Zonnepanelen: offerte-twijfels, Wp of opbrengst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 15:15
Hallo Tweakers, ik ben op zoek naar een partij om zonnepanelen te laten leggen. Ik heb al een aantal offertes aangevraagd, maar ik twijfel bij de definitieve keuze. Hieronder wat meer context:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_-6iXcxbL8JnEGVEPeR0_MJs8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pt17PZhRsqUgmY9rUL2WjUTY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtZcbrYSlC-bJjlp8yyp4flI4mY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrYrok7sRav39vxCZymi9ujB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu3zOX9keC4MnQeGPLxLnbEY5Uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a85bVFPWRGtaavJ9b3B5qQt9.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte dak 5,4m. Pannen zijn 33x30cm (LxB).
ZW zijde: 1,65cm onder dakkapel, 1,32cm boven dakkapel. De ruimte boven de dakkapel is voor sommige partijen niet voldoende voor een rij landscape (ivm installatiemarge).
De dakkapel zelf is niet geschikt voor extra belasting.
Schaduw
Vanwege het gebruik van twee dakvlakken (en monitoring + goeie garantie) kies ik graag voor micro-inverters (Enphase).
Jaarverbruik
Ongeveer 3400 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase (1x30A), op de heel korte termijn nog geen overstap naar 3-fase voorzien. In de toekomst mogelijk ivm warmtepomp en inductie koken, maar dit is nu nog niet besloten.
Budget en doel
Ongeveer 7k€. Doel is om het (beperkt beschikbare) dakoppervlak nuttig te gebruiken, deels om uiteindelijk te besparen op de stroomrekening, maar óók om mijn eigen milieu-impact wat te verminderen.
Reeds verkregen offertes
Ik twijfel momenteel tussen twee offertes. Coolblue komt met hun installatiemarge niet weg om panelen boven de dakkapel te plaatsen, en kiest daarom voor meer panelen op NO. Solar Concept kan dit wél, waardoor ondanks de hogere prijs per Wp de jaaropbrengst ook hoger is, met een betere verdeling tussen ochtend- en avondzon. Wat denken jullie?

Heeft verder iemand ervaring met Solar Concept? Hun reviews lijken niet zo goed als Coolblue Solar, en ze hebben een langere levertijd waardoor je weer wat minder van de (nog kortdurende) salderingsregeling gebruik kan maken.

BedrijfCoolblueSolar ConceptGoVoltPrezon
Prijs (netto)€ 6.427,00€ 6.975,00€ 5.282,00€ 7.233,00
Opbrengst (kWh/jr)2849314123292670
Aantal panelen (totaal)10978
Aantal panelen (ZW)3635
Aantal panelen (NO)7343
Merk paneelSuntechTW SolarTrina SolarBelinus
Type paneelUltra V mini 405 FBTH405PMB560SBFTSM-425DE09R.08M7 ultra black bifacial
Vermogen paneel (Wp)405405425410
Vermogen totaal (Wp)4050364529753280
OmvormerEnphase IQ7+Enphase IQ7+Enphase IQ7+Enphase IQ7+
Envoy S inbegrepenjaja?ja
Levertermijn (wk)1026208
Prijs per Wp€ 1,59€ 1,91€ 1,78€ 2,21
Prijs t.o.v.
jaaropbrengst
2,262,222,272,71

NB: ik heb twee andere offertes weggelaten, aangezien deze met hun prijsindicatie vér boven bovenstaande uitkwamen.

Legplan coolblue (concept, waarschijnlijk aangepast naar 3x landscape rij onder de nok + 4x portrait bij de dakgoot).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq-krzxxB9On7CBsYcMSIkCeC0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Nm6eNZFxnUErpr2pwaoXU8c.png?f=user_large

Legplan Solar Concept
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wshRHPA9rHyl2uUY8whvdFiE-Io=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b0MN9ObP6ooUZzVhmNXih1sZ.png?f=user_large
Regio
Regio Utrecht-West

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Voor mij is dit een no-brainer, hoe eerder ze op je dak liggen hoe beter, Coolblue is daarin goedkoper dan Prezon terwijl de opbrengst hoger ligt. Nu nog 6 maanden wachten ipv 2.5 zou ik echt niet aanraden.

Zolang salderen geld telt iedere KWH.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:36
3 panelen op de dakkapel begrijp ik? Met ballast? Daar is dat ding waarschijnlijk niet op berekend (en je dakconstructie ook niet per se).

