Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

graag krijg ik wat advies ten aanzien van mijn recente aankoop van een Denon soundbar die ik zou willen aansluiten op mijn oude Philips tv, omdat het geluid daarvan soms wat galmt op hogere volumes: uitvoering: Philips Cineos 32PFL9603D Zwart. Ik denk dat ik hier waarschijnlijk een miskoop heb gedaan, omdat die oude tv niet beschikt over een HDMI-poort met ARC-functionaliteit. Ik had dat wel gezien, maar omdat volgens de specs op Tweakers beide apparaten ook over een S/PDIF aansluiting beschikken dacht ik dat het wel via die weg op te lossen zou moeten zijn. Helaas blijkt de oude Philips-tv (waarschijnlijk) alleen een coaxiale S/PDIF te hebben en de Denon soundbar alleen maar een optische S/PDIF.

Hier een foto van de aansluitmogelijkheden voor de Philips tv uit de gebruiksaanwijzing, zie met name nummers 11 en 12 (lichtjes geel gearceerd): één coaxiale audio-uitgang , maar ook één “Audio L/R-uitgang – gesynchroniseerd met beeld”. Kan ik daar nog iets mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIq5eTahihXO6oZ5rqZceGIhlfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4BCct4JcIoSLPcbkTIRmwAt.jpg?f=fotoalbum_large

De Denon soundbar heeft vier aansluitmogelijkheden volgens de specs: HDMI in, HDMI ARC out, optical in, en aux in.

1) Klopt het dat ik met deze combinatie van apparatuur überhaupt geen geluid zal kunnen ontvangen op mijn soundbar?
2) Zal ik via de aux in/3.5 mm jack toch audio kunnen krijgen? Hoe slecht is dan het geluid vergeleken met bijv. een verbinding via S/PIDF? Ik lees dat er dan ook synchronisatie-problemen kunnen optreden tussen beeld en geluid, dus dit lijkt me sowieso eigenlijk geen optimale oplossing.
3) Is de enige optie dan echt alleen om een omvormerkabel te halen zoals bijv. deze? https://www.allekabels.nl...oaxiaal-naar-optisch.html
Ik vind dat niet ideaal, want naast de extra kosten zit ik dan ook met extra kabels.

4) (minder belangrijke vraag): wat schiet ik er mee op om de soundbar op mijn Arris digitale ontvanger van KPN (type: VIP 2952) aan te sluiten (via de door Denon meegeleverde optische kabel)?

De tv wil ik eigenlijk pas vervangen nadat hij echt kapot is, dus een nieuwe tv is voor mij op dit moment geen optie. De soundbar zit nog in de bedenktijd (is zelfs niet uitgepakt i.v.m. mijn bijgestelde verwachtingen). Misschien beter om hem terug te sturen naar Amazon en over een paar jaar een andere soundbar (met dan bijv. ook eARC i.p.v. ARC) aan te schaffen, tegelijk met de nieuwe tv)?

Link naar productpagina van de Denon soundbar: https://www.denon.com/nl-nl/product/sound-bars/dht-s216, alwaar toevallig ook de volgende tekst te lezen valt:
Universele compatibiliteit: De DHT-S216 werkt met alle HD en 4K tv's. .... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
1. Nee
2. Als de soundbar virtual surround heeft, dan gaat dat niet werken, verder verwacht ik geen minder geluid. (Aux=2.0, s/spdif=(maximaal)5.1). En waar heb je iets gevonden over syncproblemen? Of heb je gevonden dat je tv dat kan corrigeren?
3. Dat is de enige andere optie om er geluid uit te krijgen
4. Als de settopnox de enige bron is waar je naar kijkt, dan kan dat werken. Anders moet je op de soundbar kunnen wisselen tussen s/spif en aux. Maar afgezien van hetzelfde voordeel als bij punt 2 genoemd, schiet je er niet veel mee op

