iMac 2011 overleden- advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Hi,

Mijn iMac (2011) heeft de geest gegeven, tenminste mijn videokaart lijkt mij kapot. Hij geeft geen beeld meer of het scherm knippert vol gekleurde strepen.

Om nu in zo’n oud beestje nog een nieuwe videokaart (als dat het probleem is) te laten stoppen lijkt mij niet zinvol. Ik denk dat zo’n reparatie al gauw € 500 kost🤮.

Die iMac heeft 8 GB geheugen en een 2 TB HDD schijf.

Ik gebruik de iMac voor algemeen niet-zakelijk gebruik.

Ik heb een aantal vragen:

1. Er zou sprake zijn dat er een nieuwe 27” inch iMac in aantocht zou zijn. Eerst werd er geroepen 2022 maar dat gaat hem niet meer worden vermoed ik. Weet iemand wanneer deze nu komt? 2023 of nog later?

2. Heeft iemand een idee in welke prijscategorie zo’n nieuwe 27” inch versie zou gaan vallen?

3. Mijn 2 TB grote HDD schijf is voor 50% vol. Als ik de 24” inch versie zou kopen wat raden jullie aan voor de te kiezen schijfgrootte in SSD?

4. Idem een advies voor geheugen. 8 of 16 GB? Voor die € 230 lijkt mij 16 GB logischer.

5. Ik maakte altijd backups met Time Machine maar is het nog mogelijk die backups op een nieuwe iMac te zetten nu de oude niet meer werkt?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@wimbre Alvast even met 100% zekerheid antwoord op je vraag 5:
Ja, dat is geen probleem, gaat uitstekend met Migratie Assistant straks bij je nieuwe Mac

-Daarnaast zal ik *persoonlijk* kiezen voor een nog goed te betalen SSD grootte, en niet essentiële data op een externe snelle SSD te plaatsen. Maakt je veel flexibeler nmi.

[ Voor 37% gewijzigd door RoRoNL op 23-11-2022 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@wimbre
  1. Niemand weet dit behalve Apple. Is dus allemaal speculatie en geruchten
  2. Ik zou zeggen kijk naar de 24" + minimaal 10-20% voor de inflatie/koers en daarbovenop nog een paar honderd euro om verschil te maken t.o.v. de 24".
  3. Tsjaa, hoe wil je werken? Moet alles op de Mac staan? Of heb je geen problemen met iets als een NAS of exerne HDD/SSD.
  4. Totaal afhankelijk van wat je er dagelijks/wekelijks mee doet. Voor de meeste mensen is 8GB meer dan genoeg maar als jij elke week zware applicaties draait of flink gaat multitasken dan is 16GB wel fijn en toekomstbestendig.
  5. Ja Time Machine werkt nog, maar ik zou voor de zekerheid ook nog de data ergens anders opslaan i.v.m. mogelijke compatibiliteit issues.
Als je echt 27" wilt kan je nog kijken naar de combi van Mac Mini of Mac Studio i.c.m. een Studio Display.
Lijkt me na 11 jaar wel een mooie / leuke upgrade ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 23-11-2022 19:11 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
RoRoNL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:03:
Ja, dat is geen probleem, gaat uitstekend met Migratie Assistant straks bij je nieuwe Mac

-Daarnaast zal ik *persoonlijk* kiezen voor een nog goed te betalen SSD grootte, en niet essentiële data op een externe snelle SSD te plaatsen. Maakt je veel flexibeler nmi.
Ik neem aan dat als ik 1 TB aan gegevens vanaf de oude iMac op een nieuwe iMac wil zetten ik voor beide types (HDD / SSD) ook een 1 TB nodig zal hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wimbre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:30:
[...]

Ik neem aan dat als ik 1 TB aan gegevens vanaf de oude iMac op een nieuwe iMac wil zetten ik voor beide types (HDD / SSD) ook een 1 TB nodig zal hebben?
Ja, maar let ook op dat er waarschijnlijk heel veel onnodige bestanden in die TimeMachine Backup zitten.

Ik zou persoonlijk dus gewoon een schone installatie doen op de nieuwe Mac, alle programmas e.d. opnieuw downloaden/installeren en dan de TimeMachine mounten en handmatig de bestanden terugzetten die je echt nodig hebt. (Dus zaken als foto's, documenten etc.) Scheelt je snel al tientallen GB aan data.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 23-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
[quote]Greatsword schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:04:
@wimbre
  1. Tsjaa, hoe wil je werken? Moet alles op de Mac staan? Of heb je geen problemen met iets als een NAS of exerne HDD/SSD.

