Koopadvies OLED TV specifiek betreffende DTS ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DrDeathhand
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 03:13
Geachte mede Tweakers,

Ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort of niet dus excuses als deze verkeerd staat!

Zoals jullie ondertussen denk ik allemaal al wel weten zitten we in de BlackFriday periode en zijn er her en der mooie deals te krijgen betreffende OLED TV's.

Ik zelf wil een upgrade gaan doen van mijn oude vertrouwde Samsung UE46F8000 naar een OLED TV.
Inhoudelijk ben ik goed op de hoogte met wat er te verkrijgen is en wat de verschillen zijn tussen de OLED TV's etc alleen loop ik tegen een punt aan waar ik niet uitkom.

Dat punt is of het voor mijn huidige situatie/setup (waar dus alleen de TV in gaat wijzigen) uitmaakt of ik een OLED TV met of zonder DTS ondersteuning aanschaf.
Voor mij is DTS ondersteuning/geluid echt een toegevoegde waarde en ik wil dan ook echt dat dit tot de mogelijkheden blijft behoren.

Hierbij mijn huidige situatie/setup:
TV: UE46F8000,
Geluid: Logitech Z906 aangesloten via Optical op de TV,
Mediaplayer: Een Lenovo M920 Tinyone PCtje met Windows 10 en alle benodigde software etc om films/series af te spelen zoals VLC, MPC-HC etc, welke is aangesloten via HDMI op de TV.

Alle media welke bekeken/afgespeeld wordt staat op een W10 servertje met +-150TB aan schijfruimte.
Alle apparaten zijn verbonden via LAN.
Er wordt geen gebruik gemaakt van streamingdiensten zoals Netflix, Disney etc..

Het is mij niet duidelijk wat in mijn huidige setup de DTS decoding doet, is het de Samsung UE46F8000 TV of is het de Lenovo M920 Tinyone of de Logitech Z906?

Kan iemand mij dit uitleggen/advies over geven?

Mocht het de Lenovo M920 Tiny one of de Logitech Z906 zijn dan kan ik zonder probleem mijn Samsung UE46F8000 TV vervangen door bvb een LG C2/G2, mocht het de Samsung UE46F8000 TV zijn dan moet ik LG passen en wordt het met grote waarschijnlijkheid een Sony A84K of A90J.

Graag hoor ik jullie advies.

Mijn dank hiervoor!

Mvg

DrDeathhand

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

DrDeathhand schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:29:
Hierbij mijn huidige situatie/setup:
TV: UE46F8000,
Geluid: Logitech Z906 aangesloten via Optical op de TV,
Mediaplayer: Een Lenovo M920 Tinyone PCtje met Windows 10 en alle benodigde software etc om films/series af te spelen zoals VLC, MPC-HC etc, welke is aangesloten via HDMI op de TV.

[...]

Het is mij niet duidelijk wat in mijn huidige setup de DTS decoding doet, is het de Samsung UE46F8000 TV of is het de Lenovo M920 Tinyone of de Logitech Z906?
Logitech. Lenovo stuurt beeld en geluid (bitstream) naar de TV, TV zet audio (bitstream) door over optisch naar de Logitech. Logitech decodeert DTS. Als een ander device in de keten zou decoderen zou de Logitech ook niet herkennen dat er DTS af wordt gespeeld, die zou dan PCM zien. Er is geen andere methode om anders DTS op de Logitech te ontvangen. Je kan bijvoorbeeld de Lenovo de decoding laten doen, dan begin je al met LPCM sturen. Punt is alleen dat de TV deze LPCM dan ook doorzet en LPCM gaat over S/PDIF in max twee kanalen. Op die manier verlies je dan surround.
Mocht het de Lenovo M920 Tiny one of de Logitech Z906 zijn dan kan ik zonder probleem mijn Samsung UE46F8000 TV vervangen door bvb een LG...
Nee. DTS ondersteuning is ook nodig om DTS door de TV te laten gaan. Zet je in je huidige opzet een LG (of Samsung of Panasonic of...) neer dan snapt de TV de audio niet en klap je terug naar 2.0.

Er zijn wel mogelijkheden om DTS bij de bron te laten decoderen echter is dan de Logitech de bottleneck omdat deze niet over HDMI beschikt. Zoals eerder aangegeven gaat LPCM tot max twee kanalen over S/PDIF, voor surround in LPCM heb je HDMI nodig. HDMI heeft Logitech niet
...dan moet ik LG passen en wordt het met grote waarschijnlijkheid een Sony A84K of A90J.
Philips kan ook nog.

Andere optie is beeld en geluid splitten na de bron. Lenovo heeft zo te zien geen dedicated Audio Out, anders was dat de makkelijkste optie geweest. USB naar S/PDIF oftewel externe geluidskaart kan ook, heb ik echter geen ervaring mee. Nog een optie kan zijn een HDMI Audio Extractor (naar S/PDIF) achter de Lenovo zetten. Device wat beeld en geluid splitst. Beeld naar de te kopen TV en geluid direct naar de Logitech. Sla je qua geluid de TV over en maakt het wel of niet hebben van DTS niets uit. Kost je een paar tientjes, stukken minder dan de meerprijs van Sony ten opzichte van LG.
Ik weet niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort of niet dus excuses als deze verkeerd staat!
Twijfel ik ook over... Ergens is het Koopadvies maar ergens is het meer een dedicated audio dan wel TV vraag....

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 24-11-2022 13:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Kost je een paar tientjes, stukken minder dan de meerprijs van Sony ten opzichte van LG.
Mwa, dit klopt niet helemaal. Alleen wanneer je per se een OLED tv met heat sink wenst betaal je een aardige meerprijs voor een Sony tv. De Sony A80J is identiek aan de A84K op het gebied van beeldkwaliteit, er is dan ook geen enkele goede reden om op dit moment voor een A8xK te kiezen, tenzij je de voet of remote mooier/ fijner vindt.

Momenteel ook goedkoper dan een LG C2 in alle beeldformaten, daarnaast scoort dit model op detailniveau betere dan de C2 op meerdere onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Check! I stand corrected. Ik moet zeggen dat ik ben gestopt de prijzen op de voet te volgen. Het was, vorig modeljaar, het mij in ieder geval niet waard een Sony te kopen ten opzichte van LG.

Hoe dan ook, zoals aangegeven meer wegen die naar Rome leiden om DTS te behouden.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 24-11-2022 14:56 ]

• DrDeathhand
Beste FeaR,

Dank voor uw uitgebreide reactie/uitleg op mijn post.
Dat waardeer ik zeer!
Klopt, het is mij ook opgevallen dat Philips TV's ENORM veel standaarden ondersteunden, hmmzz correct me if I am wrong maar.....t lijkt er zelfs op alsof Philips TV's van de 807 series en hoger zelfs ALLE standaarden ondersteunen...
Ik zie eigenlijk geen andere OLED TV's terug welke qua standaarden ondersteuning in de buurt komen behalve maybe Sony...

Waar/in welke range van de markt moet ik Philips nu eigenlijk zien? lower/midde/top?

Alleen.... moet ik bekennen dat ik nooit zo fan van Philips TV's ben geweest, hoofdzakelijk vanwege de interface/layout welke ik altijd erg clunky/traag vond... hoewel mijn vader sinds afgelopen dinsdag een 55inch Philips 907 heeft en ik heb ervaren dat deze interface/layout met Android/GoogleTV wel echt soepel aanvoelde.
FeaR schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:42:

Andere optie is beeld en geluid splitten na de bron. Lenovo heeft zo te zien geen dedicated Audio Out, anders was dat de makkelijkste optie geweest. USB naar S/PDIF oftewel externe geluidskaart kan ook, heb ik echter geen ervaring mee. Nog een optie kan zijn een HDMI Audio Extractor (naar S/PDIF) achter de Lenovo zetten. Device wat beeld en geluid splitst. Beeld naar de te kopen TV en geluid direct naar de Logitech. Sla je qua geluid de TV over en maakt het wel of niet hebben van DTS niets uit. Kost je een paar tientjes, stukken minder dan de meerprijs van Sony ten opzichte van LG.
Wbt de HDMI Audio extractor, opzich een prima optie!
Alleen.... is in deze setup niet het probleem dat het algemene geluid van de TV niet meer via de Logitech gaat? bvb als je een normaal TV kijkt, of een youtubetje doet via de TV?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DrDeathhand schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:38:
Waar/in welke range van de markt moet ik Philips nu eigenlijk zien? lower/midde/top?
Geen idee. Ik noemde Philips alleen als mogelijkheid aangezien zij ook (nog...?) DTS ondersteunen.
Alleen.... is in deze setup niet het probleem dat het algemene geluid van de TV niet meer via de Logitech gaat? bvb als je een normaal TV kijkt, of een youtubetje doet via de TV?
Een device achter een bron is altijd per bron en bij meerdere bronnen zeker niet zaligmakend. Scheelt dat de Z906 meerdere digitale ingangen heeft. S/PDIF vanaf de TV leggen voor andere bronnen en/of interne tuner is een optie. Wordt er qua kabels zeker niet minder op, toegegeven.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Philips/ Sony/ Panasonic ondersteunen DTS ruim, LG niet.
Philips OLED heeft verschillende niveaus 800 en 900-serie zijn de duurste en beste series. Bijv:
review: Philips OLED 806 - Aanrader met Android en Ambilight

Volgens mij zijn er wel verschillende soorten DTS waarbij de simpelere soorten wel door andere merken ondersteund worden?

[ Voor 23% gewijzigd door bombadil op 24-11-2022 14:42 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• DrDeathhand
Freshouttheoven schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:00:
[...]

Mwa, dit klopt niet helemaal. Alleen wanneer je per se een OLED tv met heat sink wenst betaal je een aardige meerprijs voor een Sony tv. De Sony A80J is identiek aan de A84K op het gebied van beeldkwaliteit, er is dan ook geen enkele goede reden om op dit moment voor een A8xK te kiezen, tenzij je de voet of remote mooier/ fijner vindt.

Momenteel ook goedkoper dan een LG C2 in alle beeldformaten, daarnaast scoort dit model op detailniveau betere dan de C2 op meerdere onderdelen.
Beste Freshouttheoven,

Wat je aangeeft klopt indd, en zelfs Sony OLED TV's met heatsinks zoals een A90J @ 55 inch bvb is qua prijs opzich ook nog te doen, iigv een STUK goedkoper als een A95K gulp......

Oh en wbt de A80J VS A80K, deze zijn indd grotendeels identiek... wel heb ik uit verschillende reviews van de A80K naarvoren zien komen dat de A80K zelfs ets minder bright is/kan worden als ze A80J....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bombadil schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:41:
Philips/ Sony/ Panasonic ondersteunen DTS ruim, LG niet.
Panasonic is ook met DTS gestopt (ik vermoed dat nog meer merken dat gaan doen, DTS obsolete wordt en Dolby zowel qua audio als video (Dolby Vision) de standaard wordt).

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:08
Alle Philips OLED modellen bieden ondersteuning voor DTS-HD.

De enige twee redenen om voor een Philips OLED tv te kiezen zijn Ambilight of de geïntegreerde Bowers & Wilkins soundbar bij de 9 serie.

In grote lijnen -even ervan uitgaande dat de tv's allemaal relatief goede gekalibreerd worden vanuit de fabriek- verschillende OLED modellen enkel op detailniveau/ processing denk hierbij o.a. aan; kleurengradatie, near black handling, upscaling, PQ tracking mbt HDR, tone mapping etc.

Panasonic en Sony zijn hierbij class leading, op bepaalde onderdelen scoort Sony beter en op bepaalde onderdelen Panasonic.

Ik zou niet teveel focussen op statische testwaardes, sommige fabrikanten gebruiken sjoemelsoftware waarbij testpatronen worden herkent en de tv z'n brightness boost. Daarnaast telt het geen wat je in de praktijk waarneemt en zijn er altijd verschillen per batch, ook hangt het een en ander af van hoeveel uur de reviewer de tv heeft laten inspelen.
Pagina: 1