Uitvinden waar leiding naartoe loopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben voornemens een extra groep aan te (laten) leggen vanuit de meterkast naar de keuken. Er loopt vanuit de meterkast een leiding het betonnen plafond in, maar ik weet niet waar die uitkomt. Ik kan er met een trekveer een mooi eind in en de afstand lijkt alsof ie in de keuken uit zou kunnen komen. Maar de trekveer loopt uiteindelijk vast en komt dus nergens uit. Ik vermoed dat er ergens achter het keukenblok ofzo een inbouwdoos zit die is afgedicht en overgestucd.
Is er een manier om uit te vinden waar deze leiding uitkomt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij je buren kijken, ik vermoed dat het de leiding is voor electrisch koken dus kijk in de buurt waar het fornuis vanaf de bouw zat.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 23-11-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-07 22:55
Hete lucht en een warmtecamera?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:47
Hoor je niets als je de veer invoert? Als je in een doos uitkomt kan iemand het in de keuken misschien horen tikken.

Je zou ook een tokveer / spectrosonde kunnen huren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• carepolice
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 14:34
Wellicht kan je er een beetje rook in laten blazen? Zijn wel rookpatronen voor meen ik.

“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Iets met een geluidje. Bestaat zo'n trekveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 03:17
Gewoon een normale trekveer er in duwen, iemand anders een rondje door je huis laten doen. Je trekveer gaat natuurlijk op een gegeven moment niet verder. Blijven tokken dan en dan hoor hoor je echt wel waar die zou moeten zitten. Zelfde probleem in onze woning gehad. Uiteindelijk in de keuken gevonden. Achter de tegels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jls9782
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-06 22:43
Met een zogeheten piepveer kun je dit vinden, maar deze zijn particulier nauwelijks te vinden.
Mogelijk kun je er eentje lenen van een elektricien?

Een piepveer is een trekveer met zender en ontvanger, werkt super.

[ Voor 17% gewijzigd door jls9782 op 24-11-2022 10:01 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zelf een keer gewoon met geluid gedaan, heel simpel m'n telefoon aan de ene kant (eventueel met ductape ofzo) en het huis aflopen in welke centraaldoos het duidelijk te horen was. Ging verrassend makkelijk en simpel.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:48
Normaliter loopt er een loze leiding naar de keuken voor een keramische/inductieplaat. Ergens waar het logisch lijkt dat het kooktoestel staat, zal er in de keukenmuur een doos zitten. Die zien te vinden en andersom werken.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 09:35

BLN

Normaliter loopt die buis er helemaal niet. Als het een modern/gasloos-voorbereid huis is, dan is er al een automaat/kookgroep voor een fornuis en een perilex in de keuken.

Normaliter zou je een loze buis laten eindigen in een inbouwdoos, en die inbouwdoos met een blindplaat afdekken. Dat kan de tijdelijke deksel zijn die je tijdens constructie gebruikt als het niet in zicht is, en een blindplaat in de serie schakelmateriaal als het in zicht is.

Die blindplaat zou je moeten vinden dus, als je achter de keukenblokken gaat turen.

Een loze leiding laat je doorgaans niet blind in een muur/plafond eindigen. Maar zoveel installaties, zoveel installateurs dus het kan wel.

De suggesties van Xander en D0m1nat0r11 zijn hoe ik het zelf ook zou doen. En trekveer die tegen de wand van een inbouwdoos tikt, die hoor je echt wel.

Ik ben heel benieuwd waar je buis uitkomt! En als deze niet in de keuken eindigt kun je altijd nog kijken of er een andere buis is die je ervoor kunt gebruiken of bijvoorbeeld via een kruipruimte een kabel kunt trekken.

If it ain't broken, don't fix it

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:21

Managelorian

“This is the workflow.”

Zelf heb ik het eindpunt van een loze leiding wel 'ns bepaald door een trekveer erin te doen totdat deze vastloopt en vervolgens 1 persoon de trekveer laten tikken tegen de blokkade terwijl een ander door het huis loopt om te horen waar het tikt. In mijn geval bleek dat de loze leiding onder het houten frame van de railing om het trapgat uitkwam.

Let echter wel op: het komt relatief vaak voor dat een loze leiding tijdens het storten van beton kapot gaat, waarna er beton in loopt en de buis onbruikbaar wordt. In dat geval kun je tikken met een trekveer, maar zul je waarschijnlijk niets horen.

