Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 19:25
In een poging de PC zo geluidsstil als mogelijk te maken een Corsair RM550X (2018) voeding gekocht. Heb verder drie Arctic P12's en een Be Quiet Pure Rock 2 draaien. Nu haalt mijn systeem de 150 watt nauwelijks (de PSU is berekend op toekomstige GPU upgrade). Dus de fan van de RM550x draait nooit.

Mijn vraag is; is het raar dat die voeding het meest hoorbare onderdeel is van deze PC? De componenten van de voeding maken geluid dat minstens even hoorbaar is als de fans, maar op een hogere frequentie, dus meer merkbaar.

Het is overigens niet dat 'cricket'-achtige / knisperende geluid dat je op youtube ziet over 'coil whine' bij zowel voedingen als grafische kaarten. Het lijkt meer op een compressor-achtig geluid (beetje moeilijk te omschrijven) dat zeer subtiel met regelmaat schommelt op frequentie.

Overigens ligt de voeding op zijn zijkant, maar ik kan me niet voorstellen dat het wat uitmaakt. Hij zit in een Aerocool Hexform die op zijn kant ligt met de glasplaat naar boven.

De PC staat een meter naast me, dus ik heb geen illusies dat een PC onhoorbaar zal zijn. Maar het is toch een beetje een tegenvaller als je zoiets koopt met de hoop dat het beduidend verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
Ondanks geen reacties toch even opvolging. Geluid komt van een harde schijf in combinatie met resonantiegeluid die de Arctic P12's kennelijk op sommige toerentallen maakt.

Ik lees/schrijf bijna nooit op die schijf (data archief) dus had aangenomen dat die idle geen geluid zou maken. Beginnersfoutje.

Ik ga de schijf op termijn vervangen met een SSD en wellicht de Arctic P12's met wat Be Quiet of Noctua fans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:55
Je zou ook van die kleine rubberen ringetjes tussen de componenten en je behuizing kunnen aanbrengen bij het vastschroeven en/of casefans met dit soort dingen ipv schroefjes monteren, om resonantie tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
Daverius schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 03:13:
Ik ga de schijf op termijn vervangen met een SSD en wellicht de Arctic P12's met wat Be Quiet of Noctua fans.
Arctic P12’s zijn hele fijne fans, maar ze hebben maar 1 minpunt. Het hinderlijke geluid op 1000rpm. Wat je moet doen is een fan profiel aanmaken zodat de fans direct van 800r naar 1200rpm gaan en 1000rpm overslaan.

HDD’s maken altijd hinderlijk geluid en gebruiken 5W idle. Als je hem nooit gebruikt vervangen of gewoon niet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
Djarune schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:11:
[...]

Arctic P12’s zijn hele fijne fans, maar ze hebben maar 1 minpunt. Het hinderlijke geluid op 1000rpm. Wat je moet doen is een fan profiel aanmaken zodat de fans direct van 800r naar 1200rpm gaan
Dank voor de tip. Helemaal niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Daverius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:15:
[...]

Dank voor de tip. Helemaal niet aan gedacht.
Op laag wattage kun je het profiel ook op 800rpm laten draaien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1