Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Niet gamen, maar wel meerdere VM's draaien, beetje photoshop, heel beperkt video bewerken, grote spreadsheets, ontwikkeling
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja... tot plm € 1400, maar is niet hard
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ruime opslag, liefts DVDRW intern, maar dat wordt schaars, een externe zou weleens voordeliger kunnen zijn...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel. Wat ik begreep voor videobewerking iets beter met interne GPU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil zou wel prettig zijn. Al die kleurenledjes hoeven niet. Ik vraag me af wat videokaart voor mij toevoegt, als ik iets render zijn dat geen complexe dingen.
Meerdere USB aan voor of bovenkant is handig. Ik ontwikkel nogal met EPS32, arduino etc.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Of componenten uit lijst bij elkaar passen en of het zinnige keus is.
Als ik naar standaard PC's kijk, kom ik rond de 900 (16GB)of 1700 (32GB met vidoekaart) euri. Dat komt voornamelijk omdat snelle PC ook fancy videokaart heeft. En met mijn huidige i7-7700 heb ik op 2x 34"scherm geen videoprestatieproblemen (denk ik...)
Liefst bestel ik bij één leverancier, en dat kan keuze ook nog bepalen. Kast lijkt me niet kritisch, kan bij de een 89 zijn en bij de ander 135, terwijl die ander ook net zo goed goedkoop alternatief heeft. Maar als dan de koeling niet blijkt te passen... Jullie hebben daar meer kennis van (Hoop ik)
Noot: ik zie twee alternatieven voor MB. Ook hiervoor ideeën welkom.
Niet gamen, maar wel meerdere VM's draaien, beetje photoshop, heel beperkt video bewerken, grote spreadsheets, ontwikkeling
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja... tot plm € 1400, maar is niet hard
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ruime opslag, liefts DVDRW intern, maar dat wordt schaars, een externe zou weleens voordeliger kunnen zijn...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel. Wat ik begreep voor videobewerking iets beter met interne GPU
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil zou wel prettig zijn. Al die kleurenledjes hoeven niet. Ik vraag me af wat videokaart voor mij toevoegt, als ik iets render zijn dat geen complexe dingen.
Meerdere USB aan voor of bovenkant is handig. Ik ontwikkel nogal met EPS32, arduino etc.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Of componenten uit lijst bij elkaar passen en of het zinnige keus is.
Als ik naar standaard PC's kijk, kom ik rond de 900 (16GB)of 1700 (32GB met vidoekaart) euri. Dat komt voornamelijk omdat snelle PC ook fancy videokaart heeft. En met mijn huidige i7-7700 heb ik op 2x 34"scherm geen videoprestatieproblemen (denk ik...)
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700 Boxed | € 384,68 | € 384,68 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4 | € 249,- | € 249,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi DDR4 | € 279,- | € 279,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 280 | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 174,90 | € 174,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 199,- |
| Totaal | € 1.460,48 | |||
Liefst bestel ik bij één leverancier, en dat kan keuze ook nog bepalen. Kast lijkt me niet kritisch, kan bij de een 89 zijn en bij de ander 135, terwijl die ander ook net zo goed goedkoop alternatief heeft. Maar als dan de koeling niet blijkt te passen... Jullie hebben daar meer kennis van (Hoop ik)
Noot: ik zie twee alternatieven voor MB. Ook hiervoor ideeën welkom.