Wi-Fi inrichting nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 15:14
Geachte medetweakers,

In februari ga ik verhuizen van een gelijkvloers appartement naar een rijtjeshuis met 2 verdiepingen (dus begane grond, 1ste en 2de). Nu vraag ik mij af wat wijsheid is qua Wi-Fi. Ik heb me nooit zoveel bezig gehouden met netwerken en heb dan ook geen idee waar ik goed aan doe. Een meshsysteem met 3 stations of toch gewoon 1 sterke AP op de 1ste hangen met hetzelfde SSID als de router beneden?

Mesh klinkt heel eenvoudig maar ik vind ook veel terug over mesh systemen waarbij niet corect automatisch geswitched wordt tussen de verschillende nodes. Daarnaast heb ik al een prima router die ik niet perse wil vervangen (TP-Link Archer AX6000).

Wat is de algehele concensus over mesh systemen? Mocht dit geen succes blijken zat ik te kijken naar bijvoorbeeld een Ubiquiti UniFi 6 Pro en deze hetzelfde SSID te geven zodat hij (als het goed is) automatisch switched als het bereik van de AP beter is dan die van de router (dus als je op de 1ste of 2de verdieping zit).

Mocht mesh een uitkomst zijn zat ik te kijken naar bijvoorbeeld een set TP-Link Deco X50 of Netgear Orbi RBK353 AX1800

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:31

Umbrah

The Incredible MapMan

First of all: heb je al ethernet aansluitingen door dat huis heen lopen, om o.a. de AP's op aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonnyL
Umbrah schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:54:
First of all: heb je al ethernet aansluitingen door dat huis heen lopen, om o.a. de AP's op aan te sluiten?
Het is een jaren 60 huis dus ik vermoed van niet, maar bij de bezichtiging zag ik wel een desktop op zolder staan dus er moet een kabel zijn lijkt me. Desalniettemin, als er geen kabels zijn dan komen die er zelfs al wordt dat lastig wegwerken. Voor de PC op zolder moet die er sowieso zijn namelijk.

Mocht er een kabel op zolder zijn kan daar ook een switch neer worden gezet zodat daar kabels naar de 1ste verdieping getrokken kunnen worden.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Ik zou losse ap's plaatsen met allemaal hetzelfde SSID. De ap's bekabeld aansluiten op een (of meerdere) switch(es). Verder het zendvermogen van de 2,4 en 5 band een beetje aanpassen zodat devices de 5 band meer gaan gebruiken. Kanalen van de afzonderlijke ap's ook onderling afstellen om overlap te voorkomen. Als je met Unifi / Ubiquiti gaat werken is het wellicht een optie om een controller erbij te zetten. Dat kan met een Cloudkey of een stukje software op een server / laptop/ Phi. Dan krijg je wat meer inzicht in je gebruik en de onderlingen instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

DonnyL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:59:
[...]

Het is een jaren 60 huis dus ik vermoed van niet, maar bij de bezichtiging zag ik wel een desktop op zolder staan dus er moet een kabel zijn lijkt me. Desalniettemin, als er geen kabels zijn dan komen die er zelfs al wordt dat lastig wegwerken. Voor de PC op zolder moet die er sowieso zijn namelijk.

Mocht er een kabel op zolder zijn kan daar ook een switch neer worden gezet zodat daar kabels naar de 1ste verdieping getrokken kunnen worden.
Mocht er nog verbouwd gaan worden is er altijd een mooie tegeltjestekst: "Het is maar één keer leeg".
Dus gaat er nog ergens een koof open gaan naar zolder t.b.v. leidingwerk dan pak je kans zou ik zeggen.
Anders pak alsnog je kans wanneer het leeg is op bepaalde plekken een UTP te trekken naar de plekken voor een AP of switch ;)

Voor huis, tuin en keuken gebruik van je WiFi en een beetje meer zijn de AP's van de provider zoals KPN/Ziggo prima.
Mocht je wat meer willen doen qua finetuning dan kom je uit op wat luxer speelgoed.

Ben zelf ooit bananas gegaan met Unifi schoteltjes en een cloudkey en dit uitgebouwd naar mate er meer centjes waren om te besteden :+

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnyL
Sparkiee schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:08:
Ik zou losse ap's plaatsen met allemaal hetzelfde SSID. De ap's bekabeld aansluiten op een (of meerdere) switch(es). Verder het zendvermogen van de 2,4 en 5 band een beetje aanpassen zodat devices de 5 band meer gaan gebruiken. Kanalen van de afzonderlijke ap's ook onderling afstellen om overlap te voorkomen. Als je met Unifi / Ubiquiti gaat werken is het wellicht een optie om een controller erbij te zetten. Dat kan met een Cloudkey of een stukje software op een server / laptop/ Phi. Dan krijg je wat meer inzicht in je gebruik en de onderlingen instellingen.
Is het niet zo dat Wi-Fi niet heel happig is om naar een ander AP te switchen als ook nog (een klein beetje) bereik is naar de oorspronkelijke router/AP? Of geldt dit alleen als je aparte SSID's aanhoudt?

