LAN snelheid van computer is niet op 1Gbit/s te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny2008
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 02:18
Ik heb een kantoor computer en een HTPC in gebruik met een KPN box met 4 poorten.
Ik heb een bedraad netwerk gemaakt met kantoor pc, HTPC en de KPN box aangesloten.
Mijn HTPC werkt op 1 Gbit/s snelheid en de KPN box op 100Mbit/s snelheid (dit lijkt me normaal) Ik krijg het echter niet voor elkaar om mijn werk pc ook op 1 Gbit/s snelheid te krijgen. Op internet gezocht en alle tips en tricks geprobeerd, forcen naar 1Gbit werkt niet en de andere voor de hand liggende opties ook niet.

IK heb aansluiting met HTPC gewisseld, die bleef in andere poort gewoon 1Gbit dus aan bekabeling of poort op de modem ligt het niet.
IK heb zelfs een PCIe kaarte gekocht maar ook die geeft aan dat de verbinding 100Mbit is. Dus de netwerk chip op moederbord is ook niet fout.

Het rare is dat ik de afgelopen maand een paar keer tijdens kopieren van media files wel een 50-70 Mb per seconde haalde maar de laatste weken kom ik niet verder dan 10-12 Mb/s.

OS Name Microsoft Windows 11 Pro
Version 10.0.22000 Build 22000
Other OS Description Not Available
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name DESKTOP-0N7NPVS
System Manufacturer Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model Z690 AORUS ELITE DDR4
System Type x64-based PC
System SKU Default string
Processor 12th Gen Intel(R) Core(TM) i7-12700K, 3600 Mhz, 12 Core(s), 20 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends International, LLC. F6, 27/01/2022
SMBIOS Version 3.4
Embedded Controller Version 255.255
BIOS Mode UEFI
BaseBoard Manufacturer Gigabyte Technology Co., Ltd.
BaseBoard Product Z690 AORUS ELITE DDR4

Drivers zijn geupdate van Realtek site.

Ik moet iets over het hoofd zien denk ik en hoop op wat input van mensen die er echt verstand van hebben.
Ik hoop dat iemand kan helpen.

Ik snap niet dat het op de HTPC gewoon werkt, kan geen verschil zien in de settings tussen de 2 pc's.

Groeten, Danny

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

de KPN box op 100Mbit/s snelheid
Op de WAN doel je dan op?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
Danny2008 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:07:
IK heb aansluiting met HTPC gewisseld, die bleef in andere poort gewoon 1Gbit dus aan bekabeling of poort op de modem ligt het niet.
IK heb zelfs een PCIe kaarte gekocht maar ook die geeft aan dat de verbinding 100Mbit is. Dus de netwerk chip op moederbord is ook niet fout.
Zo kan je de conclusie niet trekken. Het ene apparaat is gevoeliger voor een slechte kabel dan de andere. Dus het kan alsnog aan de kabel liggen. Probeer dus een andere kabel. Wat voor kabel is het eigenlijk? Zelf gemaakt of kant en klaar? Hoe lang is de kabel? Hopelijk is het geen CCA kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:14

jurroen

Security en privacy geek

Check je kabel eens. Staat waarschijnlijk op gedrukt welke CAT (of soms Category) het is. Waarschijnlijk iets in de trant van 5, 5E (soms genoteerd als 5.E) of 6(-a). De kans is de grootste dat het de eerste is: CAT 5. Dus zonder de E.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 18:37

BHQ

CAT5 kabel zal vermoedelijk minder brak zijn dan hedendaagse CCA-kabel ;)

Vervang de kabel eens. Klinkt alsof die niet helemaal meer in orde is. De ene combinatie kan daar wat gevoeliger voor zijn dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Kun je mss booten naar een Linux live of Hirensboot USB? Daar kijken of 'ie hetzelfde doet

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

• Danny2008
Ja gaat om de bedrade WAN. Draden zijn Cat6e nieuw getrokken en correct aangesloten en getest.
Zojuist vanaf mijn HTPC een losse fabrieks CAT5e draad tussen wandaansluiting en PC geplaatst, snelheid nog steeds 1Gbit/s (die draad is dus ok net als de bedrading door de muur). Zelfde draad gebruikt om direct verbinding te maken vanaf KPN box naar werk PC en snelheid 100Mbit. Poorten op KPN box gewisseld voor de zekerheid in de HTPC poort (die wel 1Gbit geeft) en snelheid nog steeds 100 Mbit op de andere poort in de KPN box geeft de HTPC ook weer 1 Gbit/s snelheid.

Tevens met een directe kabel mijn laptop aangesloten, die geeft 1Gbit op en als ik dan aansluiting naar werkpc verplaats is de snelheid 100Mbit/s. Het moet dus aan pc liggen als de laptop wel 1Gbit kan halen met gelijke aansluiting.

Ik zal nog eens verder speuren.

Bedankt en groeten.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Staan instelling van je netwerkkaart van de PC op auto of 1Gbps?
Als hij op auto staat kun je eens proberen hem op 1Gbps te zetten.

Verder kan een van de contacten van de netwerkpoort in je PC verbogen zijn zodat er geen goed contact gemaakt wordt met een van de pennetjes, waardoor hij terugvalt naar 100Mbps.

Als dat alles niet het geval is vrees is dat de netwerkkaart in je PC defect is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Danny2008
Ik heb een tweede pcie netwerkkaart aangeschaft en die doet het ook niet op 1Gbit. Mijn laptop werkt met zelfde aansluiting, kabels en poort wel op 1Gbit.

IK heb snelheid van auto naar 1Gbit gezet in settings, werkte ook niet.

In het verleden heb ik op moederbord netwerk wel hogere snelheid gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny2008
Probleem gevonden.

Er waren 2 problemen er stond toch nog een setting voor netwerk kaart op 100Mbit en ik heb een aansluit kabel probleem.

Ik heb nogmaals een goede kabel van HTPC aangesloten op werk pc, dan was ik in ieder geval zeker van 1Gbit mogelijkheid. Toen weer alle properties doorgelopen en zag toen dat de setting op 100Mbit stond. Na veranderen naar 1Gbit had ik een Gbit connectie.
Ik ga zo de kabel en patchbox aansluitingen nogmaals controleren maar weet nu wel zeker dat het op te lossen is, heb nog voldoende kabel om een nieuwe te trekken als ik niets aan de connecties in de doos en patchbox kan vinden.

Bedankt voor meedenken en tips.

Groeten, Danny
Pagina: 1