Onstabiele draadloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

• nevv
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-05 21:25
Situatie is als volgt:

- Modem: SmartWifi Modem van Ziggo.
- PC: via kabel, stabiele connectie
- Laptop / ipad etc. via Wifi (5ghz) aangesloten op Ziggo modem.

Nu merk ik dat soms tijdens calls en streamen de wifi verbinding weg lijkt te vallen of in ieder geval een slechte connectie geeft. Tijdens calls val ik er dan soms uit. Bedraad op mijn eigen PC heb ik hier nooit last van.

Zou het nut hebben om het modem van Ziggo in Bridge mode te (laten) zetten en vervolgens een nieuwe router aan te schaffen, om zo tot een stabiele draadloze verbinding te komen? Welke eisen zou deze router dan eventueel moeten hebben, maw hoe weet ik welke router ik zou moeten kopen?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Je Ziggo modem is een modem, router, firewall, access point en switch in 1 apparaat.
Alleen het access point gedeelte regelt de wifi.
Je kan er dus voor kiezen de wifi op je Ziggo modem uit te zetten en een los access point aan te schaffen.
Dit heeft niks te maken met je Ziggo in Bridge mode zetten.
Als je dat doet, schakel je in feite alles uit behalve de modem.
Dan heb je niet alleen een access point nodig, maar ook een router, een firewall en een switch.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• nevv
Helder verhaal GarBaGe. Zou het aanschaffen van een access point ook daadwerkelijk zin hebben denk je? En wat voor specificaties van de access point zou ik dan op moeten letten?

Ik woon trouwens in een klein appartement / studio, waarbij het modem in dezelfde ruimte staat als de laptop en de andere draadloze apparaten. Het is dus niet zo dat het draadloze signaal door drie muren moet.

[ Voor 10% gewijzigd door nevv op 24-11-2022 13:59 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nevv schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:14:
Situatie is als volgt:

- Modem: SmartWifi Modem van Ziggo.
Welke exact? Dat kunnen er vier verschillende zijn. Zie sticker onderop voor vendor+model.
- PC: via kabel, stabiele connectie
- Laptop / ipad etc. via Wifi (5ghz) aangesloten op Ziggo modem.

Nu merk ik dat soms tijdens calls en streamen de wifi verbinding weg lijkt te vallen of in ieder geval een slechte connectie geeft. Tijdens calls val ik er dan soms uit. Bedraad op mijn eigen PC heb ik hier nooit last van.

Zou het nut hebben om het modem van Ziggo in Bridge mode te (laten) zetten en vervolgens een nieuwe router aan te schaffen, om zo tot een stabiele draadloze verbinding te komen? Welke eisen zou deze router dan eventueel moeten hebben, maw hoe weet ik welke router ik zou moeten kopen?
Dat is ongeveer tien stappen te snel.

Eerst moeten we de vraag beantwoorden: wat gaat er exact mis? En Waar? Als we dat weten, dan kunnen we kijken naar hoe we het op kunnen lossen. Pas als daaruit blijkt dat je hudiige apparatuur niet voldoet is het zinnig te gaan kijken naar ander apparatuur.

Paar vragen om te komen richting oorzaak:
- speelt het probleem alleen op de laptop of ook op andere devices (mobieltjes etc)?
- kan de laptop/kunnen de andere devices op andere locaties wel stabiel verbinden?
- is het probleem altijd aanwezig, of zijn er bepaalde momenten op de dag waar het erger is (met name: merk je een verschil tussen ochtend en avond)?
- is het probleem overal in huis aanwezig of op sommige plekken meer dan op andere?

Draai eens op moment dat je net zo'n uitval gehad hebt het volgende in een command prompt op de laptop:
code:
1
netsh wlan show interface

En post het resultaat hier.

Dan kunnen we zien hoe de verbinding erbij staat en inzoomen op mogelijke oorzaken.

Oslik blyat! Oslik!

• nevv
Dank voor je input dion_b.

Het gaat om de normale Connectbox (vendor is Arris).

Speelt het probleem alleen op de laptop of ook op andere devices (mobieltjes etc)?
Ook op andere devices. Ipad / telefoon moet soms bufferen tijdens het streamen, terwijl ik hier op mijn desktop (bedraad) geen last van heb.

Kan de laptop/kunnen de andere devices op andere locaties wel stabiel verbinden?
Ja, via 4G (of ipad / laptop via Personal Hotspot) gaat het wel goed en heb ik een stabiele verbinding. Het ligt dus niet aan de devices lijkt me.

Is het probleem altijd aanwezig, of zijn er bepaalde momenten op de dag waar het erger is (met name: merk je een verschil tussen ochtend en avond)?
Mogelijk speelt het probleem vaker overdag en op drukkere momenten.

Is het probleem overal in huis aanwezig of op sommige plekken meer dan op andere?
Niet van toepassing gezien beperkte grootte van huis (studio)

De output van de netsh zal ik zsm op terugkomen.