Hobby streamster zoekt de wifi oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 07:09
Een goedemorgen,

In verband met Black Friday en Cyber Monday heb ik een account hier op Tweakers gemaakt.

Ik ben al een aantal jaren een hobby streamster (echt een leek met technologie maar ben met de jaartjes een beetje beter geworden) en graag wil ik dit binnenkort weer oppakken. Inmiddels ben ik verhuisd en de opties die ik toen had heb ik niet meer.

In mijn nieuwe woning heb ik mijn gamekamer op de eerste verdieping. Ongeveer vanuit de woonkamer naar deze kamer van de router is dat plusminus 21 meter.

Ik wil graag goed internet zonder kabels te trekken. (Alsjeblieft daar geen discussie over omdat ik weet dat kabels trekken het beste is. Het is hier geen optie. Waarom niet? Omdat we geen huis willen volledig met kabelgoten gaten etc.) :'(

Nu heb ik van velen al tips ontvangen over wifi adapters en Access Points zoals Orbi of Tp-Link.

Nu vroeg ik mij af wat het beste is zodat ik kan gamen en streamen tegelijkertijd op mijn game laptop. Ik speel spellen zoals mobas het liefst of rpg's.

Wat kan ik nu het beste kopen? Ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn. Budget plusminus € 300,-. Ik hoop met Black Friday wat te kunnen aanschaffen O+
Router is de nieuwste van Ziggo. Weet niet of deze info belangrijk is :P

Beste antwoord (via TTVOrienator op 25-11-2022 20:00)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 10:30

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Je maakt een schermafbeelding van je download snelheid, dat is de enige parameter die niets uit maakt. De uploadsnelheid is belangrijk (je moet je beelden wegsturen) en de latency. De latency staat dan weer op 23ms in je schermafbeelding, die is heel hoog. Bekabeld kom je eerder aan 0-7ms.

Misschien kunnen we de vraag beter zo stellen:

Ondervind je momenteel hinder als je gaat streamen? Of heb je het nog niet geprobeerd? Is er een onderliggend probleem wat je wil oplossen? Of gaat het gewoon om het kopen van hardware?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34

BCC

Kabel langs de verwarmingsbuis of een Powerline proberen. Alles is beter dan streamen over WiFi :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:14

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het belangrijkste is de plaatsing van dat ding. Als je ook daar mee beperkt ben dan houdt het snel op. 21 meter is erg ver (voor game) kan het niet onder je game kamer?

En is het een nieuwbouwhuis? Dan is het bereik vaak nog minder.

Je zou ook via het stopcontact kunnen proberen. Maar dat kan er wisselend zijn. Dit ligt aan hoe de bedrading loopt.

[ Voor 22% gewijzigd door TheDudez op 25-11-2022 08:15 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flex00
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:30
Loopt er niet toevallig een coax kabel naar de nieuwe gameruimte (je zou deze voor een netwerkkabel kunnen vervangen), maar je zou ook naar een oplossing kunnen kijken om de coax kabel als netwerkkabel (zie bijv. https://www.ct.nl/reviews...ax-netwerk-over-tv-kabel/)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
@TTVOrienator
Heb je al een kabel overwogen? :+
Nee serieus ik wens je veel sterkte in dit topic, kabels is gewoon de goedkoopste/beste oplossing dus dat advies zul je blijven horen hier (ook al wil je niet)

Second best is via de COAX (moca) of de coax vervangen voor utp. Maar als dat allemaal niet kan blijft mesh over (powerline aub vergeten)

Met gamen is lage latency belangrijk, ik zou daarom sowieso voor een setup kiezen waar je je computer bedraad aan de mesh node aansluit en de mesh node draadloos verbonden is met de hoofd node. Dat scheelt een draadloze hop

Dus:
Router>kabeltje> Hoofd mesh node
----draadlooos--
Mesh node>kabeltje>pc

Aangezien latency belangrijk is zou ik de modernste en schoonste band pakken en dat is Wifi 6e op 6ghz.
Dan kom je qua prijs/kwaliteit op een Deco XE75 uit.

Het is lastig inschatten of die het qua afstand gaat redden, dat hangt helemaal van je demping af van je muren en de locatie van de nodes. JE kan een hoop meten van tevoren, of apparatuur kopen en testen wat de beste plek is. Kans dat je node "halverwege de hoofd node en computer" moet staan waardoor bekabelde verbinding naar de node afvalt, tja dat is dan maar zo en dan moet de pc draadloos.
Belangrijkste is dat de nodes onderling een stabiele 6ghz link krijgen

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2022 09:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand betalen om een gaatje te boren en een kabel te trekken hoeft de hoofdprijs niet te zijn (als je het niet zelf kan). Dat is erg netjes weg te werken, zie je helemaal niks van als iemand met verstand het doet. Ik zou het echt overwegen.

Wi-Fi voor gaming werkt redelijk met de juiste apparatuur, maar als je ook nog eens wil streamen dan is het toch wel erg fijn als je dat zonder teveel interruptie kan doen. Mensen zullen je stream direct verlaten als je de verbinding verliest.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:56
POF is ook nog een mogelijkheid, mag samen met elektra via de bestaande buizen. Nadeel is dat het best prijzig spul is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Als ik eerlijk mag zijn, je bent een beetje laat met je vraagstelling. Er zijn zovele variabelen die gaan meespelen dat we hier dagenlang heen en weer berichten kunnen gaan sturen en daartegen zijn de leuke promo's alweer vervlogen. Niet dat dat zo rampzalig is want een goede oplossing is nog altijd meer waard dan een slechte oplossing die goedkoper is maar gebasseerd op slecht advies.

En hoewel je het niet graag zult horen lijkt bekabeld mij de enige realistische oplossing. 21 meter is niet niets. Zeker niet als het een moderne woning betreft. Dat is een hele afstand en daar zitten ongetwijfeld meerdere muren tussen en een vloerplaat. Dat red je niet met 1 access point, ongeacht hoe goed of slecht dat het AP is. Dan blijft als wifi only oplossing een mesh netwerk over wat je latency sterk gaat verhogen, iets waar vele gamers een hekel aan hebben.

Er zijn vele creatieve manieren te bedenken om dit probleem op te lossen, waarbij wifi alsnog een rol kan spelen, maar dan moet je het AP toch een heel stuk dichter bij die kamer zien te krijgen. En op dit moment heeft niemand hier een zicht op hoe de situatie in je woning is om daar ook maar enig goed oordeel over te vellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Hoi allen,

Even snel een reactie m.b.t. kabels. Kabels is geen optie. Hadden wij in de vorige woning ook en dit willen wij niet meer. Toen was de kamer nog zelfs wat dichterbij en hebben wij ook een bedrijf voor laten komen.

Dit keer is de kamer nog wat verder en huis is oud. Wij willen niet aan de elektra komen en wij zijn ook niet bepaald handig en niet alles is geaard. Ik vind dat een groot risico 🙈

Sorry dat ik zo laat ben! Ik zal proberen op de rest even individueel te reageren ♥️ ben al super blij dat ik reacties krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
WIFI is niet geschikt voor streaming, zelfs als je een access point in dezelfde ruimte aanlegt.

Je geeft aan dat je die discussie niet wil aangaan, waarschijnlijk omdat anderen je dat al verteld hebben en je weet dat die reacties gaan komen. Prima natuurlijk, maar het is niet voor niets dat het een standaard reactie.

Als je 300 euro uitgeeft aan whatever wifi meuk je kan vinden ben je gewoon 300 euro kwijt om alsnog uitvallende en stotterende streams te hebben. Zonde van je geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 25-11-2022 09:57 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nygOP3IZKZ9z6KoFmc2xib9xlXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/povtk57OEulHZhXhWaczeiiD.png?f=fotoalbum_large

Ten eerste dankjewel allemaal die mij hiermee willen helpen ♥️♥️

Dit is op dit moment de snelheid van mijn game kamer op de wifi ☺️

De muren zijn van beton(vermoeden is vloeren van hout of beton) woning is van 1969. Via de trap kom je uit in de hal en dan de woonkamer in. Daar om de hoek is een router van Ziggo. De gamer kamer is volledig aan de andere kant van de woning dan waar mijn router staat en mijn tv aansluitingen etc.

