BIOS versie nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-10 16:41
Korte vraag:

Ik wil graag de Gigabyte B660I Aorus Pro DDR4 combineren met een 13600K. Als ik het goed begrijp moet dat moederbord de F20 BIOS versie hebben om de 13e generatie Intel processoren te ondersteunen.

Nu heb ik reeds contact gehad met de klantenservice van de webshop waar ik hem wil bestellen omdat zij het updaten van de BIOS aanbieden als service. Echter geven ze aan dat de meeste moederborden al beschikken over de nieuwste update. En dat het updaten alleen mogelijk is na een retourzending indien het bord onverhoopt toch niet over de juiste versie beschikt.

Dat lijkt me nogal een gedoe, zeker aangezien er ook webshops zijn die op hun site aangeven de boel meteen bij het bestellen te kunnen updaten. Mijn vraag is eigenlijk hoe groot de kans is dat het betreffende bord al over de F20 bios beschikt, gezien die update nog vrij nieuw is.

Alle reacties

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:32
Je kunt bij dit moederbord de bios updaten zonder cpu, dus wat maakt het uit welke versie er op staat als je hem ontvangt?

• Tricyrtis
hcQd schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:27:
Je kunt bij dit moederbord de bios updaten zonder cpu, dus wat maakt het uit welke versie er op staat als je hem ontvangt?
Is dat een beetje eenvoudig te doen voor iemand die voor de eerste keer een PC zelf in elkaar zet? Ik lees op de website van Gigabyte dat daar wat risico bij komt kijken.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
Tricyrtis schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:10:
[...]

Is dat een beetje eenvoudig te doen voor iemand die voor de eerste keer een PC zelf in elkaar zet? Ik lees op de website van Gigabyte dat daar wat risico bij komt kijken.
Bestel het bord bij een winkel die een bios update service heeft, zeker bij een eerste keer bouwen zou ik dat zeker wel doen.

Azerty bv doet dat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04

DukeBox

loves wheat smoothies

freaky35 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:14:
Bestel het bord bij een winkel die een bios update service heeft, zeker bij een eerste keer bouwen zou ik dat zeker wel doen.
De winkel waar TS wilt kopen ook alleen wat omslachtig blijkbaar.
Nu heb ik reeds contact gehad met de klantenservice van de webshop waar ik hem wil bestellen omdat zij het updaten van de BIOS aanbieden als service.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tricyrtis
DukeBox schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:30:
[...]

De winkel waar TS wilt kopen ook alleen wat omslachtig blijkbaar.

[...]
Gaat om megekko, maar vind het een beetje vreemd dat die zeggen dat het op voorhand uitvoeren van die update niet mogelijk is...

Had zelf gezien dat het azery dat inderdaad wel gewoon doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Tricyrtis op 24-11-2022 20:33 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Tricyrtis schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:33:
...maar vind het een beetje vreemd dat die zeggen dat het op voorhand uitvoeren van die update niet mogelijk is...
Grote kans dat het niet eens bij megekko zelf langs komt en direct van de importeur/leverancier naar jou verzonden wordt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Tricyrtis
DukeBox schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:37:
[...]

Grote kans dat het niet eens bij megekko zelf langs komt en direct van de importeur/leverancier naar jou verzonden wordt.
Zou goed kunnen natuurlijk, en dat is op zich geen probleem als de BIOS versie de juiste is. Maar die kans lijkt me niet groot gezien de F20 bios pas op 3 november gereleased is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Tricyrtis schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:10:
[...]

Dat is echt heel makkelijk.

Wat betreft bouwen. Het moeilijkste is de CPU koeler installeren en correct kabelmanagement. Met name de kabeltjes van de kast. Maar daar zijn ook talloze video’s en tutorials voor.

• Tricyrtis
Djarune schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:00:
[...]

Dat is echt heel makkelijk.

[YouTube: How to use Q-FLASH PLUS | AORUS 101]

Wat betreft bouwen. Het moeilijkste is de CPU koeler installeren en correct kabelmanagement. Met name de kabeltjes van de kast. Maar daar zijn ook talloze video’s en tutorials voor.
Ah ik had de instructies wat betreft Q-flash gelezen, maar zie nu inderdaad dat dit bord Q-flash plus heeft. Dat ziet er inderdaad niet heel spannend uit.

Als ik het goed heb hoef ik dus alleen het bestandje "B660IAORUSPRODDR4.F20" op de USB-stick te zetten (hernoemd naar GIGABYTE.BIN uiteraard)?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Tricyrtis schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:30:
[...]

Ah ik had de instructies wat betreft Q-flash gelezen, maar zie nu inderdaad dat dit bord Q-flash plus heeft. Dat ziet er inderdaad niet heel spannend uit.

Als ik het goed heb hoef ik dus alleen het bestandje "B660IAORUSPRODDR4.F20" op de USB-stick te zetten (hernoemd naar GIGABYTE.BIN uiteraard)?
Ja en de rest van die stappen uit de video. Het enige jammere aan het moederbord is het enkele m.2 slot. Neem dus wel 2TB ipv 1TB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricyrtis
Djarune schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:47:
[...]

Ja en de rest van die stappen uit de video. Het enige jammere aan het moederbord is het enkele m.2 slot. Neem dus wel 2TB ipv 1TB.
Heb een paar dagen terug al de WD SN850X van 2TB besteld dus dat zit wel goed. Mocht dat ooit nog te weinig worden doe ik er wel een SATA SSD bij.

Bedankt!
Pagina: 1