Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 17:05
Na wat enig onderzoek ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
Mijn eigen kennis qua netwerken is beperkt tot nihil dus kom ik hier om advies vragen voor ik onzinnige aankopen doe.

De situatie:
Nieuwbouwhuis in België.
Daar waar de fiber/coax binnenkomt zijn er UTP kabels getrokken naar 7 punten in het huis voor zowel bedrade (pc/digibox/ventilatieunit) als draadloze connectie te voorzien.

Ik ben dus aan het kijken hoe ik best dit netwerk structureer:
Er zal waarschijnlijk proximus of telenet gebruikt worden als internetprovider dus zal hun modem hier ook komen te hangen als eerste punt in het systeem.

Mijn eigen idee was hierachter een Ubiquiti ER-X te plaatsen en via deze dan de UniFi AP AC LITE acces points aan te sluiten

De vragen waar ik geen duidelijkheid over heb:
1) Is dit een goede opstelling? Of gaat dit sowieso niet werken?
2) Dien ik enkel de de access points aan te sluiten op de Ubiquiti ER-X of alle UTP kabels, of kan ik degene waar geen access point mee verbonden is rechtstreeks met de telenet/proximus modem connecteren (zoals de digibox)? Want anders kom ik niet toe met de 5 ports op de Ubiquiti ER-X.
3) In deze opstelling, kan ik dan de eigen wifi van de proximus/telenet router ook nog gebruiken of gaat dit conflict geven? (De reden is dat waar deze binnenkomt, ik enkel voor 1 toestel een wifi signaal dien te hebben. Moest dit niet gaan dan dien ik voor dit 1 toestel nog een extra access point te voorzien dat voor de rest van het huis geen bereik gaat hebben.)
4) Vooral: hoe zouden jullie dit structureren moesten jullie een eigen thuis netwerk opzetten.

Alvast hartelijk dank.

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:53

HUW

Ik zou ervoor kiezen om gewoon de router van je provider te gebruiken, vandaag de dag werken die prima, zolang je maar geen specifieke features nodig hebt. Op de router kun je dan een PoE switch aansluiten, vanwaar je je AP's aansluit, en vergeet ook niet dat je wel een cloudkey nodig hebt om ze goed te kunnen managen.
Op deze manier kun je dus gewoon de wifi op je modemrouter aan laten staan, waardoor je daar ook wifi hebt.

• SdtThys
Dus dan in principe:

router provider - POE switch - Access points (voor wifi in huis)
router provider - digibox/pc bedraad/... (voor bedrade toestellen)
router provider ingebouwde wifi - 1 toestel in technische ruimter

Zouden jullie dan ubiquiti aanraden voor thuisnetwerken? Of een ander merk?
En dan nu bijvoorbeeld als ik ubiquiti zou houden:
1x Ubiquiti UniFi Cloud Key
1x Ubiquiti edgeswitch 10xp
4x UniFi AP AC LITE (met mogelijkheid om er nog bij te plaatsen)

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:53

HUW

Dat zou een vrij logische opstelling zijn, wel vraag ik me af of 4 access points niet heel veel is.
Ubiquity is een hele goeie optie omdat ze zo makkelijk in te stellen zijn, tp-link heeft een vergelijkbare serie, namelijk de omada-lijn; beide zouden moeten voldoen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:44
Persoonlijk zou ik geen veel te dure UniFi spullen kopen en al helemaal geen van hun routers want de software die ze daarop draaien is niet al te best.

Gewoon de modem/router/wifi van je ISP gebruiken, daarna kijken hoe de wifi dekking in het hele huis is en dan eventueel wifi accesspoint(s) bijplaatsen, maar 4 stuks voor een huis lijkt mijn volkomen overkill.
Normaal gesproken is de wifi van je ISP plus een accesspoint meer dan voldoende om in een gemiddeld huis overal dekking te hebben.

Ook die Ubiquiti edgeswitch 10X is veel te duur en wat moet je met die sfp poorten?
Een simpele 8 poort switch plus de vier poorten van je ISP router lijk me meer dan voldoende

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 24-11-2022 11:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• SdtThys
Ben(V) schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:40:
Persoonlijk zou ik geen veel te dure UniFi spullen kopen en al helemaal geen van hun routers want de software die ze daarop draaien is niet al te best.

Gewoon de modem/router/wifi van je ISP gebruiken, daarna kijken hoe de wifi dekking in het hele huis is en dan eventueel wifi accesspoint(s) bijplaatsen, maar 4 stuks voor een huis lijkt mijn volkomen overkill.
Normaal gesproken is de wifi van je ISP plus een accesspoint meer dan voldoende om in een gemiddeld huis overal dekking te hebben.