Ik dacht zelf aan
https://www.mediamarkt.nl...o-x20-3-pack-1660816.html

Of Orbi hebben sommige mij weten te vertellen.
Of wifi adapters maar zag qua reviews dat die het minste waren. Voor de rest gebruiken wij geen ontzettend stroomgebied omdat ik de enige "echte" gamer ben in huis. Voor de rest nergens bestaande kabels al getrokken. De kamers waren voorheen van kinderen maar die gamed ook via de wifi. Alleen streamen en gamen is natuurlijk een ander verhaal😭
Dus ik dacht misschien een extra router aanschaffen en dan nog van die link decos? Kabels trekken vanuit de router naar zo'n torentje is geen probleem. En kabels trekken in de game kamer zelf is ook geen probleem. Maar niet vanuit de woonkamer naar de gamekamer. Ook met het oog op de toekomst met kinderen dat de game kamer zelfs naar zolder moet 😅

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Je maakt een schermafbeelding van je download snelheid, dat is de enige parameter die niets uit maakt. De uploadsnelheid is belangrijk (je moet je beelden wegsturen) en de latency. De latency staat dan weer op 23ms in je schermafbeelding, die is heel hoog. Bekabeld kom je eerder aan 0-7ms.

Ondervind je momenteel hinder als je gaat streamen? Of heb je het nog niet geprobeerd? Is er een onderliggend probleem wat je wil oplossen? Of gaat het gewoon om het kopen van hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
Je kan altijd van die mesh dingen proberen en kijken hoe het werkt. Je hebt 14 dagen bedenktijd!
Maar niet vanuit de woonkamer naar de gamekamer.
Kan je je modem (dat ziggo-ding) niet verplaatsen en dan vanuit een ander punt in de woning een (bedraad) netwerk starten? Uiteindelijk komt "het internet" binnen via ergens bij de voordeur of meterkast.

Ter aanvulling: Het probleem met wifi is niet eens de upload of download snelheid. Het is de stabiliteit. Wij halen 200-300mbps over wifi (up en down) met een access point in dezelfde ruimte. Alsnog viel wifi af en toe weg voor een fractie van een seconde, vaak genoeg dat mensen continue erover klagen in de streams. Het zorgde voor missende frames met een hoop blokjes enzo.

[ Voor 51% gewijzigd door Gamebuster op 25-11-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Dankjewel. Sorry ben echt een leek met dit soort dingen. En dat noemt zich een streamer 😂

Ik heb in deze woning nog niet geprobeerd om te streamen. Wel heb ik vaker in onze oude woning via de wifi gestreamd en dat ging eigenlijk prima. Maar dan streamde ik echt direct van de woonkamer waar ik deed gamen.
Nu ben ik verbannen naar boven haha omdat de hele setup grotendeels van de woonkamer bezette. :P Heb wel een hele kamer er voor terug gekregen.

De modem zou nog enigszins verplaatst kunnen worden naar de andere kant maar dan is de afstand alsnog 18 meter. En als ik een directe kabel zou moeten boren naar boven toe is de afstand groter om dan van de baby kamer naar de game kamer te trekken. Dan zou ik al 25/30 meter kabel moeten gaan trekken 😅 en dat wilt me man echt niet.

Welke mesh zou je dan aanraden? En is dan nog een aparte router kopen ook een optie of krijg ik dan problemen met al die verbindingen door elkaar?

Het echte probleem is dat ik gewoon geen kabels mag trekken door de woning naar een kamer die uiteindelijk ook weer opgeheven zal worden en dan zal ik eventueel naar de zolder moeten verhuizen. Ook omdat het een hobby is willen we er niet duizenden euro's er aan uitgeven en de offertes die ik vroeg waren niet mild 😭

P.s. ik game boven wel gewoon met wifi en heb nooit last van lag. Even ter aanvulling.

