Schokkende en tikkende rolluikmotor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-06 21:40
Hey,

Eén van mijn rolluiken gaat héél erg langzaam omhoog en omlaag, in kleine regelmatige schokjes. Het klinkt alsof de rolluikmotor enkele keren per seconde tikt en start/stopt.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Kwestie van niet de hele boel te moeten demonteren als het niet nodig is.

Videootje: [Video: https://photos.app.goo.gl/DY3Coast3S3SnioM9].

Heel erg bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via SonOfGrey op 23-11-2022 22:36)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 12:16
Motor condensator heeft het mogelijk begeven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
pennywiser schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:20:
Aha, maar dat is niet meteen iets wat je zelf even vervangt neem ik aan, in iets compact als zo'n rolluikmotor? Gewoon de hele motor vervangen is de boodschap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
SonOfGrey schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:29:
[...]

Aha, maar dat is niet meteen iets wat je zelf even vervangt neem ik aan, in iets compact als zo'n rolluikmotor? Gewoon de hele motor vervangen is de boodschap?
Ligt helemaal aan type buismotor. Je zult hem open moeten maken om te kijken welke condensator erin zit. En dan moet eerst alles van de muur. En dan moet je die elco kunnen vinden ook nog. Als dat lukt is het wel gefixt, maar mijn vorige buismotor kon ik geen onderdelen van vinden. Kijk dan of je een gebruikte (Somfy) buismotor kan vinden. Let goed op vermogen en volgens mij ook links of rechtsom draaiend.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 23-11-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
pennywiser schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:33:
[...]
Ligt helemaal aan type buismotor. Je zult hem open moeten maken om te kijken welke condensator erin zit. En dan moet eerst alles van de muur. En dan moet je die elco kunnen vinden ook nog. Als dat lukt is het wel gefixt, maar mij vorige motor kon ik geen onderdelen van vinden. Kijk dan of je een gebruikte motor kan vinden. Let goed op vermogen en volgens mij ook links of rechtsom draaiend.
Hmm dat is wel het proberen waard natuurlijk, want ik zal sowieso de boel moeten demonteren blijkbaar. Ik heb op dezelfde manier mijn regenwaterpomp gefikst: condensator met dezelfde specs erin en klaar. I'll give it a try!

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SonOfGrey schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:29:
[...]

Als je zelf de motor kunt vervangen; is dat op zich wel de moeite waard. Als je het rolluik niet echt nodig hebt, kun je ook de motor er uit halen en dan de volgende stappen doen.

Dan kun je de losse motor daarna nog eens los van het luik testen.
Afhankelijk van de prijs van zo'n motor kun je proberen 'm te repareren of te laten reviseren en dan als reserve te houden (mocht je in de tussentijd al een nieuwe hebben geïnstalleerd).

Dus, het hangt er vanaf wanneer je 'm weer werkend wil hebben, hoeveel moeite je er in wil steken, wat het mag kosten e.d.

Maar; trek 'm los; en kijk of je 'm open/gerepareerd krijgt, alles wat te redden valt is mooi meegenomen?
Of bel een expert, die dat voor je kan doen.
Pagina: 1