Vraag

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:00

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Ik zoek een?
Tablet.

Wat is je budget?
Maximaal €500 - €600. Maar, als ik voor €200 ook een prima ding heb, dan ben ik ook tevreden hoor!

Waar wil ik het apparaat voor gaan gebruiken?
Ik ben theaterproducent en daarbij produceer en regisseer voornamelijk musicals. Ik werk daardoor veel met bladmuziek. Meelezen om te kijken of acteurs het juiste doen is één, maar ik wil ook geregeld opmerkingen op bepaalde plekken noteren.
Hardcopy op papier is natuurlijk een zeer praktische optie, maar met soms honderden pagina's aan bladmuziek erg veel, zwaar, veel bladeren, kans dat je papier verliest of kreukelt, slecht voor het milieu, etc.
De laptop gaat nu vaak mee, maar scrollend op een laptop is niet altijd "je-van-het", opmerkingen invoegen is lastig, etc.
Daarom ben ik mij nu aan het oriënteren voor een tablet waarmee je makkelijk kan bladeren (een tap aan de linker of rechterzijde van je scherm), met een pen opmerkingen kunt noteren, eventueel zelfs een pianootje onder je bladmuziek kunt plaatsen om een bepaalde noot meteen te spelen (met de juiste app), etc.

Voorkeuren
Om alles wat makkelijker te maken zoek ik wel gewoon naar een Samsung tablet. Sowieso zijn alle smartphones in het huis ook van Samsung. Zeer tevreden over, ik ken het OS. Het synchroniseert lekker met elkaar. Samsung Dex gebruik ook wel eens voor mijn telefoon. Dus ik hoef niet over te stappen naar een ander merk.

Vereisten?
Het probleem is dat ik géén idee heb, hoe snel tablets zijn of moeten zijn, om de software die ik hierboven beschrijf, soepel te draaien. Ik ben afgelopen week in een Samsung winkel geweest. Daar stonden de Tab S8, Tab S8+ en Tab S8 Ultra in de winkel.

Qua formaat is die Ultra veel te groot (en veel te duur ook). De Tab S8 of S8+ hebben een meer dan prima formaat. Dus een formaat van 11" is prima. Het OS was daar supersnel en soepel en werkte echt heel lekker met de pen.

Ik heb dus ook sowieso een pen nodig.

Een mobiele verbinding als 5G of 4G heb ik niet nodig, want ik heb of WiFi of een telefoon met hotspot in de buurt.

Qua opslag moet 128GB voldoende zijn. Ik maak er geen foto's of video's mee, dus ik zou niet weten waar ik 128 GB vol mee moet krijgen.

Het belangrijkste is vooral dat de software soepel draait, geen haperingen in apps of zo en dat de pen dus goed ondersteund wordt. Verder interesseert het me geen moer. :) Want meer ga ik er niet mee doen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals gezegd heb ik de nieuwe Samsung Tabs S8 serie bekeken. Prachtig spul. Maar het is nieuw, dus waarschijnlijk veel te duur en meer dan dat ik nodig heb. Als ik echter naar de oudere series kijk, dan zijn die bijna net zo duur.
Een nieuwe Tab S8 met 128GB kost €555 (incl. pen).
De goedkoopste Tab S7 met 128GB kost €500 (incl. pen).
Dan heb je nog de Tab S6 Lite 128GB voor €279 (incl. pen), met iets kleiner scherm.
En hoe verhoudt een Tab A8 voor €232 (excl. pen) zich hiermee?

Hebben jullie advies of misschien zelfs ervaring met het type software dat ik beschrijf?
Ik hoor het graag!

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
Tja, als het je werk is, zou ik niet teveel bezuinigen hierop.
Ik bedoel... EUR 200 verschil is een halve dag werk?

De roze S8 met 128GB is nu EUR 555
Of de grafiet kleurige S8 met 256GB is nu EUR 599.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Ha, nu is de cultuursector ongeveer het meest onderbetaald van alle sectoren, maar ik snap je punt. :)

Het is meer dat ik er naar kijk als...
Stel, ik heb iedere dag 20 minuten reistijd naar kantoor. Voor de rest gebruik zeer zelden de auto (ook niet privé). Dus ik wil een auto kopen en heb daarvoor €200.000 budget.
Moet ik dan een dikke BMW/Mercedes/Audi van €150.000 kopen met een fortuin aan foefjes en comfortabele toevoegingen erbij?
Of is dat enorm overdreven gezien de user-case en kan net zo goed een KIA Ceed van €30.000 kopen, die mij ook gewoon comfortabel van punt A naar punt B brengt?

Ik ben wel iemand met de insteek: "Waarom zou ik meer uitgeven aan iets waar ik toch geen optimaal gebruik van maak?"

Inmiddels ben ik er wel achter dat de Tab A8 de S-Pen niet ondersteund, dus die valt af.

Maar zou de S6 Lite een miskoop zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
MarvinJames schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:10:
Maar zou de S6 Lite een miskoop zijn?
Zeker niet. Het zou al de apps die je beschrijft zonder enige moeite moeten kunnen draaien. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de S6 Lite geen ondersteuning heeft voor USB-C naar HDMI, dus Dex Mode werkt alleen op de tablet zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:27
Je geeft aan te willen schrijven en noteren tijdens het werk. Dan zijn screen real estate en snelheid belangrijk.
Je wilt niet de rest stil leggen omdat jij ergens op moet wachten, of een leesbril op moeten zetten omdat het anders niet op het scherm past.
Kortom, probeer de tablet van je voorkeur gewoon uit. De S8 heb je getest en voldoet. Kun je de s6 lite ook ergens testen? Of bestellen met retour optie? Dan weet je of het voor jou voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Op basis van @RepareerDroid wist ik in ieder geval dat de functies die ik wilde uitvoeren in theorie voldoende zouden moeten zijn.
Voor de zekerheid ben ik gaan kijken in de winkel om even te ervaren hoe en wat.

En gelukkig maar, want toen ik de S6 Lite in handen had bleek deze toch eigenlijk te klein. Met bladmuziek en notities maken werd het wel echt heel priegelig.

Vervolgens toch nog de Tab S7 FE 64GB kunnen testen. Die is wel echt beter qua formaat.
Natuurlijk wel een stap duurder, volgens mij was hij €425, maar die 10,4" van S6 Lite werd het gewoon echt niet.
Dus nu zeer tevreden met de Tab S7 FE.

Qua rekenkracht waarschijnlijk meer dan ik nodig heb, maar ja, door het formaat had ik niet heel andere keuzes, zeker niet omdat ik graag in het Samsung ecosysteem wilde blijven.

Dank voor allen en @swhnld, want het testen en ervaren waren echt cruciaal in deze.

[ Voor 5% gewijzigd door MarvinJames op 28-11-2022 17:54 ]

Pagina: 1