T14s gen 3 intel met hoge korting, of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schaatsmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-06-2024
Een update van mijn kant:
Ik neig nu naar een T14 AMD G3 met Ryzen 7 6850u, 16gb ram en 512gb SSD voor 1109 euro. Het enige nadeel aan deze is dat het scherm maar 300 nits is.
Reden om voor T14 te gaan ipv T14s is dat deze koeler zou moeten zijn, en iets goedkoper is. Vooral dat koelere weegt denk ik zwaarder voor me dan een iets lager gewicht, iets betere batterij en iets betere bouwkwaliteit. Of maak ik hier een fout?
Alles met intel is in ieder geval afgevallen, omdat ik geen space heater nodig heb :p

Waar ik wel nog serieus naar kijk is de yoga 7 pro. Ik vind het moeilijk te bepalen hoe deze zich verhouden tov de T14 op gebied van bouwkwaliteit

--------

Hi iedereen,

Mijn vorige laptop valt uit elkaar, letterlijk. Tijd voor een nieuwe, met goede bouwkwaliteit en specs die me de komende 5 jaar tevreden zullen houden.

Lenovo heeft op dit moment mooie black friday sales, zo overweeg ik bijvoorbeeld deze t14s met i7-1260p, 16gb ram en een 1TB SSD voor 1469 euro. of met 512gb voor maar 1199 euro. Ik lees wel online dat de intel versie minder goed is dan de AMD versie, zou ik ondanks de korting toch beter een AMD Versie kunnen kopen? Voor een ryzen 7 pro 6850 en 512gb betaal ik dan 1618 euro.
Misschien een nog belangrijkere vraag: heb ik uberhaupt zo'n fancy laptop nodig? De ram en SSD is altijd fijn, maar met mijn gebruik is een i7/r7 mogelijk totale overkill?

Wat ga je met je laptop doen?
Niks bijzonders: netflix, browsen (wel met 50 tabs open), wat excel etc.
Wat is je budget?
1500 max
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Redelijk veel, ook binnenshuis veel verplaatsen en vaak op oneven ondergrond
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
nee

Belangrijkste factoren voor mij
In deze nieuwe laptop zoek ik vooral naar:
  • Goede bouwkwaliteit. Ik ben niet de meest voorzichtige persoon en ga de laptop veel bewegen
  • Specs die me de komende 5+ jaar zoet zullen houden. Eerder kocht ik altijd laptops met specs waarvan ik dacht dat ik er "prima mee uit de voeten" zou moeten kunnen. De praktijk leert dat als na drie jaar de laptop trager wordt het dan niet meer genoeg is. Daarom denk ik nu aan een flinke processor, meer ram dan ik nodig denk te hebben en een grotere SSD[\li]
  • Schermgrootte 14 inch.[\li]
  • Een goede accu
  • Een scherm dat vrij dim kan voor als het donker is, en een eyecare display oid lijkt me wel interessant
  • Redelijke boxen
  • Ports waarmee ik de komende 5+ jaar vooruit kan
Wat ik moeilijk vind is om te bepalen of ik nu overcompenseer en onnodig veel uitgeef aan een topprocessor, en welke laptop voldoet aan mijn eisen voor een goede prijs. Daarin vooral ook of ik voor de t14s intel variant moet gaan die nu voor erg hoge korting te krijgen is, of dat ik dan toch beter meer kan uitgeven voor de amd versie.

Andere laptops in de overweging
Naast thinkpads is er natuurlijk veel meer keuze, bijvoorbeeld deze twee:

[ Voor 44% gewijzigd door schaatsmeneer op 25-11-2022 15:10 ]

Alle reacties

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

In mijn carriere heb ik nooit iemand die 40+uur/w hard op zijn of haar laptop werkt, gelukkig gezien met een laptop van 5 jaar oud. Ik heb zelf altijd laptops in het 'hogere' segment vanwege de nature van mijn werk. Eigenlijk heb ik elke 2-3 jaar een nieuwe laptop. Niet dat die laptop dan helemaal op is, hij gaat dan ook naar iemand anders (die niet 40+ uur p/w het maximale eruit hoeft te halen). Het is zo'n belangrijk onderdeel van waar ik mee bezig moet zijn, dus dan maak je keuzes.

Het grootste probleem is dat de techniek te snel gaat. Nu heb ik een M1 laptop en eigenlijk alles van de afgelopen 2 jaar is een grap vergeleken met de accuduur en performance dat ik nu heb.

Dingen als een grotere ssd en processor zijn tamelijk irrelevant. Die zijn gewoon "outdated" over 2 jaar en over 5 jaar niet meer relevant met de dan huidige markt. Een accu is, als je er echt goed mee om gaat, misschien nog te overbruggen maar na 5 jaar is die performance er ook wel een beetje uit.

Enfin, dat is mijn persoonlijke mening en ervaring. Echter met alles wat ik bij jou lees, wil je een perfecte laptop die over 5 jaar nog zo aanvoelt. Dat is nou net iets wat weer net niet bestaat. Daarbij gezien, doe je er eigenlijk helemaal niets mee :) Dus...dan zou ik zeggen: haal er 1tje van 750 euro, doe er 2.5 jaar mee. Verkoop hem dan of maak er iemand gelukkig mee en koop er weer 1 voor 750.

De andere optie is om te kijken naar laptops die wat beter te repareren/onderhouden zijn. Iets als: https://frame.work/nl/en (persoonlijk geen ervaring mee, maar ik kijk Linus Tech Tips :+) - er zullen vast nog wat opties zijn. In zo'n geval zou je na een paar jaar een kleinere upgrade kunnen doen. Mits alles natuurlijk nog compatible is en die toko na 4 jaar nog bestaat.

