Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:50

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Recentelijk heb ik in DaVinci Resolve (macOS) een montage gemaakt van de eerste verjaardag van mijn dochter. Omdat deze video mij zeer dierbaar is wil ik deze op de juiste manier exporteren.

Ik denk dat ik twee versies wil bewaren. Een ‘master’ in de hoogst mogelijke kwaliteit en een gecomprimeerde versie die ik in onze Apple Photos bibliotheek kan plaatsen.

Het bronmateriaal bestaat uit XAVC S 4K 100 Mbps clips. Dit zijn MP4 files met een 4K h264 video stream (~96,60 mb/s) en een lpcm audio stream (~1,54 mb/s) (volgens ffprobe). Totaal 30 GB aan materiaal, waarvan uiteindelijk 14 GB gebruikt in de tijdlijn voor een video van 18 minuten.

Master versie
In de toekomst zullen er betere codecs zijn en als mijn dochter de leeftijd heeft dat ze deze video zelf terugkijkt, dan wil ik er niet zomaar van uitgaan dat het originele DaVinci Resolve-project nog te openen zal zijn. Het klinkt voor mij logisch om een export te doen in h264 formaat met een bitrate gelijk aan het bronmateriaal (dus net geen 100 mbps).

Of het nuttig is om audio in lpcm op te slaan weet ik niet. Het gaat immers voornamelijk om spraak en ik denk dat 320 kbps AAC afdoende is. De muziek die ik er onder heb gezet is in MP3 160 kbps formaat, dus dat is ook geen reden om de audio bitrate te verhogen of deze lossless op te slaan.

Gecomprimeerde versie
Omdat mijn iCloud-opslag beperkt is hoeft er van mijn geen 14 GB video van 18 minuten in mijn Photos bibliotheek. Vandaar de behoefte aan een gecomprimeerde versie.

Audio neemt niet zoveel ruimte, dus 256 kbps AAC kan ik prima aanhouden. Video vind ik lastiger. Kwaliteit vergelijkbaar met een Apple TV+ stream of Blu-ray ben ik naar op zoek. Wat is dat, 30 mbps? En h265 / HEVC lijkt me de juiste codec voor deze versie.

Workflow
Nu is mijn vraag wat een handige workflow is vanuit DaVinci Resolve. Pak ik een preset zoals H.264 Master en zet ik de video bitrate op 100 mbps of zijn andere geavanceerde instellingen handiger?

Ook las ik dat de h264 / h265 encoder van DaVinci Resolve niet goed genoeg is en dat je met een programma als HandBrake betere resultaten (kleinere bestanden en betere kwaliteit) kunt bereiken.

Daarom heb ik om te proberen een Apple ProRes 422 HQ export gedaan, die resulteerde in een 90 GB (!) output file. Die heb ik door HandBrake gehaald met de ‘Apple 2160p60 4K HEVC’ preset aangepast naar 25 fps en de Constant Quality slider op RF 18. Ik had eerst RF 24 geprobeerd, maar zag veel color banding in de eerste scene (fade from black).

Met RF 18 ben ik tevreden over de kwaliteit. De output file is 5,4 GB en de bitrate 39,75 mbps. Het proces is nogal omslachtig om dat HandBrake ruim twee uur nodig heeft op een M1 Pro MacBook Pro. Dus dat kan vast handiger!

Dit is mijn eerste video-project, dus ik hoor graag van de pro’s advies hoe ik de conversie naar een master-versie en een gecomprimeerde-versie het beste aan kan pakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heb weinig verstand van video maar die master (met deze settings) klinkt als prima plan. Die low-BR versie kun je zo vaak maken als je wilt dus daar zou ik met niet te druk om maken. Gewoon wat proberen en kijken of je tevreden bent met de kwaliteit. En anders maak je gewoon een nieuwe (met handbrake off ffmpeg).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:50

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
@sys64738 bedoel je dat je de x265 HEVC export op RF 18, met als resultaat een bitrate van 39,75 mbps een prima plan vindt voor een ‘master’ om voor de lange termijn op te slaan?

Voor mijn gevoel zit dit er eigenlijk net tussenin. De originele bronbestanden zijn x264 100mbps dus op deze export zit nog redelijk wat compressie. Ga ik misschien spijt van krijgen om dit als master te zien. Aan de andere kant is de bestandsgrootte eigenlijk wat te groot om zo in Apple Photos te mikken.

De Apple ProRes 422 HQ zie ik echt als intermediate, omdat deze 90 GB is terwijl de bronbestanden totaal 14 GB aan x264 materiaal is.
Gewoon wat proberen en kijken of je tevreden bent met de kwaliteit. En anders maak je gewoon een nieuwe (met handbrake off ffmpeg).
Punt is wel dat dit dus steeds ruim twee uur duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nee je schreef zelf dat je de master op h264 / 100 mbit wilde doen (gelijk aan het bron materiaal). Dat lijkt me prima plan.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear