• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-04 16:13
<ik hoop dat dit de juiste locatie is voor dergelijk topic>

Recentelijk heb ik https://tweakers.net/pricewatch/209741/samsung-hta100ct.html gevonden bij een zolderopruiming, en het apparaat scheen ook nog te werken en subjectief beter te klinken dan mijn soundbar :o https://tweakers.net/pric...ense-hs214/specificaties/.

De home cinema set is aangesloten op de TV middels een optische kabel. Hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt, ben ik benieuwd of een van de volgende opties mogelijk zijn;

1) vanuit de home cinema set de soundbar aansturen, bijv. middels de HDMI uit -> HDMI ARC
2) het audiosignaal vanuit de tv splitten naar twee signalen middels een splitter

Het uiteindelijk doel is dat zowel de home cinema set als de soundbar werken vanuit dezelfde source (TV). M.a.w. samen het geluid voor de TV afspelen. Indien er nog andere opties zijn om beide systemen samen te laten werken sta ik daarvoor open. Ik begrijp dat het waarschijnlijk een long-shot is :+ .

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
Wat je wil kan wel maar is wat lastig in de praktijk.
Ik heb de B&O soundbar op de hdmi-arc en de Lyngdorf stereo met subwoofers op optical.
De B&O heeft een lipsync slider.

Problemen waar ik tegen aanloop:
1. Er blijft toch een lichte echo aanwezig door wss processing van de B&O soundbar. Lipsync bijstellen heeft geen zin (wordt erger)
2. De Lyngdorf kent geen 5.1, dus de tv uitgang (out) moet je instellen op pcm (stereo). Wat eigenlijk jammer is voor mijn soundbar die wel degelijk iets beter klinkt in 5.1 Dolby vergeleken met stereo als je een film daarmee vergelijkt.

Ik heb ook ipv de Lyngdorf een oude Denon 1610 receiver (kan wel overweg met 5.1 Dolby) geprobeerd maar ik bleef hier ook de lichte echo horen.

In jouw geval zou ik proberen om de soundbar via de home cinema set aan te sturen en duimen dat je geen echo krijgt. Wel zit je volgens wat te kloten met dubbele afstandsbedieningen ivm geluidsnivo.

Een splitter (optisch) heb ik ook wel geprobeerd maar die gaf een extra brom in het geheel en retour winkel dus (slechte kwaliteit).

Overigens is het wel de moeite waard als het voor elkaar krijgt. Het geluidsbeeld is “vol”
(edit: je krijgt een muur van geluid, wat echt iets anders is dan stereo of soundbar alleen, je moet eens ervaren. Het gaat hier niet om perfectie maar meer om fun.)
en je hebt wat voordeel van de soundbar ivm spraak bij films. Je zou bij een echo wat kunnen smokkelen door de soundbar wat minder hard te zetten dan de home cinema set, dan valt een kleine echo (hoor je vooral bij stemmen) wat minder op en blend ietwat weg.
Succes :)

[ Voor 5% gewijzigd door Shocked op 24-11-2022 21:08 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120