Lang gat boren in houten palen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
Hallo mede-klussers

Hieronder zien jullie tuinlampen die op verschillende webshops te koop zijn. Maar, waarom zou je het kopen, als je het zelf kunt maken waardoor je er èn langer me bezig bent èn het uiteindelijk veel duurder wordt?

Enige vraag wat ik heb, hoe kan ik een gat van minimaal een milimeter of 20 boren over een lengte van plusminus 1 meter?

Hebben jullie ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Bzt8g97fkhMtyxPvztnUMfpW48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bjIT1erS2EOegub7kcG6F1o3.png?f=user_large

Joe

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Houtboor slangeboor van langer dan een meter kopen?

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 25-11-2022 10:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Normaliter doe je dat op een draaibank, want het geheel moet wel exáct recht liggen natuurlijk. Dit gaat je uit de hand niet lukken, zeker niet een relatief dun gat.

(andere optie is een flinke kolomboor)

De makkelijkste optie is aan de zijde die je niet ziet een sleuf uitfrezen en daar het kabelwerk in doen of de balk in stukken zagen en weer in elkaar lijmen.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 25-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:33
Paaltje opzagen in stukken van 20cm, gaten boren en daarna weer vastlijmen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23
https://onlineborenkopen....GGefr94OeBBxoC0t8QAvD_BwE

Maar die mag je wel in een draaibank of kolomboor zetten..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Draaibank inderdaad, anders krijg je het gewoon niet recht. Hoe duur zijn die dingen, wat spaar je uit ook met aanschaf gereedschap in achterhoofd en wat mis je aan kwaliteit van de originelen, vooral qua "workmanship".

[ Voor 57% gewijzigd door pennywiser op 25-11-2022 10:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

FunFair schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:36:
Paaltje opzagen in stukken van 20cm, gaten boren en daarna weer vastlijmen :P
Dan zou ik 'm in de lengte doorzagen en er een sleuf in frezen :p

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 16:27

Smurf

Detri

Als je ze (ongeveer) in die opstelling zoals op de foto gaat neerzetten, de achterkant onzichtbaar dus, dan zou ik gewoon een sleuf frezen aan de achterkant waar de kabel in weg valt. Zie je ook niet van de zijkant en is relatief eenvoudig te doen.

)

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7LmkT4ty4rthy4GW-FmKllFC90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVqLMNvvAR8CWJf6T8ZuTK41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5pY4Xb4cNM_WaibeoFLS07rZDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqR0vLYfP9QQw8XlFbfQEImf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXMVSemv9659wP0b9_SgoYgmuc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsTocswfT0wfzJy9UprKOYWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wkSgMV_770NNxKZbl8tFhIfU6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnM2J1VSgiApvQPh01PgTgUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idO7CjZRhWjJavPI_UeG19ZgKNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noM4QTR9Vmdw54XyUWjXBRDM.jpg?f=fotoalbum_large

Dat heb ik destijds zo opgelost :+
Was over een lengte van 120cm en ik kwam precies in het midden uit *D

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:52
Atlas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De gemiddelde Nederlander heeft niet echt een heftruck staan, dus als je dat al kwijt kan dan zal je vast meer diverse spullen hebben dan een doornsee randstedeling :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ID-College schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:54:
[...]

De gemiddelde Nederlander heeft niet echt een heftruck staan, dus als je dat al kwijt kan dan zal je vast meer diverse spullen hebben dan een doornsee randstedeling :+
Vervang de heftruck door een tafel en je hebt hetzelfde doel. Die had niet meer nut dan gewoon op hoogte werken. Enige wat je nodig hebt is een paar hoeklijnen en een lompe boor :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:48
BennieWolters schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:31:
Hallo mede-klussers

Hieronder zien jullie tuinlampen die op verschillende webshops te koop zijn. Maar, waarom zou je het kopen, als je het zelf kunt maken waardoor je er èn langer me bezig bent èn het uiteindelijk veel duurder wordt?

Enige vraag wat ik heb, hoe kan ik een gat van minimaal een milimeter of 20 boren over een lengte van plusminus 1 meter?

Hebben jullie ideeën?

[Afbeelding]
De vraag is natuurlijk waarom je perse wilt dat de hele kabel van onder naar boven door de paal heen loopt. Waarom niet gewoon een gootje frezen/zagen waar je de kabel induwt aan de achterkant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Atlas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:03:
[...]