• schaatsmeneer
@Douweegbertje Ik kan me goed vinden in jouw redenatie. Dat, plus het feit dat ik al twijfelde of een i7/ryzen 7 uberhaupt niet complete overkill is voor de simpele taken die ik wil uitvoeren.

Deze Asus zenbook 14 heeft ook 16gb en 512gb, maar een simpelere ryzen 5 cpu. voor precies de 750 euro die jij noemde.

Zou dit inderdaad een goede keuze zijn? Ik vind het vooral moeilijk om het verschil in bouwkwaliteit in te schatten.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

schaatsmeneer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:09:
@Douweegbertje Ik kan me goed vinden in jouw redenatie. Dat, plus het feit dat ik al twijfelde of een i7/ryzen 7 uberhaupt niet complete overkill is voor de simpele taken die ik wil uitvoeren.

Deze Asus zenbook 14 heeft ook 16gb en 512gb, maar een simpelere ryzen 5 cpu. voor precies de 750 euro die jij noemde.

Zou dit inderdaad een goede keuze zijn? Ik vind het vooral moeilijk om het verschil in bouwkwaliteit in te schatten.
Nja, coolblue zegt dat het de topklasse is... maar goed wat je daar nou van moet vinden :+
Die link voor de laptop van 1500 euro zal eenmaal stugger zijn. Het is iets dikker en robuuster. Die van 750 is een stuk dunner, misschien wat flexibeler maar zal ook niet zomaar uit elkaar vallen.

Dat gezegd hebbende heb ik er geen persoonlijke ervaring mee, maar bijv. de thinkpads zijn een soort gelijk ontwerp. Juist omdat het wat lichter/smaller is, pak je die wat makkelijker mee en ga je er makkelijker mee om. Ik ken wat collega's die juist zo'n lichtere thinkpad prettiger vinden dan een zwaardere 'hp professional' bijvoorbeeld.

Het is een groot deel persoonlijke voorkeur. Ik zou dan gewoon even naar een winkel gaan en verschillende types fysiek vast houden. Echter lijkt het mij in elk geval een prima laptop voor wat jij er mee wilt doen.

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb een t14 met alles erop en eraan. Heerlijk, maar produceert een hoop warmte. Komt ook omdat ik de hele dag in MS Teams zit en dat nogal een resource vreter is. Overigens: ik heb het idee dat laatst met een thermal update van Intel het wel beter is geworden.

Ik heb deze gekozen vanwege het vertrouwen in bouwkwaliteit. Ik zou in jouw geval (je zegt niet de voorzichtigste te zijn) toch een t14 nemen, er tenminste 16gb in te zetten, en een processor die bovenaan het middensegment zit. Je gaat er dan met jouw werkzaamheden makkelijk 5 jaar mee doen. Hij wordt misschien wat minder snappy met de nieuwste software, maar eerlijk gezegd verbaas ik me er soms over hoe erg mensen dat wel niet vinden. Zal wel erg persoonlijk zijn, ik doe makkelijk langer met hardware.

En afhankelijk van de software die je gebruikt kin je ook altijd nog Linux overwegen, daar is meer te kiezen voor een lager resource gebruik.

Succes met je keuze!

• schaatsmeneer
@SVMartin dank voor het inzicht! Zou jij me obv jouw ervaringen dan ook aanraden om voor de AMD versie te gaan ipv de Intel? (Gezien de AMD als het goed is minder warmte genereert)

• schaatsmeneer
@Douweegbertje ja de bouwkwaliteit is wat me tegenhoud om de knoop door te hakken voor de zenbook.

Was er maar een T14S met een Ryzen 5 te krijgen hahaha

• SVMartin
  • Niet online
Dat vind ik lastig, ik heb geen referentie. Je zou eens reviews kunnen bekijken, eventueel van een ander type laptop waar een Ryzen vs Intel is getest. Maar dan nog: is dat niet vooral een issue wanneer je hem erg zwaar belast? En hoe erg ga je dit in de praktijk merken?

• schaatsmeneer
Voor zo ver ik het kan vinden online lijkt de asus bouwkwaliteit idd minder te zijn.

Ik kom nu ook lenovo yoga 7 pro tegen, hoe verhouden die zich qua bouwkwaliteit tov de thinkpads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Een update van mijn kant:
Ik neig nu naar een T14 AMD G3 met Ryzen 7 6850u, 16gb ram en 512gb SSD voor 1109 euro. Het enige nadeel aan deze is dat het scherm maar 300 nits is.
Reden om voor T14 te gaan ipv T14s is dat deze koeler zou moeten zijn, en iets goedkoper is. Vooral dat koelere weegt denk ik zwaarder voor me dan een iets lager gewicht, iets betere batterij en iets betere bouwkwaliteit. Of maak ik hier een fout?
Alles met intel is in ieder geval afgevallen, omdat ik geen space heater nodig heb :p

Waar ik wel nog serieus naar kijk is de yoga 7 pro. Ik vind het moeilijk te bepalen hoe deze zich verhouden tov de T14 op gebied van bouwkwaliteit

[ Voor 16% gewijzigd door schaatsmeneer op 25-11-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Als ik me goed herinner is die yoga ook vaak terug te vinden in de best buy guide. Maar alle reviews zijn (vind ik) lastig te interpreteren als ze niet rechtstreeks vergeleken worden met het model wat voor jou een alternatief is.

Enig advies dat ik nog heb: maak het jezelf niet te lastig, alle keuzes zijn goed. Of je nu een Mazda 6 of Peugeot 508 kiest, met beiden kom je prima in Groningen.
Pagina: 1