Vraag

• xDarkiex
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-05 08:53
Goedendag,

Ik heb een vraag. Ik heb een nieuwe RTX 3090 Zotac Trinity maar die wordt erg snel onder load gelijk ontzettend heet en een enorm bak lawaai.

Zodra ik een spel start dan knalt hij naar rond de 90 graden (ook als ik niet speel). Heb ik het spel op de achtergrond en een scherm ervoor, dan blijft deze mooi op 59 graden, maar zodra ik dan switch naar de game (ook al speel ik niet) dan knalt deze omhoog met een bak lawaai uit de fans als gevolg (een straaljager is er niets bij).

Even resumeren:
Spel in Windowed mode - klik spel aan -> 92 graden
Klik op taakbalk : spel naar 55-59 graden.
Klik op het spel: 92 graden (spel staat gewoon in het menu).

Heeft iemand een idee?

Beste antwoord (via xDarkiex op 21-12-2022 17:06)

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:55

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
xDarkiex schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:47:
[...]

Lian Li Dynamic EVO (wit)
Corsair H150i AOI Waterkoeling - boven flow in - zijkant flow uit
3x Corsair ML 120 extra fans
MSI MPG Z690 CARBON WIFI
i9 12900k
32 Gb Corsair Dominator DDR5
GPU staat op een riser

CPU tijdens gamen: 54 graden
GPU tijdens gamen: 89 graden
ik ga even de boeman spelen maar lees even over al de onzin heen wat de rest zegt,
gpu-z download deze ga naar tabje sensors en daar zie je gpu hotspot. ik vermoed dat deze boven de 100 graden is. als dit zo is stuur de kaart terug.

Alle reacties

• M!chel
  • Niet online
Zet vsync aan of een framerate limiter.

• xDarkiex
M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:18:
VSync is maximaal 60hz? Het gaat natuurlijk om zoveel mogelijk frames :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:18
Dan krijg je veel rekenkracht, warmte, en lawaai.

Welkom in de 400W GPU wereld.

• M!chel
  • Niet online
Hoeveel Hz is je monitor?
Als dat 144Hz is, dan stel je een framerate limiter in op 144fps.

Maar volgens mij past vsync zich tegenwoordig ook gewoon aan aan het max aantal frames van je monitor.
Als je dat ten minste goed hebt geconfigureerd in Windows.

[ Voor 47% gewijzigd door M!chel op 24-11-2022 19:23 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42
M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:21:

Maar volgens mij past vsync zich tegenwoordig ook gewoon aan aan het max aantal frames van je monitor.
Klopt hoor, 144hz monitor met framecap op 140 fps plus freesync en vsync in driver geeft keurig 140fps zonder tearing oid.

• xDarkiex

Monitor is 165hz

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:05
Ach laat het los is mijn advies. Zijn gewoon hete krengen. Mijn RTX 3080 Ti FE wordt ook 80/85 graden core en 100/102 memory. Enigste wat helpt is de fans heel hard zetten wat vreselijk veel herrie maakt of memory omlaag zetten en power limit op 90 maar daar heb je de kaart niet voor.

Custom fan curve (55 tot 60 % Max) liefst 50…. en dan maar wat heter het is niet anders. Enigste echte reden dat ik maar wat graag een RTX 4080 FE wil als ik zo die temps in de testen zie.

[ Voor 3% gewijzigd door JWFpeters op 24-11-2022 21:44 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54

OMD

Repaste als het een oudere kaart is maar dat is uiteraard niet zonder risico. Kan je soms wel een flinke klap schelen. Verder eens met bovenstaand, GPUs met dit vermogen produceert warmte en de Zotac heeft nou niet swerelds beste koeler erop zitten.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51
Thermal pads verbeteren/aanpassen op het geheugen is de stap die je wil nemen.

• xDarkiex
Freezerator schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:57:
Thermal pads verbeteren/aanpassen op het geheugen is de stap die je wil nemen.
Op een nieuwe kaart? Ik heb nog wel Thermal Pads liggen, die zijn op zich zo vervangen. Maar om deze nu op een nieuwe kaart te zetten, ik weer dat Gigabyte hier wel om bekend staat.