Je hebt voor aux een kabeltje als dit nodig: https://www.kabeldirect.n...-kabel-2-meter-zwart.html

[ Voor 11% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-11-2022 07:36 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-05 13:21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48

FeaR

In GoT we trust

choogen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:17:
4) (minder belangrijke vraag): wat schiet ik er mee op om de soundbar op mijn Arris digitale ontvanger van KPN (type: VIP 2952) aan te sluiten (via de door Denon meegeleverde optische kabel)?
Wedervraag: wat heb je allemaal aangesloten op de Philips TV? Als dat alleen de digitale ontvanger is kan je deze bron ook direct op de Denon aansluiten. Nadeel is dat je op die manier alleen geluid hebt van die ene bron over de Denon, als je de S/PDIF Out van de TV gebruikt heb je geluid van elke aangesloten bron.

Je kan er zelfs voor kiezen om de digitale decoder met HDMI rechtstreeks op de Denon aan te sluiten en vanaf de Denon met HDMI weer naar de TV. Denon in het midden van de keten plaatsen.

Delay kan sowieso een dingetje worden. Ik heb een zelfde TV gehad en staat me bij dat ik de receiver op 200 ms delay moest zetten omdat de beeldverbeterende software van Philips zo veel tijd nodig had.
met dan bijv. ook eARC i.p.v. ARC)
eARC is lang niet altijd nodig, voor het gros van de consument is HDMI ARC afdoende.
Universele compatibiliteit: De DHT-S216 werkt met alle HD en 4K tv's. .... |:(
Dat is ook zo? Zelfs jouw TV uit 2008 wordt gewoon ondersteunt. Philips was altijd al een vreemde eend in de bijt met hun Digitale Coax voor S/PDIF waar de andere merken optische toslink gebruiken. Genoemde Denon is maar een 2.0 sound bar. Aansluiten met 3,5mm jack gaat niet minder kanalen brengen dan aansluiten met S/PDIF of zelfs HDMI ARC. Enige is dat de laatste twee digitaal zijn en 3,5 mm jack analoog. De laatste kunnen zeker meer kanalen dragen maar de Denon kan daar niets mee.

In dit geval kan je van de drie manieren om de Denon aan te sluiten er twee gebruiken. Dat is mijns inziens zeker compatible. De versie van bron op HDMI In reken ik niet mee omdat de TV dan niets met het geluid doet/je niet Audio Out van de TV gebruikt. Met die meegenomen kom je zelfs op drie van de vier manieren.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 24-11-2022 08:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Ik wil allereerst graag iedereen die gereageerd heeft alvast hartelijk danken voor hun advies, met name @Jaap-Jan en @FeaR. Heel fijn dat jullie de tijd hebben genomen om mij van uitgebreid advies te voorzien.
In dit geval kan je van de drie manieren om de Denon aan te sluiten er twee gebruiken. Dat is mijns inziens zeker compatible.
Voor mijn begrip: met twee van de drie bedoel je HDMI en 3,5 mm analoog, nietwaar? S/PDIF is dan de manier waarop het niet zal lukken (althans niet zonder zo'n speciale extra aan te schaffen omvormer waar ik het over had).

Van de theorie dan nu naar de praktijk: ik heb de Denon soundbar inmiddels geïnstalleerd, maar ik krijg er vooralsnog helaas alleen heel zacht geluid uit...En dat wanneer ik het volume opschroef naar 100 (op een schaal van 0-100, waarbij normaal gesproken 25 ruim volstaat). Ik weet niet eens zeker of het nu uit de tv-speakers komt of uit de soundbar. Het geluid komt wel uit de soundbar, maar is erg zacht, kraakt behoorlijk en valt soms helemaal weg (vooral wanneer ik langdurig op de volumeknop van de afstandsbediening blijf duwen).

