TL;DR:
Voor gaming/licht video editen: 5700X of 13600K? Verschil is ~180 euro/24% voor het systeem zonder videokaart
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming. Direct op een beamer (4K60 of 1080p120) maar ook in-house streaming via Nvidia Gamestream (beneden op de 4K Oled TV gamen). Ik speel geen competitive shooters, maar meer storybased games (wil Cyberpunk 2077 nog spelen) en de F1 games met stuurtje. Verder heb ik een Quest 1 die ik wil aansluiten op de PC. Co-op games staan ook hoog op het lijstje, maar die zijn vaak niet zo zwaar.
Daarnaast wil ik ook video-editen op het systeem. Dit is meer hobby en is enkel na een vakantie wat clips aan elkaar zetten van mij iPhone, DJI Mini 2 drone en GoPro. Hiervoor gebruik ik Davinci Resolve.
Editen doe ik vanaf een NAS. In de toekomst wil ik ook de NAS upgraden naar een model dat minimaal 2,5Gbit heeft dus het moederbord moet dat ook wel ondersteunen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb nog geen vast budget, maar het moet de juiste bang for buck zijn. De videokaart koop ik later, tenzij er een goede deal komt die past bij het systeem en de eisen (4K60/VR/licht video-editen). Momenteel twijfel ik tussen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er zijn geen slechte merken, enkel slechte producten
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt (als het een mooie is, met RGB etc) op het bureau aan de linkerkant van waar ik zit. Dat is wat lastig met cases aangezien het window altijd aan de linkerkant zit... Ik kan hem wel een kwartslag draaien zodat het zichtbaar is. De andere optie (als het niet mooi is) is dat die achter een kast komt waardoor je hem minder goed ziet en hoort.
Ga je overklokken?
Met de huidige CPU's/GPU's is het eerder undervolten dan overclocken, maar daar ben ik niet bang voor. Ik wil best initieel wat moeite stoppen in het systeem om het goed te draaien.
Wat verwacht je van ons?[i]
Heb ik een nieuwe generatie CPU nodig voor 4K60? Of kan ik beter kiezen voor een AM4 processor en het geld in mijn zak houden voor een betere GPU/NAS etc.
Last Gen Build die ik had bedacht:
New Gen Build:
PC's zijn wel duurder geworden. Mijn huidige build was 1000 euro inclusief videokaart, voor het topmodel CPU toen (i7 2600k) en een instap-videokaart (GTX 560TI)
Voor gaming/licht video editen: 5700X of 13600K? Verschil is ~180 euro/24% voor het systeem zonder videokaart
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming. Direct op een beamer (4K60 of 1080p120) maar ook in-house streaming via Nvidia Gamestream (beneden op de 4K Oled TV gamen). Ik speel geen competitive shooters, maar meer storybased games (wil Cyberpunk 2077 nog spelen) en de F1 games met stuurtje. Verder heb ik een Quest 1 die ik wil aansluiten op de PC. Co-op games staan ook hoog op het lijstje, maar die zijn vaak niet zo zwaar.
Daarnaast wil ik ook video-editen op het systeem. Dit is meer hobby en is enkel na een vakantie wat clips aan elkaar zetten van mij iPhone, DJI Mini 2 drone en GoPro. Hiervoor gebruik ik Davinci Resolve.
Editen doe ik vanaf een NAS. In de toekomst wil ik ook de NAS upgraden naar een model dat minimaal 2,5Gbit heeft dus het moederbord moet dat ook wel ondersteunen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb nog geen vast budget, maar het moet de juiste bang for buck zijn. De videokaart koop ik later, tenzij er een goede deal komt die past bij het systeem en de eisen (4K60/VR/licht video-editen). Momenteel twijfel ik tussen
- een Ryzen 5700X vanwege het goedkope platform, RAM geheugen en prima prestaties.
- Een Intel 13600K vanwege de zeer goede prestaties voor weinig extra.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Ik heb momenteel een GTX1070 die ik nog wil gebruiken totdat de nieuwe generatie van AMD beschikbaar is. Dan kan ik dan kiezen of ik voor de nieuwe AMD's ga (icm Sunshine voor "nvidia gamestream" op AMD hardware), de oude AMD GPU's of toch voor een Nvidia GPU.
- Verder:
- 2 SATA SSD's van 500GB. Jep, geen supersnelle 5000MB/S SSD's, maar IMHO prima om nog even te gebruiken. Foto's en video's staan op een NAS, dus het is puur game-opslag en ik speel nooit veel games "tegelijk". Later kan er altijd nog een SSD in als ik het nodig heb.
- RAM: 32GB lijkt me een prima optie ivm video editen
- CPU: low-end zou de 5700X de beste bang for buck zijn. Een stapje hoger de 13600K
- Case: Mag best een mooie case zijn. WIl ook wel iets met RGB gaan doen, al zal het geen disco worden. De Pop Air Orange is IMHO een mooie case omdat het met één accentkleur werkt. Maar ik sta ook open voor andere kleuren
Er zijn geen slechte merken, enkel slechte producten
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt (als het een mooie is, met RGB etc) op het bureau aan de linkerkant van waar ik zit. Dat is wat lastig met cases aangezien het window altijd aan de linkerkant zit... Ik kan hem wel een kwartslag draaien zodat het zichtbaar is. De andere optie (als het niet mooi is) is dat die achter een kast komt waardoor je hem minder goed ziet en hoort.
Ga je overklokken?
Met de huidige CPU's/GPU's is het eerder undervolten dan overclocken, maar daar ben ik niet bang voor. Ik wil best initieel wat moeite stoppen in het systeem om het goed te draaien.
Wat verwacht je van ons?[i]
Heb ik een nieuwe generatie CPU nodig voor 4K60? Of kan ik beter kiezen voor een AM4 processor en het geld in mijn zak houden voor een betere GPU/NAS etc.
Last Gen Build die ik had bedacht:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 218,56 | € 218,56 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 147,85 | € 147,85 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air RGB Orange Core | € 102,85 | € 102,85 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 77,90 | € 77,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 104,89 | € 104,89 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850 (2021) Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 751,95 | ||
New Gen Build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 376,12 | € 376,12 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0) | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air RGB Orange Core | € 102,85 | € 102,85 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 77,90 | € 77,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 104,89 | € 104,89 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850 (2021) Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 930,66 | ||
PC's zijn wel duurder geworden. Mijn huidige build was 1000 euro inclusief videokaart, voor het topmodel CPU toen (i7 2600k) en een instap-videokaart (GTX 560TI)
[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 25-11-2022 11:18 ]