• M!chel
  • Niet online
Onzin om te repasten. Daar wordt je kaart echt niet opeens 10 graden koeler door hoor _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zTz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01

zTz

Undervolten is DE oplossing. Wordt je kaart een stuk minder warm van en de prestaties blijven hetzelfde.

• OMD

OMD

M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:13:
Onzin om te repasten. Daar wordt je kaart echt niet opeens 10 graden koeler door hoor _O-
Je lacht wel maar toch moet ik je een beetje ongelijk geven. Bij mijn 2080 scheelde het een graad of 12 (maar goed, die was bijna 4 jaar oud). Een nieuwe 3090 ligt misschien al meer dan een jaar in een magazijn te rotten. Bij mijn 980ti scheelde het een graad of 6.

Het kan misschien geen 10 graden schelen maar alle beetjes helpen en de ervaringen zijn over het algemeen een stuk positiever dan jouw bericht ;)

Vind persoonlijk het advies om een frame limiter in te stellen wat minder aantrekkelijk. Daar koop je geen 3090 voor. Al heb je een 144hz monitor heb je nog steeds baat bij meer frames. Je koopt ook geen Mercedes AMG om hem vervolgens te limiten op een standaard model met een 1 liter 3 cilinder motortje.

[ Voor 28% gewijzigd door OMD op 24-11-2022 22:31 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• M!chel
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:26:
[...]

Je lacht wel maar toch moet ik je een beetje ongelijk geven. Bij mijn 2080 scheelde het een graad of 12 (maar goed, die was bijna 4 jaar oud). Een nieuwe 3090 ligt misschien al meer dan een jaar in een magazijn te rotten. Bij mijn 980ti scheelde het een graad of 6.

Het kan misschien geen 10 graden schelen maar alle beetjes helpen en de ervaringen zijn over het algemeen een stuk positiever dan jouw bericht ;)
Maar waarom repasten adviseren aan iemand die blijkbaar niet echt verstand heeft van grafische kaarten?
Aan de OP te lezen heeft TS niet echt veel ervaring.
Z'n probleem is ook makkelijk, makkelijker zelfs, op te lossen door je systeem gewoon beter te configureren.

Repasten is naar mijn mening gewoon slecht advies in dit geval. Straks verneukt TS de boel en dan is het janken want het was toch best wel een dure kaart blablabla.
En dat dan voor 5 graden koeler 8)7

• OMD

OMD

M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:33:
[...]

Maar waarom repasten adviseren aan iemand die blijkbaar niet echt verstand heeft van grafische kaarten?
Aan de OP te lezen heeft TS niet echt veel ervaring.
Z'n probleem is ook makkelijk, makkelijker zelfs, op te lossen door je systeem gewoon beter te configureren.

Repasten is naar mijn mening gewoon slecht advies in dit geval. Straks verneukt TS de boel en dan is het janken want het was toch best wel een dure kaart blablabla.
En dat dan voor 5 graden koeler 8)7
Vandaar dat ik ook de disclaimer erbij zette dat het niet zonder risico is. Zijn mensen op v&a die dat soort diensten aanbieden. Niet iedereen durft het zelf en we zitten nog steeds op tweakers hè, geen FOK forum :+

Maar wel eens dat je er niet aan moet beginnen als je geen ervaring ermee hebt of niet durft.

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 24-11-2022 22:35 ]

• M!chel
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:26:
[...]
Vind persoonlijk het advies om een frame limiter in te stellen wat minder aantrekkelijk. Daar koop je geen 3090 voor. Al heb je een 144hz monitor heb je nog steeds baat bij meer frames. Je koopt ook geen Mercedes AMG om hem vervolgens te limiten op een standaard model met een 1 liter 3 cilinder motortje.
Huh??!!

Blijkbaar weet je zelf ook niet echt waar je het over hebt 8)7 _O-

• OMD

OMD

M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:34:
[...]

Huh??!!

Blijkbaar weet je zelf ook niet echt waar je het over hebt 8)7 _O-
Leg uit? Ik hoop niet dat ik je moet uitleggen wat het voordeel is van meer frames boven de maximum refresh rate van je monitor. Dat mag je dan zelf uitzoeken ;)

[ Voor 26% gewijzigd door OMD op 24-11-2022 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Waarom zou je meer frames laten produceren dan wat je scherm aan kan?