Tijdens het testen probeerde ik het geluid van een dvd op mijn soundbar te laten afspelen. Om de wedervraag van FeaR te beantwoorden: verder zit er ook nog een blurayspeler op de tv aangesloten en een Arris digitale ontvanger (KPN), allebei via HDMI aangesloten. Inmiddels heb ik ook met de digitale ontvanger getest, ook daar vind ik het geluid relatief zacht en krakerig, winderig als het ware (hier valt het geluid tot nu trouwens minder vaak weg).

Bij mijn plaatselijke elektronicazaak heb ik een kabeltje gehaald zoals Jan-Jaap adviseerde: met twee tulp-aansluitingen aan de ene kant en een 3,5 mm jack aan de andere kant. De 3,5 mm jack heb ik aangesloten op de aux in van de soundbar en de tulpaansluitingen heb ik op mijn tv verbonden aan de L en de R cinch-uitgangen op mijn tv (zie positie 12 op de door mij geplaatste foto uit de topic-start). Dit leverde helaas alleen zeer zacht geluid op via de soundbar. Dit ondanks dat ik met de afstandsbediening van de Denon de ingangsbron op Analog had gezet (vier brandende lampjes op rij op de soundbar).

Vanuit de Denon Quick-Start gids werd ik voor een uitgebreidere handleiding verwezen naar een online manual van dit model: https://manuals.denon.com/dhts216/eu/nl/ Op de volgende pagina wordt uitgelegd hoe je een aansluiting kunt maken zonder dat je TV over HDMI-ARC beschikt: https://manuals.denon.com/dhts216/eu/nl/DRDZSYyajoctgf.php Gek genoeg adviseren ze hierin om een stereo-audiokabeltje te gebruiken met aan beide uiteinden een 3,5 mm jack. Zo'n kabeltje heb ik er later ook nog maar bijgekocht, maar die 3,5 mm jack past fysiek helemaal niet in de Digitale Audio-uitgang (positie 11 op de door mij geplaatste foto, d.w.z. coaxiaal-cinch-S/PDIF uitgang). Ook de HDMI kabel heb ik aangesloten op de HDMI-ARC van de soundbar en met het andere uiteinde op een van de drie HDMI-poorten op mijn tv. Dat er ook een HDMI-verbinding nodig zou zijn verbaasde me, want ik dacht eerst dat alleen het audiokabeltje zou volstaan.

Tot nu toe ben ik bepaald niet onder de indruk van het volume dat de Denon produceert, zelfs niet op maximaal niveau. Misschien dat ik toch nog iets verkeerd doe?

[ Voor 11% gewijzigd door choogen op 24-11-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:48

FeaR

In GoT we trust

choogen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:02:
Voor mijn begrip: met twee van de drie bedoel je HDMI en 3,5 mm analoog, nietwaar? S/PDIF is dan de manier waarop het niet zal lukken (althans niet zonder zo'n speciale extra aan te schaffen omvormer waar ik het over had).
Nee. De enige methode die niet gaat werken is HDMI ARC. S/PDIF is mijns inziens compatibel, simpele converter en je bent er. Zoals gezegd zou ik met HDMI (dus bron op HDMI In van Denon) het er drie van de vier noemen.
Om de wedervraag van FeaR te beantwoorden: verder zit er ook nog een blurayspeler op de tv aangesloten en een Arris digitale ontvanger (KPN), allebei via HDMI aangesloten.
Dat was puur een vraag om eventueel de methode van bron rechtstreeks op de Denon te opperen. Als er slechts één bron was geweest had het een optie geweest. Met meer bronnen is Denon achter de Audio Out van de TV mogelijk makkelijker.
Dit leverde helaas geen geluid op via de soundbar (wel via de tv zelf). Dit ondanks dat ik met de afstandsbediening van de Denon de ingangsbron op Analog had gezet (vier brandende lampjes op rij op de soundbar).
De Denon instellen op de juiste input is één helft. Heb je de TV ook ingesteld op Audio Out via de L/R?
Gek genoeg adviseren ze hierin om een stereo-audiokabeltje te gebruiken met aan beide uiteinden een 3,5 mm jack.
Analoog stereo aanbieden kan op twee manieren. De ene is 3,5 mm jack, de andere stereo RCA. Het is maar net welke uitgang de TV (of welk ander device als je als bron wilt gebruiken) heeft. Jouw Philips heeft beide. Aansluiting #1 op jouw foto is namelijk een gewone 3,5 mm jack. Ik zou zelf liever van Stereo RCA naar 3,5 mm jack gebruiken maar met 3,5 mm jack - 3,5 mm jack werkt het ook.
Zo'n kabeltje heb ik er later ook nog maar bijgekocht, maar die 3,5 mm jack past fysiek helemaal niet in de Digitale Audio-uitgang (positie 11 op de door mij geplaatste foto, d.w.z. coaxiaal-cinch-S/PDIF uitgang).
Digitale Coax is, zoals je zelf al zegt, cinch (of RCA of tulp). Dat een ander type (hence de andere naam) dan 3,5 mm jack. Ergo, niet compatibel qua stekker.