[ Voor 3% gewijzigd door TTVOrienator op 25-11-2022 10:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Laat ik het zo stellen, je hebt nog geen probleem, daar kom je pas achter als je een keer een poging doet tot streamen. Anders ga je nu met geld smijten wat achteraf gezien misschien niet nodig is. Mijn tip zou zijn, ga eerst eens een avondje streamen, merk je problemen dan kun je er wat aan doen, misschien kom je er wel achter dat er niets aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
ik heb een deco m5 mesh gekocht voor dit zelfde probleem en werkt PERFECT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Lawwie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:15:
Laat ik het zo stellen, je hebt nog geen probleem, daar kom je pas achter als je een keer een poging doet tot streamen. Anders ga je nu met geld smijten wat achteraf gezien misschien niet nodig is. Mijn tip zou zijn, ga eerst eens een avondje streamen, merk je problemen dan kun je er wat aan doen, misschien kom je er wel achter dat er niets aan de hand is.
Je kunt denken: als ik nu met Blackfriday iets koop dan bespaar ik wel 50 euro :*)
Maar als je niets koopt omdat het niet nodig is bespaar je 169 euro :P

edit in de wijze woorden die Dion altijd in de discussie gooit: elk apparaat verbruikt stroom en met de huidige prijzen zit je snel op 25+ euro per jaar per Acces point (en je hebt minimaal 2 deco nodes nodig). Dus zelfs later kopen wanneer je het echt nodig hebt kan nog slimmer zijn dan nu iets kopen "enkel omdat het kan"

[ Voor 21% gewijzigd door frankyfn126 op 25-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@TTVOrienator
Als je dat al op die kamer nu haalt, dan is een stabiele verbinding via mesh wel mogelijk.

De x20 is een prima optie maar hij is "dual band". Dat betekent dat op het moment dat jouw computer tegen de deco praat, hij via hetzelfde kanaal met de andere deco gaat praten. Hierdoor krijg je per definitie altijd vertraging.

Dat is op te lossen met:
- Tri band apparaat gebruiken (zoals de deco x90 & xe75)
- Je computer bekabeld aan je node hangen. (echter als er dan andere apparaten ook op die node zitten, heb je er toch last van)

Met een tri band of kabel kan hij "tegelijk" praten. Hierdoor mis je de vertraging (betere latency) en haal je hogere snelheid

Ikzou in jouw situatie nog steeds voor het beste gaan met dedicated wifi 6ghz (Deco Xe75) maar eerlijk is eerlijk: 169 is een mooie deal voor dit setje!

edit:
zie plaatje hieronder van het effect van dual band of tri band/6ghz. Hierbij is de iphone dus niet bedraad met de node verbonden maar moet de wireless van de x20 dus 2 dingen tegelijk doen. Hierdoor zakt de snelheid in.
De xe75 praat via de 6ghz met zijn hoofd node en gebruikt de 5ghz om naar je pc te praten.

Verbinding door 2 muren heen:
Afbeeldingslocatie: https://www.blacktubi.com/wp-content/uploads/2022/07/graph-copy-2.001-1024x576.jpeg

Verbinding door 4(!) muren heen:
Afbeeldingslocatie: https://www.blacktubi.com/wp-content/uploads/2022/07/graph-copy-2.002-1024x576.jpeg

Maar nog belangrijker is eigenlijk de latency. Ik snap de getallen niet zo goed want ik kan mij niet voorstellendat je 750ms latency hebt maar de xe75 zit wel in het groene gedeelte

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thewirecutter.com/wp-content/media/2022/08/20220712_webbrowsinglatency.png?auto=webp&quality=60&width=570&dpr=2

zie hier meer info/benchmarks
https://www.blacktubi.com/review/deco-xe75/
https://www.nytimes.com/w...-fi-mesh-networking-kits/

[ Voor 52% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Dankjewel. Sorry ben echt een leek met dit soort dingen. En dat noemt zich een streamer
Je hoeft je echt niet iedere comment te veronschuldigen hoor, je doet niks verkeerd. ("oh ja, sorry" doe je het weer!)
Nu ben ik verbannen naar boven haha omdat de hele setup grotendeels van de woonkamer bezette. :P Heb wel een hele kamer er voor terug gekregen.
Hah, herkenbaar! Ik kan me nog wel herinneren dat we een green screen in de woonkamer hadden, dat vond ik een beetje te ver gaan.