Ik ben wat betreft Wi-Fi geen power user en ook gebruik ik geen speciale opties of iets dergelijks. Een werkende verbinding waarop de standaard dingen (browsen/streamen) gedaan kunnen worden volstaat al prima. Cloudkey zal dus overkill zijn.

Een Ubiquiti UniFi 6 Pro op de eerste verdieping zou hier toch al prima voor moeten zijn in principe neem ik aan. En dan nog een aparte AP met eigen SSID voor de Quest 2 aangezien deze vrijwel alleen op zolder gebruikt gaat worden. Eisen hiervoor zijn niet heel ingewikkeld dus daar kan ik een goedkope router die als AP functioneert neerzetten.
Spacialz schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:23:
[...]

Mocht er nog verbouwd gaan worden is er altijd een mooie tegeltjestekst: "Het is maar één keer leeg".
Dus gaat er nog ergens een koof open gaan naar zolder t.b.v. leidingwerk dan pak je kans zou ik zeggen.
Anders pak alsnog je kans wanneer het leeg is op bepaalde plekken een UTP te trekken naar de plekken voor een AP of switch ;)

Voor huis, tuin en keuken gebruik van je WiFi en een beetje meer zijn de AP's van de provider zoals KPN/Ziggo prima.
Mocht je wat meer willen doen qua finetuning dan kom je uit op wat luxer speelgoed.

Ben zelf ooit bananas gegaan met Unifi schoteltjes en een cloudkey en dit uitgebouwd naar mate er meer centjes waren om te besteden :+
Helaas/gelukkig geen verbouwing. Ik heb geen problemen met een kabel trekken dit in het zicht hangt zolang deze maar netjes weggewerkt is.
Probleem aan de standaard modem/router is dat deze het niet gaat redden om 2 verdiepingen hoger nog normaal bereik te geven dus vandaar mijn dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07
@DonnyL
1 mega ap bestaat niet, voor 3 woonlagen heb je voor 5ghz dekking waarschijnlijk meerdere apparaten nodig.
Ik red het _net_ met een enkel nieuwbouw woonhuis (2 woonlagen) maar dat is omdat het ap zeer gunstig positioneerd staat.

Alles bekabeld aansluiten, altijd doen. Dan heb je waarschijnlijk 2 en misschien 3 accesspoints nodig.
Dan kun je voor iets prosumer gaan als unifi maar als je daar niets mee doet is dat eigenlijk onnodig complex/duur.

Losse accesspoints zou ik niet doen, dat gaat vaak mis met configuratie waarna je een slecht roamend netwerk gaat. Dan zou ik eerder een multi ap setje kopen en bedraad aansluiten (in consumenten taal helaas mesh).
Als je ze bedraad aansluit is een dual band wifi setje afdoende.
De netgear orbi moet dacht ik perse in daisy chain staan. Dat hoeft niet een probleem te zijn maar kan het wel zijn.
Bij de deco hoeft dit niet. X50 is leuke optie maar X20 kun je ook overwegen. Bedraad niet veel langzamer en nu leuke aanbieding voor 169 euro. Dat is 56 euro per accesspoint...

De router die je nu hebt zou ik wel vervangen trouwens (iig wifi uit) en gewoon standaard provider ding neerzetten in router modus. Welke provider krijg je trouwens? Als je kpn neemt dan is die experiabox wifi ook prima die je makkelijk kunt uitbreiden met (bedrade) superwifi punten

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2022 13:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
DonnyL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:05:
[...]

Is het niet zo dat Wi-Fi niet heel happig is om naar een ander AP te switchen als ook nog (een klein beetje) bereik is naar de oorspronkelijke router/AP? Of geldt dit alleen als je aparte SSID's aanhoudt?

Ik ben wat betreft Wi-Fi geen power user en ook gebruik ik geen speciale opties of iets dergelijks. Een werkende verbinding waarop de standaard dingen (browsen/streamen) gedaan kunnen worden volstaat al prima. Cloudkey zal dus overkill zijn.

Een Ubiquiti UniFi 6 Pro op de eerste verdieping zou hier toch al prima voor moeten zijn in principe neem ik aan. En dan nog een aparte AP met eigen SSID voor de Quest 2 aangezien deze vrijwel alleen op zolder gebruikt gaat worden. Eisen hiervoor zijn niet heel ingewikkeld dus daar kan ik een goedkope router die als AP functioneert neerzetten.

[...]