Opbrengstindicaties van verschillende software zijn niet echt vergelijkbaar dus daar zou ik niet te veel naar kijken.

Waarom micro's?

Met deze offertes zou ik ook Coolblue doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 25-11-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
Ik bedoel daar 3 panelen op de pannen boven de dakkapel (dus tussen de dakkapel en de nok). Het platte dak van de dakkapel zelf was voor mij inderdaad al afgevallen vanwege de constructie.

Aangezien er twee dakvlakken zijn lijkt het gebruik van micro's mij wel praktisch, ook aangezien er schoorstenen staan die op een enkel moment in de dag schaduw kunnen geven. Daarnaast spreekt de garantie en individuele monitoring mij wel aan, ondanks de meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
loewie1984 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:42:
Voor mij is dit een no-brainer, hoe eerder ze op je dak liggen hoe beter
Volgens deze tabel zijn de panelen op ZW 91% efficient, op NO ongeveer 72%.

Heeft het dan geen zin om over de hele levensduur meer opbrengst te hebben omdat je 3 panelen op ZW legt ipv NO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Elmardus schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:58:
[...]

Volgens deze tabel zijn de panelen op ZW 91% efficient, op NO ongeveer 72%.

Heeft het dan geen zin om over de hele levensduur meer opbrengst te hebben omdat je 3 panelen op ZW legt ipv NO?
Het legplan is toch duidelijk en overeenkomstig tussen alle partijen? Ik tel bij de ene 9 panelen en bij de ander 10, maar allen hebben 3 panelen (NO?) aan 1 kant en 6 a 7 aan de andere kant (ZW?)

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De coolblue offerte is de enige die op prijs nog een klein beetje door de beugel kan… dat is al niet laag.

Maar ik zou wel even verder kijken of je er niet 6 op ZW kan krijgen. Opbrengst profiel is met name in de winter gewoon gunstiger dan NO. Het echte verschil post-salderen is dus financieel gezien meer dan de 91 vs 72 kWh/kWp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
loewie1984 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:06:
[...]
Het legplan is toch duidelijk en overeenkomstig tussen alle partijen? Ik tel bij de ene 9 panelen en bij de ander 10, maar allen hebben 3 panelen (NO?) aan 1 kant en 6 a 7 aan de andere kant (ZW?)
Pardon, mijn vorige bericht was niet duidelijk. Alle kaarten zijn noord=boven.
De kant met de dakkapel is ZW. Solar Concept weet daar 6 panelen te leggen (= beter qua opbrengst) en 3 op NO. Coolblue kan maar 3 stuks op ZW leggen, en legt 7 op NO.
Ronald schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:07:
Maar ik zou wel even verder kijken of je er niet 6 op ZW kan krijgen. Opbrengst profiel is met name in de winter gewoon gunstiger dan NO.
Aangezien Solar Concept er 6 op ZW ligt, zou dit dan niet een redelijk geschikte offerte zijn?
Ik vind alles inderdaad flink aan de prijs, maar had wel het idee dat dit komt door de huidige markt en door het gebruik van micro's. Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:53

timovd

Voorsprong door techniek

CoolBlue zou er dus nog 4 extra kunnen plaatsen, te weten 3 onder de nok op ZW en één extra aan de andere kant van de nok en dan de getekende panelen in landscape, zoals bij SC. Waarschijnlijk wilde ze geen paneel plaatsen zo dicht bij de RGA van de gasketel, maar een paneel levert meer op dan kale dakpannen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
timovd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:20:
CoolBlue zou er dus nog 4 extra kunnen plaatsen, te weten 3 onder de nok op ZW en één extra aan de andere kant van de nok en dan de getekende panelen in landscape, zoals bij SC.
Coolblue geeft aan geen extra panelen te kunnen plaatsen onder de nok op ZW. Ik heb het zeer expliciet gevraagd, maar 4 pannen tussen dakkapel en nok is volgens hen niet voldoende voor paneel + installatiemarge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:36
Elmardus schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:41:
Coolblue geeft aan geen extra panelen te kunnen plaatsen onder de nok op ZW. Ik heb het zeer expliciet gevraagd, maar 4 pannen tussen dakkapel en nok is volgens hen niet voldoende voor paneel + installatiemarge...
Nja:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9bjg6GMPYy3e5EKicKHfeVdt6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sKvLibr5GV4v2qGXYzRkPzz.jpg?f=fotoalbum_large

Paneel afmetingen 200x99,2 cm (365W).