Anyway, als een kabel niet mag trekken zou ik denk gewoon kijken naar Powerline oplossingen, maar daar heb ik geen ervaring mee (beetje nutteloos advies dus)

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 25-11-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:15

Fiets

A.K.A. Bambi

Mesh komt hier ook al eens langs, hier heb ik betere ervaringen mee dan powerline adapters. Via Marktplaats een stel Ruckus R500's verkregen en dat werkt perfect met streamen ook als je rond loopt. Het zou ook met de R300's kunnen. Of als je iets meer te besteden hebt met R510/R310's.

Ze zijn echter wel EOL (vandaar dat ze betaalbaar zijn) maar als het eenmaal draait heb je er geen omkijken meer naar.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 20:47
Op basis van mijn eigen ervaringen kan ik me aansluiten bij de tip hierboven: scoor een Ruckus R310/R320/R510 oplossing op marktplaats/ebay. Werkt fantastisch en gamen/streamen probleemloos. Ik gebruik een R720/R510 oplossing en merk geen verschil ten opzichte van een bekabelde oplossing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Jullie zijn geweldig ! Ik ga alles nog eens goed doorlezen maar heb met mijn volgers gesproken om even een test stream te doen. Als ik me toch wat geld kan besparen en niet hoef uit te geven! Ik kom hier straks op terug hoe de ervaringen waren. Is er een bepaald programma die ik kan laten lopen om tijdens te stream ook de testen? Hoe mijn verbinding is etc? Dan kan ik dat straks even laten zien aan jullie. Als ik het niet ivm black friday so be it. Beter dat ik iets goed aanschaf op mijn situatie dan dat ik iets koop en het werkt achteraf niet. ☺️

Nogmaals mijn dankbaarheid is groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:42
Als je met OBS streamt dan heb je als goed eens ergens een counter voor Dropped frames. Als dat gebeurd is de latency te hoog of je verbinding instabiel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:43
Uitgaande van Twitch, je kunt ook letterlijk een test stream doen. Dus streamen zonder daadwerkelijk live te gaan: https://inspector.twitch.tv/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uxs3zGE.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:15
Bij ziggo kun je Pods huren (of kopen), dus als het daarmee niet opgelost is, kun je ze weer terug sturen.

https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 19:33
Laten we voorop stellen dat een kabel trekken de juiste oplossing is. Maar jij bent op zoek naar een 2e keus oplossing.

Ik hoor mensen alleen maar merken en types roepen, maar we moeten het over gebruikte technologieen hebben: Om een stabiele wifi verbinding te verkrijgen moet je zorgen dat je zo weinig mogelijk ruis hebt, van je buren en van andere apparatuur, dat kan door een frequentie te zoeken die je buren niet gebruiken. Een slimme tactiek hier, is om bijvoorbeeld de 5ghz band te gebruiken, of zelfs de nieuwe 6ghz band in wifi 6e. Daar zitten je buren vast nog niet op, tenzij ze meelezen natuurlijk :-)

Dan heb je het probleem van de afstand, 21 meter. In openlucht zal dit geen enkel probleem zijn, maar obstakels zorgen voor demping en weerkaatsing van je signaal, nieuwere wifi technologieen kunnen hier beter mee omgaan.

Je schrijft dat het in een andere kamer is, afhankelijk van het type muur kan het ook gewoon onmogelijk zijn om dit zonder kabels goed op te lossen.

Zoek dus een wifi zender die wifi 6 kan, of als je het wilt betalen en je laptop kan het ook, wifi 6e. En probeer hem te plaatsen op een zodanige wijze dat hij zo min mogelijk obstakels tegen komt.

Zoals gezegd, 2e keus oplossing, de beste oplossing is om een kabel te trekken vanuit meterkast naar een centrale plek in het huis en daar een zendertje aan te hangen. Je electra ligt ook niet door de woonkamer, je kunt een netwerkkabel gewoon door een bestaande loze leiding trekken, heb je die niet? Dan trek je ergens een telefoon- of coax kabel uit.