In een 1,5liter fles kan je ook geen 5 liter schenken.

• OMD

OMD

M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:36:
Waarom zou je meer frames laten produceren dan wat je scherm aan kan?

In een 1,5liter fles kan je ook geen 5 liter schenken.
https://blurbusters.com/f...-rate-above-refresh-rate/

Dit wordt vaak vergeten. Waarom denk je dat CS:GO zoveel mogelijk frames willen toveren? Of bij Valorant oid.

[ Voor 19% gewijzigd door OMD op 24-11-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Nou prima, maar dan niet janken over temps en herrie.
Fijne avond!

• OMD

OMD

M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:40:
[...]

Nou prima, maar dan niet janken over temps en herrie.
Fijne avond!
Ik jank niet over temps en herrie ;)
Veel mensen weten dit niet en dat zie je echt bij het competitief gamen. Hoe meer fps hoe beter, zeker vanwege de verlaagde input lag.

Was het verder met je eens qua repaste maar probeerde wat informatie te verstrekken aan je :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Hey Dark,

Download GPU-Z draai je game en bekijk wat je hotspot temp is ik vermoed dat deze boven de 100 graden is. je geeft aan nieuw als deze uit de doos komt dan terug sturen,

anders repasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
OMD schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:44:
[...]

Ik jank niet over temps en herrie ;)
Veel mensen weten dit niet en dat zie je echt bij het competitief gamen. Hoe meer fps hoe beter, zeker vanwege de verlaagde input lag.

Was het verder met je eens qua repaste maar probeerde wat informatie te verstrekken aan je :)
TS klaagt over temps en herrie, dus daar gaf ik advies aan.
Daar draait dit topic om.

Bedankt voor je advies, als ik competitief ga gamen zal ik er aan denken :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:52
Wat een hoop onzin in dit topic.

Niemand heeft nog gevraagd in wat voor kast de kaart zit. Lijkt me best wel een kritiek puntje voor de temperatuur van de kaart.
Nee, we gaan een frame limiet instellen,(waar heb je die kaart dan voor?) undervolten, koelpasta/thermal pads vervangen, of de hele kaart terugsturen, terwijl het goed kan dat die kast het gewoon niet kan bijbenen. Het is nogal wat hitte, het gaat niet alleen om de koeler op de kaart zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:15
Dan moet de airflow wel erg slecht zijn,als ik bv zie hoe warm de dezelfde gpu in deze review word:

https://www.techpowerup.c...-rtx-3090-trinity/31.html

Maar goede airflow zal zeker helpen,dus aan de TS,welke case heb je?
Post het hele sytsteem qua specs

En maak een foto van het systeem binnenin de case met de huidige fan setup.
Er moet iets van 400watt aan warmte afgevoerd worden,dan moet dit wel goed zijn

[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 25-11-2022 07:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 08:17
Nieuwe kaart die gelijk naar de 90+ graden gaat is niet de bedoeling. De bak herrie die je beschrijft is het gevolg van die temperatuur die op een niveau zit boven het een limiet vanuit de fabrikant. Fanprofiel poogt de kaart koel te houden door fan snelheid omhoog te duwen en dat is uit balans. Daardoor gaan ze harder spinnen dan nodig en zelfs dan komt de temperatuur nu niet op het gewenste aantal graden uit, dat kan niet goed zijn.

Klinkt als een koeler die niet goed contact maakt met de chip, of slechte paste werk tussen chip en koeler. Aangezien het om een nieuwe kaart gaat zou ik toch kiezen om deze RMA te sturen of iom de winkel je exemplaar om te ruilen voor een andere.

Check nog even of de kaart goed is geinstalleerd, alle fans draaien en de kaart niet enorm krom hangt bv. Soms plaatsen mensen ook zelf oplossingen om doorzakken te voorkomen, als dit is gedaan test het eens zonder deze aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
freaky35 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:28:
Dan moet de airflow wel erg slecht zijn,als ik bv zie hoe warm de dezelfde gpu in deze review word:

https://www.techpowerup.c...-rtx-3090-trinity/31.html

Maar goede airflow zal zeker helpen,dus aan de TS,welke case heb je?
Post het hele sytsteem qua specs

En maak een foto van het systeem binnenin de case met de huidige fan setup.
Er moet iets van 400watt aan warmte afgevoerd worden,dan moet dit wel goed zijn
MSI MPG Z690 CARBON WIFI
i9 12900k
GPU staat op een riser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
M!chel schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:18:
Vsync staat aan, framerate limiter op 165 en 144 getest: beide keren herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:47

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Zet je kast eens open, als de temps dan dalen is er een hoop met een juiste airflow in de kast op te lossen..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
[...]

MSI MPG Z690 CARBON WIFI
i9 12900k
GPU staat op een riser

ik ga even de boeman spelen maar lees even over al de onzin heen wat de rest zegt,
gpu-z download deze ga naar tabje sensors en daar zie je gpu hotspot. ik vermoed dat deze boven de 100 graden is. als dit zo is stuur de kaart terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

jbbrans

[...]

MSI MPG Z690 CARBON WIFI
i9 12900k
GPU staat op een riser

Kijk, zoals Inno3d al zei, eens wat je hotspot temperatuur is. Als die boven ~100 graden komt, dan gaan je fans uit bescherming naar volle snelheid.

Verder heb ik een videokaart gehad die ik vertikaal wou plaatsen, hierbij ging de hotspot temperatuur ook omhoog. Horizontaal was er niets aan de hand. Probeer de kaart eens horizontaal. Het is misschien even niet zo mooi, maar je moet nu de oorzaak van een probleem zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
[...]Corsair H150i AOI Waterkoeling - boven flow in - zijkant flow uit
Onderkant en voorkant is koude lucht flow in.
Achterkant en bovenkant is warme lucht flow out.

Maar iets zegt me dat mensen dit tegenwoordig op eigen wijze totaal anders doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is dit in elke game? Zo nee, in welke game(s) heb je hier last van? Drivers up to date? Games en besturingssysteem ook up to date? :)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:22:
Is dit in elke game? Zo nee, in welke game(s) heb je hier last van? Drivers up to date? Games en besturingssysteem ook up to date? :)
Elke game hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oke, dan is het niet de gamesoftware. Check dan in elk geval wel even of je overal up-to-date bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
M!chel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:19:
[...]

Onderkant en voorkant is koude lucht flow in.
Achterkant en bovenkant is warme lucht flow out.

Maar iets zegt me dat mensen dit tegenwoordig op eigen wijze totaal anders doen :+
Uiteraard, maar het oog wil ook wat en laten we wel wezen, de temps zijn allemaal uitstekend geweest (en nog) de CPU is op full load hooguit 59 graden, in de kast zelf ook nooit problemen. Als je ook de filmpjes van deze kast ziet dan is het verschil in airflow setup minimaal. De vorige kaart (RTX 3070) kwam ook niet boven de 62 graden uit.

Maar GPU-Z geeft nu een hotspot aan van 105 graden ..... denk toch dat het een probleem met de kaart is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:52
INNO3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:16:
[...]

Komt wel ontzettend professioneel over dit account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
xDarkiex schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:34:
[...]

Maar GPU-Z geeft nu een hotspot aan van 105 graden ..... denk toch dat het een probleem met de kaart is.
Terugsturen die zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
INNO3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:16:
[...]

Hotspot : 105 graden. . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Das niet best. Volgens mij schiet bij 105 graden de fans automatisch op 100% ?

Dan zou ik hem terugsturen, niet eens aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zit niet zo meer in het hardware wereldje, maar ik ben toch benieuwd: ja, 100+ graden is best heet (voor zowel CPU als GPU), maar wat is er dan aan de hand, waardoor jullie zeggen dat het gelijk maar terug moet? :? Ik vind het best snel naar conclusies springen, maar ik wil het ook graag begrijpen waarom bij een "hotspot" van over de 100 graden gezegd wordt dat het dan "beter" is om de videokaart terug te sturen.

Lijkt me ook voor @xDarkiex zijn RMA/garantie vraag best relevant. "Ja, hij heeft een hotspot van over de 100 graden" lijkt mij naar een winkel ook niet genoeg om de RMA/garantie te accepteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
xDarkiex schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:36:
[...]