De foto is uiteraard vanaf de straat genomen dus het lijkt nu alsof ze bijna boven de nok uitkomen, maar dat is echt niet zo.

Ik snap Coolblue wel, want hun aangeboden paneel is 113,4 in de kortste richting, dus ze hebben wel een punt dat het met die panelen wel heel weinig overhoudt.

4 standaard dakpannen is ca. 120 cm. Maar er steekt vaak nog een stukje uit van de dakkapel (hoeken), en je wilt wat marge bij de nok. Dus dit kan alleen met kleinere panelen en ik denk dat Coolblue die gewoon niet aanbiedt.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 25-11-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Elmardus prijs is hoog door beide: profiteren van de markt en duurdere micro’s.

Voor maart - april weinig reden extra te betalen voor eerder leggen. Uiteindelijk jouw afweging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:44
Je nokvorst lijkt gemetseld en daar zijn de meeste installateurs niet happig op. Hoe heeft je buurman dat gedaan met de panelen boven de dakkapel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

De dakpan onder de nokvorst kun je vaak nog wel omhoog kantelen (dus niet schuiven), tenzij ze dus echt aan elkaar gemetseld zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
Nokvorst ligt volgens mij inderdaad in cement, bij de buren lijken ze de montagerails onder de één na bovenste dakpan vastgezet te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPoTx3k7LoC6VCNhboXHx2jPmkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nJ1QcMW4eHAt0gJoTE7sXAr.png?f=fotoalbum_large

SC geeft aan dat het geen probleem zou moeten zijn, dus daar vertrouw ik maar op. Coolblue wil het risico niet lopen om zo dichtbij de nok te plaatsen (ook qua windbelasting), uiteindelijk is dat natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid/garantie als het misgaat.

Ik neig naar de offerte van Solar Concept voor betere opbrengst vanwege meer panelen op ZW, heeft een van jullie ervaring met deze partij? Als ik reviews lees is er soms wel gedoe met het nakomen van afspraken of bereikbaarheid, maar het is natuurlijk ook zo dat bijna alleen ontevreden mensen reviews achterlaten.

[ Voor 19% gewijzigd door Elmardus op 25-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Bij de buren licht het niet conform montage voorschrift van het gemiddelde paneel, klemmen horen op de lange zijde.

Misschien dat het bij jouw wel lukt met verticale rails omdat je een pan extra hebt… maar ik snap dus dat coolblue niet wil. Helemaal netjes is het niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
Panelen bij de buren zijn ook gelegd door een lokale partij, die wilde ook panelen op mijn dakkapel leggen, maar dat durfde ik ook niet aan :)

Dank voor de opmerking qua klemmen, daar ga ik op letten.

Het viel mij trouwens op dat SC in hun offerte 'shingled' panelen aanbiedt. Zijn daar nog eisen voor om die specifiek alleen in landscape of alleen in portrait te leggen vanwege schaduw tussen de lagen?

Datasheet: https://app.2solar.nl/upl...chJ61ESCC8G9dvYln9jsp.pdf
Verder kan ik weinig over deze panelen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 20:12
Hier ook iemand die onlangs ZW en NO heeft laten leggen. Ook ik zit met een dakkapel op de ZW (en NO) kant. Bij mij konden er geen panelen onder, gelukkig kon ik er 6 kwijt boven de dakkapel. Aan de NO kant kon ik er ook 6 kwijt boven de dakkapel. Ik heb zelf gekozen voor de goedkoopste oplossing met een stringomvormer met 2 lussen (ZW en NO). Ik kan nog niets over de zomer zeggen, omdat ze er pas sinds 19 oktober op liggen, maar tot nu toe doet ZW significant meer (50,3 kWh voor de NO kant t.o.v. 141,4 kWh voor de NO kant). Ik verwacht dat dit in de zomer wat beter verdeeld gaat worden. De buren zeggen 90% opbrengst op de ZW kant te halen en 60% op de NO kant.

Maar zelf zou ik liever voor een stringomvormer gaan en de NO kant met de besparing t.o.v. micro omvormers ook vol laten leggen. Tenzij je heel erg gehecht bent aan het per paneel uit kunnen lezen van de opbrengst natuurlijk.

