Vraag

• detrois03
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08 14:36
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ben al weken/maanden een onderzoek aan het doen naar een nieuwe build die ik morgen met Black Friday bij elkaar wil kopen.

De desktop gaat vooral gebruikt worden voor 3D modellen en animeren in Cinema4D, het renderen wordt vooral op GPU basis gedaan met behulp van de 2x 3080's die ik al bezit. Deze worden in een later stadium waarschijnlijk vervangen voor 1x RTX 4090 dus de nieuwe build moet daar wel op worden gebouwd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met de aankoop van de nieuwe onderdelen kom ik steeds rond de 2000 euro uit, dus ongeveer rond dat bedrag. Uiteindelijk wordt het een zakelijk aankoop aangezien ik dit voor mijn werk als freelance designer aanschaf, dus het mag hoger uitvallen, maar ik wil niet onnodig geld spenderen op een heel duur moederbord bijvoorbeeld waar ik niet alle functies van nodig heb.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende onderdelen neem ik naar alle waarschijnlijkheid mee vanuit mijn bestaande build:
  • GPU: 2x RTX 3080's
  • Voeding: Corsair HX1200i
  • SSD: Samsung SSD 970 EVO 1TB
  • CPU Koeler: NZXT Kraken X62
  • Case: CoolerMaster MC500M
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na veel YT video's, recensies etc denk ik het volgende nodig te hebben:
  • Moederbord: Gigabyte AORUS Z790 ELITE AX
  • CPU: Intel i9 13900K
  • RAM: Corsair VENGEANCE DDR5 5200Mhz 64GB
  • SSD: Samsung 980 Pro 2TB
  • Fans: Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap - 140mm
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU gaat mijn voorkeur uit naar de Intel 13900K, omdat deze beter presteert dan de Ryzen 7950X in Cinema 4D ook al is het een minimaal verschil.

De 7950X is echter wel meer toekomstbestendig aangezien de waarschijnlijk AM5 langer meegaat dan de 1700 socket. Momenteel is de Ryzen wel goedkoper, dus ook die krijgt nu zo wel meer pro's dan con's. Graag jullie advies hierin!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou misschien een andere case willen vanwege de lucht doorstroom, en begreep dat de Fractal Torrent hier goed op scoorde, echter is dit nog een prima case en weet ik niet of dat de investering waard is en of ik heel veel verschil ga merken met wat ik nu heb?

Ga je overklokken?
Nee, ik heb daar simpelweg te weinig kennis voor, wil graag het system bouwen en dan gelijk aan de slag kunnen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Waar ik hulp bij nodig heb is het advies over de volgende onderdelen:
  • Zal mijn bestaande CPU koeler genoeg zijn voor de CPU?
  • Zal deze build werken bij het upgraden naar een RTX4090 in de nabije toekomst?
  • Zal dit moederbord voldoende zijn voor mijn behoeften of heb ik een betere nodig of is er een beter alternatief? Ik zal niet gaan overklokken, maar moet wel mijn workload aan kunnen. Had eerst de ASUS PROART Z690-CREATOR WIFI maar dat leek mij misschien overdreven?
  • Lang getwijfeld over DDR4 of DDR5 maar wil graag toekomstbestendig inkopen en dus gekozen voor DDR 5. Daarbij gekozen voor 64GB DDR5 RAM met 5200 Mhz omdat 128GB als DDR5 (nog) niet werkt/stabiel is, klopt dat? En zal het in de toekomst een groot verschil maken als ik in de toekomst wel overga naar 128GB mits het stabiel is.
  • Aansluitend de vraag, heb ik voldoende aan 5200Mhz begrijp uit sommige testen dat de moederborden/cpu's hogere snelheden nog niet aankunnen, dus voor nu dacht ik aan 2x32GB (64GB)
  • [liEn last but not least, ik sta ook nog steeds open voor de 7950X maar so far neig ik naar de 13900K misschien dat iemand nog overtuigende punten heeft voor het 1 of het ander?[/li]
Heb de build ook hier nog even opgezet met mijn bestaande onderdelen: https://pcpartpicker.com/list/2DMZKp

Alvast heel erg bedankt voor het struinen door dit hele bericht, en benieuwd naar het advies!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zie dit recente topic voor een discussie over de i9/Ryzen 9

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 24-11-2022 15:14 ]

• detrois03
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-08 14:36
@martyw Dank voor je snelle reactie! Maar ik zie te weinig nuttige informatie in dit topic. Ook is de topicstarter al snel overgegaan op de 13700K zo te zien, dank alsnog! Maar ik wacht rustig nog even wat reacties af :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De nuttige informatie vind ik dat de i9 zelfs met een AIO als jouw 280mm NZXT Kraken X62 de 100oC aantikt als je hem op zijn staart trapt, zie ook deze recensie - kortom je hebt een monster van een koeler nodig om hem niet te laten throttelen als je aan het renderen bent. De i7 is iets beter in bedwang te houden, en presteert op het niveau van de vorige generatie i9-12900K.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 24-11-2022 15:42 ]