Tevens moet je voor gamen vooral kijken naar de latency en niet zozeer naar de download snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door leesiktochniet op 25-11-2022 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat ik een paar andere vragen stellen:
Hoe lang wil je hier blijven wonen?
Hoe belangrijk is het gamen en streamen voor jou?
Is het een huurhuis of een koophuis?
Hoe kom je aan 21 meter, dan heb je echt een heel groot huis?
Is er een bereikbare kruipruimte onder de vloer?
Is er een centraal kanaal voor leidingen van beneden naar boven?
Is er een zolder?
@TTVOrienator Als je deze vragen beantwoord al is het voor jezelf kom je denk ik ook tot een oplossing. Bedenk dat de € 300,- nu voor mesh over 3 jaar vervangen moet worden en dan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@leesiktochniet
Allemaal goede punten maar je doet je naam wel eer aan. Hier was ik juist op ingedoken in mijn post :)
Overigens is het niet nodig dat je laptop ook wifi 6e kan, sterker nog. De meeste wifi 6e mesh setjes hebben maar 1x een 6ghz radio. Die moet je dan OF voor de backhaul gebruiken of naar je client.

Ik zou dan altijd de schoonste band (6ghz) inzetten voor de wireless backhaul en naar je gaming pc via utp of 5ghz gaan :)

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Je wilt geen kabels in je huis? Dus je hebt ook draadloze stroom? :+

UTP kabels zijn inmiddels net zo belangrijks als VD-draad..

Vroegah trokken ze bij nieuwbouw nog gewoon coax naar huiskamer en master bedroom. Het wordt hoog tijd dat dat nu voor UTP gaat gelden.

Ik heb verder ook geen oplossing voor je.. Misschien 4g? Dat is van zichzelf al draadloos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 22:36
Lawwie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:05:

Kabel haal je 0-7ms? Hoe haal je 0ms met kabel door te pingen naar een willekeurige server in nederland? 8)7

Misschien dat ik nog niet helemaal wakker ben maar 23ms lijkt me voor alle doeleinden prima, zou niet weten wat daar slecht aan is?

Ik zou eerst gewoon proberen via een goede WiFi setup, geen idee waarom dat niet zou kunnen voor streaming. Het moet alleen wel goed getest worden of het inderdaad stabiel genoeg is zonder packet loss.

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 25-11-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Nopheros schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:29:
[...]

Kabel haal je 0-7ms? Hoe haal je 0ms met kabel door te pingen naar een willekeurige server in nederland? 8)7

Misschien dat ik nog niet helemaal wakker ben maar 23ms lijkt me voor alle doeleinden prima, zou niet weten wat daar slecht aan is?

Ik zou eerst gewoon proberen via een goede WiFi setup, geen idee waarom dat niet zou kunnen voor streaming. Het moet alleen wel goed getest worden of het inderdaad stabiel genoeg is zonder packet loss.
Beetje mierenneuken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTVOrienator
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds aan het streamen. Tijdens het gamen en streamen zijn er geen drops geweest (geen connectie lost etc).

Hier de info die obs mij geeft:
- Gedropte frames: 208 (0,2%)
CPU: 0,8 / 0,9 30.00 fps
Kb/s: 2651

Zal even reageren op een aantal vragen die zijn gesteld:

Rond de 5 á 10 jaar.

Gamen heel belangrijk, maar gaat op de wifi altijd goed en beneden heb ik de Xbox X die is met een kabel verbonden.
Koophuis
Heb ik gemeten.
Ja
Nee
Is er een zolder?
Ja

(Ik had screenshots gemaakt maar die zijn wazig...)
Nogmaals, wij zijn niet handig en we kunnen geen kabels via de muren trekken. Via een bedrijf kost handen vol geld. Ik zou niet weten hoe ik al die dingetjes moet doen, die zijn benoemd zonder hiervoor iemand in te huren. Wij kunnen alleen opbouw en dat is zichtbaar...

