Vraag

• europe
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-03 15:08
Een vraag i.v.m Azure active directory.

Ik ben bezig puur als hobby voor wat bij te leren.
Een netwerkje aan het opbouwen waarbij ik azure wat wil oefenen.

Ik had even een vraag : ik heb een volledige setup gedaan voor dus een tenant te ontvangen
en heb dus een administrator account en al een aantal users.

Ik heb extra devices toegevoegd tot de tenant via dus de stappen :
instellingen => accounts => toegang tot werk computer => verbinden.

Dus zo joined mijn device de tenant en kan ik dus inloggen met een user die ik gemaakt heb via de AAD.

Dit lukt allemaal.

Nu wou ik even informatie weten hoe je de setup doet van microsoft teams & microsoft sharepoint & exchange outlook voor dan een nieuw device/nieuwe user

Ik vermoed dat ze alle drie een admin management panneel hebben waarmee je kunt inloggen met je administrator account van je tenant ?

Dus bijvoorbeeld als ik 3 users heb die horen bij het financiele personeel dan wil ik dat die enkel hun agenda kunnen zien en enkel hun taken etc.. en ze niet de informatie kunnen zien van een ander department ?

Als ik er een nieuw device is(en hij is deel van financieel department) en ik wil dat die device/user direct toegang heeft tot de team chat van financieel department en hun afspraken al kan zien.

Nieuw device =>
joined device tot de tenant
=> logged in met nieuwe user
=> welke stappen moet je dan doen voor die user toegang te geven tot de shared teams shared sharepoint shared outlook ?

Moet ik dan eerst naar admin portal gaan van teams en daar de user toevoegen
en apart naar sharepoint gaan en de user daar toevoegen en apart naar exchange outlook admin panel gaan voor die user toe te voegen.

Of bestaan er makkelijke stappen ? Een ander stappenplan ? 8)7

Hopelijk kan iemand mij wat bijleren :D

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
Maak gebruik van dynamische groupen welke op basis van “items (bijvoorbeeld functie titel)” users kan toevoegen aan de group. Die group geef je vervolgens weer rechten binnen Teams, SharePoint, OneDrive etc

https://learn.microsoft.c...groups-dynamic-membership

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• europe
HKLM_ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:41:
Maak gebruik van dynamische groupen welke op basis van “items (bijvoorbeeld functie titel)” users kan toevoegen aan de group. Die group geef je vervolgens weer rechten binnen Teams, SharePoint, OneDrive etc

https://learn.microsoft.c...groups-dynamic-membership
Dus je moet een dynamische group aanmaken en daar de users in plaatsen die bij elkaar horen.

En dan moet je nog naar teams panel gaan en sharepoint panel en daar bij de share functie kan je dan members toevoegen ?

Zou er een leuke tutorial hiervan ergens zijn die iets makkelijker is ?
Hoe je dus nieuwe users met een nieuw device dus toegang kunt geven tot shared teams en sharepoint van hun department ?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
europe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:10:
[...]

Dus je moet een dynamische group aanmaken en daar de users in plaatsen die bij elkaar horen.

En dan moet je nog naar teams panel gaan en sharepoint panel en daar bij de share functie kan je dan members toevoegen ?
Dynamisch is juist op basis van kenmerken, dus als een eigenschap voldoet (bijvoorbeeld de afdeling is hr) dan wordt de gebruiker lid van een dynamische groep ‘afdeling hr’.
Die groep maak je weer lid van een team of SharePoint site, zodat je niet iedere keer dit handmatig moet toepassen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• HKLM_
europe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:10:
[...]

Zou er een leuke tutorial hiervan ergens zijn die iets makkelijker is ?
Hoe je dus nieuwe users met een nieuw device dus toegang kunt geven tot shared teams en sharepoint van hun department ?
Het mooie van dynamische groupen is dat het automatisch gaat op basis van variabelen.

Stel je maakt een group en definieert in die groep dat iedereen met een functietitel “Finance” in die groep mag.

Maak je vervolgens een nieuwe medewerker aan met de functie “Finance” dan zal die medewerker automatisch in die groep gehangen worden.

Deze groepen koppel je vervolgens aan bijvoorbeeld een Teams Project, SharePoint site.

• europe
HKLM_ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:09:
[...]

Het mooie van dynamische groupen is dat het automatisch gaat op basis van variabelen.

Stel je maakt een group en definieert in die groep dat iedereen met een functietitel “Finance” in die groep mag.

Maak je vervolgens een nieuwe medewerker aan met de functie “Finance” dan zal die medewerker automatisch in die groep gehangen worden.

Deze groepen koppel je vervolgens aan bijvoorbeeld een Teams Project, SharePoint site.
Dus in principe staan Azure active directory rechtsreeks in verbinding met Teams & sharepoints bijvoorbeeld.

Als ik dus een dynamische groep heb aangemaakt in azure active directory die dan"Finance" noemt.
Dus allemaal users die in finance department zitten.

En ik maak een nieuwe user aan en plaats die direct in de groep Finance dus in mijn AAD
gaat die automatisch ook in de Teams & share point groep van "Finance".

Deze zijn automatisch gelinkt met elkaar De Office 365 met de AAD ?

Dus je maakt een nieuwe user / definieert die in groep "finance" via de azure active directory.

Je joined de nieuwe laptop in de tenant domein (access work device etc)
je gaat de laptop opnieuw opstarten en joined dus met de nieuwe user.

Dan in principe als je teams open doet of sharepoint zal die direct alle info zien die al gedeeld is in die "Finance groep" ?

Dus Office 365 pakket via azure active directory voor nieuwe users zijn automatisch gelinkt ?

Dat is nog het enige wat niet 100% duidelijk is.

Heel erg dank :D

• HKLM_
europe schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:04:
[...]

Dus in principe staan Azure active directory rechtsreeks in verbinding met Teams & sharepoints bijvoorbeeld.

Als ik dus een dynamische groep heb aangemaakt in azure active directory die dan"Finance" noemt.
Dus allemaal users die in finance department zitten.

En ik maak een nieuwe user aan en plaats die direct in de groep Finance dus in mijn AAD
gaat die automatisch ook in de Teams & share point groep van "Finance".

Deze zijn automatisch gelinkt met elkaar De Office 365 met de AAD ?

Dus je maakt een nieuwe user / definieert die in groep "finance" via de azure active directory.

Je joined de nieuwe laptop in de tenant domein (access work device etc)
je gaat de laptop opnieuw opstarten en joined dus met de nieuwe user.

Dan in principe als je teams open doet of sharepoint zal die direct alle info zien die al gedeeld is in die "Finance groep" ?

Dus Office 365 pakket via azure active directory voor nieuwe users zijn automatisch gelinkt ?

Dat is nog het enige wat niet 100% duidelijk is.

Heel erg dank :D
Het user account (identify) wat je aanmaakt in Azure AD of via admin.microsoft.com gebruik je inderdaad voor Exchange, Teams, SharePoint, OneDrive, Intune etc etc uiteraard alles met de juiste licentie.

Als je user geen teams licentie heeft kan die ook niet in Teams etc etc. Het is allemaal eén geheel waarbij je het hele eco systeem kan managen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee