas in cement zijn gestort.
Waarom zit het niet fatsoenlijk in een buis? 8)7

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pari
@DJMaze Het is inderdaad om te janken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:10
@DJMaze je wil echt niet weten hoe vaak dat gebeurd. Of nieuwbouw/renovatie waar enkel coax gelegd is terwijl mensen glasvezel/koper nemen en niemand die ooit fatsoenlijk UTP heeft aangelegd want alles is toch draadloos? Terwijl de kabelboeren van deze wereld al steeds minder met coax doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 19:33
Je kunt uitzoeken wat er aan de andere kant van de kabel hangt. (slagboom, deurbel, deuropener,zonnewering etc) Dat kan door je nieuwe huis te doorlopen en of het andere eind van de kabel te zoeken, of alle schakelbare apparaten langs te gaan en te zien wat er nog niet aangesloten is. Of alle technici langsbellen de de afgelopen tijd aan je huis geklust hebben, er moet namelijk nog iets vast aan het eind dat je in je hand hebt.

Mocht je er zo niet uitkomen, dan kun je een wire tracer lenen bij de netwerkbeheerder op je werk. (wel even doormeten of er niet al stroom of signaal uit komt)

Ik zou er maar zuinig op zijn, als je kabelbreuk krijgt op het punt waar hij de vloer ingaat, mag je beton gaan weghakken, best even alsnog een buisje omheen doen.

Momenteel doet de kabel niets, want er zit in ieder geval aan 1 kant niet op. De kabel identicieren heb je al gedaan, het staat op de zijkant, het is een kabel met 2x2 aders van 0.75mm van het merk en type Unitonic LIYCY.

In de specsheet van de kabel, is geen goedkoop kabeltje trouwens, staat het volgende:
"UNITRONIC LiYCY is a screened data cable for low frequency applications. The cable is designed for fixed installation and for conditional flexible use. It is used in dry and damp interiors but not appropriate for outside usage.
The screen provides protection against electromagnetic interferences.
The cable is used for example in computer systems, instrumentation technology, office equipment and balances"
Zou dus niet naar buiten moeten lopen, maar naar ergens anders in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:10
Hoe weet jij eigenlijk waar @Pari werkt en wat hij/zij doet :+ ?

[ Voor 8% gewijzigd door Andros op 26-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:44
Die ander kabel zit ook wel netjes zo in het beton is dat stroom? zou die kabel niet voor de verwarming zijn dat ze daar iets mee aansturen een thermostaatkraan ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pari
@Toerq Die andere kabel die je ziet heb ik getrokken door een loze leiding van buiten naar binnen (stak uit de muur i.p.v. vloer). Vervolgens heeft de vaste ploeg van de aannemer de boel dichtgestort, terwijl de kabel nog gedeeltelijk op de vloer lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:20
Heb je misschien een poort met deurbel / intercomsysteem ofzo?

Tuinverlichting op 12V of 24V?

Het kan van alles zijn maar het feit dat het op de begane grond uit de vloer komt doet me vermoeden dat het wellicht van buiten komt.

[ Voor 41% gewijzigd door Xander op 26-11-2022 18:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1