toilet renoveren uitvlakken of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45
Goedenavond,

wij zijn voornemens om ons toilet te renoveren.
de oude tegels hebben we er af gebikt, deze waren zo te zien in de specie gezet tegen een zandcement muur
de specie zit goed vast op de muur en krijg ik er met licht geweld niet af.
nu was mijn idee om de gaten die zijn ontstaan dicht te smeren met tegel lijm of roodband zodat het redelijk egaal is en vervolgens met een grove lijmkam de muur in de lijm te zetten en hieroverheen te tegelen
het mooiste zou een stuc laagje zijn maar dan kom ik helaas niet meer goed uit met mijn kozijnen
zou dit goed gaan?

ook heb ik een klein hoogte verschil van 2 a 3 mm tussen het gesauste deel en het deel waar de tegels hebben gezeten
kan ik dit ook met de tegels opvangen? door bijvoorbeeld op het onderste gedeelte een lijmkam van 5mm te gebruiken en over het gestucte deel een lijmkam van 8mm
ik wil tegels van 60x60 of 60x30 gaan gebruiken icm met niveleerwigjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UOr7xCCLSfv4HDCioMrjlotivo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uP8CmceIvbShhdcJpXL0Hd2l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zREKW-KskutWtfKRGk9hz4eK9JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLmqvrpDHUugNtnRjbLlvw6d.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Mits wat vloeken en doorzettingsvermogen moet dat wel lukken.
Maar met een verschil van kam van 3mm ga je mss 1 mm dikker zitten, dus eerder kam van 3mm en 12mm nodig. Of je kan spelen door de achterkant van de tegels voor het dunne stuk met lijm in te kammen (niet gekamd geeft 1mm dikte, gekamd ruwweg 1/3 kamdiepte; bij zo'n grote tegels beter sowiezo tegels ook insmeren met lijm).
Let ook op dat je de lijm checkt (tegel even uithalen na plaatsen), met een levellingsysteem kan je de tegels lostrekken als onvoldoende lijm werd gebruikt en dat wil je niet.

Ook niet vergeten te primeren, geeft veel betere hechting van je tegels.

[ Voor 6% gewijzigd door naftebakje op 24-11-2022 15:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
Als de basis niet goed vlak, waterpas of haaks is, moet je gaan prutsen om het eindresultaat goed te krijgen.
Dit doe je één keer per 10 jaar, dus gooi er nou nog iets meer werk tegenaan om het echt goed te krijgen!

Joe

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:03
Dat gaat prima hoor. Zeker met grote tegels. Alleen wel de onderkant met 10mm kammen, zeker niet dunner. Dan zou je de bovenkant met 8 kunnen doen als dat mooi vlak is.

Dus gewoon met de vlakke kant vd spaan die gaten dicht smeren, en dan een dag later tegelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Makrolon op 24-11-2022 21:43 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:14

MLLL

Palm Treo 650

BennieWolters schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:16:
Als de basis niet goed vlak, waterpas of haaks is, moet je gaan prutsen om het eindresultaat goed te krijgen.
Dit doe je één keer per 10 jaar, dus gooi er nou nog iets meer werk tegenaan om het echt goed te krijgen!
In theorie is de basis vlak, haaks en waterpas er zitten alleen gaten in.

Je zou de gaten ook eerst kunnen afsmeren met metselmortel voordat je gaat tegelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:45
Ik heb vandaag de gaten dichtgesmeerd met een poeder tegellijm hiermee ook een dun laagje over de wand gezet nu goed laten drogen en volgendeweek de tegels er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:16
BennieWolters schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:16:
eens per 10 jaar? 8)7 doe het dan liever in een keer goed dan hoeft het niet zo vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Gadgeteer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:05:
[...]

eens per 10 jaar? 8)7 doe het dan liever in een keer goed dan hoeft het niet zo vaak.
Niet zo resoluut., wie weet doet ie over 5 jaar de badkamer. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1