Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee appartementen op één CV: betere thermostaatregeling?

Pagina: 1
Acties:

• iebeaux
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-11 17:07
Goedemorgen!
Ik woon sinds mei dit jaar in een appartement in een oud opgesplitst huis (1910). Mijn appartement heeft wel een eigen huisnummer maar geen eigen CV ketel, deze deel ik met de buurman.

De kamerthermostaat (remeha etwist) hangt op de onverwarmde gang tussen onze beide appartementen in, waardoor we deze eigenlijk alleen gebruiken om de cv aan te slingeren. We hebben op alle radiatoren in het huis thermostaat knoppen zitten.

Het komt nu vaak voor dat de beide appartementen op temperatuur zijn, maar de gang nog niet op temperatuur is waardoor de cv blijft draaien, wat weer leidt tot extra verbruik.
Ook is het soms zo dat mijn appartement nog niet op temperatuur is (op het noorden en oud huis) en de gang wel en het andere appartement wel. Voor dit soort gevallen heb ik nu een elektrische kachel gekocht, waarmee ik mijn eigen woonkamertje ( 2,7 x 4 x 2,7 ) kan verwarmen en niet gelijk de hele cv installatie hoef te laten draaien. Maar ik vind dit toch niet de fijnste oplossing.

Ik heb zelf al gekeken naar bijvoorbeeld een Tado op de gang op te hangen en de radiatorknoppen te vervangen voor slimme radiatorknoppen.

Hebben jullie misschien nog ideeën wat ik zou kunnen doen / aanschaffen?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Hangt de thermostaat op de gang?

Edit: lezen |:(

[ Voor 28% gewijzigd door SeatRider op 25-11-2022 14:43 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:21
Dat geeft TS toch duidelijk aan in zijn post?

Je zou de overstap kunnen doen naar Tado bijvoorbeeld, dan hang je 1 receiver aan de CV ketel en beide appartementen hebben dan 1 draadloze thermostaat die de ketel aan stuurt. Als beide appartementen op temperatuur zijn dan stopt de ketel er mee. Vraagt 1 van de twee appartementen nog wel warmte blijft de CV ketel aan.

Edit: Ik zie dat TS dit zelf ook al opperde, lijkt mij wel de beste oplossing. Je hoeft dus niet alle thermostaatkranen te vervangen hiervoor!

[ Voor 12% gewijzigd door Destynx op 25-11-2022 15:02 ]

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@SeatRider Ja, dat zegt ie (ze?) erbij. ;)

Ik denk dat een Tado-systeem het prettigste zal werken (of Honeywell, of vergelijkbaar). Dan kun je heel precies per kamer regelen wat je wil, en kun je zelfs samen met de buurman een systeem aanschaffen (1 centrale bediening op jullie ketel, ieder zijn eigen Tadothermostaat op de radiatoren of per appartement).

Enig nadeel hiervan is dat als je overcapaciteit op je CV-ketel hebt, je misschien last gaat krijgen van pendelgedrag als je maar één ruimte wil verwarmen (CV kan zijn warmte dan niet goed kwijt). Da's op zich niet heel erg, alleen minder efficiënt en zuinig dan je misschien zou willen.

Edit: ja met hierboven dus. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 25-11-2022 14:37 ]

Nomen nescio

• Destynx
Bra-Jo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:36:
@SeatRider Ja, dat zegt ie (ze?) erbij. ;)

Ik denk dat een Tado-systeem het prettigste zal werken (of Honeywell, of vergelijkbaar). Dan kun je heel precies per kamer regelen wat je wil, en kun je zelfs samen met de buurman een systeem aanschaffen (1 centrale bediening op jullie ketel, ieder zijn eigen Tadothermostaat op de radiatoren).

Enig nadeel hiervan is dat als je overcapaciteit op je CV-ketel hebt, je misschien last gaat krijgen van pendelgedrag als je maar één ruimte wil verwarmen (CV kan zijn warmte dan niet goed kwijt). Da's op zich niet heel erg, alleen niet efficiënt en minder zuinig dan je misschien zou willen.
TS kan ook 1 Tado draadloze Thermostaat (dus geen radiatorknop) in zijn woonkamer hangen. Daarmee kan het gehele appartement verwarmd worden. Dit lijkt mij voor dit (volgens mij redelijk kleine) appartement voldoende.
Idem voor de buurman/buurvrouw.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Destynx schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:43:
[...]

