Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f_algera
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 15:10
Goemiddag,

Recentelijk heb ik een MSI Z790 Tomahawk wifi moederbord gekocht i.c.m. met een Intel 13600K.
Het Z790 platform heeft 20 PCIe lanes & 8 PCIe lanes.

Nu vroeg ik me af wanneer ik tegen deze limieten aanloop als ik er extra SSD's toevoeg?
Dit moederbord heeft 4* M.2 PCiE 4.0 slots & 7 Sata poorten

Momenteel heb ik in mijn systeem
2* NVME 4.0 SSD (Via M.2) & 4 SATA ssd's
De NWME SSD's betreffen de Samsug 980 pro & Corsair MP600 pro

Ik weet dat mijn 1ste M.2. slot via de CPU gaat en de rest via de Chipset.

Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met de lanes en wanneer ik tegen limieten aanloop?

Enkele vragen die ik bijvoorbeeld heb is:
Hoeveel lanes gebruikt de GPU (GTX 1080)?
Kan ik 4 NVME ssd's erin doen i.c.m. met 7 Sata SSD's?
Stel ik loop tegen een limiet aan, is dit dan alleen als de SSD's volop belast worden of worden ze al gelimiteerd puur voor het feit dan ze aangesloten zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door f_algera op 23-11-2022 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
De GPU zal, bij standaard instellingen, 16 lanes gebruiken vanuit de cpu en het eerste M.2 slot de andere 4.
De andere 3 M.2 sloten lopen via de chipset, waarbij er 1 gedeeld is met een Sata slot, zie de manual:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xE5law2.png

Je kan dus maximaal 4 M.2 SSD aansluiten en 6 Sata apparaten of 3 M.2 SSD's en 7 Sata apparaten.

Als je alles volstopt zullen transfers tussen je SSD's gelimiteerd kunnen zijn, zeker als je veel gaat kopiëren tussen de M.2 SSD verbonden via de CPU lanes en de storage verbonden met de chipset. Als je 24/7 dus wil gaan kopiëren tussen deze devices en volle snelheid nodig hebt zou ik dus kijken naar een andere oplossing.

Als je simpelweg veel storage wil, vooral voor opslag en waar incidenteel eens veel data wordt rondgepompt tussen de verschillende SSD's kan dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f_algera
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 15:10
Thx, voor de info.

Ik ben niet van plan om 24/7 bestanden te kopieren dus dan kan ik naar verloop van tijd prima mn ssd collectie uitbreiden.