Hallo Tweakers, ik ben op zoek naar een partij om zonnepanelen te laten leggen. Ik heb al een aantal offertes aangevraagd, maar ik twijfel bij de definitieve keuze. Hieronder wat meer context:
ZW zijde: 1,65cm onder dakkapel, 1,32cm boven dakkapel. De ruimte boven de dakkapel is voor sommige partijen niet voldoende voor een rij landscape (ivm installatiemarge).
De dakkapel zelf is niet geschikt voor extra belasting.
Heeft verder iemand ervaring met Solar Concept? Hun reviews lijken niet zo goed als Coolblue Solar, en ze hebben een langere levertijd waardoor je weer wat minder van de (nog kortdurende) salderingsregeling gebruik kan maken.
NB: ik heb twee andere offertes weggelaten, aangezien deze met hun prijsindicatie vér boven bovenstaande uitkwamen.
Legplan coolblue (concept, waarschijnlijk aangepast naar 3x landscape rij onder de nok + 4x portrait bij de dakgoot).
:fill(white):strip_exif()/f/image/5Nm6eNZFxnUErpr2pwaoXU8c.png?f=user_large)
Legplan Solar Concept
:fill(white):strip_exif()/f/image/b0MN9ObP6ooUZzVhmNXih1sZ.png?f=user_large)
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Breedte dak 5,4m. Pannen zijn 33x30cm (LxB).ZW zijde: 1,65cm onder dakkapel, 1,32cm boven dakkapel. De ruimte boven de dakkapel is voor sommige partijen niet voldoende voor een rij landscape (ivm installatiemarge).
De dakkapel zelf is niet geschikt voor extra belasting.
Schaduw
Vanwege het gebruik van twee dakvlakken (en monitoring + goeie garantie) kies ik graag voor micro-inverters (Enphase).Jaarverbruik
Ongeveer 3400 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1 fase (1x30A), op de heel korte termijn nog geen overstap naar 3-fase voorzien. In de toekomst mogelijk ivm warmtepomp en inductie koken, maar dit is nu nog niet besloten.Budget en doel
Ongeveer 7k€. Doel is om het (beperkt beschikbare) dakoppervlak nuttig te gebruiken, deels om uiteindelijk te besparen op de stroomrekening, maar óók om mijn eigen milieu-impact wat te verminderen.Reeds verkregen offertes
Ik twijfel momenteel tussen twee offertes. Coolblue komt met hun installatiemarge niet weg om panelen boven de dakkapel te plaatsen, en kiest daarom voor meer panelen op NO. Solar Concept kan dit wél, waardoor ondanks de hogere prijs per Wp de jaaropbrengst ook hoger is, met een betere verdeling tussen ochtend- en avondzon. Wat denken jullie?Heeft verder iemand ervaring met Solar Concept? Hun reviews lijken niet zo goed als Coolblue Solar, en ze hebben een langere levertijd waardoor je weer wat minder van de (nog kortdurende) salderingsregeling gebruik kan maken.
Bedrijf | Coolblue | Solar Concept | GoVolt | Prezon |
Prijs (netto) | € 6.427,00 | € 6.975,00 | € 5.282,00 | € 7.233,00 |
Opbrengst (kWh/jr) | 2849 | 3141 | 2329 | 2670 |
Aantal panelen (totaal) | 10 | 9 | 7 | 8 |
Aantal panelen (ZW) | 3 | 6 | 3 | 5 |
Aantal panelen (NO) | 7 | 3 | 4 | 3 |
Merk paneel | Suntech | TW Solar | Trina Solar | Belinus |
Type paneel | Ultra V mini 405 FB | TH405PMB560SBF | TSM-425DE09R.08 | M7 ultra black bifacial |
Vermogen paneel (Wp) | 405 | 405 | 425 | 410 |
Vermogen totaal (Wp) | 4050 | 3645 | 2975 | 3280 |
Omvormer | Enphase IQ7+ | Enphase IQ7+ | Enphase IQ7+ | Enphase IQ7+ |
Envoy S inbegrepen | ja | ja | ? | ja |
Levertermijn (wk) | 10 | 26 | 20 | 8 |
Prijs per Wp | € 1,59 | € 1,91 | € 1,78 | € 2,21 |
Prijs t.o.v. jaaropbrengst | 2,26 | 2,22 | 2,27 | 2,71 |
NB: ik heb twee andere offertes weggelaten, aangezien deze met hun prijsindicatie vér boven bovenstaande uitkwamen.
Legplan coolblue (concept, waarschijnlijk aangepast naar 3x landscape rij onder de nok + 4x portrait bij de dakgoot).
:fill(white):strip_exif()/f/image/5Nm6eNZFxnUErpr2pwaoXU8c.png?f=user_large)
Legplan Solar Concept
:fill(white):strip_exif()/f/image/b0MN9ObP6ooUZzVhmNXih1sZ.png?f=user_large)