Invloed rimpelspanning van PC voeding op sound?

Pagina: 1
Acties:

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding voor mijn PC. Mijn hoofddoel is een zuiniger voeding; ik gebruik nu een 80 Plus voeding en wil naar één met 80 Plus Gold or Platinum rating.

Ik zie in reviews dat de grootte van de rimpelspanning varieert tussen verschillende voedingen. Het topic is een kleine excursie om te zien of het interessant is om de grootte van rimpelspanning mee te nemen als een extra selectiecriterium bij het kiezen van een nieuwe voeding voor mijn PC.

Het fenomeen rimpelspanning maakt de ingeslapen audiofiel van vroeger een beetje wakker. Ik heb een mooie geluidskaart in mijn PC, een Auzentech X-Fi Forte met een OPA 627 opamp, waar ik met veel plezier naar luister.

Wat ik me afvraag is of er audioliefhebbers zijn die uit eigen ervaring weten of een voeding, bijvoorbeeld met een lagere rimpelspanning, invloed op de geluidskwaliteit van een audiokaart kan hebben.

Het is technisch aannemelijk dat er als er minder schakelruis op de spanningsregelaars van de audiokaart komt dit de signaal/ruis verhouding kan verbeteren en daarmee de geluidskwaliteit.

Het is denkbaar dat de voeding de kwaliteit van het kloksignaal van de DAC en daarmee de geluidskwaliteit beïnvloedt; er ontstaat minder jitter op tijdstip van DA conversie (niet te verwarren met data jitter). Jitter op tijdstip van conversie ontstaat doordat voedingsspanning varieert en daarmee variëren de schakeltijdstippen, van nul naar één en van één naar nul, waardoor er fasemodulatie en daarmee vervorming ontstaat.

Mogelijk zijn intermodulaties van LF signalen in de audioband zwakker bij een kleinere rimpel?

Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die weten of bovenstaande ooit wel eens gemeten is bij audiokaarten in de context van kwaliteit van de voeding van een PC.

Wie nodig ik uit om te reageren

Tweakers met een liefhebberij en affiniteit met audio die verschil in klank tussen verschillende apparaten kunnen horen, beschrijven en plezier beleven aan analytisch luisteren

Wie is niet uitgenodigd om te reageren

• Leden die bovenstaande interesse en vaardigheden niet delen
  • Leden die 'objectieve' redenen willen aanvoeren dat verschillen niet waarneembaar zijn en te reduceren zijn tot subjectiviteit etc. Iedere tweaker met een serieuze belangstelling voor audio is bekend met confirmation bias en weet hoe die te vermijden

[ Voor 2% gewijzigd door EricJH op 24-11-2022 05:10 . Reden: Kleine text edits en alinea over IM toegevoegd ]