Hotspot : 105 graden. . . . .
Terug sturen naar de winkel dan en goed aangeven waarom anders zetten ze hem mogelijk weer te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:41:
Ik zit niet zo meer in het hardware wereldje, maar ik ben toch benieuwd: ja, 100+ graden is best heet (voor zowel CPU als GPU), maar wat is er dan aan de hand, waardoor jullie zeggen dat het gelijk maar terug moet? :? Ik vind het best snel naar conclusies springen, maar ik wil het ook graag begrijpen waarom bij een "hotspot" van over de 100 graden gezegd wordt dat het dan "beter" is om de videokaart terug te sturen.

Lijkt me ook voor @xDarkiex zijn RMA/garantie vraag best relevant. "Ja, hij heeft een hotspot van over de 100 graden" lijkt mij naar een winkel ook niet genoeg om de RMA/garantie te accepteren. :)
boven de 105graden zal de gpu zwart beeld geven, gezien de TS aangeeft een nieuwe kaart is wil je niet je garantie breken voor thermal paste,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

INNO3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:44:
boven de 105graden zal de gpu zwart beeld geven, gezien de TS aangeeft een nieuwe kaart is wil je niet je garantie breken voor thermal paste,
Doordat 1 'hotspot' 100+ graden is? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:45:
[...]
Doordat 1 'hotspot' 100+ graden is? :?
ja is een beveiliging van Nvidia boven de 100 graden fans 100% en boven de 105 graden zwart beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
[...]

MSI MPG Z690 CARBON WIFI
i9 12900k
GPU staat op een riser

ahh dan heb je hier al 1 probleem.

Met de huidige setup blaast die dus de hete lucht van de radiator de kast in.
Terwijl je het juist andersom wilt hebben.

De fans bovenin en achter in als Outake en die voorin zitten als intake.
Fans onderin ook als intake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

INNO3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:46:
ja is een beveiliging van Nvidia boven de 100 graden fans 100% en boven de 105 graden zwart beeld.
Blijkbaar worden er dan wat zaken door elkaar gehaald. @xDarkiex spreekt in eerste instantie over 90 graden, met GPU-Z (en dankzij jouw advies) ziet hij een 'hotspot' van 105 graden, ook best een flink verschil, trouwens.

Blijkbaar wordt er op verschillende manieren gemeten of langs elkaar heen gesproken... Wat is in deze een 'hotspot'? :? En waarom zou 1 hotspot dat zo heet is genoeg moeten zijn om zwart beeld te geven, schijnbaar heeft @xDarkiex dat immers niet. Dus ik denk dat er langs elkaar gesproken wordt nu.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:48:
[...]

Blijkbaar worden er dan wat zaken door elkaar gehaald. @xDarkiex spreekt in eerste instantie over 90 graden, met GPU-Z (en dankzij jouw advies) ziet hij een 'hotspot' van 105 graden. Blijkbaar wordt er op verschillende manieren gemeten... Wat is in deze een 'hotspot'? :? En waarom zou 1 hotspot dat zo heet is genoeg moeten zijn om zwart beeld te geven, schijnbaar heeft @xDarkiex dat immers niet. Dus ik denk dat er langs elkaar gesproken wordt nu.
De temp van 90 graden is de gemiddelde temp over de gehele chip, en zitten daar dus hotspots, deze kunnen dus gemeten worden, dit is zowel bij Nvidia als AMD daar wordt het alleen Junction temps genoemd volgens mij. En hotspot temps kun je beter krijgen door een betere mounting van de koeler en plaatsing van thermal paste, als je optimaal zit dan zit er maar 10 graden tussen normaal gemeten temps en hotspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah, de 'hotspot' is het middelpunt van de die van de GPU; het heetste punt van de GPU. Er is dus maar 1 hotspot, want er is maar 1 middelpunt, uiteraard. ;) :)

Daarnaast is voor een 3090 een delta (verschil) van 10-15 graden op deze GPU niet ongewoon, kijkend naar de gemiddelden en de hotspot. Bron: https://www.tomshardware....-hwinfo-hotspot-detection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:47