Edit: ik stoorde me wel aan de "grote partijen" zoals Coolblue die heel halsstarig waren en alles o.b.v. een foto denken te kunnen inmeten. Ik zou dan liever voor die lokale partij gaan die zelf op het dak komt kijken en het volledige oppervlak kan benutten.

[ Voor 12% gewijzigd door kleinelievewolff op 25-11-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-06 09:38
Ik heb eenzelfde soort dak en ben hier ook mee bezig. Ook een dakkapel met evenveel ruimte eronder en erboven en ik loop er ook tegenaan dat de ene partij niet boven en/of onder de dakkapel wil leggen i.v.m. te weinig ruimte en de andere partij zegt het wel te doen. Ik zie hier in de buurt wel overal panelen liggen boven en onder precies dezelfde dakkapel, dus het wordt zeker wel gedaan. Panelen op de dakkapel ga ik me niet aan wagen; ik vind het risico op verzakking en lekkage te groot en daar zit ik écht niet op te wachten.

Zit ook in dezelfde omgeving, maar aan de andere kant van Utrecht en ik heb inmiddels een stuk of zeven offertes liggen. Komt allemaal qua prijs redelijk overeen: zo tussen de 1,60-1,85 per wp.

Check bij Coolblue even of ze die levertijd echt halen. Ik hoorde via-via namelijk dat zij ook pas in september kunnen installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Elmardus schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:48:
Nokvorst ligt volgens mij inderdaad in cement, bij de buren lijken ze de montagerails onder de één na bovenste dakpan vastgezet te hebben.

[Afbeelding]
Als de rails tussen de bovenste pan en de tweede pan van boven ligt, hebben ze de bovenste pan moeten verplaatsen om de dakhaak te klemmen.

@Ronald bij sommige panelen kun je ook op de korte kant klemmen, maar meestal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmardus
Naamah schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:40:
Zit ook in dezelfde omgeving, maar aan de andere kant van Utrecht en ik heb inmiddels een stuk of zeven offertes liggen. Komt allemaal qua prijs redelijk overeen: zo tussen de 1,60-1,85 per wp.
Ik ben benieuwd wat jij uiteindelijk gaat kiezen, ik volg je topic in ieder geval.
Mijn contactpersoon bij Coolblue gaf twee maanden aan, omdat een van hun installatiedepots lokaal ruimte had, maar dat is ondertussen ook al weer een tijdje geleden. Op dit moment gaat m'n voorkeur uit naar SC, want meer panelen op ZW is meer beter :P

Ik wordt wel blij van het per paneel uit kunnen lezen (en van de betrouwbaarheid van micro's), dus dat is mij de meerprijs op zich wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
Ik heb nog een interessante offerte binnengekregen van Svea Solar. Zij kunnen 5 panelen ZW (rondom dakkapel) en 4 panelen NO leggen voor 6572 euro. Daarmee komen goedkoper uit dan Solar Concept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqSiQUWABYs0Y_AnY25OF_Q_Mss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04EyyeAE88YMjTaOEdoPE5Nz.jpg?f=user_large

Coolblue laat ik afvallen omdat ze maar 3 panelen op ZW kunnen plaatsen, Svea en SC komen op een vergelijkbaar legplan, maar Svea komt op een lagere prijs wat dit wmb de meest aantrekkelijke offerte maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:44
Svea plaats pas volgend jaar zomer. Tov Coolblue mis je dan al 1500kWh. Reken eens uit wat je daarmee mis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmardus
@Uszka Je hebt wel gelijk wat betreft gemiste opbrengst het begin van dit jaar bij een dergelijk late installatiedatum (juni). Het lijkt mij dat dit prijsverschil op de 25jr verwaarloosbaar is, maar op de korte termijn is het wel een leuk extraatje.

Met dat in gedachten heb ik een leuke nieuwe offerte gekregen, van Dakprofijt:

Prijs: €6958 netto
Opbrengst: 3249 kWh/jr
Panelen: 9x Jinko Tiger neo N-type 420Wp (JKM420N-54HL4-B), totaal 3780Wp.
Levertermijn: 12wk
Prijs per Wp: €1,84

Dus: zelfde prijs per Wp als Svea en goedkoper dan SC, terwijl het betere panelen zijn (N-type met meer Wp per opp, lagere degradatie en betere Tc). De korte levertermijn vind ik mooi meegenomen.

Ik denk dat dit 'm wordt :)
Pagina: 1