Vervang de heftruck door een tafel en je hebt hetzelfde doel. Die had niet meer nut dan gewoon op hoogte werken. Enige wat je nodig hebt is een paar hoeklijnen en een lompe boor :P
Vraag is alleen of je uiteindelijk nog wel voordeliger uit bent als je én hoekijzers én lomp lange boor én zware boormachine (vergeet niet dat je dit niet gaat lukken met een standaard accuboor) moet aanschaffen. Aan jouw foto's te zien, had je het meeste, zo niet alles, al in die schuur/werkplaats liggen.

De kosten lopen anders wel heel hard op, waardoor het waarschijnlijk duurder gaat worden dan het spul kant en klaar kopen.

* deepbass909 hanteert altijd als regel, zelf doen is leuk/zinnig tot het punt dat materiaal + gereedschap net zo duur is als kant-en-klaar kopen.

Zelf zou ik eerder met een bovenfrees een sleuf aan de achterkant maken, het stof/de snippers opvangen, mengen met houtlijm en na het aanbrengen van de kabel, met dat mengsel de sleuf weer opvullen. Of, als het verder toch niet zichtbaar is, de sleuf gewoon open laten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:20
Atlas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:47:
Dit is tenminste een echte tweakers oplossing _/-\o_
Voor de paaltjes hoef je het niet precies zo te doen maar het gaat erom dat je een goede geleiding/centrering hebt.

Of het de moeite/tijd/geld waard is moet de TS zelf beslissen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
t14wo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:35:
De vraag is natuurlijk waarom je perse wilt dat de hele kabel van onder naar boven door de paal heen loopt. Waarom niet gewoon een gootje frezen/zagen waar je de kabel induwt aan de achterkant?
Dit dus, en dan wel het uitgefreesde hout(stof) opvangen.
Het hout(stof) vervolgens mengen met houtlijm en dan er weer insmeren.
Dan is gleuf weg en je houtkleur (bijna)gelijk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

Blokker_1999

Full steam ahead

En dan leer je in 1 keer ook waarom mensen zoiets zouden kopen ipv zelf maken. Je hebt vaak het materiaal niet, de kennis niet, je gaat er veel tijd in steken, vermoedelijk enkele pogingen nodig voordat je het goed hebt en wat ga je achteraf doen met al het gereedschap dat je hebt moeten aankopen? Tuurlijk, je kan het bijhouden voor een volgend project over 5 jaar. Maar uiteindelijk ben je duurder uit dan die paaltjes gewoon te kopen.

De beste optie om het zelf te doen lijkt mij dan ook met behulp van een frees aan de achterkant een sleuf maken zoals anderen aangeven ipv te proberen een gat te boren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 10:52
Atlas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:03:
[...]

Je mist mijn hele punt maargoed, volgens mij snap je best wat ik bedoel :) Dit zijn dingen die je moet hebben liggen. Als dat niet zo is, dan wordt het zeker niet goedkoper. Dat jij het meeste hebt (aan je foto's te zien heb jij al een stuk meer staan aan ruimte en apparatuur dan de gemiddelde randstedeling) is dat natuurlijk fijn voor jou, maar voor een ander wordt het een heel duur gaatje die dit allemaal niet heeft ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:11
Met cirkelzaag aan de achterzijde een driehoek eruit zagen. Deze aftoppen zodat je ruimte overhoudt voor je kabel. Terug plakken en klaar.

Je kijkt toch alleen naar de voorkant dus die twee randjes aan de achterzijde......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
deepbass909 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:00:
[...]

Vraag is alleen of je uiteindelijk nog wel voordeliger uit bent als je én hoekijzers én lomp lange boor én zware boormachine (vergeet niet dat je dit niet gaat lukken met een standaard accuboor) moet aanschaffen. Aan jouw foto's te zien, had je het meeste, zo niet alles, al in die schuur/werkplaats liggen.

De kosten lopen anders wel heel hard op, waardoor het waarschijnlijk duurder gaat worden dan het spul kant en klaar kopen.