Je noemt dingen zelf "gek" of " |:( ", maar wat je hier aan het doen bent valt onder dezelfde noemer :P

Maar zelfs al zou het passen, dan ga je van Digital Out van de TV naar 3,5 mm jack (analoog) op de Denon. Dat gaat nooit werken. Je kan niet van digitaal naar analoog (of vice versa) in een kabel, daar moet een actieve converter tussen. Handleiding waarnaar je wijst stelt zelfs dat met 3,5 mm jack het gaat om "analoge aansluiting", vanwaar zou je dat combineren met de Digitale uitgang?
Ook de HDMI kabel heb ik aangesloten op de HDMI-ARC van de soundbar en met het andere uiteinde op een van de drie HDMI-poorten op mijn tv.
Die HDMI verbinding is nodig als je een bron via HDMI op de Denon aansluit. Dan moet het beeld vanaf de Denon weer naar de TV worden gestuurd. Andere optie is voor HDMI CEC met in deze automatisch- in en uitschakelen van beide apparaten. Al vraag ik me af of het vlekkeloos werkt. HDMI CEC is al niet de meest stabiele uitvinding en dat op een TV waar de implementatie van dit protocol nog in de kinderschoenen staat....

Puur voor audio heb je niets aan de HDMI kabel in dat hoofdstuk.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 24-11-2022 20:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
choogen schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:02:
Ik wil allereerst graag iedereen die gereageerd heeft alvast hartelijk danken voor hun advies, met name @Jaap-Jan en @FeaR. Heel fijn dat jullie de tijd hebben genomen om mij van uitgebreid advies te voorzien.
Graag gedaan. :)
Bij mijn plaatselijke elektronicazaak heb ik een kabeltje gehaald zoals Jan-Jaap adviseerde: met twee tulp-aansluitingen aan de ene kant en een 3,5 mm jack aan de andere kant. De 3,5 mm jack heb ik aangesloten op de aux in van de soundbar en de tulpaansluitingen heb ik op mijn tv verbonden aan de L en de R cinch-uitgangen op mijn tv (zie positie 12 op de door mij geplaatste foto uit de topic-start). Dit leverde helaas geen geluid op via de soundbar (wel via de tv zelf). Dit ondanks dat ik met de afstandsbediening van de Denon de ingangsbron op Analog had gezet (vier brandende lampjes op rij op de soundbar).
De ingebouwde speakers van de TV moeten nog worden uitgeschakeld in de instellingen. In de handleiding die ik online kan vinden staat dan op pagina 19, onderdeel 5.4.5. De bedoeling is om TV luidsprekers onder Geluid op Uit te zetten.
Vanuit de Denon Quick-Start gids werd ik voor een uitgebreidere handleiding verwezen naar een online manual van dit model: https://manuals.denon.com/dhts216/eu/nl/ Op de volgende pagina wordt uitgelegd hoe je een aansluiting kunt maken zonder dat je TV over ARC-HDMI beschikt: https://manuals.denon.com/dhts216/eu/nl/DRDZSYyajoctgf.php Gek genoeg adviseren ze hierin om een stereo-audiokabeltje te gebruiken met aan beide uiteinden een 3,5 mm jack. Zo'n kabeltje heb ik er later ook nog maar bijgekocht, maar die 3,5 mm jack past fysiek helemaal niet in de Digitale Audio-uitgang (positie 11 op de door mij geplaatste foto, d.w.z. coaxiaal-cinch-S/PDIF uitgang). Ook de HDMI kabel heb ik aangesloten op de HDMI-ARC van de soundbar en met het andere uiteinde op een van de drie HDMI-poorten op mijn tv. Dat er ook een HDMI-verbinding nodig zou zijn verbaasde me, want ik dacht eerst dat alleen het audiokabeltje zou volstaan.