Emiel1984

Made in NL

Ben je niet stiekem (zonder dat je het weet) crypto’s aan het minen? :+
Hoe warm is de kaart idle?
Heb je al is de drivers gedeinstallerd en vervolgens (die van zotac zelf) opnieuw geïnstalleerd.
Kan je de kaart in een andere pc proberen, gebeurt je dan hetzelfde ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:58:
Ah, de 'hotspot' is het middelpunt van de die van de GPU; het heetste punt van de GPU. Er is dus maar 1 hotspot, want er is maar 1 middelpunt, uiteraard. ;) :)

Daarnaast is voor een 3090 een delta (verschil) van 10-15 graden op deze GPU niet ongewoon, kijkend naar de gemiddelden en de hotspot. Bron: https://www.tomshardware....-hwinfo-hotspot-detection
maar de moraal van alles is 105 is veel te hoog. En moet of Zotac of de TS iets aan de kaart doen, ik zeg zelf laat die aan Zotac over zodat je garantie behoud,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

INNO3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:04:
maar de moraal van alles is 105 is veel te hoog. En moet of Zotac of de TS iets aan de kaart doen, ik zeg zelf laat die aan Zotac over zodat je garantie behoud,
Volgens https://www.cgdirector.com/gpu-temperature-guide/ is het zelfs alles hoger dan 93, maar dit zal de gemiddelde temperatuur zijn, denk ik dan. :)

Als het een nieuwe kaart is, kan @xDarkiex het beste contact opnemen met de winkel. Daar heeft hij de overeenkomst mee, niet met Zotac. Zotac zal vast helpen, maar doet dat vooral uit coulance en omdat anders de GPU toch bij hen terugkomt. ;) Maar ze zijn niet verplicht om te helpen, waar de winkel dat wel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:07:
[...]
Volgens https://www.cgdirector.com/gpu-temperature-guide/ is het zelfs alles hoger dan 93, maar dit zal de gemiddelde temperatuur zijn, denk ik dan. :)

Als het een nieuwe kaart is, kan @xDarkiex het beste contact opnemen met de winkel. Daar heeft hij de overeenkomst mee, niet met Zotac. Zotac zal vast helpen, maar doet dat vooral uit coulance en omdat anders de GPU toch bij hen terugkomt. ;) Maar ze zijn niet verplicht om te helpen, waar de winkel dat wel is.
ik noemde hiervoor ook al winkel, maar zal de winkel hem inderdaad naar Zotac sturen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

INNO3D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:09:
ik noemde hiervoor ook al winkel, maar waar zal de winkel hem heen sturen:)
Dat snap ik (en zei ik ook al). Verschil is alleen wel, dat de winkel verplicht is een deugdelijk product te leveren en Zotac nergens toe verplicht is, omdat Zotac met TS geen overeenkomst heeft en de winkel des te meer. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:10:
[...]
Dat snap ik (en zei ik ook al). Verschil is alleen wel, dat de winkel verplicht is een deugdelijk product te leveren en Zotac nergens toe verplicht is, omdat Zotac met TS geen overeenkomst heeft.
Zotac heeft gewoon een zijn verplichting tegen over de winkel,
bijvoorbeeld kan ik je zeggen als iemand hier op het forum een probleem heeft dan zal ik deze persoon voor kleine dingen gewoon naar mij laten sturen direct, hoeft de webwinkel niks van te weten,

als deze kaart een Inno3d kaart was had hij hem naar mij gestuurd had ik thermal paste gedaan of nieuwe cooler gemonteerd.

[ Voor 29% gewijzigd door INNO3D op 25-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Precies. Daarom dus best dat je als consument (zeker met Nederlandse shops) de RMA/garantie via de winkel doet en niet direct via de fabrikant. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 08:17
freaky35 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:47:
[...]

ahh dan heb je hier al 1 probleem.

Met de huidige setup blaast die dus de hete lucht van de radiator de kast in.
Terwijl je het juist andersom wilt hebben.

De fans bovenin en achter in als Outake en die voorin zitten als intake.
Fans onderin ook als intake
Ik vind dat niet echt een probleem hoor tbh. Minder effectief is het wel, maar dat gaat echt geen 30 graden verschil maken op één component. Airflow is belangrijk, maar kan zelfs bij een compleet verkeerde in-out van de airflow niet zoveel verschil maken. Ambient lager is beter, maar uiteindelijk zal de koeler van de GPU zelf het meeste verschil maken.
100% fansnelheid en dan nog meer dan 90 graden onder load van een nieuwe kaart kan echt alleen maar aan de videokaart zelf liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
CH4OS schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:48:
[...]