* deepbass909 hanteert altijd als regel, zelf doen is leuk/zinnig tot het punt dat materiaal + gereedschap net zo duur is als kant-en-klaar kopen.
Gezien TS zelf al zegt:
Maar, waarom zou je het kopen, als je het zelf kunt maken waardoor je er èn langer me bezig bent èn het uiteindelijk veel duurder wordt?
Schat ik dat ie het als een leuk hobby-projectje ziet waarvan ie al weet dat het duurder zal zijn dan kant en klaar kopen :+
Zelf zou ik eerder met een bovenfrees een sleuf aan de achterkant maken, het stof/de snippers opvangen, mengen met houtlijm en na het aanbrengen van de kabel, met dat mengsel de sleuf weer opvullen. Of, als het verder toch niet zichtbaar is, de sleuf gewoon open laten.
Dat zou ik ook doen. Tenzij je natuurlijk zo'n opstelling kunt maken als Atlas laat zien, maar dan moet je wel staaf+boor hebben. De rest is met lage kosten en veel tijd wel in elkaar te hobbyen

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
[...]

Alleen komt dat punt steeds verder te liggen omdat je arsenaal aan gereedschap uitbreidt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
redwing schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:22:
[...]

Gezien TS zelf al zegt:

[...]

Schat ik dat ie het als een leuk hobby-projectje ziet waarvan ie al weet dat het duurder zal zijn dan kant en klaar kopen :+

[...]

Dat zou ik ook doen. Tenzij je natuurlijk zo'n opstelling kunt maken als Atlas laat zien, maar dan moet je wel staaf+boor hebben. De rest is met lage kosten en veel tijd wel in elkaar te hobbyen
Als je dat duurder laat worden dan kant-en-klaar kopen vind ik dat vrij knap. Dingen kosten schijnbaar 300 euro per stuk.
https://www.nostalux.nl/t...m-eye-negentig-centimeter

- Paaltje: 10 euro
- lampje: 20 euro
- kabel: 5 euro
- verf en beits: 10 euro

Heb je volgens mij voor 45 euro en wat werk een mooi tuinlampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04 22:48
Dit kan dus echt prima met de hand zoals @Atlas al laat zien. Of je een opstelling met een heftruck en hoeklijnen maakt of met een oude houten tuintafel een klos en wat schroeven maakt echt geen reet uit. Met een scherpe boor en een degelijke boormachine kom je in een goede opstelling met rustig boren en regelmatig lossen een heel eind.

En dan heb je de slangenboor die eerder al voorbij kwam ook zo terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04 04:56
BennieWolters schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:31:
Hallo mede-klussers

Hebben jullie ideeën?

[Afbeelding]
Paal in de lengte doormidden zagen, sleuf erin frezen en weer terug aan elkaar lijmen?

*edit, spuit 11
Ik had dit topic vanochtend geopend maar niet gerefreshed voor ik antwoordde dus alle vorige antwoorden niet gezien :+

[ Voor 8% gewijzigd door louzy82 op 25-11-2022 13:40 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-04 17:38

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

zal de achterzijde zichtbaar zijn? anders kun je eventueel toch een kanaal aan de achtezijde frezen dat je daarna weer dichtzet met hetzelfde hout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hbj5TmHbtbJiTqoE068b2v5eZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hi5sEvdY4LiXq1u5Ju5503XR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
Ondanks "ja, maar kopen is goedkoper" vind ik het een leuk project om te bedenken hoe je dit zelf kunt doen :) iets zelf doen mag ook wat kosten.

@BennieWolters Heb je al nagedacht over hoe je de kabel aan het lampje aansluit? Je hebt bij het lampje nameijk een vrij scherpe hoek te maken. Een XMVK-as kabel (want buiten in de grond) kun je nog wel omhoog vrotten, maar dan moet hij een scherpe bocht omlaag maken om op het lampje aan te sluiten. Ik denk dat het gat voor de kabel best groot is. En hij moet natuurlijk niet in het midden bij deze uitvoering.

Weet je trouwens zeker dat die palen die je laat zien dit ook zo doen, en niet gewoon een groef achterlangs hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-04 16:31
Mijn ervaring: heb zelf ook eens zoiets gedaan: 7 x buitenlampje op acacia paal.
Met de paal in de bankschroef en staand op de werkbank, uit de hand een wat zwaardere boormachine + slangeboor kwam ik tot ongeveer 60 cm op een paal van 1m50. Dat was voor mij net genoeg om met de kabel in de grond uit te komen. Je ziet het niet af aan het resultaat, maar dit is niet echt voor herhaling vatbaar: niet echt veilig en niet secuur.