Ook die Ubiquiti edgeswitch 10X is veel te duur en wat moet je met die sfp poorten?
Een simpele 8 poort switch plus de vier poorten van je ISP router lijk me meer dan voldoende
Het is nogal een uitgestrekte woning met aan beide zijden een bureau ruimte die een 25m uit elkaar ligt op 2 verdiepen. De router van de isp komt in een soort van bunker te zitten, dus daar heb je buiten in die ruimte weinig nut aan het wifi signaal.

Wat zou jij dan aanraden?
Eerder een TP-Link TL-SG1005P als simpele POE switch en 2x TP-Link Omada EAP610 als accesspoints? (met dan optie om nadien nog uit te breiden indien niet voldoende?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarom weer zo'n duur model als EAP610?
Neem gewoon een EAP245 of zelfs een EAP225.

Wifi 6 heeft alleen voordeel als je ook wifi 6 clients hebt en dan is dat voordeel eigenlijk alleen zinvol als je er erg veel van hebt.
Dus die EAP610 is ook overbodig.

En ik zou gewoon beginnen met alleen een accesspoint op de eerste verdieping centraal geplaats.
De juiste plaatsing is veel belangrijker dan een groot aantal.
Afstand is van geen belang voor wifi, enkel demping door muren en vloeren.

Eerst testen en dan bijkopen is veel verstandiger, te veel accesspoints kan alleen maar extra storing opleveren

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Hoewel ik het eens ben met @Ben(V) over het nut van wifi6, zou ik toch gaan voor de nieuwere modellen van tp link omada. Bijv de eap 610 (slim)
Waarom? Tplink wil nog wel eens stoppen met het ondersteunen van oudere accespoints en brengt dan geen nieuwe firmware uit.
Dit is bijv gebeurt met de eap245v1 (en v2), die kunnen niet meer adopted worden in de nieuwere versies van de Omada controller software.
Vandaar: koop wat nieuwere spullen zodat de kans op langer support groter is

• Ben(V)
Waar haal jij vandaan dat de EAP245v1 niet meer ondersteund wordt?

En voor accespoints zijn er over het algemeen enkel bugfixes beschikbaar die meestal alleen vroeg in de lifecycle worden uitgebracht.
Maar ze hebben voor de EAP245v3 bijvoorbeeld nog op 22-6-2022 een firmware update released.

• frankyfn126
https://www.tp-link.com/us/support/download/eap245/v1/

V1 heeft controller support tot V3.2.17 terwijl nu al V5.7.4 uit is

Waarom is dit belangrijk:
https://www.reddit.com/r/...vxkwb3/am_i_unreasonable/

En ja ik zou altijd een controller (kan een pc zijn) gebruiken om 3 of meer APs te configureren zodat echt alles settings gelijk zijn over de APs.

[ Voor 11% gewijzigd door frankyfn126 op 24-11-2022 17:25 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41
Ik zou ook wifi 6 kopen in deze situatie
Eap610 prima optie maar eap615 misschien nog beter ivm extra devices bedraad aansluiten , werkt dat tegenwoordig
Ok met igmp snooping? Dit ivm iptv wat wellicht erop aangesloten gaat worden?

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2022 17:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• SdtThys
Als ik zo in de pricewatch zie dat de prijzen sterk bij elkaar liggen:
Eap 610: 95euro
Eap 245: 87euro
Eap 615: 87euro

Dan lijkt prijs hier zeker niet de doorslaggevende factor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
laurens0619 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:56:
Ik zou ook wifi 6 kopen in deze situatie
Eap610 prima optie maar eap615 misschien nog beter ivm extra devices bedraad aansluiten , werkt dat tegenwoordig
Ok met igmp snooping? Dit ivm iptv wat wellicht erop aangesloten gaat worden?
interessante vraag die google niet beantwoord. Maar ik heb even in mijn eigen Omada controller gekeken.
Als ik een nieuw (v)Lan aanmaak heb ik de optie IGMP snooping.
Vervolgens kan ik per fysieke ethernet poort een VLAN configuren op een eap235wall.
Dus ja zou moeten kunnen :) een 615 zal niet anders zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpIXK1wLHjoNjUXwy2UJAYXXxho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B0iLTzD85ShImD705ux1wmHA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x57mYuAPDp7KK1VuNmGQ6wjIJmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RhUtjGSSyXHvscGran34TuGk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41
@frankyfn126
Thnx voor checken. Wat ik begrepen heb is dat omada best wel wat differentatie kent per product, zo kan de ene wel DFS en de andere niet.

Wat ik las is dat bij release sommige zaken kunnen missen als DFS en igmp snooping en dit later in firmware updat erbij komt. Dit lijkt ook bij de 235 gebeurd te zijn dan:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/239196

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1