RDW geeft onjuist "onlogisch" oordeel over kilometerstand

Pagina: 1
Acties:

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Mijn auto is al een beetje op leeftijd (16jaar) en in de twee jaar dat ik eigenaar ben heb ik bijzonder weinig aan onderhoud besteed. Met een leeg onderhoudsboekje kan je dan kiezen tussen hele hoge kosten bij de merkdealer of weinig zekerheid bij een willekeurige garage. Vandaag ben ik maar eens rond gaan bellen om te kijken wat het beste is en heb meerdere garagebedrijven benaderd. Naar aanleiding van het laatste telefoontje heb ik even gekeken op https://ovi.rdw.nl/ wat de vervaldatum van de APK is. Ik klikte een beetje door op de pagina en daar viel me wel iets vreemds op.

Volgens de RDW is de tellerstand onlogisch. Dit was voorheen niet zo. Na een beetje doorklikken en zoeken zie ik dat iedereen gewoon een tellerstandcontrole kan doen, resultaat hier is alleen een oordeel en geen informatie over de historische tellerstanden, hiervoor moet je ook de huidige stand opgeven. Ook heb ik met DigiD kunnen inloggen om wèl te kunnen kijken naar de historische tellerstanden en die liepen allemaal netjes op, behalve één die vandaag is geregistreerd, er stond 30 km.

Nu is mijn vermoeden dat één van al die garages die ik heb benaderd hier en daar wat in heeft lopen vullen in verschillende systemen om even snel offertes e.d. te kunnen maken, vast wel dat er dan ergens een koppeling is met de RDW.

Ondertussen is de RDW niet open en kan ik ze niet bellen. Hoewel het gaat om een auto die echt niet zoveel meer waard is wil ik dit toch uit principe wel rechtgezet hebben. Dit heeft namelijk wel invloed als ik mijn auto wil verkopen.

Nu is het zo dat als een bedrijf of instantie informatie over jou heeft dat we tegenwoordig door allemaal privacyregeltjes mogen opvragen waar die informatie dan vandaan gekomen is. Is dit ook van toepassing op de RDW en is dit ook op te rekken naar een voortuig wat op je naam geregistreerd staat? Zou de RDW dit nog aan willen passen en zo niet, kan ik dit alsnog afdwingen?

Ik hoop dat iemand hier meer over weet of al een keer met dit bijltje heeft gehakt. Graag jullie advies hierin.

N.B.: Dit gaat niet over de huidige toestand van de auto zelf, dit vogel ik allemaal zelf uit.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:24

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Nu wel, bedankt hiervoor. Dit is denk ik wat ik nodig heb. Het zal echter wel moeilijk zijn om het een en ander te bewijzen, wel kan ik morgen nog naar de RDW rijden om de daadwerkelijke stand te laten zien.

Nu vraag ik me alsnog af: wie heeft dan die foute stand doorgegeven?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:24
De RDW is niet zo moeilijk en zij snappen ook echt wel dat als er bv 30KM staat dat dat niet klopt.
Volgens mij kan de RDW ook gewoon zien wie de stand door heeft gegeven.