Met de kennis van nu zou ik inderdaad voor een iets betere geleidings constructie gaan, of zoals gezegd infreezen/zagen aan de achterkant en dan weer opvullen. Maar ook daarvoor is wat geleiding wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Zwartoog schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:02:
Ondanks "ja, maar kopen is goedkoper" vind ik het een leuk project om te bedenken hoe je dit zelf kunt doen :) iets zelf doen mag ook wat kosten.

@BennieWolters Heb je al nagedacht over hoe je de kabel aan het lampje aansluit? Je hebt bij het lampje nameijk een vrij scherpe hoek te maken. Een XMVK-as kabel (want buiten in de grond) kun je nog wel omhoog vrotten, maar dan moet hij een scherpe bocht omlaag maken om op het lampje aan te sluiten. Ik denk dat het gat voor de kabel best groot is. En hij moet natuurlijk niet in het midden bij deze uitvoering.

Weet je trouwens zeker dat die palen die je laat zien dit ook zo doen, en niet gewoon een groef achterlangs hebben? ;)
Ik mag toch hopen dit gewoon 12 voor wordt, dus dan kan er prima gekozen worden voor een minder stugge kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 22:46
Atlas schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:10:
[...]

Ik mag toch hopen dit gewoon 12 voorvolt wordt, dus dan kan er prima gekozen worden voor een minder stugge kabel :)
Ik moest echt even kijken wat je nou bedoelde :D Maar 12V maakt de boel idd een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zwartoog schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:19:
[...]

Ik moest echt even kijken wat je nou bedoelde :D Maar 12V maakt de boel idd een stuk eenvoudiger.
Hoezo? Bij 12V is de stroom veel hoger waardoor je meer koper nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:51

Nakebod

Nope.

Toch denk ik dat dit an sich wel met een slangenboor (Ook wel balkenboor) redelijk uit de hand gedaan kan worden, als je niet 100% precies op plek x hoeft uit te komen. Of de electrakabel nu precies in het midden zit of 1 centimeter verder naar achter maakt an sich niet heel veel uit.

Had laatst hier wat groene stroom nodig :+ en dit is een slangenboor van 22x460mm.
Stam op een workmate geklemd en boren maar. Had hier nog wel als uitdaging dat ik best dicht op de rand moest boren ivm kabeldoorvoer naar het stopcontact zelf. Maar best recht gegaan, en op een gegeven moment zit de boor natuurlijk ook al zo diep erin dat je weinig anders kan dan de weg rechtdoor vervolgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Irm_lPw2fqBzo4hBCw-iOKklwCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81d4ZzOslKHdbVKPemmlBECa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T12nFUqHPyAhUhknUq6tkJPywz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCooa8fFwkWb2E54ypHBQeCE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Quozu8uXLbDdNMsTCdaeqyGJ5OY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xiTgvfoX8ZsCaho1i37MaPG.jpg?f=fotoalbum_tile

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8f0aeNIFbCAWLzFxtblJi4WvVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYHvFhP76RHc0aVon41p4MEB.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.lidl.nl/p/par...-slangborenset/p100343517

Als ze niet lang genoeg zijn kun je ook van twee kanten boren en bovenin een plug slaan of een paal kap plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:52

MLLL

Palm Treo 650

[...]

ik weet wel zeker dat mijn accuboor dat redt, die rukt je arm eraf als het moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
MLLL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:34:
[...]

ik weet wel zeker dat mijn accuboor dat redt, die rukt je arm eraf als het moet. :)
YouTube: The MOST POWERFUL Cordless Drill?? #shorts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 20:35
Tof! Al die reacties. Heel erg bedankt!

Bij een slangenboor en een gat van 20 centimeter diep wil de boor al wel vastgrijpen. Dus er is inderdaad een kolomboormachine nodig denk ik.

De oplossing van @Atlas is heel charmant. Ook al hoeft het gat inderdaad niet precies in het midden.
Had je geen last van je spaanafvoer? De geleiding lijkt namelijk net zo groot als de speedboor.
Part schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:56:
[Afbeelding]

https://www.lidl.nl/p/par...-slangborenset/p100343517

Als ze niet lang genoeg zijn kun je ook van twee kanten boren en bovenin een plug slaan of een paal kap plaatsen.
Voor dat geld is het nog wel de moeite om eens te proberen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:08
In midden zagen over de lengte. Uithakken en weer samenlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:51

Nakebod

Nope.