Maar zoals @Wolly al aangeeft kun je natuurlijk ook kijken bij de buren (vooropgesteld dat buren een soortgelijk huis hebben).

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
ja, redelijk modern huis zal een loze leiding hebben richting de keuken naar een blindkap achter de vermeende positie van het kooktoestel.

Als je achter je kastjes kan komen zal je wel een blindkap kunnen vinden... kloppen, tikken klinkt wel anders..

Vastlopen trekveer kan ook komen door te scherpe bochten. Een stalen trekveer gaat het niet meer beter doen. Als je al geen hele goedkope Nylon trekveer (2mm met klein kopje) probeert, dan zou het daar misschien mee lukken. Blijft wel zaak dat je fysiek bij de uitgang kan komen.

Heb je beider einden zichtbaar, dan is er nog de methode stofzuiger-moeders-naaimandje...
Aan de ene kant de stofzuiger, aan de andere kant een klosje garen met een knoopje eraan... floeperdefloep en je kan sterkere draadjes er stap voor stap doorheen halen net zolang dat je trekveer er ook door is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-07 13:21
perslucht door de leiding en waar het waait komt ie uit.
Zelf bij een loze leiding gedaan welke op zolder naast de cv ketel uitkwam.
Zat een inbouwdoos achter een stuc laagje.
Dat blafte er zo vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:58

Sebazzz

3dp

BLN schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:54:
Normaliter loopt die buis er helemaal niet. Als het een modern/gasloos-voorbereid huis is, dan is er al een automaat/kookgroep voor een fornuis en een perilex in de keuken.
Wat is modern? Ik heb in mijn huis van 1987 drie leidingen naar de keuken lopen: twee op dit moment ongebruikte leidingen, en een leiding in gebruik voor elektra keukenkast/oven/witgoed.

Dit heb ik overigens gewoon ontdekt door een trekveer erdoor te vieren en te horen dat het in de tussenwand tussen gang en keuken een krassend geluid geeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 24-11-2022 19:25 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-07 10:10
Ik heb destijds gewoon in de meterkast de stofzuiger op het loze pijpje aangesloten en een rondje gelopen opzoek naar het zuigende geluid. Toen achter een keukenkastje gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als er geen tegel over heen geplakt is.. of overheen gestuct is vind je hem wel redelijk makkelijk met goed luisteren, stofzuiger, of compressor er op :-)

maar als die lucht dicht is weggewerkt... :(

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
Stofzuiger erop (wel goed rondom dicht maken) en dan goed luisteren. Vaak gaat de buis wel fluiten en is ie zo gevonden. Heb zo al meerdere buizen terug gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 22:23

BLACKfm

o_O

3dmazter schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:21:
perslucht door de leiding en waar het waait komt ie uit.
Zelf bij een loze leiding gedaan welke op zolder naast de cv ketel uitkwam.
Zat een inbouwdoos achter een stuc laagje.
Dat blafte er zo vanaf.
Zelf ook gedaan met iemand in de meterkast waar we moesten uitvinden welke leidingbuis er naar de zolder ging. Beetje perslucht (met compressor in ons geval) er doorheen en je had gelijk de goede te pakken.

Het gemak hier was wel dat de eindbuis al was gevonden, en alleen het begin in de meterkast niet bekend was.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Trekveer erin en een maat in de keuken goed luisteren. Lijkt achter de keukenkastjes vandaan te komen boven het aanrecht.
Vandaag alles leeggehaald en gedemonteerd. En jahoor daar zat ie 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V12I3v9XXxQ2cYKjxqkd2lswnIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBR1oE5U9vYEJXcyeFiiGSMf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agr0hmtCfvZpWGSf0Y7wiiG6DDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuWiI3lpH10E5A1EkAx1Ckda.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kan ik verder met de elektrische kook plannen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:21
ozzynator schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:02:
Normaliter loopt er een loze leiding naar de keuken voor een keramische/inductieplaat. Ergens waar het logisch lijkt dat het kooktoestel staat, zal er in de keukenmuur een doos zitten. Die zien te vinden en andersom werken.
Dat klopt niet. Ik heb 12 loze leidingen aan laten leggen. Tijdens de bouw kan je loze leidingen laten plaatsen.

Ze kunnen dus door heel het huis aanwezig zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:48
nevermind.

[ Voor 96% gewijzigd door ozzynator op 12-12-2022 09:21 ]

Pagina: 1