Voorstel voor aanleg glasvezel, snelheid acceptabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:50

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Hi,

Ik ben woonachtig op een vakantiepark dat deels recreatie deels vaste bewoning is. Nu hebben wij te maken met een zeer slechte koperaansluiting waardoor de meeste eigenaren KPN Buitengebied hebben. Omdat er hier een mast van KPN staat halen wij uit het buitengebied een redelijke snelheid, 80 download om 25 upload. Op zich is dit te doen, mocht ik sneller nodig hebben dan verbind ik met mijn hotspot. Mijn telefoon haalt hier op 5G 340/100, op 4G 270/40.

Nu is er vanuit het beheer contact geweest met meerdere glasvezel aanbieders. Wij hebben al een tubenetwerk laten leggen een paar jaren geleden, dus in principe kan vanuit dit netwerk glasvezel naar elke woning worden getrokken. Een overzicht van de kosten en voorwaarden:
- Kosten zijn voor aanleg en installatie 245 euro per woning
- Maandbedrag 25 euro
- minimaal 50 digitale zenders
- Snelheid 20 mbit
- voorwaarde is dat minstens 160 woningen afnemen
- tweede voorwaarde is gebruiksrecht van ons tubenetwerk zonder kosten

Nu vind ik dit opzich een goed voorstel, behalve de snelheid. 20mbit is lager dan KPN mij nu levert via Buitengebied. Ik begrijp dat het maandbedrag laag is, maar naar mijn idee is er geen beperking in doorvoersnelheid waardoor er niet minstens 100 mbit geleverd kan worden, als niet meer. Nu weet ik de technische implicaties niet van een hogere snelheid leveren voor hen, anders dan bandbreedte inkopen bij andere leveranciers. Nu komen zij hier voor een informatieavond, maar ik ben nu geneigd om tegen te stemmen.

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben benieuwd naar de mening van Tweakers die hier meer kaas van hebben gegeten, want ik wil ze wel het vuur aan de schenen kunnen leggen ;)

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@codex de snelheid is inderdaad zeer bijzonder. Kan KPN niet toelichten waarom de snelheid zo laag is? De aansluitkosten en maandkosten vallen in ieder geval wel heel erg mee.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:59
Ligt ook helemaal aan de aanbieding en wat er verder mogelijk is. 25 euro is een maandbedrag waarvoor je normaal niets kunt krijgen. Zijn er geen andere pakketten mogelijk waar je meer betaalt en ook meer snelheid krijgt?

En wat ga je betalen na het eerste jaar? Veel KPN aanbiedingen nu voor mijn adres zijn 35 euro p/m, waarbij het niet uit maakt welke snelheid je kiest. Maar na 1 jaar ga je dan een duurder tarief betalen, waarbij je bv voor TV + 100mbit up/down al op 59 euro per maand zit.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is al 3Gbit/s aan alleen internet aansluitingen alleen (als piek). Stukje voor IPTV a 160x 15Mbit/s ven je zit rond de 5Gbit/s max.

Misschien is er maar 1x10Gbit/s backbone vezel in de buurt en zitten er meer klanten op die backbone en willen ze ellende voorkomen voor bedrijven in de buurt?

Qua kosten zal het voor mij een no-brainer zijn.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is het een aanbod direct van KPN zelf of zit de beheerder van het vakantiepark er tussen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:29:
Het is al 3Gbit/s aan alleen internet aansluitingen alleen (als piek). Stukje voor IPTV a 160x 15Mbit/s ven je zit rond de 5Gbit/s max.
Er zit een dikke overboeking op consumentenlijnen.

• codex

codex

Topicstarter
bombadil schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:30:
is het een aanbod direct van KPN zelf of zit de beheerder van het vakantiepark er tussen?
Het is van een andere provider, niet KPN. Er is een offerte van KPN gekomen, maar als ik het goed begrepen heb wil KPN het tubenetwerk als eigendom. Het bestuur is hier niet mee akkoord omdat er 300.000 euro aan is uitgegeven.

@stefanass verder weet ik niet de details van de duur enzo. Ik lever dan alleen een snellere verbinding in voor een tragere. Ik weet niet of er andere pakketten mogelijk zijn. Ik betaal nu 55 euro voor buitengebied en iTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 12:59
codex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:41:
[...]

Het is van een andere provider, niet KPN. Er is een offerte van KPN gekomen, maar als ik het goed begrepen heb wil KPN het tubenetwerk als eigendom. Het bestuur is hier niet mee akkoord omdat er 300.000 euro aan is uitgegeven.

@stefanass verder weet ik niet de details van de duur enzo. Ik lever dan alleen een snellere verbinding in voor een tragere. Ik weet niet of er andere pakketten mogelijk zijn. Ik betaal nu 55 euro voor buitengebied en iTV.
Helder. Uitgaande van de aanbieding nu voor 25 euro p/m is het - hopelijk - mogelijk om voor een meerprijs een andere (hogere) snelheid af te nemen. Maar als dat niet het geval is, dan is de snelheid idd erg karig en kun je wellicht beter je huidige pakket voor buitengebied houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Laatst online: 08:10
Ik ben benieuwd wie die provider dan wel is. Met die snelheid krijg ik de indruk dat de beheerder van dat park zelf voor provider gaat spelen en een enkel lijntje verdeelt over een berg wooneenheden. Welke techniek/platform wordt er gebruikt voor tv en wat bedoel je precies met dat "tubenetwerk"? Gewoon een netwerk van wachtbuizen oid?

• codex

codex

Topicstarter
Andros schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:42:
Ik ben benieuwd wie die provider dan wel is. Met die snelheid krijg ik de indruk dat de beheerder van dat park zelf voor provider gaat spelen en een enkel lijntje verdeelt over een berg wooneenheden. Welke techniek/platform wordt er gebruikt voor tv en wat bedoel je precies met dat "tubenetwerk"? Gewoon een netwerk van wachtbuizen oid?
ITT. Ik had er nog nooit van gehoord.

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-10 23:08
codex schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:51:
[...]

ITT. Ik had er nog nooit van gehoord.
ITT werkt vaak in samenwerking met Ziggo welke dan ook leverancier is van de internet- en televisiesignalen.
Pagina: 1