Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade van de BBG sept-2014

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lucaje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 18:51
8 jaar geleden heb ik de BBG van september 2014 gebouwd. Erg veel plezier van gehad en wil toch eens kijken naar een upgrade. De vraag is eigenlijk in hoeverre kan ik bepaalde parts upgraden zonder al te veel aan te moeten schaffen.

review: Desktop-BBG: september 2014

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis/tuin/keuken PC met af en toe wat Fortnite. Zou graag met 2 schermen willen werken. Dat heb ik nu al maar loopt niet heel soepel. Ook draait Fortnite nieteens stabiel 30 fps op lage settings sinds een aantal updates terug.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb eigenlijk geen budget maar wil graag weten of ik met enkel een aantal parts te upgraden weer een tijdje door kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit mijn mining PC heb ik nog de PSU en een aantal GPU's over: Corsair 850W en AMD RX6700 XT

Wat verwacht je van ons?
Zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen met de onderdelen die ik al heb. Voldoet een upgrade van enkel de processor icm bijv. 16GB intern geheugen, of moet ik toch echt een nieuw moederbord om de uberhaupt iets te kunnen upgraden? Mag ook 2de hands advies zijn als nieuw niet meer past maar de sprong voor mij toch duidelijk merkbaar is

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hergebruik van onderdelen uit die bbg desktop voor een nieuwe build zou ik niet meer doen gezien de leeftijd van de onderdelen. Wat je kan doen is je 6700X gebruiken of tweedehands een 1660 (super/ti) kopen voor €125-145. Daar kan je nog wel 2 jaartjes mee door. daarna zou ik dan een compleet nieuwe build doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Boris1986 op 24-11-2022 21:25 ]

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Je huidige build is DDR3. Het nadeel is dat we nu een beetje tussen DDR4 en DDR5 zitten.

Als je wil upgraden moet je eigenlijk gewoon een hele nieuwe PC kopen. Een 8 jaar oude voeding zou ik niet meer gebruiken op een nieuw systeem en de rest kan je niet meer meenemen als je een goede upgrade wil.

Je kan kijken of je een i7-4790(K) kan vinden op V&A als je echt wil, maar dan stop je wel een 8 jaar oude CPU in een PC die waarschijnlijk de prijs die je ervoor moet betalen al niet meer waard is. Naast het feit dat een i3-12300 volgens benchmarks beter presteert.

Ook, heb je al eens dat spul uit je mining PC in je kast gedaan om te kijken of je Fortnite weer goed kan spelen?
Boris1986 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:13:
Daar kan je nog wel 2 jaartjes mee door. daarna zoi ik dsn een compleet nieuwe build.
En dan zal DDR5 waarschijnlijk ook meer de standaard zijn (en hopelijk beter geprijsd) en skip je gewoon DDR4 (dat wordt mijn plan)

[ Voor 19% gewijzigd door Joe28965 op 24-11-2022 21:17 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die psu en gpu uit je rig zijn een prima startpunt.
Kast,ssd en hdd uit je oude pc kun je evt nog hergebruiken,

cpu. geheugen zijn echt traag voor moderne games, en er is niks wat je op dat moederbord kunt insteken wat dat significant zal verbeteren.

Wil je bang for the buck zul je dus cpu/mobo/ram moet vervangen. bv een simpel b450 bordje/amd5600 en 16gb ram moet je al voor onder de 300 redden, met wat geluk is er morgen zelfs nog een leuke BF deal. Dat is denk ik ondergrens, je kunt het zoveel sneller/duurder maken als je nog wil

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• lucaje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 18:51
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden! Had zo iets al verwacht maar nu toch bevestiging van jullie kenners. Zal dan toch minstens een nieuw mobo/cpu/ram worden