De bedoeling hiervan is om geluid analoog over te sturen naar de soundbar en de HDMI- verbinding te gebruiken om de soundbar in en uit te schakelen door middel van HDMI-CEC (Philips noemt dat EasyLink). Die 3,5mm naar 3,5mm kabel is hierbij niet bruikbaar: de enige manier om hem op de tv aan te sluiten zou via de hoofdtelefoonuitgang zijn, maar dat is niet handig. de TV zou wel de soundbar moeten kunnen bedienen. Zie hiervoor punt 7.2.2 van de handleiding. Volgens mij moet TV luidsprekers dan op Automatisch staan, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Als je de bedoeling hebt om handmatig de soundbar aan en uit te zetten is dit niet nodig.

Succes in ieder geval. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-11-2022 20:13 . Reden: Hoef niet meer te antwoorden voor FeaR, dat heeft 'ie zelf al gedaan ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 00:40
Beetje ondergesneuwde reactie. Coax naar optisch adapter. Eventueel via Ali voor nog minder.
Je hebt ze ook op USB power, dan kan je 'm voeden via de USB aansluiting die al op de TV zit als je die niet gebruikt voor storage functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
PROnline schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:16:
[...]

Beetje ondergesneuwde reactie. Coax naar optisch adapter. Eventueel via Ali voor nog minder.
Je hebt ze ook op USB power, dan kan je 'm voeden via de USB aansluiting die al op de TV zit als je die niet gebruikt voor storage functie.
Hoezo ondergesneeuwd? Zelfs de topicstart heeft al een linkje naar zo'n ding en elke reactie daarna wordt 'ie ook wel genoemd als optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:08:
De ingebouwde speakers van de TV moeten nog worden uitgeschakeld in de instellingen. In de handleiding die ik online kan vinden staat dan op pagina 19, onderdeel 5.4.5. De bedoeling is om TV luidsprekers onder Geluid op Uit te zetten.
Yes, dit was de gouden tip! Nu hoor ik eindelijk het geluid op prima volume door de Denon soundbar komen zonder kraken, zonder weg te vallen! Een grote verbetering ook t.o.v. het geluid dat de afgelopen jaren door mijn tv-speakers kwam!

In mijn oorspronkelijke post van 19:02u vanavond had ik het trouwens aanvankelijk nog over helemaal geen geluid, dat ik al vrij snel wijzigde in een zeer zacht geluid. Nu doet hij het dus zoals hij het zou moeten doen, het volume is nu gewoon goed.

Met HDMI CEC/EasyLink ga ik morgen nog even aan de slag.

Dank jullie wel, Jaap-Jan en FeaR, want zonder jullie was het me niet gelukt! Dan was ik afgegaan op de instructie uit de Denon gebruiksaanwijzing en met twee keer zo'n 3,5mm jack kabel uiteindelijk afgehaakt. En dan had ik de soundbar (onterecht) teruggestuurd. _/-\o_
Pagina: 1