TS kan ook 1 Tado draadloze Thermostaat (dus geen radiatorknop) in zijn woonkamer hangen. Daarmee kan het gehele appartement verwarmd worden. Dit lijkt mij voor dit (volgens mij redelijk kleine) appartement voldoende.
Idem voor de buurman/buurvrouw.
Je moet nog iets hebben wat de CV aan en uitzet. Dat kan idd wel een Tado bedrade thermostaat zijn, maar je moet dan wel een draad trekken naar de kast in de gang. De thermostaat in de gang ophangen en dan gewoon niet betrekken in je schakelprogramma lijkt me eleganter.

En je wilt denk ik wel de kamers los van elkaar aan en uit kunnen zetten, als 1 bewoner niet thuis is wil de andere niet meebetalen aan het opwarmen van een lege kamer lijkt me. Dus ik raad losse knoppen aan.

Afhankelijk van het aantal radiatoren dat TS heeft, kun je vandaag dan vast wel ergens een mooi startpakket op de kop tikken (thermostaat met 4 knoppen ofzo).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Destynx
SeatRider schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:47:
[...]

Je moet nog iets hebben wat de CV aan en uitzet. Dat kan idd wel een Tado bedrade thermostaat zijn, maar je moet dan wel een draad trekken naar de kast in de gang. De thermostaat in de gang ophangen en dan gewoon niet betrekken in je schakelprogramma lijkt me eleganter.

En je wilt denk ik wel de kamers los van elkaar aan en uit kunnen zetten, als 1 bewoner niet thuis is wil de andere niet meebetalen aan het opwarmen van een lege kamer lijkt me. Dus ik raad losse knoppen aan.

Afhankelijk van het aantal radiatoren dat TS heeft, kun je vandaag dan vast wel ergens een mooi startpakket op de kop tikken (thermostaat met 4 knoppen ofzo).
uitvoering: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (draadloze versie)

Met deze starterkit heb je een receiver die je aan de ketel zelf hangt. Die stuurt de ketel aan. Deze maakt draadloos verbinding met 1 of meerdere thermostaten die je dus overal op kan plakken.

• iebeaux
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-11 17:07
Dankjullie wel allemaal voor het meedenken! Ik heb een Tado thermostaat gekocht met 4 slimme radiatorknoppen. We gaan het uitproberen.

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
iebeaux schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:51:
Goedemorgen!
Ik woon sinds mei dit jaar in een appartement in een oud opgesplitst huis (1910). Mijn appartement heeft wel een eigen huisnummer maar geen eigen CV ketel, deze deel ik met de buurman.
Ik weet hier alles van en heb dit jaren lang ook gedaan met twee buren. Was een drama. CV ketel stond bijna altijd aan. Ook als ik sliep of weg van huis was. Ik maakte het minst gebruik van de CV. Verbruik per woning kon niet berekend worden dus de rekening ging gewoon door drieën.
Het kwam erop neer dat ik de CV rekening van mijn buren betaalde 8)7

Twee jaar geleden de knoop doorgehakt en mijzelf losgekoppeld van de centrale CV (blokverwarming). Lucht/lucht warmtepomp in mijn appartement geïnstalleerd. Nooit spijt van gehad. Had ik jaren eerder moeten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door KaasOmelet op 25-11-2022 23:25 ]

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:54

Santford

FP PowerMod
Ik denk dat je ook wat aan het advies hebt dat in dit topic gegeven wordt: gasemans in "2 appartementen 1 CV 1 Thermostaat? hoe goed op te lossen?"

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Topictitel iets verduidelijkt

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou het volgende toepassen:
2x een warmtemeter, zodat de rekening eerlijk wordt verdeeld.

2x een Honeywell zoneklep met allebei een eigen thermostaat, zodat je onafhankelijk van elkaar warmte kan vragen.

1x een bypassventiel onder de ketel indien alles dichtloopt, of de radiator hal open laten staan.

Edit:
Ik lees nu pas dat je een Tado systeem al hebt aangeschaft.
Laat de radiator in de hal dan wel open als bypass.

[ Voor 40% gewijzigd door DutchWing op 26-11-2022 09:56 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1