Hoe 3 Fasen Stroommeter aansluiten koppelen aan NIBE F1255

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tune
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-12-2023
Weten mensen hoe en of ik met een pulse kwh-meter (3 fasen) stroomverbruik kan monitoren van mijn F1255-6 Nibe warmtepomp?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Een F1255-6 Nibe warmte pomp. Op een aparte groep (3x400 Volt).

Er zit nog geen KWH-meter tussen. Ben aan t onderzoeken welke ik nodig zou hebben.

Beste antwoord (via Tune op 28-11-2022 00:10)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik weet niet of de Nibe ook weer op de puls uitgang kan worden aangesloten zoals bij een Daikin mogelijk is. Indien ja dan dan moet het aantal pulsen per kWh compatible zijn.

Verder maakt het niet uit welke 3 fasen DIN rail kWh je kiest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ik weet niet of de Nibe ook weer op de puls uitgang kan worden aangesloten zoals bij een Daikin mogelijk is. Indien ja dan dan moet het aantal pulsen per kWh compatible zijn.

Verder maakt het niet uit welke 3 fasen DIN rail kWh je kiest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-06 13:25

_Arthur

blub

Ik zou gelijk voor zoiets gaan; uitvoering: HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID

Kan de data gelijk in je Home Automation systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tune
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga t eens wat verder bestuderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Laatst online: 07-12-2024
_Arthur schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:15:
Ik zou gelijk voor zoiets gaan; uitvoering: HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID

Kan de data gelijk in je Home Automation systeem.
Bij mij is deze ook aangesloten, was eigenlijk best te doen. Stuurt elke (paar) seconden ook een json die via een api uit te lezen is op je wifi netwerk, dus als je wilt ben je niet afhankelijk van homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tune
Wie hebben er ervaring met t lezen van de puls? Via nibe f1255 warmte pompen

Dat is neem ik aan een elektrische puls via t net richting warmte pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:47
@Tune
Ik heb onlangs mailcontact gehad met een helpdeskmedewerker over deze stof.

Ik wil idd ervoor zorgen dat ik het werk van de warmtepomp in de gaten kan houden. Bij de wp heb ik een groepenkast gehangen waar ook de solar gezekerd is. De groepenkast is verbonden met de hoofdgroepenkast in de meterkast. Er zit een kwh meter die de hele kast meet. Solar en wp.(HWE).

Zo heb je mooi visueel hoe opwek direct de wp ingezogen wordt maar echte concrete cijfers van gebruik heb je zo van geen van beiden. Via HWE heb ik nu ook mijn omvormer via de app in zicht zonder de wp in de mix.

Mijn quest zit m in dat ik in de Myuplink-app graag het verbruik van de warmtepomp inzichtelijk heb. Ik zie het direct opgenomen vermogen maar ik heb geen totalen. Ik wil niet weten dat ie 600kW verbruikt. Wat ik wil weten is hoeveel kWh hij bv heeft verbruikt in de ochtend of in de nacht. Van de medewerker kreeg te horen dat het mogelijk was om via een pulse meting met een kwh meter een koppeling kan maken naar de energiemeters van de pomp. Ik heb zelf een S1255 ik heb de BE6en BE7 gevonden. alleen weet ik niet welke ik moet gebruiken.

Verder weet ik niet wat ik kan verwachten eigenlijk. De kWh meter zal de Pulsen meten, maar krijg ik dat zichtbaar in de HWE app? En heeft de wp ook die data beschikbaar?
Welke verwachtingen had jij er zelf van. Ik ben nog niet toe aan home-assistent maar wil er wel werk van gaan maken maar ik ben niet thuis in de electronica-techniek.
Online zie ik mooie creaties met solderingen en gekasten vol tellers in een 'chain' op een bordje aangesloten. Supergaaf maar voor mij nu even te ver gegrepen.

mijn vraag na dit verhaal is of jij het al op een of andere manier al werkend heb gekregen? en hoe jij dat uitleest/logt?

met vriendelijke groet

Jurgen Purgen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tune
Beste Jurgen

Ik zie je bericht nu!
Excuus.
Recent de stroommeter geïnstalleerd, andere zaken te doen gehad, nu pas tijd gevonden.

Ik ben r nog niet uit. Jij intussen wel hoop ik?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:47
@Tune

Ik heb in augustus de stap gewaagd en de groepenkast naast de wp vervangen voor een grotere unit. Hierbij ook een 2e 3-fase kWh-meter geplaatst. Eén meet nog steeds de hele kast, zoals het vooraf ook ging. De 2e meet alleen de wp. Ik heb de pulseteller vd wp gekoppeld aan de pulsuitgang van de kWh-meter. De wp geeft nu op BE7 de getelde pulsen weer. Helaas is dit alleen per hele kWh. Dus pas nadat er een kWh verbruikt is, wordt dat geregistreerd. Ik ben er erg blij mee, want nu het ik het echte gebruik van de wp inzichtelijk. Denk hierbij aan de wp-regeling, SWW, verwarming en pompwerk natuurlijk. Dat geeft hele andere waarden weer als de wp zelf aangeeft na uitlezen via USB. Via USB heb je wel duidelijk wat er apart aan energie verbruikt wordt. Dus voor mij wel handig om dat erbij te hebben. En nu ik weet wat de wp als geheel verbruikt is veel onduidelijkheid weggenomen.

T was uiteindelijk veel makkelijker dan ik dacht alleen wel wat gezeik met Homewizard mbt het afstellen vd pulsuitgang. Er is geen menu in de kWh-meter om zelf de pulsen aan te passen. Gelukkig kan dat in het menu can de wp zelf wel aangepast worden.

Mijn goede voornemen voor dit jaar is om zelf ook de tijd en de ruimte te vinden om me te gaan verdiepen in Home Assistent.
Ik lees dus elke week de wp uit via USB, maar zou het toch liever geautomatiseerd laten loggen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Pagina: 1