Consensaansluiting WTW niet aangesloten op afvoer ....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-08-2024
Hoi iedereen,

Ik ben op zoek naar jullie input/oplossing voor mijn probleem met mijn WTW condens afvoer.

Na mijn halfjaarlijkse reiniging van de filters zag ik dat de leiding die aangesloten was op de condensafvoer van mijn WTW gewoon leegloopt op OSB plaat in de hoek van de kruipzolder met schimmel en vochtplek als gevolg. Ik maak me nu al zorgen voor nog meer schade aan WTW unit en ruimte eronder (hier zie ik niet meteen schade) want die die WTW draait nu al ruim een jaar en ik kom er nu pas op uit. Ik zag een afvoerbuis bij eerste reiniging dus dacht die loopt wel naar een afvoer ... Niet dus (zie foto's).

Ik heb bij de installateur om advies gevraagd en ze komen normaal snel het probleem bekijken maar wat kan ik nu nog doen? Ik had een afvoer voor AIRCO's voorzien en het lijkt me dat deze buis er makkelijk op aangesloten kon worden, maar nu is alles al weggewerkt in de muren en deze zijn al geverfd etc ...

Zijn er kleine oplossingen met bv condens bak, of andere alternatieven? Toestel staat nu even uit om verdere schade te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UJFu-a9qKLH-be789JonMLlEtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49UM1JjlJ1fypMJV928lkC89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUb7A8xIBu3Z0kDfny6jK3ALw_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBmdkzsSPSdOQdq0YHGu387l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Welke idioot heeft dat geïnstalleerd 8)7 .
Installateur terugroepen, hij lost het maar kosteloos op en vervangt die beschadigde OSB.

Als de installateur niet happig is om de afvoer weer netjes aan te sluiten (en alle beschadigingen weer perfect in orde te brengen, muur weer netjes schilderen, ....) kan je mss de optie suggereren om hem gratis om te bouwen naar een enthalpie-WTW (dan moet er een ander blok in de WTW en wordt de afvoer afgedopt; dan wordt het afgevoerde vocht weer aan de toegevoerde lucht afgegeven, geeft minder droge lucht maar kost wat extra).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
ik heb een brink renovent excellent plus 450. Dus die enthalpie dat bestaat ook voor mijn model.

https://www.123installati...ent-excellent-300-400-450

dit zou echt wel een geniale oplossing zijn ...

[ Voor 32% gewijzigd door nicoPar op 25-11-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 14:22
Die prijs is wel stevig, dus misschien zal de installateur liever toch de afvoer fixen, maar het is wel handig om in het achterhoofd mee te nemen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 09:54
@naftebakje

Gewoon een dop op lijmen, werkt ook prima tegen die irritant lekkende overstort van de boiler😆

@nicoPar nee even zonder gein ik zou de installateur in gebreken stellen en bij geen gehoor de zaak bij de verzekering neerleggen. Als die schimmel verergerd kan dat serieuze gevolgen geven voor je gezondheid.

[ Voor 48% gewijzigd door Woody179 op 25-11-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Denken jullie dat omwille van feit dat er 14 maanden lang stoffige lucht van de zolder via die condensopening opgezogen is, die waarschijnlijk niet door filter gaat, schade berokkend kan hebben aan bepaalde onderdelen zoals bv de warmtewisselaar?

Of het toestel extra vuil heeft gemaakt vanbinnen waardoor extra reiniging nodig is ?

Ben me gewoon aan het voorbereiden zodat ik weet waar ik aandacht voor moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Dat lijkt mij niet echt logisch. De condens ontstaat door koude buitenlucht op de wisselaar die warme lucht aanzuigt. Die vocht moet dan ergens naartoe, een afvoer of terug in de lucht (behouden met enthalpie).
Er moet dus een afvoer komen.

Wat zit er onder die osb platen?

Edit: de afvoer zal niet aanzuigen, anders zou dat ook problemen geven met een afvoer aansluiting 😉

[ Voor 16% gewijzigd door BiLLY_daKid op 26-11-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Iemand vd firma is langs geweest. Ze gaan kijken of we eruit komen door te upgraden naar enthalpie wtw. Zodoende moeten we niet breken en mijn ventilatie d krijgt zo ook een upgrade.

Ik heb toestel wel weer aangezet want al na 36 uur met inactief ventilatie d was er weer muffe geur in huis en weinig zuurstof.

Ik heb voorlopig een pyrex ovenschaal onder condensopening van het toestel gezet want er is onvoldoende hoogte voor een emmer. Hopelijk is die enthalpie snel geregeld en hoef ik niet altijd te stressen of die bakschaal aan het overlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:24:

Edit: de afvoer zal niet aanzuigen, anders zou dat ook problemen geven met een afvoer aansluiting 😉
Onder osb platen steekt glaswol isolatie en dampscherm. Daaronder slaapkamer. Ik heb dus dubbel dampscherm en isolatie want kruipzolder heeft dit ook.