Ik doe streamen als hobby en wil gewoon voor een betaalbaar budget gamen. Vandaar mijn budget rond de 300,- Als ik daar al wat beter wifi connectie van krijg is mij dat waard.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

TTVOrienator schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:00:
Vandaar mijn budget rond de 300,- Als ik daar al wat beter wifi connectie van krijg is mij dat waard.
Why fix something that's not broken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 22:36
De 0ms misschien wel ja maar hetzelfde geld voor 1, 2, 3ms. Daarnaast vindt ik dat je daarmee een verkeerd beeld schetst. Streamen gaat toch niet beter met 5ms vs 15ms? Het gaat erom dat ze een stabiele verbinding heeft en of die pakketjes er nu 10ms langer over doen gaat toch niemand merken?

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 25-11-2022 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
FreakNL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:05:
Ik heb verder ook geen oplossing voor je.. Misschien 4g? Dat is van zichzelf al draadloos :)
5g werkt inderdaad vaak beter dan wifi :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maduropa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-07 19:13
Even mijn twee centen in dit verhaal,
ik heb twee TP-Link's type EAP610, wel redelijk grote schotels qua formaat, hebben wifi-6. 1 op zolder en 1 in de woonkamer.
Als controller een TP-Link OC200
En omdat alles met POE gevoed wordt een TP-Link TL-Sg2008P smart Switch,

Het spul werkt allemaal heel prima met elkaar samen en beheer ik vanuit 1 enkele app, overschakelen naar een ander AP gaat prima, het voordeel van de OC (Omada Controller) is dat ik meteen een heel goed zicht heb over de aangesloten apparaten en bandbreedte / hoeveel MB gedownload is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-09 17:30
Hoi allemaal,

Ik ben nog steeds aan het streamen. Tijdens het gamen en streamen zijn er geen drops geweest (geen connectie lost etc).

Hier de info die obs mij geeft:
- Gedropte frames: 208 (0,2%)
CPU: 0,8 / 0,9 30.00 fps
Kb/s: 2651

Zal even reageren op een aantal vragen die zijn gesteld:

Rond de 5 á 10 jaar.

Gamen heel belangrijk, maar gaat op de wifi altijd goed en beneden heb ik de Xbox X die is met een kabel verbonden.
Koophuis
Heb ik gemeten.
Ja
Nee
Is er een zolder?
Ja

(Ik had screenshots gemaakt maar die zijn wazig...)
Nogmaals, wij zijn niet handig en we kunnen geen kabels via de muren trekken. Via een bedrijf kost handen vol geld. Ik zou niet weten hoe ik al die dingetjes moet doen, die zijn benoemd zonder hiervoor iemand in te huren. Wij kunnen alleen opbouw en dat is zichtbaar...

Ik doe streamen als hobby en wil gewoon voor een betaalbaar budget gamen. Vandaar mijn budget rond de 300,- Als ik daar al wat beter wifi connectie van krijg is mij dat waard.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en meedenken.
0,2% gedropte frames is goed genoeg. Tenzij je professioneel (lees: 75%+ van je inkomen) vanuit het streamen wilt verdienen, zou ik zelf aanraden om de technologie zo te laten wat betreft het streamen. Als je zelf verder geen hinder ondervind van de ~25 ms latency op (online) gamen, zie ik geen reden om geld uit te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37
Je kunt ook een kabel buitenom leggen. Graaf je hem in de grond in, en waar hij de muur in gaat, zet je een plant voor. Je geeft aan dat je twee linker handen hebt, maar dit is met hulp en begeleiding van Tweakers&co prima te doen.

