Vraag

• calnz
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 31-05 20:57
Ik zoek een?
55" TV

Wat is je budget?
Max 1250€ incl BTW

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn huidige 42" Panasonic Full HD Plasma tv vervangen, deze wordt hoofdzakelijk gebruikt voor Netflix, Disney+, Amazon Prime, Spotify af te spelen. Is aangesloten op een 5.1 installatie

Wat heb je zelf al gevonden?
persoonlijk neig ik naar de Samsung 55qn90/92/93b, omdat de ruimte waarin die staat zuidgericht is en omringt wordt door ramen (5 meter aan schuifraam). Rechtstreekse inval zon in de zomer, lente & herfst mogelijk.

Welke vragen heb je hier nog over?
Iemand ervaring met inbranden door direct zonlicht op OLED, is het een groot % die dit voorheeft of is het eerderuitzonderlijk? wat is de mogelijkheid hiertoe in mijn geval? Zijn er waardige alternatieven die ik misschien over het hoofd zie?

Aanpassingen naar aanleiding van opmerkign omtrent onduidelijkheden.

[ Voor 13% gewijzigd door calnz op 24-11-2022 16:05 ]

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Van plasma naar LCD is wel een downgrade. Je zou naar een OLED moeten kijken, tenzij er direct zonlicht op het scherm valt wat je niet kunt verhelpen. Inbranden is geen groot issue. Mijn 5 jaar oude OLED heeft in ieder geval nergens last van.

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 24-11-2022 15:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:22
Iemand ervaring met inbranden? wat is de mogelijkheid hiertoe in mijn geval? Zijn er waardige alternatieven die ik misschien over het hoofd zie?
Je komt erg laks over, lees je eerst eens in voordat je dit soort vragen stelt. LCD kan niet inbranden.

Blijkbaar is de helderheid van jouw huidige plasma tv toereikend, anders had je al veel eerder een nieuwe tv gekocht. OLED is een logische keus wanneer je een plasma tv gewend bent en waarde hecht aan goede beeldkwaliteit. Tenzij er in de zomermaanden, gedurende de middag, directe zonlicht op de tv valt.

Je hebt dan twee smaken met het aangegeven budget;

Sony A80J
LG C2

• calnz
Hulleman schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:50:
Van plasma naar LCD is wel een downgrade. Je zou naar een OLED moeten kijken, tenzij er direct zonlicht op het scherm valt wat je niet kunt verhelpen. Inbranden is geen groot issue. Mijn 5 jaar oude OLED heeft in ieder geval nergens last van.
Da's nou net het ganse gegeven die me wat zorgen baart. Ik weet dat het een downgrade is, maar er komt zeker rechtstreeks zonlicht binnen én op het scherm. Er zijn namelijk geen gordijnen/ zonneweringen etc.
Mijn plasma is nu een 10-tal jaar oud en ik merk dat beeldresten blijven terugkomen. Verder was/is het een goddelijk product.

Zou zonde zijn van het geld als die nieuwe OLED na 6 maand een volledige inbranding heeft.

Mvg,
THomas

• calnz
Freshouttheoven schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:00:
[...]

Je komt erg laks over, lees je eerst eens in voordat je dit soort vragen stelt. LCD kan niet inbranden.

Blijkbaar is de helderheid van jouw huidige plasma tv toereikend, anders had je al veel eerder een nieuwe tv gekocht. OLED is een logische keus wanneer je een plasma tv gewend bent en waarde hecht aan goede beeldkwaliteit. Tenzij er in de zomermaanden, gedurende de middag, directe zonlicht op de tv valt.

Je hebt dan twee smaken met het aangegeven budget;

Sony A80J
LG C2
Beste,
Het inbranden was op OLED bedoeld. Is blijkbaar niet duidelijk en zal ik aanpassen.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
calnz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:03:
[...]

Da's nou net het ganse gegeven die me wat zorgen baart. Ik weet dat het een downgrade is, maar er komt zeker rechtstreeks zonlicht binnen én op het scherm. Er zijn namelijk geen gordijnen/ zonneweringen etc.
Mijn plasma is nu een 10-tal jaar oud en ik merk dat beeldresten blijven terugkomen. Verder was/is het een goddelijk product.

Zou zonde zijn van het geld als die nieuwe OLED na 6 maand een volledige inbranding heeft.

Mvg,
THomas
Het is niet zo dat een OLED inbrandt van zonlicht (uv straling), maar zonlicht kan wel tot verkleuring van het scherm leiden. Je moet dan kijken naar een high-end LCD tv als je de stap van plasma neemt. Een Samsung QN95B of QN90B bijvoorbeeld. Qua beeldkwaliteit behoorlijk identiek. De QN95B heeft een one connectbox die de QN90B niet heeft.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1