Blijkbaar worden er dan wat zaken door elkaar gehaald. @xDarkiex spreekt in eerste instantie over 90 graden, met GPU-Z (en dankzij jouw advies) ziet hij een 'hotspot' van 105 graden, ook best een flink verschil, trouwens.

Blijkbaar wordt er op verschillende manieren gemeten of langs elkaar heen gesproken... Wat is in deze een 'hotspot'? :? En waarom zou 1 hotspot dat zo heet is genoeg moeten zijn om zwart beeld te geven, schijnbaar heeft @xDarkiex dat immers niet. Dus ik denk dat er langs elkaar gesproken wordt nu.
Dit komt (is mijn vermoeden) door de ingame (COD) temperatuur welke je ziet, deze gaf dit aan.

Als ik bijvoorbeeld de ICUE software erbij pak, dan gaf deze ook temperaturen van 104 graden aan (yikes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
sjekneck schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:52:
[...]

Ik vind dat niet echt een probleem hoor tbh. Minder effectief is het wel, maar dat gaat echt geen 30 graden verschil maken op één component. Airflow is belangrijk, maar kan zelfs bij een compleet verkeerde in-out van de airflow niet zoveel verschil maken. Ambient lager is beter, maar uiteindelijk zal de koeler van de GPU zelf het meeste verschil maken.
100% fansnelheid en dan nog meer dan 90 graden onder load van een nieuwe kaart kan echt alleen maar aan de videokaart zelf liggen.
Het is ook geen enkel probleem. Ik heb diverse setups getest met deze kast (en gamers nexus ook trouwens, erg leuke video) en het scheelt echt maar een graad of 2. 2 graden is mij te weinig en dan ga ik natuurlijk voor het aanzicht van de fans :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xDarkiex
Emiel1984 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:58:
Ben je niet stiekem (zonder dat je het weet) crypto’s aan het minen? :+
Hoe warm is de kaart idle?
Heb je al is de drivers gedeinstallerd en vervolgens (die van zotac zelf) opnieuw geïnstalleerd.
Kan je de kaart in een andere pc proberen, gebeurt je dan hetzelfde ?
Dat laat de stroomrekening niet meer toe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
sjekneck schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:52:
[...]

Geen 30 c maar het helpt zeker wel om de temps omlaag te brengen van het gehele systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 21:44
xDarkiex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:15:
Goedendag,

Ik heb een vraag. Ik heb een nieuwe RTX 3090 Zotac Trinity maar die wordt erg snel onder load gelijk ontzettend heet en een enorm bak lawaai.

Zodra ik een spel start dan knalt hij naar rond de 90 graden (ook als ik niet speel). Heb ik het spel op de achtergrond en een scherm ervoor, dan blijft deze mooi op 59 graden, maar zodra ik dan switch naar de game (ook al speel ik niet) dan knalt deze omhoog met een bak lawaai uit de fans als gevolg (een straaljager is er niets bij).

Even resumeren:
Spel in Windowed mode - klik spel aan -> 92 graden
Klik op taakbalk : spel naar 55-59 graden.
Klik op het spel: 92 graden (spel staat gewoon in het menu).

Heeft iemand een idee?
Zotac :X

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDarkiex
Mijn vorige was ook een Zotac (RTX 3070), mooie kaart en fluisterstil onder load.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xDarkiex
Even resumeren:

Kaart is retour gegaan (2x inmiddels) want het probleem bleef hetzelfde. Het geld is nu bijgeschreven op de rekening en in plaats van een Zotac 3090 Trinity zit er nu een ASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC White in.

Temperatuur mooi max 64 graden en veel betere scores als de Trinity ooit heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13

J27

Ik had in augustus ook de Zotac 3090 Trinity gekocht met een nieuw systeem. Was niet heel stil en ook niet heel lawaaig, maar kreeg steeds meer crashes. Na een paar weken ongeruild voor de Asus Tuf 3090 en die loopt nog steeds als een zonnetje en superstil.
Pagina: 1