Dat vind ik op zich geen probleem maar heb er geen ervaring mee dus weet niet goed wat een mooie combi zou zijn.
  2. Totaal afhankelijk van wat je er dagelijks/wekelijks mee doet. Voor de meeste mensen is 8GB meer dan genoeg maar als jij elke week zware applicaties draait of flink gaat multitasken dan is 16GB wel fijn en toekomstbestendig.Ik gebruik geen zware applicaties. Maar naar de toekomst toe lijkt mij 16 GB wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wimbre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 20:04:
[quote]Greatsword schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:04:
@wimbre
  1. Tsjaa, hoe wil je werken? Moet alles op de Mac staan? Of heb je geen problemen met iets als een NAS of exerne HDD/SSD.

Dat vind ik op zich geen probleem maar heb er geen ervaring mee dus weet niet goed wat een mooie combi zou zijn.
  2. Totaal afhankelijk van wat je er dagelijks/wekelijks mee doet. Voor de meeste mensen is 8GB meer dan genoeg maar als jij elke week zware applicaties draait of flink gaat multitasken dan is 16GB wel fijn en toekomstbestendig.Ik gebruik geen zware applicaties. Maar naar de toekomst toe lijkt mij 16 GB wel een goed idee.
Kijk even wat die data die je nu gebruikt precies is.

Voor de meeste mensen is 256-512GB al ruim voldoende voor het OS + Applicaties en wat extra zaken zoals (iCloud) Foto en Muziek Bibliotheek.

Een (Synology) NAS is ideaal voor grote opslag zoals 4K films/series, RAW fotografie etc en om ook buitenshuis makkelijk erbij te kunnen via de browser of apps e.d.

Een externe SSD zoals een Samsung T7 is dan weer lekker compact en neem je overal mee naar toe ;)

Is dus maar net wat je wilt en hoe je het van plan bent om te gaan gebruiken.

Punt 2, 16GB is prima als er zeker weer zo lang mee gaat doen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wimbre schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:56:
Mijn iMac (2011) heeft de geest gegeven, tenminste mijn videokaart lijkt mij kapot. Hij geeft geen beeld meer of het scherm knippert vol gekleurde strepen.
Videokaart uitbouwen, hele iMac schoonmaken, kaart in de oven 20 minuten op 250 graden is prima, nieuwe koelpasta, boel weer inbouwen en 90% kans dat je weer een jaar of 2 vooruit kunt. Dit stomme trucje al zowel 100 keer gedaan. Het is geen afstel van het einde van je iMac maar wel uitstel. Zo heb je nog even tijd om wat centen bij elkaar te harken voor wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sypie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:48:
[...]

Zo heb je nog even tijd om wat centen bij elkaar te harken voor wat nieuws.
Met al die stijgende prijzen door onder andere inflatie en koers correctie (zie MacBook Air, iPhones, iPads) zal het waarschijnlijk alleen maar duurder worden.

Nu met Black Friday zou ik dus zeker de aanbiedingen in de gaten houden

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 23-11-2022 23:27 ]

• wimbre
sypie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:48:
[...]

Videokaart uitbouwen, hele iMac schoonmaken, kaart in de oven 20 minuten op 250 graden is prima, nieuwe koelpasta, boel weer inbouwen en 90% kans dat je weer een jaar of 2 vooruit kunt. Dit stomme trucje al zowel 100 keer gedaan. Het is geen afstel van het einde van je iMac maar wel uitstel. Zo heb je nog even tijd om wat centen bij elkaar te harken voor wat nieuws.
Bedankt voor de tip maar mijn keuze is toch vervanging van het geheel.

• wimbre
Ik neig naar de Apple 24” inch met 16 GB geheugen en 512 GB SSD en een externe opslag.

Ik twijfel nog een klein beetje over een Mac Mini met dezelfde specs als hiervoor i.c.m. een Samsung Ultrawide monitor

Samsung 34 inch QLED (2x Thunderbolt 3-poorten).

Ik ben normaal niet zo van diverse merken door elkaar maar zo’n Studio Display vind ik wel erg duur.

Heeft iemand positieve/negatieve ervaringen met een combi Apple met ander merk scherm?

• sypie
  • Niet online
Bij mij staat een mini met 16 GB RAM gekoppeld aan een Dell U3818DW. Dat werkt uitstekend, zelfs de ingebouwde hub in het scherm.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wimbre schreef op donderdag 24 november 2022 @ 18:29:
Ik neig naar de Apple 24” inch met 16 GB geheugen en 512 GB SSD en een externe opslag.

Ik twijfel nog een klein beetje over een Mac Mini met dezelfde specs als hiervoor i.c.m. een Samsung Ultrawide monitor

Samsung 34 inch QLED (2x Thunderbolt 3-poorten).

Ik ben normaal niet zo van diverse merken door elkaar maar zo’n Studio Display vind ik wel erg duur.

