Vraag

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:55
Nu het wat afkoelt, viel het mij op toen ik buiten liep dat er een zeer licht geluid uit mijn airco buitenunit kwam. (Fujitsu, geplaatst eind 2020).

Dat is mij in de zomer niet opgevallen, en zal dus iets met het vriezen te maken hebben. Ik heb mijn energiemonitor er even tussen gehangen, en tijdens de kou trekt hij constant tussen de 25 en 50w. Wellicht een defrost functie?

Aangezien de airco slechts sporadisch in hoogzomer gebruikt wordt, lijkt het mij onwenselijk dat hij de hele winter door stroom verbruikt.

Long story short: Kan het kwaad om de airco van 230v af te halen in de winter?

Beste antwoord (via XelaRetak op 25-11-2022 07:51)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 22:59
Ik ken dat specifieke apparaat niet maar het kan inderdaad carterverwarming zijn. Die de olie warm houdt.

Als je de airco echt niet gebruikt kan de stekker er wel uit. Als je de airco toch wilt gebruiken terwijl het buiten koud is zal die een koude start moeten maken, wat slecht is voor de levensduur. Niet zo`n probleem als het niet vriest of als het maar incidenteel is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 22:59
Ik ken dat specifieke apparaat niet maar het kan inderdaad carterverwarming zijn. Die de olie warm houdt.

Als je de airco echt niet gebruikt kan de stekker er wel uit. Als je de airco toch wilt gebruiken terwijl het buiten koud is zal die een koude start moeten maken, wat slecht is voor de levensduur. Niet zo`n probleem als het niet vriest of als het maar incidenteel is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je hem toch een seizoen uitzet zou ik er ook een airco hoes overheen trekken.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik heb mijn buitenunit op een HomeWizard gezet.
Er zit een sluipverbruik in van 10W.
Echter, ik gebruik de airco in de zomer een aantal weken (koelen) en in de winter een aantal weken.
Met HomeWizard kan ik hem aan en uitzetten, dus hij gaat nu uit in het "tussenseizoen".

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

GarBaGe schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:47:
Ik heb mijn buitenunit op een HomeWizard gezet.
Er zit een sluipverbruik in van 10W.
Echter, ik gebruik de airco in de zomer een aantal weken (koelen) en in de winter een aantal weken.
Met HomeWizard kan ik hem aan en uitzetten, dus hij gaat nu uit in het "tussenseizoen".
wel opletten dat als je hem in de winter aanzet, hij de eerste 6 uur niet gebruikt mag worden als het vriest. dit omdat de olie nog moet opwarmen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:49:
[...]

wel opletten dat als je hem in de winter aanzet, hij de eerste 6 uur niet gebruikt mag worden als het vriest. dit omdat de olie nog moet opwarmen.
Bedankt voor de tip. (y)
Ga ik zeker doen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:55
Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:43:
Als je hem toch een seizoen uitzet zou ik er ook een airco hoes overheen trekken.
Thanks, dat is inderdaad wel een goede toevoeging.
Pagina: 1