Je kunt ook voor die paar uur dat je streamed een losse kabel door de gang leggen, en weer oprollen nadien. Niet heel praktisch, maar geeft alsnog de beste verbinding. Deed ik hier ook voor belangrijke online dingen waar stotterende WiFi echt een no-go was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nee
Is er een zolder?
Ja
Dat zou me verbazen. Klinkt meer alsof je niet weet waarnaar je zoekt. Hoe gaan gas en water omhoog (en afvoer omlaag)? Ik gok op een koof in de buurt van de meterkast.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het probleem met dit soort topics is altijd dat de topicstarter (en/of huisgenoot/partner/...) niet handig zijn en/of geen kijk op dergelijke zaken hebben en dat de Tweakers maar moeten gissen naar de situatie. Misschien is er echt, écht geen mogelijkheid om een kabel netjes uit 't zicht naar die kamer te krijgen. Anderzijds kost 21 meter kabel geen drol en is 't duizend keer beter dan welke draadloze oplossing dan ook. Iemand die een beetje kijk op de zaak heeft loopt van zo'n kamer een keer naar de meterkast en terug en heeft 't dan wel gezien: "Als je deze ongebruikte coax er nou uit trekt met aan 't einde een UTP eraan geknoopt heb je over 10 minuten UTP in je muur zonder veel inspanning". Of, inderdaad, "nee, dat wordt hakken en breken of kabelgootjes en doe maar WiFi of Powerline ofzo". Maar dat kunnen we niet en dus blijft dat spanningsveld van iedereen die niet overtuigd is dat een kabel geen optie is (of die zelf minder moeite zouden hebben met een gaatje in de muur of een kabelgoot of zelfs het hele traject uitfrezen) enerzijds en anderzijds topicstarter die mogelijk een paar héle goeie opties over het hoofd ziet omdat onhandig/onervaren/geen kijk op en dan straks met een dure WiFi oplossing opgescheept zit die misschien niet nodig was geweest of niet kan tippen aan een kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 25-11-2022 18:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Thijsmans schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:56:
[...]

Dat zou me verbazen. Klinkt meer alsof je niet weet waarnaar je zoekt. Hoe gaan gas en water omhoog (en afvoer omlaag)? Ik gok op een koof in de buurt van de meterkast.
Die zijn echt niet altijd eenvoudig bereikbaar. Elektrisch heb ik destijds bij mij bijvoorbeeld 2 lege leidingen laten leggen, daarvan is er 1 al in gebruik. Water loopt inderdaad door een kanaal, maar ook gedeeltelijk onder de vloer door waardoor ik daar niet bij zou kunnen zonder te breken en ook dat kanaal openleggen betekend de muur die ervoor staat afbreken.

Ga er nooit zomaar van uit dat iets eenvoudig toegankelijk is, zelfs als het er is. En we spreken bij TS niet over een moderne woning, kans is dus groot dat alles gewoon in de muren is weggewerkt.

Neemt niet weg dat er mogelijkheden kunnen zijn om het te doen die TS niet ziet, maar het zou mij net niet verbazen als ze er niet zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTVOrienator
In deze woning is weinig toegankelijk en stroom aanleg / gas aanleg loopt in deze woning op een aparte manier.
Ook onze meterkast is niet een "normale" meterkast. Er zijn veel zaken niet zoals het hoort te zijn, maar we blijven daar nu eventjes van af :)

We moeten echt kiezen qua kosten en we kunnen helaas niet alles tegelijkertijd doen. Wij onhandige harries moeten altijd mensen inhuren en tegenwoordig is dat niet
meer goedkoop en in sommige gevallen zelfs niet meer betrouwbaar 😅.

Maar streamen gaat goed en ik ga de tip volgen van een kabel trekken op het moment ik echt wat professioneler zou willen gamen.

Dan rol ik de kabel na het streamen wel op ☺️ Ik was en ben nog meer overtuigd dat de kabel de oplossing is. Helaas dan niet vast, maar ik ga een goede kabel kopen die ik dan na gebruik netjes kan opruimen. Man blij en ik blij.

Na velen van jullie gesproken te hebben is er niet bepaald een groot probleem en gaat streamen op wifi zonder ondersteuning prima. Wordt dadelijk mijn hobby meer dan een hobby ga ik kijken om vanuit buiten naar uiteindelijk zolder een kabel te laten leggen.

Voor nu ben ik super geholpen en als ik nog wat wil dan ga ik voor de artikelen die hier zijn geadviseerd 😊.

Heel heel heel erg bedankt voor alles !
Pagina: 1