Heeft iemand positieve/negatieve ervaringen met een combi Apple met ander merk scherm?
Je kan eigenlijk geen verkeurde keuze maken. Heb ze allemaal (gehad)

De Mac Mini is echt een ongelooflijke goede aankoop qua prijs/kwaliteit verhouding, nadeel inderdaad dat je een extern scherm moet gebruiken.

De iMac is ook erg mooi, vooral de zilveren is tijdloos en natuurlijk weer het voordeel van de All in One.
Let wel goed op het aantal aansluitpoorten dat je nodig hebt, want het instap model heeft er maar 2 en geen Ethernet.

Heb nu zelf nog een Studio Display staan i.c.m. een M2 Air, maar vanwege de prijs kan ik die ook moeilijk aanbevelen.

Als het echt mooi moet zijn, zou ik voor de iMac gaan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 24-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:16

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Wat betreft externe schermen. Ik heb hier een BenQ aan mijn M1 MacBook Pro gehad (27 inch, full HD). En momenteel een 27 inch UHD van LG. Beiden werken perfect. Beiden aangesloten via de HDMI poort op de Hyper Drive 9-1 hub die aan mijn MBP hangt.

De laatste iMac die ik zelf heb gehad, en helaas defect heb staan, is een 2006 iMac. De eerste met een Intel CPU. Daarna ben ik van het all-in-one principe afgestapt.

Mijn MBP heeft een SSD van 256 gb en daar is nu nog 45 gb van vrij. Naast macOS staan er al mijn apps, een paar games en mijn documenten en foto's op. Mijn muziek & video collectie staat extern opgeslagen.

Mijn MBP heeft 8 gb RAM. Ik ben voor het basismodel gegaan. 8 gb is voor mij voldoende, daar ik nooit 20 apps tegelijk gebruik of 100 websites in de browser open heb staan. Maar als je nieuwe computer weer een lange tijd mee moet gaan, dan zou ik 16 gb RAM aanraden.

Succes met je keuze(s).

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Als een all-in-one geen harde eis is dan kun je altijd nog voor de Mac Mini + scherm gaan. Dan ben je toch net wat flexibeler op hardwaregebied. Na een aantal jaar toe aan nieuwe/grotere/betere monitor? Afkoppelen van de Mac Mini en een nieuwe kopen.

Precies andersom kan ook. Monitor nog prima, maar toe aan een nieuwe/betere/snellere Mac Mini? Dat dus..

Ik heb hier nog een iMac 27-inch uit 2015. Prachtig beeld nog maar zit gewoon vast (zonder te knutselen) aan de verouderde hardware.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
RoRoNL schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:03:
Nog even een vraag: ik heb besloten om een Mac Mini aan te schaffen met een 27“ inch LG scherm. Zoals eerder aangegeven heb ik geen beeld meer op de oude iMac 27” inch.

Hoe kan ik dan straks met Migratie Assistant toch de data overhevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
Als je een recente Time Machine backup hebt kan je tijdens het installatieproces van je nieuwe Mac gewoon aangeven dat je deze backup wilt overhevelen. Dan heb je hierna gewoon weer een kopie van je oude Mac met alle zaken op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wimbre schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:24:
[...]

Nog even een vraag: ik heb besloten om een Mac Mini aan te schaffen met een 27“ inch LG scherm. Zoals eerder aangegeven heb ik geen beeld meer op de oude iMac 27” inch.

Hoe kan ik dan straks met Migratie Assistant toch de data overhevelen?
Waar heb je die Time Machine backup op staan? Is dat een Externe HDD/SSD of misschien nog een oude Apple Airport TimeCapsule?

Zoals ik al eerder zei zou ik op de nieuwe Mac Mini gewoon fris starten. Als je inlogt met je iCloud wordt er al heel veel automatisch weer opgezet. De programma's e.d. zal je dan even opnieuw moeten downloaden en installeren maar dan heb je wel ook wel weer de nieuwe en hoogstwaarschijnlijk M1 Native versie.

Hiermee voorkom je dus dat je heel veel onnodige bestanden die in je Time Machine backup zit overzet en dat kan al heel snel oplopen qua bestandsgroote en opslagruimte.

Na het voltooien van de installatie, sluit je de TimeMachine backup vervolgens aan en dan kan je vanuit Finder gewoon de bestanden kopiëren / plakken.

Zie ook

https://www.imore.com/how...chine-backups-another-mac

https://www.handyrecovery...om-a-time-machine-backup/

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 27-11-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Greatsword schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:31:
[...]

Waar heb je die Time Machine backup op staan? Is dat een Externe HDD/SSD of misschien nog een oude Apple Airport TimeCapsule?