Afvoer zuigt weldegelijk aan. Als ik er papier voor houdt dan blijft het tegen de condens Afvoer plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op je link lees ik:
Met een enthalpiewisselaar wordt een deel van het afgevoerde vocht overgedragen aan de toevoerlucht naar de woning.
Dus weet je zeker dat je dan zonder afvoer afkan ? Voor wat betreft je lekbak (ovenschaal) als die ook na de enthalpiewisselaar blijft, daar kan je natuurlijk altijd een smart water/vocht sensor in plaatsen als je je er druk om maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 26-11-2022 20:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik ben ook aan het kijken naar een wtw met enthalpie. Alle varianten (Orcon, Zehnder) geven aan dat een afvoer niet meer nodig is.

Ik lees trouwens bij een ander forum, dat de afvoer van de wtw (soms) niet geklemd mag worden in een sifon omdat ze inderdaad een onderdruk kunnen hebben.

Kan je er niet tijdelijk zo'n wasmachinebak onder zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Andere optie een condenspompje pakken.

Afvoer van de wtw hierin stoppen.
Slang van condenspompje kan je overal naar toe brengen. Is er geen riool beluchtingspijp op zolder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nicoPar
DukeBox schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:41:
Op je link lees ik:

[...]

Dus weet je zeker dat je dan zonder afvoer afkan ? Voor wat betreft je lekbak (ovenschaal) als die ook na de enthalpiewisselaar blijft, daar kan je natuurlijk altijd een smart water/vocht sensor in plaatsen als je je er druk om maakt.
Bij Brink staat er expliciet dat je een dop moet draaien op condensfafvoer. Deze is inbegrepen bij de enthalpie wtf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gGlj2fwLPG2Vkx3204DTYmPTSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEcQlRai53NwRhsufSCtM9eS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
Opperbeun schreef op zondag 27 november 2022 @ 03:13:
Andere optie een condenspompje pakken.

Afvoer van de wtw hierin stoppen.
Slang van condenspompje kan je overal naar toe brengen. Is er geen riool beluchtingspijp op zolder?
Nee. Alles is weggewerkt id muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Is dit in jouw opdracht zo uitgevoerd? Of was dit al zo toen je het huis kocht bv?

Indien dat eerste; wat een ontzettende beun-de-hazen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicoPar
_Arthur schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:35:
Is dit in jouw opdracht zo uitgevoerd? Of was dit al zo toen je het huis kocht bv?

Indien dat eerste; wat een ontzettende beun-de-hazen zeg.
In opdracht als onderaanneming via mijn aannemer. Ik zie nu ook dat ze op 1 plaats in de zolder op een lastige plaats een buisleiding moesten plaatsen en dat ze voor het gemak maar een vierkant meter isolatie en dampscherm weggerukt hebben zonder weer terug te plaatsen. Dit kan ik ook nog even terug opvullen en plakken, maar is toch teleurstellend.

Ik leer nu met harde gevolgen dat je bij een renovatie alles zelf meteen moet checken en dagelijls opvolgen. Ik moest die periode heel veel werken dus kon er niet kort genoeg opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

nicoPar schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:12:
In opdracht als onderaanneming via mijn aannemer.
Dan zou ik je aannemer direct sommeren om het zsm te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:30
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:24:
Dat lijkt mij niet echt logisch. De condens ontstaat door koude buitenlucht op de wisselaar die warme lucht aanzuigt. Die vocht moet dan ergens naartoe, een afvoer of terug in de lucht (behouden met enthalpie).
Er moet dus een afvoer komen.

Er heerst een onderdruk in de condensafvoer slang, deze moet normaal ook in het water van de sifon worden gelegd om te voorkomen dat deze valse lucht aanzuigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicoPar
Pejdref schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:51:
[...]

Er heerst een onderdruk in de condensafvoer slang, deze moet normaal ook in het water van de sifon worden gelegd om te voorkomen dat deze valse lucht aanzuigt.
klopt, dit is nu al een 15 maanden aan het opzuigen dus die enkele dagen zullen het verschil ook niet meer maken. Ik hoop gewoon dat ze snel met die enthalpie komen en dan het toestel vanbinnen opnieuw uitkuisen en dat we dan verder kunnen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-05 13:23
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:16:
Ik ben ook aan het kijken naar een wtw met enthalpie. Alle varianten (Orcon, Zehnder) geven aan dat een afvoer niet meer nodig is.

Ik lees trouwens bij een ander forum, dat de afvoer van de wtw (soms) niet geklemd mag worden in een sifon omdat ze inderdaad een onderdruk kunnen hebben.

Kan je er niet tijdelijk zo'n wasmachinebak onder zetten?
Ik ben niet op de hoogte van een Orcon met Enthalpiewisselaar. Welk model is dit?

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Had ik misschien moeten aangeven, is een plafond model van Orcon (WTU-EC-IE) en gericht op utiliteit. Maar wij hebben dan best een fors huis gekocht.
Ik weet vrij zeker ook een retail model te hebben gezien, maar kan het niet meer terugvinden.
Pagina: 1