Helaas/gelukkig geen verbouwing. Ik heb geen problemen met een kabel trekken dit in het zicht hangt zolang deze maar netjes weggewerkt is.
Probleem aan de standaard modem/router is dat deze het niet gaat redden om 2 verdiepingen hoger nog normaal bereik te geven dus vandaar mijn dilemma.
Ik heb zelf 2 Unifi pro's. Zijn nu geconfigureerd als standalone AP. MAar in mijn directe omgeving heb ik heel veel andere wifi netwerken. Ikw il eens gaan testen met de channel optimization die elke nacht kan draaien op een cloud key, vandaar.
Het fenomeen dat een device aan een AP blijft plakken kun je wellicht oplossen / verminderen door het zendvermogen wat omlaag te zetten zodat die wat sneller overspringen naar een sterker AP.
En een AP bekabeld aansluiten is altijd beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DonnyL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:05:
[...]

Als AP's herkenbaar onderdeel zijn van zelfde netwerk (SSID, maar ook wachtwoord security, encryption en IP subnet moeten identiek zijn) zullen alle clients van afgelopen 5 jaar prima roamen.
In dat geval vooral richten op zo eenvoudig mogelijke AP's. Die AX6000 is al totaal overkill voor jouw behoeften. Bij WiFi geldt altijd dat je beter een minimaal competent apparaat op de beste plek kunt hangen dan het beste apparaat op een onhandige.
Een Ubiquiti UniFi 6 Pro op de eerste verdieping zou hier toch al prima voor moeten zijn in principe neem ik aan.
Klopt, maar hele idee van UniFi (net zoals Deco, Omada en zo nog wat van die systemen) is dat je vanuit een plek alle AP's kunt beheren en dat het systeem min (Deco) of meer (Omada, UniFi etc) intelligent omgaat met instellingen om te zorgen dat roaming goed gaat en in ieder geval die AP's elkaar niet in de weg zitten. Een enkel UniFi apparaat plaatsen is dus redelijk onzinnig, wil je een enkel apparaat plaatsen dan kun je beter een goedkoper apparaat met gelijke specs dat niet UniFi is kopen.

Sowieso, waarom in vredesnaam de Pro? Je geeft aan niet veeleisend te zijn, dus als je al voor UniFi gaat zal een Lite net zo goed werken voor jouw toepassingen. Idem met een AP uit andere reeks: simpele 2x2 MIMO dualband WiFi-6 voldoet prima.
En dan nog een aparte AP met eigen SSID voor de Quest 2 aangezien deze vrijwel alleen op zolder gebruikt gaat worden. Eisen hiervoor zijn niet heel ingewikkeld dus daar kan ik een goedkope router die als AP functioneert neerzetten.
Waarom een aparte AP en niet gewoon een aparte SSID? Sterker nog, waarom ueberhaupt een aparte SSID? Het is veel eenvoudiger om alles in huis zelfde SSID te geven tenzij je met dingen als VLANs wilt werken, en dat lees ik niet bepaald terug hier.
[...]

Bereik is sowieso je probleem niet in een woning, WiFi reikt prima 300m ver over open veld, maar je woont niet in een open veld. Dekking in een ruite met obstakels is wel relevant, en de constatering dat je router in z'n eentje geen drie verdiepingen gaat dekken klopt vrijwel zeker. Dat geldt niet alleen voor jouw specifieke, dat gaat ook op voor elk ander AP. Enerzijds zijn ze allemaal beperkt tot zelfde maximale zendvermogens, anderzijds is de beperkende factor bijna altijd je client devices (laptops, telefoons etc) - hoe gevoelig zij ontvangen en hoe hard zij terug kunnen zenden.

Gezien je aangeeft weinig eisen te hebben en niet in netwerken an sich geinteresseerd te zijn is verreweg makkelijkste optie een managed WiFi set. Zelfs een Deco set zou waarschijnlijk voldoen. Laat je ook daar niet gek maken: als je de boel bedraad aansluit heeft tri-band nul toegevoegde waarde en je hoeft echt niet meer dan 2x2 MIMO te nemen. Een Deco M4 set zou al prima voldoen, of de WiFi-6 opvolger ervan: eentje boven op zolder en eentje op begane grond. Nadeel is dat je AX6000 daar niet aan mee kan doen. Alternatief is dus een simpele 2x2 MIMO dualband APtje boven. Je kunt ook een router ervoor gebruiken en in AP modus zetten. Iets duurs met idioot veel antennes gaat nul meerwaarde opleveren.

Of nog simpeler: kijk naar wat je provider je op je nieuwe adres gaat aanbieden. Dan kun je waarschijnlijk toe met modemrouter van provider en een enkele (max twee) AP's van type dat zij aanbieden. Dat is geheid goedkoper - en scheelt waarschijlijk EUR 30-50 per jaar aan stroomkosten voor die enorme AX6000, die je kunt verkopen om ruim de extra AP te bekostigen.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 25-11-2022 13:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1