Zoals ik al eerder zei zou ik op de nieuwe Mac Mini gewoon fris starten. Als je inlogt met je iCloud wordt er al heel veel automatisch weer opgezet. De programma's e.d. zal je dan even opnieuw moeten downloaden en installeren maar dan heb je wel ook wel weer de nieuwe en hoogstwaarschijnlijk M1 Native versie.

Hiermee voorkom je dus dat je heel veel onnodige bestanden die in je Time Machine backup zit overzet en dat kan al heel snel oplopen qua bestandsgroote en opslagruimte.

Na het voltooien van de installatie, sluit je de TimeMachine backup vervolgens aan en dan kan je vanuit Finder gewoon de bestanden kopiëren / plakken.

Zie ook

https://www.imore.com/how...chine-backups-another-mac

https://www.handyrecovery...om-a-time-machine-backup/
Ik ga dat ook doen. Schoon beginnen en dan selectief bestanden terugzetten.

De backup’s werden inderdaad op een Apple Airport TimeCapsule gezet.

Ik wilde net een vraag stellen of het wellicht verstandiger zou zijn om een externe SSD aan te schaffen van b.v. 4TB (zit ik wel ruimer in mijn jasje maar ik las ergens dat de grotere versies een hogere snelheid hebben). Hoor graag als iemand een tip heeft. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wimbre schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:16:
[...]

Ik ga dat ook doen. Schoon beginnen en dan selectief bestanden terugzetten.

De backup’s werden inderdaad op een Apple Airport TimeCapsule gezet.

Ik wilde net een vraag stellen of het wellicht verstandiger zou zijn om een externe SSD aan te schaffen van b.v. 4TB (zit ik wel ruimer in mijn jasje maar ik las ergens dat de grotere versies een hogere snelheid hebben). Hoor graag als iemand een tip heeft. _/-\o_
Externe SSD voor wat?

Als het om pure opslag of TimeMachine gaat zou ik eerder naar een (Synology) NAS kijken tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Greatsword schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:48:
[...]

Externe SSD voor wat?

Als het om pure opslag of TimeMachine gaat zou ik eerder naar een (Synology) NAS kijken tegenwoordig.
Ik heb een 2TB harde schijf die voor 50% vol was. Een deel van die gebruikte 1 TB zal niet meer opgeslagen worden maar de rest wel.

Nu heb ik een Mac Mini gekocht met 512 GB SSD opslag. Als ik de data allemaal op de Mac Mini opsla is de schijf gelijk vol. Een aardig groot deel zal daarom of op de Time Capsule opgeslagen worden óf op een externe opslag.

Ik wil:
a) dagelijks een backup (gewijzigde data) van de Mac Mini maken.
b) bestanden die ik niet (dagelijks) gebruik opslaan op een externe opslag.

De data die (extern) op te slaan is zal bestaan uit data van programma’s (excel), Prive foto’s, wat muziek, etc. Geen zware data oid.

Gewoon huis, tuin en keuken werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Je beide punten kunnen prima met een externe schijf die voldoende groot is.

Wat ik niet zou doen: die Time Capsule nog als betrouwbaar zien, tenzij de harde schijf is vervangen én tenzij je er een back-up van hebt. Die dingen zijn niet nieuw meer en bij gebruik van de originele schijven weet je dat het eindig is. Daarbij komt dat de apparatuur zelf ook geen eeuwig leven heeft... Die dingen zijn van ≤2018, wat ze praktisch met de dag onbetrouwbaarder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wimbre schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:11:
[...]

Een aardig groot deel zal daarom of op de Time Capsule opgeslagen worden óf op een externe opslag.

Ik wil:
a) dagelijks een backup (gewijzigde data) van de Mac Mini maken.
b) bestanden die ik niet (dagelijks) gebruik opslaan op een externe opslag.

De data die (extern) op te slaan is zal bestaan uit data van programma’s (excel), Prive foto’s, wat muziek, etc. Geen zware data oid.

Gewoon huis, tuin en keuken werk.
Dan zou ik voor een (Synology) NAS gaan in combinatie met een Cloud Backup dienst.

Met iets als Synology Drive kan je dan bepaalde mappen van je Mac synchroniseren met de NAS. En de NAS wordt dan bijvoorbeeld dagelijks gebackuped naar de cloud.

Verder is je opslagruimte hierdoor flexibel en kan je in de toekomst altijd voor grotere schijven gaan.

Ook kan je dan voortaan buitenshuis bij je data via apps of je internet browser etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

*snip* andermans topic kapen is niet gewenst, daarnaast kun je gewoon verder in je eigen topic.

[ Voor 125% gewijzigd door Daedalus op 02-01-2024 13:57 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1