BennieWolters schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:18:
Tof! Al die reacties. Heel erg bedankt!

Bij een slangenboor en een gat van 20 centimeter diep wil de boor al wel vastgrijpen. Dus er is inderdaad een kolomboormachine nodig denk ik.
[...]
Boormachine krachtig genoeg? Versnelling nog op schroefstand staan? (Versnelling stand 1 voor schroeven, en 2 voor boren)
"Vloeit" het geboorde hout wel netjes de boor uit, of zit de boor helemaal vol? En helpt schoonmaken dan?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:57

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

En nu in eiken kernhout (het hardste deel van een boom) ipv vuren ;), niet een beurs promo maar real life en met een boor die al een stuk of 10 gaten heeft geboord.
MLLL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:34:
[...]

Weet je dat echt zeker? Mijn Makita DHP481 is geen kleine jongen op dat vlak (was bij aankoop één van de krachtigste 18V accuboren verkrijgbaar), maar ik weet vrij zeker dat die dit niet gaat trekken in eiken of ander hout geschikt voor dergelijke paaltjes. Kijk voor de gein eens naar de testen van bijv. Man Caver Tools.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:11
Ik ben dit topic tegen gekomen omdat ik zelf iets vergelijkbaar wil maken. Echter is het een beetje een struggle gebleken om een goede (dimbare) kleine led spot te vinden en een geschikte boor.
@BennieWolters, Is dit nog tot een mooi projectje geworden? Welke spot heb je uiteindelijk gebruikt?
@Atlas, zo’n luxe boor heb ik niet. Waar heb je zo’n dik verlengstuk vandaan?

Ik overweeg of een speedboor of een forstnerboor je gaan gebruiken.

Tnx voor input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

jweetje schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:25:
Ik ben dit topic tegen gekomen omdat ik zelf iets vergelijkbaar wil maken. Echter is het een beetje een struggle gebleken om een goede (dimbare) kleine led spot te vinden en een geschikte boor.
@BennieWolters, Is dit nog tot een mooi projectje geworden? Welke spot heb je uiteindelijk gebruikt?
@Atlas, zo’n luxe boor heb ik niet. Waar heb je zo’n dik verlengstuk vandaan?

Ik overweeg of een speedboor of een forstnerboor je gaan gebruiken.

Tnx voor input!
Collega lief aangekeken om een gat te maken in een dikke metalen staaf, en dan een imbus boutje om de speedboor vast te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:11
Had ik maar zo'n collega ;) .Tnx voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:45
volgens mijzijn er koppelstukje 6/6mm en 8/8 mm te koop waarmee je dus een boor koppelt aan een staafje van de lengte die je nodig hebt. Hiermee maak je een boor zo lang als je zelf wilt.
voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 19:07
Ik denk dat ik zou gaan voor de sleuf route, maar niet met een frees maar gewoon een (inval) circelzaag.
  1. Je legt de paal op zn "buik"
  2. Leg je zaaglinaal in het midden
  3. Zaag*
  4. Stop kabel in gleuf
  5. Stop een stukje hardhout/kunststof lat/wig in de gleuf
*Het is even afstemmen met je zaagsnede, mogelijk moet je je zaagliniaal een klein stukje opzij leggen en de gleuf ff breder maken, maar dit kan waarschijnlijk zeer elegant dun.

Voordeel van deze route is dat de gleuf zeer minimaal is, het zeer laagdrempelig is en als je gaat voor een stukje kunststof om te vullen je het er later uit zou kunnen halen voor onderhoud

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 20-06-2023 11:35 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 15:25
Misschien ter inspiratie kun je eens op deze site kijken, hier leggen ze uit hoe ze dergelijke lampen maken. En misschien zou je eens contact op kunnen nemen met een timmerfabriekje of iets dergelijks in de omgeving om zulke gaten in je palen te boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim debruyne
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHlY6go0UOW4Z6b-Leftel5Hums=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hf7sY4LSEyYZrvV5vIjjt6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsaNkwaXVZu7ZdXLGygGI6VuvKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBFnKgIROfFYYk3PmcVb6sTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud Spierings
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
spam

[ Voor 105% gewijzigd door We Are Borg op 23-02-2024 17:35 ]

Pagina: 1